Vi Bilägares forum

Tjänstebil, hybrid eller inte.

Tjänstebil, hybrid eller inte.

Ska välja ny förmånsbil på jobbet. Vill helst gå mot hybrid pga miljö och lägre kostnader. Men det är ont om bra laddhybrider från de stora tillverkarna. Ska man hålla fast vid fossilbil ytterligare tre år? Eller är det helt galet med tanke på höjning av förmånsvärdena som alla surrar om?

Uppdaterat: 2019-10-14 14:22
Blander

Kommentarer

Vad har du för gräns på inköpet/TCO beroende på vilket linje ni kör?

Tycker det verkar vara rätt gott om laddhybrider nu som är vettiga beroende på ens körmönster. Känns som att det är leveranstiderna snarare än utbudet som ställer till det för många.

Uppdaterat: 2019-10-14 16:20

Du har rätt, det finns på pappret många. Men i praktiken är det svårt för leverantörerna att få fram dem till februari-mars. Jag är intresserad av fyrhjulsdriven kombi, t ex BMW, Audi, Volvo. Eftersom de inte kan skaka fram t ex en 320 xDrive, V60 eller A4 Avant med laddhybrid inom rimlig tid så funderar jag på att strunta i det och välja vanlig diesel.

Uppdaterat: 2019-10-14 17:03
Blander

Du har ingen möjlighet köra vidare på den du har en stund till då? Det är sant, är man senare ut än vad de har för leveranstider med sin beställning så är det tunnare i utbudet. Vad får du för leveranstider från dem då? Mercedes C300de har jag förstått som att den borde du kunna få.

Uppdaterat: 2019-10-14 17:10

Tyvärr kan vi inte välja Mercedes. Man undrar ju hur mycket förmånsvärdena kommer att stiga på en bil som släpper ut 140-150 CO2 enligt WLTP.

Uppdaterat: 2019-10-14 19:01
Blander

Kan du välja en laddhybrid (det finns antagligen ingen passande elbil) så skall du nog göra det - i alla fall sett till ekonomin. Du kanske får ge avkall på 4wd men det fungerar säkert bra även utan den funktionen.

Uppdaterat: 2019-10-14 19:29

PSA har hotat omvärlden med att de kommer med fyrhjulsdrivna laddhybrider av lite olika slag. Ända från Opel till DS7 har de visat.

Är man fin i kanten och vill åka lite mer ståndsmässigt är väl Audi Q7 laddhybrid lämplig.

Uppdaterat: 2019-10-14 19:58

Blader, det årliga förmånsvärdet kommer att stiga i samma omfattning som skatten höjs.

Tar vi en V60 D3 aut så har den nu 120g NDEC korr och kostar 4282kr/år i skatt

Samma bil har 147g WLTP och kostar efter 1/1 2020, 7036kr

Det innebär att förmånsvärdet kommer att vara 229kr mer per månad och beroende på vad du tjänar så får du själv räkna vad det kostar dig i plånboken.

Uppdaterat: 2019-10-14 20:53
*Robban

Gasdrift då? En A4 g-tron kanske du kan tänka dig att bli sedd i? Skatteffekterna har jag lite sämre koll på, men du har ju ett reducerat förmånsvärde dock begränsat till 10 000 kr/år.

https://www.audi.se/se/web/sv/models/a4/a4-avant-g-tron.html

Uppdaterat: 2019-10-14 21:10
Power to the people

Tack för svar. Kan skatt och förmånsvärde öka ytterligare 2021 och 2022 eller ligger det kvar?

EnannanRobban skrev:

Blader, det årliga förmånsvärdet kommer att stiga i samma omfattning som skatten höjs.

Tar vi en V60 D3 aut så har den nu 120g NDEC korr och kostar 4282kr/år i skatt

Samma bil har 147g WLTP och kostar efter 1/1 2020, 7036kr

Det innebär att förmånsvärdet kommer att vara 229kr mer per månad och beroende på vad du tjänar så får du själv räkna vad det kostar dig i plånboken.

Uppdaterat: 2019-10-14 21:53
Blander

Klart att det kan ändras. Hela Bonus/Malus skall ses över under 2020 för att läggas som nytt förslag till hösten 2020 inför 2021-budgeten.

Övriga komponenter i förmånsbeskattningen ligger högst troligt kvar som det är nu, men det finns ju inga garantier för det heller. Jag gissar att på sikt kommer förmånsvärdet bli högre på bensin och dieselbilar för att styra mot mindre belastande bilar även inom förmånsbilflottan.

För hur man än vänder på det så är det första brukaren som har ansvar för vad den ställt på vägen för hela bilens livslängd, inte bara i tre år!

Uppdaterat: 2019-10-14 22:25
*Robban

Grejen är att många av oss som åker tjänstebil och ska byta 2020 har låg skatt på våra bilar då de oftast är uttagna före 1/7-18.

