Hej,
Håller och letar efter en ny bil, letar efter automat med en bensin motor. Bilen ska vara pålitlig och inte behöva besöka verkstaden ofta ^^
Har tittat på två bil modeller Toyota och Volvo. Vill gärna ha en volvo men de flesta är rätt dyra budgeten ligger på 170k.
Har kollat på dessa två.
Toyota Auris:
https://www.blocket.se/vi/82685596.htm
Volvo V40 T4
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V40_T4_180hk_Aut_Momentum_GPS_83159479.htm?ca=11&w=3
Vilken av dessa bilar skulle ni rekommendera?, har tittat ganska mycket på auris och den här är den ända jag kan hitta med ganska fina prylar, som sensorer och sånt.
Gällande volvon det ända negativa jag ser så är det att den har gått nästan 10000mil, är det någor man ska vara orolig över, är denna modellen pålitlig? Hur ser priset ut, hur mycket tycker ni den är värd?
Tack
Kommentarer
Aurisens inredning ser ut som "welcome to the 90's". Personligen skulle jag aldrig köpa en bil med en sån urtråkig inredning. Ser ut som det är galonsäten.
Volvon ser betydligt modernare ut. Körglädjemässigt, 99hk mot 180...you do the math! Dessa bilar borde inte ens ställa emot varandra. Vi pratar om två helt olika skolor här.
Aurisen är väll på 136hk... 99 är den är på el mode?
Håller helt med FXX här, de är inte i samma klass.
Vad behöver du i bilväg? Volvon blir ju avsevärt roligare men den kommer också att bli avsevärt dyrare att äga.
Men om Auris räcker och du trivs med den, du måste naturligtvis prova och känna efter, så tycker jag att du ska kolla några andra i samma effektklass.
Hur menar du att den kommer att bli dyrare att äga, på vilket sätt?
Jag behöver en bil som är pålitlig. Jag är inte fart galen, håller hastigheten. Vad menar du men att den inte är i samma klass, bara för motorn är större i volvon?
Ni missar frågeställarens första (viktigaste?) villkor: "Bilen ska vara pålitlig och inte behöva besöka verkstaden ofta." Tillförlitligare bil än Toyota finns knappast, och där har inte Volvo något att sätta emot. Men har man som viktigaste krav att bilen ska vara "rolig," och att detta krav uppväger återkommande verkstadsbesök, ja då blir Volvo det naturliga valet...
Just det, det gör den till en annan typ av bil, den har högre skatt, har högre försäkringskostnader och du kommer att utnyttja den högre effekten vad du nu än tror och därför blir den även dyrare i drift.
Men säkert trevligare.
Jag antar att du inte kört någon av dem, gör det!
Utrymmesmässigt så är ju en Auris kombi betydligt rymligare än en V40 vilken närmast motsvarar B-segmentbilar i innermåtten. Sen förstår jag inte riktigt varför man ställer en Volvo med 180 hk bensinare mot en relativt svag och snål hybrid. Vill man åka snålt så finns ju V40 med t ex D2 eller D3-motorerna istället.
Har man familj och absolut vill välja mellan precis dessa exemplar så skulle jag nog välja Aurisen.
Dra den om Rödluvan och Vargen också, när har en Volvo varit rolig ??
Frugans Yaris var till och med roligare än Volvo.
Den enda roliga Volvo jag åkt i var en äldre kompis synnerligen rejält trimmade Amazon med bla R-kam och dubbla Weber 48:or.
Finns inget som säger att det per automatik blir mer verkstadsbesök med Volvon. Jag har de senaste 6 åren kört 35.000 mil med 3 olika Volvos och inte gjort något annat än vanlig service och byte av vanliga slitdelar. En av bilarna var inne på en återkallelse. I övrigt bara rullat på. Så rent skitsnack att det per automatik blir mer verkstadsbesök om TS köper Volvon. Det är det ingen av oss här på detta forum som kan säga såhär innan. Visst är Toyota bra hållbara bilar, men inte överlägsna.....
Hej,
Hur är bilen att köra på vintern, känns den stabil?
Både Toyota och Volvo har ju rykten om sig för just hållbarhet och tillförlitlighet, men det kan härledas till den tid de gjorde väldigt enkla okomplicerade bilar. Det är annorlunda idag, det är inga dåliga bilar, men det finns konkurrenter som år lika bra.
Men du måste ju prova vilken du trivs bäst med, det finns ingen utomstående som kan avgöra vilken som är bäst.
Personligen anser jag att det finns andra bilar i samma storleksklass som är väl värda en provkörning för en jämförelse.
Jag har haft fd köpt helt ny bil en Auris Touring Sports HSD 2016 och hur den är komfort är sämst pga fast fjädring känna guppkörning på låga hastighet mellan 10 - 100 km/h. Har testat över 110 - 120 km/h känns dämpad och bra. För mig blev inte nöjd både komfort och fler ggr bensinmotor vibration på och av flera landsväg mellan 70 - 80 km/h på krokig eller upp och ned backe känns irriterar.
Provkör både Volvo V40 och Auris och känna komfort fjädring och egenskaper. Lycka till.
