Hej!
I augusti ska jag börja på nytt jobb som innebär att jag ska börja pendla. Måste därför inhandla en bil. Jag skulle behöva få lite bra tips på en billig och bra pendlarbil.
- ska köra ca 6 mil varje dag på mestadels motorväg ca 100 km/h
- får max kosta 40000 kr
- billig årsskatt och försäkring
- låg bränsleförbrukning på motorväg
- inte för dyra reparationskostnader
- behöver inga större utrymmen då det är oftast bara jag som kommer köra bilen.
Alla förslag och motiveringar är tacksamt välkomna :)
Mvh Christian
Kommentarer
Hur är det med säkerhetskrav?
Är det sådant du prutar bort?
Säkerhet är så klart också viktigt, det glömde jag skriva
Mvh Christian
En fransk mindre mellanklassbil, för 40 kan man få typ en peugeot 307, eller citroen c4, med inte allt för många mil.
Billiga att äga, hyfsat snåla på soppa, skaplig kvalitet, det som ev går sönder brukar inte vara överprisat.
Tänker man i banor som volvo, eller vag, får man inte så mycket bil för dom pengarna, mer än kanske just säkerhet, som saabnisse nämnde.
tänker man i dom banorna, är nog volvo s60 bland det vettigaste, men man får gå ner ett par årsmodeller, och upp i miltal.
Volvos bästa bil, om man inte måste ha v70:s utrymmen......
Tittar efter en sån själv, med nåt lagom "omöjligt" fel för att den ska gå att köpa "nästan gratis"
Jag kan hålla med ducce här, men kolla gärna också på en Opel Astra, en trevlig bil som är väldigt underskattad eller en Corsa, kanske inte lika kul på landsväg, men bra i övrigt.
Glöm inte heller att titta på en Saab 9-3, inte den billigaste i drift, men inte speciellt dyr heller och väldigt säker både aktivt och passivt.
Och den är lite roligare att äka med.
Ja, tänkte nämna saab, nog inte fel, men att rekommendera nåt man själv inte gillar, är som att bjuda vänner på äcklig mat.....
Fast dom som fattat tycke, är ju trogna märket.
He- he, jag gillar inte 9-3 heller, den är något för liten för mig, men den är prisvärd, den är säker, ganska billig att hålla i drift och den är betydligt roligare att köra än många jämförbara bilar i det här prisläget.
Men det gäller ju att ge sig tid att prova olika bilar så man hittar en man trivs med. Det är viktigare än att den eller den bilen tar några cl mindre bränsle per mil.
Jag påstår inte att 9-3 är det bästa valet, men för de pengar du vill lägga är det nog svårt att hitta mer körglädje om man nu värdesätter sådant.
Hur pålitliga är franska bilar? De har ju ett ganska dåligt rykte som jag misstänker baseras på gamla rykten? Någon modell som är bättre eller sämre?
Körglädje är ju kul, men inget jag prioriterar högt i det här fallet. Heller inte extra utrustning eller annat lull-lull. Bilen ska bara ta mig från a till b på ett relativt billigt och säkert sätt :)
Gå inte på gamla rykten, jag har haft många franska bilar och blev ofta idiotförklarad, främst av de som aldrigt haft en fransk bil.
Nu för tiden är de inte lika franska längre, men har fortfarande dåligt rykte hos folk som lider av fördomar.
Men i ditt fall kan det vara en fördel, det återspeglas i andrahandsvärdet, eller rättare inköpspriset.
Du får helt enkelt mer bil för pengarna.
Men se till att du känner dig bekväm med bilen.
Intressant! Opel Astra känns som ett bra alternativ dock. Bra rostskydd, låg förbrukning och även fått bra i krocktester. Hur ser ni på t. ex. Ford focus halvkombi?
Köp en elbil exempelvis Tesla . Varför sponsra en oljemiljardär .
Lååååååångt ifrån där du bor.?????????????
En trevlig bil att köra, billig att äga och köra, inte fel alls!
Ut och prova och ta den du känner mest för. I den här prisklassen kan man göra fynd, men även gå på minor ( liksom i alla prisklasser), men helt klart är det ide' att undvika "bästsäljare", de är ofta övervärderade.
Ja det gäller ju verkligen att göra sin research :)
Ska man välja en bil med många eller få mil om man ska använda den för pendling? Finns det andra viktiga saker att tänka på vid ett bilköp i den här prisklassen?
