Jag har efter ivrigt googlande sett att ”bäst i testen” när man googlar småbil bla varit Kia rio, Toyota yaris, Renault Clio. MEN jag undrar vilken ”småbil” ni skulle ha köpt om ni skulle köpa en sådan. Behöver självklart inte vara någon av de ovan jag nämnt. Jag tog körkort idag och vill köpa en bil så fort som möjligt. Både köra till och från jobbet men också längre resor (kunna bila runt i Sverige). Har övningskört i bla Kia ceed sw och föredrar den framför både Volvo v60 och golf passat ( tycker den är ”lättare” och inte så tung att köra).
Mina krav
Automat
”Småbil” men inte för liten (Dvs Kia picanto-stuk är för smått)
Helst runt 100 000 (kan gå upp lite till om det behövs).
Back-kamera
Autobroms
Inte äldre årsmodell än 17.
Absolut Max 8000 mil.
Önskemål
Schyst navigator
TACKSAM FÖR ALL HJÄLP JAG KAN FÅ!
Kommentarer
Det närmsta jag hittar: https://www.blocket.se/vi/92021145.htm
Edit: ingen backkamera
Privatleasa en Renault Zoe!
Eller privatleasa Ford Focus
https://www.blocket.se/annons/stockholm/ford_focus_focus_active_kombi_1_0_t_125hk_aut/90976888
Navigation kör du med Carplay eller Android auto.
Ingen av dom utan jag tycker att du skall prova en fabia.
Dom finns utrustad med det du nämner.
Snål småstor bil.
Tycker du skall testa.
Hyundai I20 eller Skoda Fabia kolla även Seat. Du får titta på dom billigaste med alla dom kraven.
Autobroms, fr. 2017, automat, backkamera och max 8000 mil låter som en omöjligt ekvation för max 100 000kr.
Glöm Rio och i20 om du vill ha automat - det är först under de allra senaste åren som dom i de flesta utföranden slutat använda den 4-växlade och törstiga momentomvandlarlådan. Och till dessa nyare exemplar förslår nog inte 100.000 SEK. Däremot har de i de manuella bilarna haft en synnerligen trevlig 5-växlad låda.
Ö h t är nog kraven lite för höga för det plånboken klarar av känns det som. Sen är detta en bilklass där de manuella lådorna nog varit i majoritet vilket minskar valmöjligheterna en hel del - om automat är ett oavvisligt krav.
Pi, instämmer. Andelen sålda bilar med automatlåda är låg i segmentet småbilar (säg polo-klass). Så även om andelen automater av nya bilar i Sverige är över 50% sedan några år och i stort sett alla (?) nya tjänste/förmånsbilar är med automat så hjälper inte det här. Det är bara att se hur många träffar man får på Blocket med och utan automat.
Med backkamera är det en liknande situation, men kanske inte lika distinkt.
Slutsatsen är därför att privatleasing är den enklaste vägen för att uppfylla båda kriterierna. Som redan föreslagits!
Och så kan automat vara ett krav pga att TS har sådant körkort? Inte alltför ovanligt för nya körkort, och jag förstår varför. Inom några år kommer manuella lådor att vara i ännu mindre minoritet, och jag har själv inga problem att rekommendera automatkort till en person som inte har mer intresse av bilkörning än att förflytta sig mellan olika platser.
Dom kraven du ställer är omöjliga att få att gå ihop.
Priset behöver du höja till 120.000kr
Årsmodell får du nog se på från 2016
T.ex dessa VW Polo skulle jag nog drista mig till att kunna rekommendera
https://www.bytbil.com/varmlands-lan/personbil-polo-1-2-tsi-bluemotion-dsg-sekventiell-90-hk-8720-14735693
https://www.bytbil.com/kalmar-lan/personbil-polo-tsi-90-dsg-masters-laga-mil-2474-14731409
Om man går ner ett par årsmodeller så är det nog enklare att få kraven uppfyllda med en C-klassare - t ex en Golf. En sådan med dragpaket har alltid backkamera samt autobroms som standard liksom ett trevligt icke-krav - adaptiv farthållare. Dessutom är automatlåda vanligare i det segmentet.
