Tjena boys n girls!
Har beställt en husvagn som kräver sin bil (2.7 ton) och ska nu byta min V90.
Har kollat på Touareg, X5 och ML och kommit fram till att du får mest bil för pengarna i en Touareg. Speciellt om man väljer den ”sparsmakade” 204 hk modellen utan massor med lullull.
Jag har kollat på 2017 årsmodell.
Någon som har erfarenhet av denna?
Har snackat med en hel del folk som menar på att 3-liters V6:an har inga modellrelaterade problem alls och näst intill skottsäker.
Växellådan är inte en DSG utan en 8-växlad momentlåda.
Någon som har en sådan och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Kommentarer
Har läst om kamaxelproblem på nyare V6an. Kanske värt att googla på lite extra.
Det var inte många som har erfarenhet av Touareg men jag tackar för inputen Rikard.
Har googlat men hittar väldigt lite om detta.
Vet du om problemet är utbrett?
Touareg har jag bara sett.
Oavsett så har vinden grannE på vintercampingen som har haft en Touareg tidigare. Den drog han en Polar Polar 800 eller om det var en 840 med. Dom åker på somrarna till Italien och för det var bilen helt ok. Fin bil att dra husvagn med.
Har kusiner som haft V6:an i A6-or och varit väldigt nöjda med den motorn.
Växellådan är ju ZF beprövade 8-växlade låda så den lär nog vara ganska problemfri.
Läste bara om nerslitna kamaxlar, tror det handlade om Amaroc, men den motorn kanske inte tillverkas på samma fabrik.
Tycker Touareg är en av de mest prisvärda stor-SUVarna. Är ju i mångt och mycket en Porsche Cayenne med VW-märke i fronten. Har kört den några gånger och det var en trevlig upplevelse. Gick mycket tyst och bekvämt. Är på en helt annan nivå än t.ex. Tiguan och Passat. Finns egentligen inte så många nackdelar med den, men minns att jag uppfattade den som ganska sidvindskänslig vid en provkörning. Kanske är svårt att undvika med en hög och klossig bil. Har kört den både med och utan luftfjädring och komfortmässigt så går den bra även med standardfjädringen, men ska du dra tung husvagn kanske ändå luftfjädring är att föredra. Dock tror jag flertalet 204 hk-bilar saknar luftfjädring. De hade någon kampanj på slutet av modellcykeln där 204 hk modellen såldes mycket billigt och kampanjmodellen hade ingen luftfjädring.
Så vitt jag vet är det mekanisk fyrhjulsdrift med torsen-diff. Växellådan tror jag är en Aisin och inte en ZF. ZF-lådan kom först på den nya modellen.
Luftfjädringen har inte varit långlivad på tidigare modeller, och dyrt att laga, så vanlig fjädring kanske inte är nån nackdel, även om det vore optimalare med luftfjädring för att dra tungt.
Ringde till den lokala VAG-handlaren som bekräftade att det var en mycket driftsäker bil men att jag skulle undvika de med luftfjädringen.
Ja, dom såldes till ett väldigt bra pris vilket gör att den är väldigt intressant som begagnad.
Den jag kollar på har gått 4.000 mil och är en 2017och kostar lika mycket som jag får i inbyte för min V90 -2017 som gått 6.000 mil.
Det finns väl en anledning att det finns gott om konverteringssatser från luftfjädring till skruvfjädrar.
Känns ändå som att en 2017 är tillräckligt färsk för att fjädringen ska hålla ihop ett tag så jag hade nog siktat på luft för att konvertera vid ett haveri.
Är egentligen ingen vän av luftfjädring och skulle själv valt stålfjädring. Men med tanke på att TS ska dra tung husvagn med bilen så kanske ändå luftfjädring vore bra i och med nivåregleringen. Helt klart så kan dock luftfjädringssystem gå sönder ordentligt och är dyra att reparera. Brukar dock täckas av maskinskadan.
Gissar att aktuell vagn har boggie, och då är problemet inte lika stort med nickande gång på bilen, som det gärna blir med enkelaxel.
Även om husvagnen är tung så har du inget behov av luftfjädringen man har oavsett inget högre kultryck. Och en så stor boggievagn hänger lugnt och tungt efter bilen.
Vagnen är en boggievagn som ligger kanonfint bakom bilen.
Jag har kört den samma vagnen med V90'n och det finkade fint så det fick bli en Touareg utan luftfjädring.
