Vi Bilägares forum

Tips på pålitlig och ekonomisk pendlarbil?

Tips på pålitlig och ekonomisk pendlarbil?

Hej!
Vet att ämnet varit uppe flera ggr innan, och jag har letat och läst i veckor nu. Men vill ändå ha en egen tråd med mina egna specifika krav.

Ska troligtvis börja pendla med bil till mitt nya jobb, och kommer köra drygt 13 mil/dag.
Letar därför efter en pålitlig men rimligt ekonomisk bil att pendla med.
I första hand vill jag ha en kombi (manuell), och en någorlunda tyst och bekväm bil (mestadels 100-väg).
Räknar med att ha bilen i 5 år iallafall, och vill ha hänsyn till bränsleförbrukning (tänker mig diesel), skatt, försäkring, värdeminskning mm.
Budgeten är inte huggen i sten, men tänker max 150.000:-, och jag vill köpa en begagnad bil.

Men vad ska man prioritera när man letar? Hur höga mil är acceptabelt, eller att föredra? Om vi förutsätter 1, max 2, tidigare ägare (privatpersoner) och full servicebok.
Har kikat på Octavia TDI Greenline (2015 och nyare) bl.a., samt Passat och V60 (D2) i samma prisklass. Ska man prioritera lägre mil eller en nåt år nyare bil? Funderar även på om fyrhjulsdrift är värt en förmodligen högre förbrukning.

Tar tacksamt emot alla tips.

Uppdaterat: 2020-05-22 11:57

Kommentarer

När du kommer att köra så mycket dagligen och bara till och från jobbet så lär det bli minst 15.000 jobbmil under 5 år - till detta kommer all övrig privatkörning. Så att fundera över en bil som redan nu har många mil under hjulen skulle i alla fall inte jag göra. Däremot kan nog en diesel vara att föredra med dom körsträckorna.

Uppdaterat: 2020-05-22 12:20

Teknikens V har en artikel om laddbara bilar för 2995kr/månad i leasing. Räkna och jämför!

Uppdaterat: 2020-05-22 15:57

4wd kostar soppa och skatt och ev problem med tiden.

Diesel, ja visst är det nog snålast men tycker du skall prova en octavia 1,0tsi och helst en style variant.

Ja skulle kunna lova dig att du kommer att kunna ligga på runt 0,5 och kanke under om du ligger i huvudsak 100 vägar.

Dessutom bra komfort och med bränslevärmare mm mm.

Prova en demo bil och kör din sträckor med nollad färdator och testa.

Från 2018 med extremt bra hel o halvljus led för klassen.

Borde finansföretag din budget

Uppdaterat: 2020-05-22 16:16
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tyst och bekväm, bränslesnål, kombi

Tja, du får ju en 2013 års 220D MB C-klass kombi. Den uppfyller de kraven som inte Octavian gör i fråga om komfortabel och tyst.

På köpet får du en slitvarg till motor som även är snål. Ett exempel värt att värdera upp mot en Octavia eller Volvo.

https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-c-220-cdi-blueefficiency-1630-14317397

4wd bör du väl undvika om du inte kör mycket på oländiga vägar.

Klarar man av att leva med en Octavia så är onekligen den lilla 1,0tsi en väl fungerande bruksmotor. Och en Octavia skall absolut vara av Style utförande. Men komfort, nja där håller inte jag med. Men det är ju helt upp till vad man själv sätter som lägsta nivå.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Med de miltalen så är det nog helt klart värt att räkna på eldrift. Men kräver nog att du kan ladda hemma eller på jobbet, annars blir det nog jobbigt. Hyundai Ioniq kanske?

Uppdaterat: 2020-05-22 16:52
K_Klabbe skrev:

Med de miltalen så är det nog helt klart värt att räkna på eldrift. Men kräver nog att du kan ladda hemma eller på jobbet, annars blir det nog jobbigt. Hyundai Ioniq kanske?

Finns nog små möjligheter att få en sådan för 150000:-

Uppdaterat: 2020-05-22 18:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sök efter en Mondeo, inte den billigaste i bränsle, men dieseln går ledigt under 0,5 på landsväg och den är tyst, rymlig och komfortabel.

Och den är oftast välutrustad och ganska kul att köra.