Hej! Tack för alla svar, jag förstår nu att min ekvation inte riktigt går ihop... Eftersom jag inte vill sänka mina krav så kommer här min nästa fråga. Om jag höjer min budget till 150 000 kr istället. Vad skulle ni rekommendera för bil då? Motivera gärna era svar!
Ps. Jag har tagit automatkörkort.
https://www.bytbil.com/dalarnas-lan/personbil-i20-1-0-t-gdi-100hk-aut-5d-life-2011-14726655
Motivering
Helt ny bil med 5 års garanti
Bränslesnål 1,0l trecylindrig motor
Bra automatlåda
Rymlig bil för storleken
Brittiska What Car har en topplista, och det finns säkert fler.
https://www.whatcar.com/best/best-small-cars-2020/n16997
Kia Rio var en trevlig bil som jag hade Som lånebil.
7 års garanti och förväntat små kostnader
För 150000 kan du dock få nästan vad som helst
Då får du sätta upp nya krav
Ska det vara garanti kvar
Snygg
Rolig att köra
Tyst
Osv
Ett tips från mig.
P-sensorer tillsamans med backspeglar är bättre än backkamera.
Så häng inte upp dig på om ev bil saknar backkamera, men se till att den har P-sensorer, gärna fram oxå.
En så liten bil det är tal om behöver egentligen varken P-sensorer eller backkamera. Det duger gott med backspeglar och att lära sig vart bilens ändar är.
När man tittar ut på Ikea parkeringen ser det ut som 8 av 10 inte fixar att backa ut på ett vettigt sätt.
Nog är det bra med parkerings sensorer bak och även fram. :)
På en stor SUV eller V90, eller för den skull en gigantisk Octavia:), kan jag hålla med om det, men en liten pluttig bil. Nej inte alls. Då är det bättre att öva på en parkeringsplats och backa och köra mot fasta hinder (förslagsvis mjuka koner) så man vet vart bilens hörn är.
Snart kan ingen köra bil längre då allt skall skötas med elektroniska prylar, adaptiva farthållaren för att man inte klarar att moderera gasen med högerfoten, jag säger då det :)
Nu tror jag Fantomens kompis börjar bli lite gammal och konservativ och kanske lite teknikfientlig. Vissa människor behöver all hjälp av teknik dom kan få, för att framföra ett fordon på ett bra och säkert sett.
Så är det tydligen. Och visst är det bra med hjälpmedel, men när dom inte funkar blir det värre. Min gamle far förlitade sig på dom främre sensorerna och körde in i en släpkärra. Problemet var att på den gamla X1:a han har så måste man trycka på en knapp för att dom skall aktiveras (om man inte manövrerar bilen framåt och bakåt), vilket han inte gjorde.
Guran wrote: "Så är det tydligen. Och visst är det bra med hjälpmedel, men när dom inte funkar blir det värre. Min gamle far förlitade sig på dom främre sensorerna och körde in i en släpkärra. Problemet var att på den gamla X1:a han har så måste man trycka på en knapp för att dom skall aktiveras (om man inte manövrerar bilen framåt och bakåt), vilket han inte gjorde."
Ja det är ju en korkad lösning att man måste trycka på en knapp för att de främre sensorerna skall fungera. På min Volvo är sensorerna alltid inkopplade och jag har gått ur bilen för att kolla hur nära man är hindret när signalen övergår från pip till fast signal vilket är ca 1 meter. Så har jag alltid gjort på mina sista 3 bilar och tjatat på frun att göra lika dant, för hon litar inte på sensorernas signaler. 360 graders kameran är ett suveränt hjälpmedel som ger ytterligare kontroll utöver backspeglarna. Har nog aldrig känt mig så trygg vid backning i parkeringshus, trånga parkeringar, med mycket skymd trafik bakom bilen, av gående och fordon.