Jag kör A4 Quattro idag och tänkte först byta till Alltrack men då skulle min skatt gå från ca 2400 till 9000:-vilket gör mer än 500:-/mån på förmånsvärdet så för mig blir det en fullutrustad GTE, den blir ändå billigare för mig privat, sen spelar så klart körmönster och möjlighet att ladda roll. Problemen är att många företags bilpolicy använder 7,5pbb som en gräns och då blir det svårt att välja laddhybrid. Känns inte som leasingbolag och bilansvariga inte är uppdaterade på hur staten vill att bonus-malus ska styra bort från dieselbilar med awd mot miljövänligare alternativ tex elbil el hybrid, vi får tex inte välja elbil och har bara 8,5pbb på laddhybrid sedan nettolöneavdrag.

Uppdaterat: 2019-10-18 13:01

Intressant, många olika policys det finns. Vi har 8,5 pbb på max 120 g/km, för på el-/laddhybridbilar finns ingen fast gräns utan max 20% löneväxling gäller.

Uppdaterat: 2019-10-18 13:07
Power to the people
Grosser skrev:

Vi har 8,5 pbb på max 120 g/km,

WLTP eller NEDC?

KIA kommer med Xceed laddhybrid "snart" och en Optima med bara ett utrustningspaket går under 7.5PBB.

Uppdaterat: 2019-10-18 13:13
Icewing skrev:

Grejen är att många av oss som åker tjänstebil och ska byta 2020 har låg skatt på våra bilar då de oftast är uttagna före 1/7-18.

Jag kör A4 Quattro idag och tänkte först byta till Alltrack men då skulle min skatt gå från ca 2400 till 9000:-vilket gör mer än 500:-/mån på förmånsvärdet så för mig blir det en fullutrustad GTE, den blir ändå billigare för mig privat, sen spelar så klart körmönster och möjlighet att ladda roll. Problemen är att många företags bilpolicy använder 7,5pbb som en gräns och då blir det svårt att välja laddhybrid. Känns inte som leasingbolag och bilansvariga inte är uppdaterade på hur staten vill att bonus-malus ska styra bort från dieselbilar med awd mot miljövänligare alternativ tex elbil el hybrid, vi får tex inte välja elbil och har bara 8,5pbb på laddhybrid sedan nettolöneavdrag.

Men vad är problemet att betala en egenandel i bilkostnaden?

Problemet är att alla skall ha allt och helst inte betala något.

Alternativet är ju att köpa en egen bil som är precis en sådan man vill ha.

Uppdaterat: 2019-10-18 13:39
L. Mäkinen skrev:

WLTP eller NEDC?

KIA kommer med Xceed laddhybrid "snart" och en Optima med bara ett utrustningspaket går under 7.5PBB.

[Vi] erbjuder dig personalbilar med en miljövänlig inriktning, det är miljöbilar eller dieselbilar som klarar gränsvärdet 120 gram för CO2 enligt tidigare mätmetoden NEDC. Om bilens CO2 nivå är mätt enligt NEDC korr är den högsta tillåtna CO2 nivån 135 gram.

Pristaket för en miljöbil eller dieselbil är 8,5 prisbasbelopp. Prisbasbeloppet för 2019 är 46 500 kronor, vilket ger ett pristak på 395 250 kronor. Plugin-hybrider/ladd-hybrider samt elbilar omfattas inte av inköpsgränsen på 8,5 prisbasbelopp, utan grundregeln enligt nedan gäller. Du får maximalt löneväxla 20 procent av din bruttolön (dvs. i detta fall fast lön före skatt och omfattar all löneväxling). Denna grundregel gäller samtliga bilar.

Uppdaterat: 2019-10-18 13:49
Power to the people

Grosser,

Nu känner jag mig korkad. Vad ska löneväxlingen täcka? Överskjutande från 8.5 pbb? 20% av min bruttolön får man ingen bil för...

Den faktiska kostnaden för en bil är ju inget man vet i förväg.

Uppdaterat: 2019-10-18 14:06

Detta gäller personalbil, ej förmånsbil. Prisgränsen är 8,5 pbb, men för el-/laddhybridbilar finns ingen fast gräns utan max 20% löneväxling gäller. Ex. månadslön 40000 kr netto => 8000 kr löneväxling.

Förmånsbil (säljar-/manegement): [Vi] erbjuder följande bilmärken för både säljarbilar samt management bilar: Audi, BMW, Mercedes Benz, Volvo, Volkswagen, Mitsubishi och Toyota. Det är inte möjligt att välja något annat bilmärke utöver dessa. Bilen ska vara fabriksny och vara en laddhybrid eller elbil.

Uppdaterat: 2019-10-18 14:17
Power to the people
Guran skrev:

Icewing wrote:Grejen är att många av oss som åker tjänstebil och ska byta 2020 har låg skatt på våra bilar då de oftast är uttagna före 1/7-18.

Jag kör A4 Quattro idag och tänkte först byta till Alltrack men då skulle min skatt gå från ca 2400 till 9000:-vilket gör mer än 500:-/mån på förmånsvärdet så för mig blir det en fullutrustad GTE, den blir ändå billigare för mig privat, sen spelar så klart körmönster och möjlighet att ladda roll. Problemen är att många företags bilpolicy använder 7,5pbb som en gräns och då blir det svårt att välja laddhybrid. Känns inte som leasingbolag och bilansvariga inte är uppdaterade på hur staten vill att bonus-malus ska styra bort från dieselbilar med awd mot miljövänligare alternativ tex elbil el hybrid, vi får tex inte välja elbil och har bara 8,5pbb på laddhybrid sedan nettolöneavdrag.