Uppdaterat: 2020-05-22 18:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse: Läs vad han har planerat att köra, lägger man på den insparade bränslekosten på de 150.000 kr så kan man gå upp rejält i pris för en elbil. Så jo, jag anar att en ny Ioniq eller Kona hamnar på samma TCO för TS som en 150 kkr bil skulle göra med inköp, bränsle, service, reparationer m.m. Man måste bara lyfta sin blick och våga se lite utanför boxen och det "gamla" tänket.

Sen vet vi inte vad TS har för laddmöjligheter, men med hemmaladdning och/eller jobbladdning är det inga problem.

Uppdaterat: 2020-05-22 18:42

Henrik, det var 150000:- som var gränsen för inköpet och då spelar det ingen roll om det skulle bli billigare totalt med en dyrare elbil i inköp!

Uppdaterat: 2020-05-22 20:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sen tror jag knappast att privatleasing är det förmånligaste med såpass långa årliga körsträckor, bgl.

Uppdaterat: 2020-05-22 21:20

Han skrev tydligt att han vill köpa begagnat....alltså ingen leasing...

Uppdaterat: 2020-05-22 21:35
saabnisse skrev:

K_Klabbe wrote:Med de miltalen så är det nog helt klart värt att räkna på eldrift. Men kräver nog att du kan ladda hemma eller på jobbet, annars blir det nog jobbigt. Hyundai Ioniq kanske?

Finns nog små möjligheter att få en sådan för 150000:-

En begagnad får du för 250kkr.

https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-ioniq-electric-120hk-nav-backkamera-comforteco-7713-14403253

Den blir troligen betydligt billigare i drift än en begagnad dieselbil.

Har man bara laddmöjligheter så förbrukar den ström för 2,5kr/mil och har fortfarande två års garanti kvar.

Praktisk kombikupé kaross och förvånansvärt komfortabel, absolut värt att provköra.

Skulle tro att värdeminskningen framgent även blir lägre på en elbil.

8 liter diesel/bensin för 120kr/dag kontra ström för 30 kr/dag. Ger en besparing på 450 kr/vecka eller 1800 kr/månad i drivmedel.

Så att låna upp 100.000kr extra med dagens låga ränta och amortera hela extrakostnaden på fem år går på ett ut med merkostnaden. Återstår det troligen högre andrahandsvärdet. Så skall jag gissa så spar man i slutänden 10.000kr/år då elbilar mest troligt kommer ha ett fortsatt bra andrahandsvärde.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Guran, Ts hade 150' som gräns och då bör det vara det som man ska utgå från även om det finns de som har uppfattningar om andra alternativ och det behöver ju inte vara fel att framhålla dem.

Men inte alla som har möjlighet att låna 100' extra!

Uppdaterat: 2020-05-22 22:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Guran, Ts hade 150' som gräns och då bör det vara det som man ska utgå från även om det finns de som har uppfattningar om andra alternativ och det behöver ju inte vara fel att framhålla dem.

Men inte alla som har möjlighet att låna 100' extra!

Det vet jag, därför som jag rekommenderade en begagnad MB C 220d med 7000mil på mätaren för 150kkr i ett tidigare inlägg.

En beprövad pålitlig bränslesnål oljebrännare i en bil med hög komfort och låg förbrukning. Dock oftast med automatlåda, men den fungerar också. Det är inte av en slump som många taxibilar är just 220d Mercor.

Det andra var enkom ett räkneexempel baserat på att möjligheten fanns. Men i fråga om komfort så är skillnaden stor där kan ingen av TS uppräknade alternativ mäta sig.

Man glömmer ofta bort att man får en något år äldre ”premiumbil” för samma pris som en enklare skapelse.

Men ett råd är ju att planera att byta bil inom tre år med så mycket körning. Reparationerna kan annars fort äta upp eventuell besparing man tror sig göra.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Everts så fort du skrev "någorlunda tyst bil" försvinner väldigt många bilar. Endast MB, Audi, BMW och Volvo kvar..... Kanske några till.

Gemensamt för dessa är priset på andrahand är dyrare.

Tittar du på andra märken som Volkswagen, Skoda, Hyundai osv så får du en bil som gått mycket mindre och är X antal år nyare.

Diesel är verkligen att föredra, skippa 4wd om du inte verkligen är behov av det.

Ett exempel är

https://www.wayke.se/objekt/480b5a79-6b47-4432-b129-3e60fa9e8d9e/skoda-octavia-kombi-ambit-4x4-tdi-110hk-manuell

Uppdaterat: 2020-05-23 08:01

Everts. Eftersom det är en kombi du är ute efter och du nämner octavia.