Nu har du en betydligt nyare bil än farsans.
Det var jag som sa att han skulle ha det då han haft en lyckats närma sig garageväggar Mm allt för mycket med den Saab han hade då han bytte bil för sista gången då han nyss fyllt 80. Och för drygt 8 år sedan var BMW:s system så trivialt. Nu mer är dom där sensorerna inkopplade mest hela tiden, på min GLC är dom en del i autobromssystemet och piper för högt gräs Mm när man stannat vid vägkanten.
Så visst gör utvecklingen framåt och hjälpmedel är onekligen bra då man har en stor och oöverskådlig bil.
Okej så två tips. Hyundai i20 och Kia rion! Har ni fler?
Garanti kvar och så ”ny” som möjlig. Hyundai i20 som jag fick tips om tyckte jag inte om, den såg väldigt plastig ut inuti.
Jag funderar starkt på rion!
Så är det nog Kia Rio som ligger bäst till så det blir mitt enda förslag.
Som någon skrev, om du går ner till 2016 årsmodell så finns även Kia Ceed och även Seat Leon. Kan vara svårt att hitta under 150k men det går.
Använd bytbil.com eller Wayne.se och ställ in deras filter så hittar du.
Vad du än väljer i den prisklassen med dom kraven så blir bilvalet bra hur du än gör. Alla har nackdelar och alla fördelar. Se till att få den med lägst antal mil/år
Även autouncle.se är bra (finns som mobilapp också). Den tjänsten samlar annonser från olika källor, och försöker uppskatta prisvärdhet dessutom.
Väldigt plastiga inuti?
Ja det är alla dom där småbilarna.
Lite andra exempel då
Seat Leon, en klass större bil C-klassen
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-leon-1-95-sommarkampanj-1-0-tsi-115-dsg7-style-aut-applecarp-5272-14643431
Klassisk VAG produkt, jag tycker den är ganska snygg, väldigt bränslesnål med den lilla 1l motorn, som åndå är förvånansvärt stark och smidig, speciellt bra ihop med automatlåda
Peugeot 308
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-308-active-130hk-aut8-apple-carplay-7709-13920728
Trevlig bil som blev årets bil 2014, trevlig motor och bra automatlåda.
En till
Suzuki Swift, en rolig liten bil fräck design.
Snål på soppan
https://www.bytbil.com/hallands-lan/personbil-swift-1-2-aut-s-plus-v-hjul-100-mil-7889-14742238
VW Polo, ett säkert köp med bra andrahandsvärde.
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-polo-1-0-lag-driftkostnad-bluemotion-euro-6-95hk-lag-7104-14703506
Och självklart måste Toyota Yaris med som ett alternativ. Dom brukar bara fungera. Vi har en i familjen som är 10 år nu och ännu inte ett endaste fel på bilen.
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-yaris-1-5-active-automat-backkamera-moms-v-hjul-2749-14649792
Swift tycker jag är ett utmärkt alternativ om man inte har behov av bagageutrymme, men de är lite svårare att hitta beg. med automatlåda.
Kör du mycket stadstrafik, alltså Stockholm, Göteborg, Malmö typ, så skulle jag definitivt rekommendera Toyota Yaris hybrid. Väldigt mjuk och fin motor och väldigt bränslesnål om man kör stadstrafik. Inte riktigt lika bra om det är mest motorväg. :)
Swift från 2018 har backkamera och adaptiv farthållare som standard och med automat säljs dessa nya just nu för runt 160.000 kr. Dock inte så enkelt att hitta en begagnad av denna senaste modell och med automat. Enklaste B-klassare att hitta med automat är nog Yaris HSD samt Polo, Ibiza och Fabia - kanske främst Polo.
Jag har sökt Pi, inte en enda Fabia.
Endast Polo av VAG:s småmodeller som jag lyckats hitta, visserligen bara Bytbil, med dom kriterierna TS satt opp.
Men massa Peugeot 208
Swift är ju en avsevärt trevligare bil än en förra modellen av Yaris för samma pengar.