Rent generellt är det bättre att köpa en så ny bil som möjligt med många mil som gått mycket landsväg hellre än en äldre som gått få mil i stadstrafik.
Men kolla serviceboken noga. Köp ingen bil med " hemmagjorda" stämplar och kosta gärna på en Carfaxanalys på en bil du är intresserad av.
Tack för alla tips, nu vet jag lite mer inför bilköpet! :)
Mvh Christian
Renault Clio ? evt. är bilmodellen litet grann överväderad
en VW med Fsi motor finns för ca 40.000:- men med en del mil på mätaren (>15.000mil)
men dom går billigt särskilt på 98 oktan
VW 1.6 Fsi.Undvik denna!
Focus är trevlig, men rosten är ett bekymmer på Ford.
Biofuelbilar har låg skatt, värt att tänka på! :-)
Skulle satsa på en bil i Golf-storlek. Känns som en hyfsad kompromiss mellan driftkostnader, säkerhet och komfort.
Renault Megane är fruktansvärt billig som begagnad, lever de upp till det dåliga ryktet om fransk kvalitet eller är den ett fynd? Hade kunnat köpa två Megane med samma modellår och miltal som jag fick i inbytespris för min Honda Civic - 08.
Håller med både muskorv och Hultarn. Och får du tag i en hyfsat fräsch Focus av förra generationen så kan du slå 2 flugor i en smäll genom att köpa en Focus 1,8 Flexifuel. Hade en sån själv tidigare som jag körde i 4,5 år/10.000 mil utan minsta problem och inte en enda reparation (förutom byte av en strålkastarlampa).
Eller så tar du inte råd från en som tänker väldigt annorlunda!
Så var det ju det där med rost också...
Finns det bilmodeller resp. årgångar som jag definitivt ska hålla mig borta från?
Livsfarlig fråga... ;-)
Det är egentligen vad du gillar efter provkörning som gäller, sedan är det vanliga saker att kolla på: välskött, rost, service, däck, komfort, bränsle, försäkring.... Kamrem bytt?
Även de mindre bilarna typ Polo, 206/207, Clio, C3 är hyfsat bekväma, men undvik de minsta typ Aygo, Matiz, de passar bäst i stan.
Du kommer köra 30 mil i veckan (minst), då kan det faktiskt löna sig med en diesel. Men, kolla noga vilken skatt den intressanta bilen har, det skiljer väldigt mellan motor och årsmodell. T.ex. en C4 diesel kostar 1800 i årsskatt, medan en Megane kostar 4700...
Å andra sidan kostar en Megane bensin 1800 och en biofuel endast 1000 kr. Ungefär samma på C4 och andra i samma storlek.
En biofuel kan vara ett bra köp under förutsättning att den fått rätt service och olja. Just nu är det inte lönsamt att köra på E85, men den går ju lika bra på bensin och den har som hultarn skriver oftast lägre skatt. Dessutom vet man inte vad mupparna får genom när det gäller bränslepriser, E85 kan mycket väl bli mer ekonomiskt då nästa budget läggs.
Gaspassat! Alla årsmodeller!
En mycket bra fråga men tyvärr lika svår. Rent spontant skulle jag säga att du kanske skall undvika de minsta och största bilarna men allt handlar om hur mycket du värdesätter komfort i förhållande med kostnaderna. En liten bil i den prisklassen som du nämner är ofta inte billigare än en stor då det handlar om inköpspriset men den mindre bilen är nästan alltid billigare totalt sett att äga. Är själv skeptisk till bilar i den här prisklassen eftersom att vi pratar om bilar som är närmare 10 år gamla och de är rena lotteriet att köpa. Det finns alltså ingen garanti för att de skall hålla ihop överhuvudtaget.
De kan hålla några år till men också rasa dagen därpå och det oavsett vilket fabrikat som du väljer.
Är kostnaderna viktigast skulle jag satsa på en helt ny bil om du har den möjligheten.
Om du sorterar bort de allra minsta bilarna så kan du ändå få en ny Opel,Hyundai,Peugeot,Ford mfl för under 110.000kr. Med en kontantinsats på kanske 30.000kr så blir månadskostnaden låg ( runt kanske 1200kr? ) och du slipper oroa dig för haverier och dyra rep. Även försäkringen blir betydligt lägre de första tre åren och inga kostnader för t.e.x däck tillkommer. En ny bil är ofta också bränslesnålare så alla dessa insparade kostnader kan snabbt spara in en låg månadskostnad.