Hade aldrig i min vildaste fantasi trott att jag skulle köpa Fuskvagn igen men denna modell känns oerhört välbyggd och motorn och växellåda går som en dröm.
Att den känns välbyggd beror väl på att chassit är utvecklat av Porsche. Är en helt annan bil än VW:s övriga modeller.
Vi får väl säga lycka till bilen.
Man får väl tacka.
Ska hämta bilen på fredag.
Det blev en VW Touareg 3.0 V6 Diesel 2017 med 4.000 mil på mätaren.
* Svart med pearleffekt.
* Dragpaket
* Dieselvärmare med fjärr och tidur.
* Helskinn
* Elektrisk baklucka
* BiXenon och Ledljus (signatur)
* Tonade rutor
Vi fick betala detsamma som vi fick för V90'n. En D3 AWD Business Advanced 2017 med 6.000 mil på mätaren.
Kommer uppdareta när jag fått den med lite "första intryck"
Där ser man ju vilken av bilarna som hållt andrahandsvärdet bäst......
Min lekmannabedömning är att en Touareg är mycket mer "bil" än en hisingetraktor. En V90 är lite som en Passat i mina ögon, dvs en bil vilken som helst.
Där har du fått en fin bil, Deeds. Hoppas den blir problemfri;-) Motorn och lådan är f.ö. som du redan noterat en "pärla".
Grattis till den fina bilen Deeds. Det där måste ju vara den optimala husvagnsdragaren. Det kommer väl inte finnas många uppförsbackar som den motorn kommer att tappa fart i. Grattis igen.
Grattis till bilen. Ska bli kul att läsa din intryck och hur den står sig mot V90. Intressant är att polisen faktiskt kör Touareg, men inte XC90 av någon anledning.
Grattis till nya bilen Deeds. Om jag inte minns fel så drar Jeremy Clarkson en stor gran med en Touareg och fifth gear drog en Boeing 747 med den :P
Kompisen har en entreprenadfirma och har/haft ett antal diesel-Touareg i jobbet, kompetent bil i terräng såsom på asfalt.
Just V6:an tycks vara i det närmaste problemfri, ska bli intressant att följa denna tråd.
Tjo.
Dags för en uppdatering.
Bilen har nu rullat cirka 350 mil.
Först och främst själva färden.
Man åker otroligt bekvämt i bilen.
Även om jag valde den utan luftfjädring så är fjädringen perfekt avvägd.
Stora rejäla säten som man kan åka långt i.
Servon är väldigt lätt, nästan amerikanskt lätt men blir trögare i högre hastigheter.
Växellådan är magiskt skön. 8-växlad momentlåda. De klassiska "DSG-hacken" existerar inte och det är hur mjukt som helst att backa intill husvagen
Växellådan har en "egenskap" som gjorde mig lite fundersam först.
Alltid när den växlar till 3:an växeln så slirar den på lamellerna (i 1 sek ungefär), precis som i en manuell.
Alltid på 3:e växeln men aldrig på dom andra (förutom när den är kall för då slirar den på alla genom att konstant hålla ett högt varv)
Jag kollade detta med den lokala VW-handlaren och fick svaret att lådan är långsammare att låsa på just 3:e växeln och att det är som det ska.
Dubbelkollade detta även på fejjan och diverse grupper och fått det bekräftat att detta fenomen finns på alla Touaregs.
I övrigt så växlar den så mjukt att man bara märker det genom att kolla på varvräknaren.
Det är väldigt tyst i kupen. När jag provkörde den så stod den på sommardäck och det var nästan spöklikt tyst.
Nu står den på dubbfria vinterdäck och då letar det sig in lite mer däckljud i kupen.
Däcken som den levererades med var "General Grabber Snow 235/65/17" och dessa är väldigt grovmönstrade, därav ljudet.
Jag var mycket skeptisk till dom men läste en massa tester och de har fått bra betyg och jag upplever själv att greppet är riktigt bra så jag stuntar i att byta just nu iallafal.
Heljuset är i klass med V90'n (som hade ett väldigt bra helljus)
Inredningen känns lite gammal och utdaterad men ändå funktionell.
Jag gillar att det finns en knapp på klimatanläggningen för att starta dieselvärmaren.
Appropå dieselvärmaren.
Den fungerar annorlunda än på min S-max och på den V90 jag hade innan.