Men vad är problemet att betala en egenandel i bilkostnaden?

Problemet är att alla skall ha allt och helst inte betala något.

Alternativet är ju att köpa en egen bil som är precis en sådan man vill ha.

Jag har inget emot nettolöne avdraget få förmånsvärdet sänks motsvarande. Det jag menade var att för att få full effekt av bonus malus skatten på tjänstebilar så måste de fordonsansvariga hänga med i utvecklingen. Har flera bekanta som har 7,5pbb som gräns och då väljer du en diesel driven kombi med awd oavsett för du får ingen laddhybrid el elbil för dom pengarna från de bilmärken som har 85% av tjänstebils marknaden.

Uppdaterat: 2019-10-18 18:43
L. Mäkinen skrev:

Grosser wrote:Vi har 8,5 pbb på max 120 g/km, WLTP eller NEDC?

KIA kommer med Xceed laddhybrid "snart" och en Optima med bara ett utrustningspaket går under 7.5PBB.

Tyvärr är ju inte Kia direkt stora på tjänstebils marknaden och för många tyvärr inte ens valbara. På de 2 företagen som jag har varit anställd senast har vi kunnat välja Volvo,VW, Audi,Bmw, Mercedes.

Uppdaterat: 2019-10-18 18:47
Icewing skrev:

Guran wrote:Icewing wrote:Grejen är att många av oss som åker tjänstebil och ska byta 2020 har låg skatt på våra bilar då de oftast är uttagna före 1/7-18.

Jag kör A4 Quattro idag och tänkte först byta till Alltrack men då skulle min skatt gå från ca 2400 till 9000:-vilket gör mer än 500:-/mån på förmånsvärdet så för mig blir det en fullutrustad GTE, den blir ändå billigare för mig privat, sen spelar så klart körmönster och möjlighet att ladda roll. Problemen är att många företags bilpolicy använder 7,5pbb som en gräns och då blir det svårt att välja laddhybrid. Känns inte som leasingbolag och bilansvariga inte är uppdaterade på hur staten vill att bonus-malus ska styra bort från dieselbilar med awd mot miljövänligare alternativ tex elbil el hybrid, vi får tex inte välja elbil och har bara 8,5pbb på laddhybrid sedan nettolöneavdrag.

Men vad är problemet att betala en egenandel i bilkostnaden?

Problemet är att alla skall ha allt och helst inte betala något.

Alternativet är ju att köpa en egen bil som är precis en sådan man vill ha.

Jag har inget emot nettolöne avdraget få förmånsvärdet sänks motsvarande. Det jag menade var att för att få full effekt av bonus malus skatten på tjänstebilar så måste de fordonsansvariga hänga med i utvecklingen. Har flera bekanta som har 7,5pbb som gräns och då väljer du en diesel driven kombi med ädelost oavsett för du får ingen laddhybrid el elbil för dom pengarna från de bilmärken som har 85% av tjänstebils marknaden.

Sen är ju frågan om det är rimligt att vi skall ett system där staten subventionerar vissa och inte alla. Typiskt reducerat förmånsvärde för förmånstagaren och bonus uppe på det.

Inte av nån avundsjuka då jag själv åkt subventionerad E85 förmånsbil, men själva systemet är lite förlegat. I grunden växla lön mot en bil för att undgå marginalskatt på lönen och att genom företaget även spara halva momsen.

Men så länge Volvo fortfarande är en stor arbetsgivare i Sverige lär inte systemet ändras.

Men enklast vore att köp din bil och få skattefri ersättning som motsvarar kostnaden för att köra i tjänst, dvs ca 45-50kr/mil.

Uppdaterat: 2019-10-18 18:52
Icewing skrev:

Tyvärr är ju inte Kia direkt stora på tjänstebils marknaden och för många tyvärr inte ens valbara. På de 2 företagen som jag har varit anställd senast har vi kunnat välja Volvo,VW, Audi,Bmw, Mercedes.

Att många har gamla regler och avtal med få handlare kan jag hålla med om, men det är inte riktigt att KIA inte är stora bland tjänstebilar. Just att Optima kombi finns som laddhybrid har fått många att vidga vyerna.

Uppdaterat: 2019-10-18 20:49
L. Mäkinen skrev:

Icewing wrote:

Tyvärr är ju inte Kia direkt stora på tjänstebils marknaden och för många tyvärr inte ens valbara. På de 2 företagen som jag har varit anställd senast har vi kunnat välja Volvo,VW, Audi,Bmw, Mercedes.

Att många har gamla regler och avtal med få handlare kan jag hålla med om, men det är inte riktigt att KIA inte är stora bland tjänstebilar. Just att Optima kombi finns som laddhybrid har fått många att vidga vyerna.

Asiaterna kommer starkt på den rivirinpinkade Svenska marknaden.

Uppdaterat: 2019-10-18 20:51