Vi Bilägares forum

Tjänsteleasa miljöbil (SUV)

Tjänsteleasa miljöbil (SUV)

Hej!
Jag ska tjänsteleasa en ny bil. Bilarna jag kollar på är:
- Volvo XC90 T8
-Porsche Cayenne E-hybrid
-BMW X5 40e

Alla dessa bilarna är miljöbilar (hybrider). Vilken av bilarna tycker ni verkar bäst och vad skulle den isf kosta. Vad jag har förstått så är det företaget som betalar den största delen. Enligt Volvos app kostar en XC90 T8 mellan 5-6k/månad för föraren. Stämmer detta verkligen?

Tack på förhand!

Uppdaterat: 2016-09-11 12:47

Kommentarer

Med så exklusiva krav på bil så får du nog kolla med ditt företag vad dom verkligen vill stå för. Normalt är det ju 7,5 BB som är övre gränsen.

Uppdaterat: 2016-09-11 13:34

Du får nog be återförsäljare för respektive märke om en kalkyl för att få fram "rätt" månadskostnad.

Med "exklusiva" modeller stiger månadskostnaden snabbt - trots nedsatt förmånsvärde och supermiljöbilspremie.

Reglerna för vad företag tillåter är väldigt olika, kan vara X antal prisbasbelopp eller en viss procentsats av din lön du får löneväxla gentemot tjänstebil.

Uppdaterat: 2016-09-11 17:11
Power to the people

Sen är det ju sällan fritt att välja vilket märke man vill ha utan det brukar vara ett begränsat antal som företaget har avtal med - i alla fall för de större företagen.

Sen måste man ju generellt tycka att det känns lite märkligt att denna typ av bilar överhuvudtaget kan klassas som supermiljöbilar. Ja - kör man bara 2-3 mil åt gången och sen laddar så kanske det kan stämma men vilka tjänstebils-bilister som dessutom kan välja denna typ av fordon har det körmönstret... Nä - normförbrukningen för laddhybrider känns helt felaktig och dessutom att den är grund för prissubventioner . Sen kanske staten borde ha ett maxtak för de bilar som skall få subventionen. Dessa är s k supermiljöbilar medan t ex en liten sketen VW Up inte ens klassas som miljöbil....

Uppdaterat: 2016-09-11 19:14
Pi skrev:

Sen kanske staten borde ha ett maxtak för de bilar som skall få subventionen. Dessa är s k supermiljöbilar medan t ex en liten sketen VW Up inte ens klassas som miljöbil....

Helt enig Pi, känns bara absurt att staten ger "rabatt" på såna här typer av bilar!

Uppdaterat: 2016-09-11 19:22
Power to the people

Har redan kollat och fått fram att dessa bilarna är okej (för företaget). Jag tycker fortfarande att det verkar konstigt att man skulle betala så pass lite som förare för en så dyr bil.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-09-11 19:38