Om du startar dieselvärmaren från knappen eller från fjärren och går ut 10 minuter senare och åker iväg så förblir värmaren på tills bilens temp når 90 grader. Direkt den når 90 grader så stängs dieselvärmaren av. Detta gör att optimal temp nås mycket fortare än till exempel i min S-max där den stängs av i samband med att bilen startar. (jag kanske har fel men jag upplever inte att den varit igång under färd på varken s-maxen eller V90'n)
Om jag åker till affären som tar 10 min så fortsätter dieselvärmaren att gå under tiden jag är inne i affären.
Förbrukningen.....
Just denna post har ju helt klart blivit dyrare. :-P
Jag har använt spritmonitors app för att kartlägga den och det blev som följer:
1:a tanken: 1.002 l/m
2:a tanken: 0,96 l/m
3:e tanken: 0,88 l/m
Man lär sig lite hur man ska köra för att minska förbrukningen men det känns som om bilen är lite för tung för sina "ynka" 204 hk.
Har läst en hel del och den "upplåsta" motorn går att köra på 0.8 i normal körning.
Därför har jag skaffat BSR till denna. (Hade det till V90'n också och de var en enorm skillnad)
BSR ska ge 294hk från original 204 samt ett vridmoment på 590nm från original 463nm.
Har läst om flera som har detta och som fått, dels en ännu mjukare gång men också en lägre förbrukning.
Skall läsa in mjukvara till helgen. Ska bli mycket intressant.
By the way... Tanken rymmer 100 liter. Snacka om chock när jag stod och pillade med mobilen första gången jag tankade och pumpen slog ifrån. 89 liter och 1500:- Hahahaha
Man behöver inte heller fylla på spolarvätska speciellt ofta då tanken rymmer nästan 8 liter :D
Det var mina intryck efter 350 mil.
Känner på mig att denna bil är här för att stanna och jag saknar inte V90'n alls.
Kul att höra :)
Jag har ju haft många vag med bränslevärmare och jag tycker att vag implementation i bilens egna system är väldigt bra och krast så är väl en inarbetad instrumentering väldigt bra mot dom senaste utan en fysisk knapp mm.
Ett tips som jag brukar göra är att beroende på vilken körning och erfarenhet av motorns värmekapacitet så trycker jag av värmaren på den fysiska knappen när temperaturmätaren kommit upp på kanske typ 70 grader och varmluften strömmar ut istället för att den kör i auto läget till 90, kanske försumbart men känns bra ändå
Och jag tror att BSR kan göra riktigt susen på förbrukningen på denna motor om du fortsätter att anpassa gasfoten lite.
Kul att höra din erfarenhet.
Hoj!
Dags för en kort update efter 4 månader med bilen. Jag är verkligen otroligt nöjd med den, fortfarande.
Har inte haft några problem alls med den.
Motor och växellåda är något av det bästa jag kört. Otroligt mjuk och fin.
Jag har nu lagt in BSR och det fungerar riktigt bra. Precis som med V90'n så känns det som om bilen mår bättre med detta.
Den går om möjligt mjukare och det är en jävla hästspark när man trycker ner pedalen. Gick från 200hk till 300hk.
Bränsleförbrukningen har på inget sätt gått ner. Snarare tvärtom men det är väl nyhetens behag. Ligger stadigt på dryga liten.
Som jag skrev innan så tror jag att däcken är en stor bov i dramat.
Ett par rejält grova General Grabber Snow sitter det på. Snart dags att byta till sommardäck så det ska bli intressant att se vad vi landar på då.
Men vet ni vad? Jag tankar med ett leende. Jag bryr mig inte det mista att det drar massor då jag värdesätter upplevelsen av att köra en bil mer än att ta mig från A till B.
Detta kan vara den bästa/skönaste bil jag har haft hittills, och då har jag gjort av med en strid ström bilar under mina 24 år som bilägare.
Tjo Flöjt!
Trevligt.
Samma här, nya farkosten drar 1-1.5 dl mer per mil, men det är värt varje krona när man trycker ner pedalen och bara försvinner.
Kul att du är nöjd Deeds! Nog den SUV man får mest för pengarna, oerhört prisvärda bilar.
Klart det är ett härligt landsvägslok.
Det hade varit ett alternativ på den tiden man körde 1800kg husvagn och en mängd ungar i huset. :)
Lycka till.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.