Hej, första inlägget för mig här.
Har ledsnat på att våran Passat går sönder och vill också ha en 7-sits bil pga 3 barn.
Har sneglat på Toyota Verso ca 2015 och undrar om någon har erfarenhet av den?
Har också hört att Toyota kan ha en del problem med rost. Någon som kan bekräfta eller dementera detta? I så fall, räcker det med en rostskyddsbehandling för att komma runt problemet?
Tacksam för svar :)
Kommentarer
Vad jag hört är det bara Vi bilägares Rostedt som hävdar att Toyota har rostproblem
Min fru hade en 2010 års Yaris. Helt rostfri på karossen. Lite ytrost under och på länkarmar. Men skall vara så. Frågade Toyota om det var någon idé att rostskydda, svaret var ett bestämt nej. Det är mina samlade erfarenheter av Toyotas rostproblem, dvs på den 2010 års modell var det inga problem, lacken höll sig fin och fräsch trotts bristande omvårdnad och svartmetallic.
Ett par av mina syskon har såna och de verkar nöjda med dem. Verkar funka bra att frakta en skock ungar med även om de inte ger så mycket för en intresserad förare. Jag har bara provat som hastigast och det gav inte mig mersmak.
Fast den versionen av Verso är väl inte speciellt rymlig ? Med 7 sittplatser kan det väl knappast vara nåt bagageutrymme kvar - eller ?
Rostskyddsbehandling är nog som nästan alltid bara ekonomiskt försvarbart om du själv tänker ha kvar bilen tills den är "slut". Byter du in den om tre år så bryr sig ingen om det är jag rädd. Tror inte verso är sämre än någon annan genomsnittsjapan.
Har själv funderat på en verso. Förvånansvärt tyst bil faktiskt. Vilken motor tänker du? Har kört en del med 126hk dieseln. Den räcker mer än väl till för bilen, och på 6:an är varvet lågt i motorvägsfart. Men det är ju en ganska liten familjebuss. Bekväm och hyfsat bagage för 5, men i princip inget bagageutrymme med 7-säten. Men det kanske inte spelar någon roll? Själv gillar jag inte de instrumenten placerade i mitten av instrumentbrädan, men det är ju en smaksak.
Verso, och Verso-S är inte samma bil, S är en betydligt mindre bil, med mindre motor. Kört bägge, men köpte Verso-S!
Hej!
Har bara provkört Verso, men kan bara säga gott om Versio-S!
Har en Verso-S, som fick rostskydd som ny, och den har sedan dess gått som en klocka. Inte direkt spännande bil att köra, men pigg, och tyst (gäller automat-låda). Lär ha den ytterligare en fem-tio år, för inget krånglar över huvud taget. Nästan märkligt driftsäker. Det enda man får se upp med är hål i vägbanan, och fartbubblor, för framvagnen är stötigare än den i en Yaris!
Underbar för transporter, god plats för storvuxna, även i baksätet, man sitter bra, perfekt långfärdsbil, tyst som en mus omkring 100 (gäller automat), morrar rejält när man trampar gasen i botten. Perfekt på motorväg, imponerande accelerationsvillighet!
Typisk familjebil, eller för den lilla firman. Rent tråkig, om man inte är van att trampa gasen i botten, och sedan glida fram nästan ljudlöst i 100-110.
Lättmanövrerad i stan, men kurvradien är inte speciellt imponerande.
Kort sagt nästan felfri, men inget vridmomentmonster, utan mer varvningsfantast!
Lycka till!
Jag har en Verso-S med CVT-låda (alltså inte Verso, utan den mindre MPV:n), och kan instämma med Tord55 om driftsäkerheten. Bilen är snart 10 år, och har noll verkstadsbesök utöver vanlig service. Typisk Toyota-kvalité! Dock är den inte "tyst som en mus," vindbruset och däcksmullret förstärks i den boxformade karossen, vilket även gör den känslig för hård sidvind. Alltså ingen perfekt långfärdsbil, vilket Tord55 hävdar. Lådformen gör bilen förvånansvärt rymlig för dess korta 4 meter i längd. All packning till sommarstugan plus två kattburar får plats!
Verso-S (och Verso) är högbyggda MPV, med lätt insteg och hög sittposition med god runtomsikt, vilket gör dem till bra seniorbilar. Dock är saknas körglädje och "rolighet," vilket ju många här på forumet har som krav...
Saknar Toyotas andra funkis-bil nämligen Urban Cruiser. Den bilen med i stort sett likadana, lite kantiga former som den hade då det begav sig men med modern teknik skulle absolut vara ett tänkbart alternativ. Nu har Toyota bara den ointressanta C-HR som är alldeles för lik en fängelsehåla inombords.
Urban Cruiser var väl i grunden en Yaris med annan kaross.
Fick dåligt betyg i krocktest då man kunde skada huvudet allvarligt i nån del av taket.
Ingen aning Guran men biltypen och storleken tilltalar mig. Tror att Toyota med den modellen kanske var lite före sin tid. Och med modern teknik borde den vara rätt OK.
Den sålde bra i början när den kom, sedan dalade försäljningen tills den lades ned 2014.
Men den var inte mycket större invändigt än en Yaris, samma reglage och säten, dom tre reglagen till värme och ventilation satt bara på andra ledden. Bara en fräckare form och fanns fyrhjulsdriven. Funderade på en sådan när vi köpte frugans förra Yaris 2010, men hon ville hellre ha en Yaris.
Verso-S är baserad på nuvarande generation av Yaris, och bör då vara efterföljaren till Urban Cruiser. Tyvärr säljs varken Verso eller Verso-S längre här. Crossovern C-HR kan i sin hemska formgivning och grottliknande interiör inte ersätta dessa MPV:er.
Hyrde en UC för några år sen, det var överlägset den tråkigaste bil jag kört, mins att jag då tänkte att min Corolla från mitten av 80 talet var roligare att köra.
Vet att Verso, den större baserad på Avensis, hade problem med bränsletanken som rostade fortare än normalt, men det var väl på bilar som idag är typ 15 år gamla.
Rikard - gillar främst funkis-stilen på UC vilket passar bra på bilar i denna storleksklass då den ofta ger bra innerutrymmen relativt yttermåtten. F ö har jag ingen erfarenhet av modellen eftersom jag inte kört den.
Jo, det håller jag med om, praktiskt fyrkantig.
För mig personligen får en bil gärna ge nån typ av upplevelse, UCn gav ingenting, bilen var helt bortglömd samma sekund som jag lämnade nyckeln.
Körupplevelsen borde vara lika intensiv som på en Yaris, det man speciellt kommer ihåg av den är den vingliga instabila framfarten på landsväg....
Grannen har en Verso och den har rejält med rost runt skärmkanterna och på bakluckan.
Kosta på dig en rostskydds behandling!
Gillar uttrycket "märkligt driftsäker" för precis så känns min Avensis också, samt de två Avensis jag hade innan nuvarande. Innan dess var det Mercedes, Audi och VW - och det var allt ifrån kopplingsstrul, AC-strul, länkarmar... Fick rådet att byta till Toyota om jag ville ha driftsäkerhet. Har aldrig gjort ett enda verkstadsbesök utöver service. Avensis 1,8 med CVT (samma setup som Verso) är en trevlig kombination av motor/låda. CVT lär man sig hantera efter ett par veckor. Går rätt billigt landsväg/motorväg. Stadskörning däremot vill Avensis gärna ha runt 0,76... Dock är det ju en bil i storleksklass med V70.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.