Den ena bilen är för att frakta röv från a till b, så billigt och tråkigt som möjligt utan någon form av extravaganza. Den andra är en betydligt roligare och modernare bil, som dessutom är överlägsen den andra i krocksäkerhet.
Men hur dina premisser ser ut, och vad du prioriterar kan bara du svara på. Gillar du att bara åka bil eller gillar du att köra?
haha jag skulle säga åka bil, men vill gärna att den ska vara stabil också på vägen. Jag behöver inte ha en bil som accelererar super fort men samtidigt vill jag kunna köra om folk om jag behöver det.
När du säger att Volvon är mycket roligare så menar du för att den har större motor på 180hk?, körde en Auris för et tag sen, när man går till "sport mode" så har den ju kraft ^^
Räkna på månadskostnaden vad det blir för dig resp bil.
Drivmedel, försäkring och skatt.
Auris får du en ngt nyare bil med mindre mil i antar jag.
Vi hade en Hyundai I30 inte bästa komforten, lätt extremt mycket.
Annars en mycket bra familjebil/hundbil för dom pengarna vi gav för den.
Testkör bägge och jämför månadskostnaden.
Lycka till med valet. Blir bra hur du än gör.
Har du familj och behöver utrymmen så kan du skippa V40 direkt. Men är ni max 2 st och bilen passar f ö så är det väl bara att provköra och jämföra. Dock finns det ju mängder av alternativ till dessa bilmodeller.
Räcker utrymmena i en V40 så kan du ju t ex kolla på en nyare Mazda 3 som också är en tillförlitlig bil och i mina ögon nog lite roligare än V40 även om V40 antagligen är den säkerhetsmässigt bästa bilen i den klassen.
Om V40 bensin är intressant som alternativ så satsa på en T3 eller T2 istället eftersom prestanda inte var viktigt
Toyotan gör 0-100 på 11,2s, Volvon på 8,5s. Men prestanda är ju så mycket mer än 0-100, min D3 med 30hk mindre gör förresten också 0-100 på 8,5s, men den dricker 2dl mindre per mil än T4.
Prestanda för mig är att även ha bra vridmoment, det gör körningen mer harmonisk. Som fd. Hondan jag hade, 2-liters sugmotor på 150hk. Att bara följa trafikrytmen, komma ut snabbt på motorvägspåfarten, var fruktansvärt påfrestande då man var tvungen att varva ”skiten” ur motorn för att den skulle accelerera. Min V40 D3 med exakt samma effekt och vikt som Hondan är 4s snabbare till 100, där Hondan fick varvas till 5-6000 varv drar min D3 lika effektivt när den växlar vid 2000 varv. Det blir en helt annan harmoni i körningen med kraften från låga varv, som även T4’an du länkade till har.
Nu ska jag inte säga varken bu eller bä om powershiftlådan och motorn från Ford i bilen du länkade till. Personligen så hade jag nog valt en annan låda iaf. Kanske gått på en nyare modell och gått ned i motoreffekt. Så länge du har vridmomentet i motorn så levererar den ganska bra vid omkörningar ändå. Som nån sa, en T2 eller T3 duger gott och väl, eller varför inte en D3? En D3 med faceliften 2017 med Ledstrålkastare och automat borde du kunna hitta för samma pengar som T4’an du länkade till. Då har du typ 4kr lägre bränslekostnad per mil, skattefri i 5 år och samma prestanda. Plus komforten av att slippa skrapa rutorna med bränslevärmaren i dieseln.
Här har du en prefacelift med mindre mil än T4 du länkade till. Dessutom har denna adaptiva farthållaren också.
https://www.wayke.se/objekt/43ce2124-0fc2-4c93-ae29-bf9c981eb485/volvo-v40-d3-momentum-business-edition-nav-klimatpkt-vpc-driver-support-paket-17-automat
Om han nu skall köpa en V40 av senare modell - fungerar inte en D2 (VEA) också hyfsat ?
D2 och D3 är identiska motorer, förutom mjukvaran, växellådorna likadana. Vet inte hur prisbilden skiljer men i praktiken borde det inte skilja nämnvärt. Jag har hört vissa tycka att D2’an känns lite kväst mot D3, men ts måste ju prova för all del. Min tanke var att om man initialt kikar på T4 med 180hk så är det runt dess prestanda man tänker sig. Men som sagt, provkör, ett mustigt vridmoment kan ha större betydelse än en kvick 0-100-tid.
Jag kör en Auris Hybrid -16 idag och den fungerar bra för mina ändamål (pendling till/från jobbet), den är snål och pålitlig. Tyvärr så är bilen väldigt stötig (även på vinterhjul). Kommer därför sälja mil bil inom kort för att köpa nya Corolla eller en nya Golf.
Skulle rekommendera att du provkör den själv och bildar dig en egen uppfattning. Hade tidigare en Golf 7 som jag var väldigt nöjd med, det var inga konstigheter med den. Det finns massor med nyare Golf 7.5 till salu med bensinmotor och automat för 170k.
Lycka till!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.