Mitt råd är åk till handlaren och testa en 18-19-20 demo bil.

Vad det gäller buller så lyssna inte för mycket på vad som skrivs utan bilda dig en egen uppfattning vid provkörning.

Octavian var bland dom tystare i tidigare bullertester och framförallt en av dom vettigaste kombi bilarna.

Och 1,0 tsi är ingen klen motor som man kan tro och framförallt trevligare än 1,6tdi motorerna och nästan lika snål.

Och är du inte typen med plattan i mattan kommer du att bli nöjd.

Och min erfarenhet sedan 9000 mil med 1,0tsi är en hyggligt låg service kostnad jämförelsevis mot andra och skatt på 360:- per år.

Bara ett tips är att åk och prova och testa riktigt på din pendelsträcka och testa den vettiga adaptiva farthållarfunktionen och sedan kan du kolla annonser.

Och naturligtvis prova även några andra alternativ.

Uppdaterat: 2020-05-23 08:34
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MSO, du vet väl att det finns andra bila än Skoda Octavia ?

T.ex Opel Astra är en ganska komfortabel bil och prisvärd, en Astra Dynamic (massor av utrustning inklusive LED-Matrix lysen)

https://www.bytbil.com/kronobergs-lan/personbil-astra-kombi-dynamic-sportstourer-1-4-t-ecotec-1099-14462892

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Sedan gäller det att inte bara se till bränslekostnader, utan även kostnader för skatt, försäkring och reparationer som kan skilja väldigt mycket.

Där kan större "premiumbilar" bli avsevärt dyrare, men utslaget per mil kan det ändå vara något som är värt pengarna genom högre komfort. Har man långa bilfärder varje dag tröttnar man snart på en bullrig obekväm bil även om den är ekonomisk.

Uppdaterat: 2020-05-23 09:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja Saab Nisse. En jobbarkompis köpte en tdi lupo för typ 10 år sedan för att spara pengar på några mils daglig pendling.

Han gav upp efter 5 månader och bytte bil till en större bekvämare.

Uppdaterat: 2020-05-23 10:06
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Guran skrev:

MSO, du vet väl att det finns andra bila än Skoda Octavia ?

T.ex Opel Astra är en ganska komfortabel bil och prisvärd, en Astra Dynamic (massor av utrustning inklusive LED-Matrix lysen)

https://www.bytbil.com/kronobergs-lan/personbil-astra-kombi-dynamic-sportstourer-1-4-t-ecotec-1099-14462892

Fick en Astra kombi som lånebil här om dagen. Den var till och med bullrig efter min 1-serie och hade den sämsta automatiska växellådan jag testat.

Så en halvkombi med manuell låda är säkert ok.

Uppdaterat: 2020-05-23 12:15

Testa en A4 B8 från 2013 och framåt. Välj en manuell så har du en driftsäker, komfortabel och hyfsat rolig bil med den tystaste dieselmotorn som går att köpa.

Uppdaterat: 2020-05-23 12:21

Ja mitt råd Guran är att lyssna kan man göra men testa flera olika.

Uppdaterat: 2020-05-23 12:49
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Åk också några mil med de bilar du testar så att du märker om du står ut med stolen, det känner man inte efter en tur runt kvarteret.

Just A4 som Apex föreslår har en av de sämsta standardstolarna jag känt på, helt bedövad i röven efter tio mil! Bilen i övrigt är helt ok.

Det är ett problem med tyska bilar, många har stolar med betongstoppning, men det finns några få undantag.

Uppdaterat: 2020-05-23 13:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Åk också några mil med de bilar du testar så att du märker om du står ut med stolen, det känner man inte efter en tur runt kvarteret.

Just A4 som Apex föreslår har en av de sämsta standardstolarna jag känt på, helt bedövad i röven efter tio mil! Bilen i övrigt är helt ok.

Det är ett problem med tyska bilar, många har stolar med betongstoppning, men det finns några få undantag.

Ja standardstolarna är inget vidare, många har som tur är sportstolarna och dom tycker jag är bra.

Uppdaterat: 2020-05-23 13:18

Jag rekommenderar Peugeot 308 Break, pålitlig och bekväm med låga ägandekostnader.