Men den nya Yaris är ju annorlunda men då blir det ju betydligt mera utlägg plötsligt.
Guran - kan så vara men jag nämnde att störst chans är det nog med Polo. Sen blev ju priset lite flexiblare och inom det nya intervallet såg jag en Fabia nånstans på nätet förra veckan. Dock tror jag inte den hade backkamera men i alla fall sensorer. Har också påpekat att det är lite jobbigt att hitta vettiga bilar med automatlåda i denna storleksklass och därför föreslaget att istället titta på C-segmentet och något äldre bilar (1--2 år äldre) - för att passa TS prisnivå.
Kan du förklara för mig varför Swift skulle kunna vara något för mig? Jag kommer åka motorväg till jobbet varje dag, ”klarar” den det?
Ps. Jag kan verkligen inget om bilar men hittade en Swift som skulle vara i min prisklass!
Vad är c-segment? Antar bilarna är snäppet större än ”småbilarna”. Räcker min budget till det? Sorry för frågor som kanske är självklara
Kan man köra swiften på motorväg? Alltså längre sträckor?
C-segmentet = den s k Golf-klassen med alla dess kombattanter.
Givetvis kan du köra en Swift på motorvägen - allt beror på ens egna krav.
Javisst kan du köra Swift på motorväg, men du måste naturligtvis prova själv.
Det är bara du som kan avgöra om du trivs med bilen.
Jag är ju van vid betydligt större bilar och tycker därför den är lite surrig, men den är väldigt rymlig i framsätet och riktigt bekväm, även om den är lite struttig på småvägar, men det kan också bero på att man kör fortare än nödvändigt bara för att det är kul!
Men bagageutrymmet är minimalt, två matkassar ungefär!
Men baksätet är användbart och rymmer faktiskt två vuxna.
Så klart du kan köra en Swift på motorväg.
Mem skall du köra mycket motorväg så rekommenderar jag starkt någon av dom andra bilarna ”större” ( Seat Leon, Peugeot 308) jag rekommenderade i ett annat inlägg.
Men bäst är om du provar och bildar dig en egen uppfattning. För det är bara du som skall åka och trivas med bilen.
Körde en helt ny Yaris för några veckor sen, förvisso manuell, men bilen var så tråkig att klockorna stannande, vår Swift från 2011 var i jämförelse bättre, trevligare, roligare, bekvämare på allt.
Fick ont i ryggen efter några mil hur jag än justerade stolen, Swiften åkte jag 35 mil i non stopp utan att ha ont nån stans.
Hur den nyare Swiften är har jag inte en aning om, vår var ju förra generationen.
Åkte senaste swiften för några veckorsedan hos en bekant. Hemsk ljudnivå..
ksoderlund - allt beror ju på vad man jämför med och hur många slantar man vill lägga på sitt bilköp. Swift är säkert inte speciellt mycket sämre än sina klasskompisar när det gäller ljudnivå även om det säkert finns skillnader. Men olika personer är också känsliga på olika sätt för "oljudet" så det är som redan sagts - provkör själv för att se om en viss bil är ett alternativ eller inte. Sen är ju allt en kompromiss mellan olika egenskaper och speciellt när man har en begränsad budget.
Efter lite reflektioner så... Jag har tänkt att back-kamera får jag prioritera bort. Däremot vill jag ha kvar säkerhetsaspekten med autobroms/panikbromsen.
Jag skrev tidigare att jag kan gå upp till 150 men det är inte säkert att jag kommer kunna det. Kanske Max 130 000. Har ni någon tips på vad jag ska leta efter? Vill helst inte ha en bil äldre än 2017 och Max 8000 mil!
Kolla inlägg #11
Jag tycker du skall köpa en Polo.
Okej ska kika på polo nu. Har hittat en seat Ibiza som verkar intressant. Från 2019, cirka 200 mil. Vad tycker du om seat Ibiza?
En 2019 Ibiza tror jag är en snål pålitlig bil i polo klass, men billigare i inköp.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.