För 150k får du en välutrustad 2.0BlueHDI automat finns tom 180hk GT modeller för det priset.

https://www.blocket.se/vi/88654896.htm

Uppdaterat: 2020-05-23 21:08
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
mso 1000 skrev:

4wd kostar soppa och skatt och ev problem med tiden.

Diesel, ja visst är det nog snålast men tycker du skall prova en octavia 1,0tsi och helst en style variant.

Ja skulle kunna lova dig att du kommer att kunna ligga på runt 0,5 och kanke under om du ligger i huvudsak 100 vägar.

Dessutom bra komfort och med bränslevärmare mm mm.

Prova en demo bil och kör din sträckor med nollad färdator och testa.

Från 2018 med extremt bra hel o halvljus led för klassen.

Borde finansföretag din budget

Guran skrev:

Tyst och bekväm, bränslesnål, kombi

Tja, du får ju en 2013 års 220D MB C-klass kombi. Den uppfyller de kraven som inte Octavian gör i fråga om komfortabel och tyst.

På köpet får du en slitvarg till motor som även är snål. Ett exempel värt att värdera upp mot en Octavia eller Volvo.

https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-c-220-cdi-blueefficiency-1630-14317397

4wd bör du väl undvika om du inte kör mycket på oländiga vägar.

Klarar man av att leva med en Octavia så är onekligen den lilla 1,0tsi en väl fungerande bruksmotor. Och en Octavia skall absolut vara av Style utförande. Men komfort, nja där håller inte jag med. Men det är ju helt upp till vad man själv sätter som lägsta nivå.

mso 1000 skrev:

Everts. Eftersom det är en kombi du är ute efter och du nämner octavia.

Mitt råd är åk till handlaren och testa en 18-19-20 demo bil.

Vad det gäller buller så lyssna inte för mycket på vad som skrivs utan bilda dig en egen uppfattning vid provkörning.

Octavian var bland dom tystare i tidigare bullertester och framförallt en av dom vettigaste kombi bilarna.

Och 1,0 tsi är ingen klen motor som man kan tro och framförallt trevligare än 1,6tdi motorerna och nästan lika snål.

Och är du inte typen med plattan i mattan kommer du att bli nöjd.

Och min erfarenhet sedan 9000 mil med 1,0tsi är en hyggligt låg service kostnad jämförelsevis mot andra och skatt på 360:- per år.

Bara ett tips är att åk och prova och testa riktigt på din pendelsträcka och testa den vettiga adaptiva farthållarfunktionen och sedan kan du kolla annonser.

Och naturligtvis prova även några andra alternativ.

Tack för alla tips!

Ni som rekommenderar 1,0 TSI framför t.ex. 1,6 TDI, vad är fördelarna med den, förutom skatten? Om den nu inte är lika snål.

Uppdaterat: 2020-05-29 10:48

För att det är en trevlig bruksmotor med låg förbrukning. Du slipper även slamret från 1,6l dieselmotorn som inte är en speciellt sofistikerad motor.

Skall du ha en VAG diesel så skall du välja den nya 2,0tdi motorn.

Men provkör en 1,0tsi och en 1,6tdi och bilda dig en egen uppfattning.

Det är bara du som skall använda bilen, ingen på något forum.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Håller helt med Guran med det tillägget att vill du ha en aningen roligare bil att köra så testa även TSI 1,5/150 - den är väsentligt rappare men inte speciellt mycket törstigare när man kör på liknande sätt med båda.

Uppdaterat: 2020-05-29 12:31
Pi skrev:

Håller helt med Guran med det tillägget att vill du ha en aningen roligare bil att köra så testa även TSI 1,5/150 - den är väsentligt rappare men inte speciellt mycket törstigare när man kör på liknande sätt med båda.

Ja man måste provköra riktigt.

En 1,5 tsi går att köra billigt med men kostar oftast något mer men inte alltid.

Men samtidigt så är jag ganska övertygad om att det går att pressa igenom mer bränsle i 1,5an om man använder den ovarsamt och vid vinterkörning med många kallstarter.

Faktum är att 1,0tsi med 115 hk är riktigt användbar och inte alls i stil med dom bilar som vi bilÄgare varnar för som farligt slö. Tex avensis mfl undermotoriserade.

Tycker du skall testa en 1,0a.

Tämnligen Säker på att du kommer att ligga på 0,5 med din pendlingskörning.

Men testa skälv och med farthållaren på.

Uppdaterat: 2020-05-30 17:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html