En släkting pendlar ca 10 mil om dagen med en Peugeot 107 -12 ( Toyota Aygo ) och det är rena sparbössan om kostnaderna är viktigare än komforten m.m som en större bil erbjuder. Ett sådant alternativ kanske också kunde vara en lösning? ( Nästan ny bil för nära på halva nypriset med extremt låga ägarkostnader?)
Ett exempel nedan och då bör månadskostnaden landa runt 700kr/mån med en låg kontantinsats= typ gratis och bilarna håller ihop mycket bra.
http://www.blocket.se/stockholm/Peugeot_107_1_0_5dr__Active_Full_Servad_59716264.htm?ca=23_15&w=3&last=1
Usch, en bil utan komfort och utan säkerhet! Den typen av bilar borde inte få framföras utanför 50-strecket, det är ju inget annat än en något uppjäst mopedbil.
Men visst finns det andra alternativ att åka nytt, min granne privatleasar en Mokka för 2500:-/månaden, men han har gjort en dålig överenskommelse, det går att göra betydligt bättre.
Och med just leasing har man ju full kontroll på utgifterna.
Komforten är ju något som vi alla uppfattar olika och det där med "utan säkerhet" kan ju också diskuteras till leda. Är det t.e.x någon som med 100% säkerhet kan intyga att en Golf ifrån låt oss säga -05 är säkrare än en ny Hyundai i10 ?
Man får helt enkelt göra sina egna val och provköra lite olika bilar. Släktingen trivs väldigt bra med sin lilla bil just därför att den är så billig i drift. De har även en V60 som lirar i en helt annan klass men dess kostnader är ju astronomiska i jämförelse. Alla utgår inte ifrån att de skall dö i en bilolycka då de sätter sig i sin bil och långt ifrån alla har råd att köpa den bilen som anses vara säkrast.
Mistro - tycker att ditt resonemang är mycket vettigt !
Mistro, anser du att värdeminskningen på en bil de första åren är ekonomiskt försvarbart? Att köpa en ny bil måste vara ren galenskap, eller?
Har en nästan likadan fråga som frågeställaren. Vill ha en bil för ungefär samma peng fast med automatlåda. Den ska tjäna som "andrabil". Kommer nästan uteslutande att köras i stadsmiljö. Jag ska motionera den ibland när jag ska åka till jobbet. Har nästan uteslutande landsväg.
Har kikat på trillingarna Aygo, 107, C1 med automatlåda. Oslagbara ur ett ekonomiskt perspektiv. Har någon av er erfarenhet av en sådan bil med automatlåda? Svärfadern säger att jag kommer att köra ihjäl den på landsvägen. Har lite beslutsångest...
Galenskap eller inte får man värdera själv men mina erfarenheter är att det inte behöver bli så galet dyrt med en ny bil. Galet anser jag däremot det är att köpa en äldre bil vars storlek,effekt och utrustning man egentligen inte behöver OM man inte har råd med tiotusentals kronor i repkostnad över ett "bräde".
Saken är ju den med begagnade bilar att du aldrig vet när de går i sönder. Med en helt ny eller nästan ny bil kan du åtminstone vara ganska säker på dina kostnader de närmaste åren.
Har du sparat pengar som du kan "deala" med så är det klart att en bil för 40.000kr kan bli en bra affär men åter igen så skriver du på ett sätt som ger mig känslan utav att kostnaderna är viktigast. Du bör i så fall välja en bil som även är billig i drift och inte bara fokusera på inköpspriset.
Det är ju bara du som vet vad du har råd med men om du leker med tanken på att din 40.000kr bil kommer att kosta dig 10.000kr om året i rep och underhåll så har du efter 3 år en bil som har kostat dig 70.000kr men som möjligtvis bara är värd 10-15000kr.
Du har under tiden också tagit den chansen att bilen kanske inte riktigt kommer att fungera så bra som du önskat. Du har också betalat mer pengar i försäkring,skatt och bränsle än vad du hade gjort på en ny bil. ( så pass mycket mer att det troligen hade räckt till månadskostnaden för den nya bilen. )
Om du istället hade köpt en ny bil för 100.000kr så hade den varit värd ca 50.000kr efter 3 år men de 30.000kr utav värdeförlusten har du delat upp under tre år varpå förlusten inte känns lika omfattande.
Man kan sen välja att byta in bilen mot en ny igen eller köra ett eller några år till relativt tryggt om man har valt en bil med bra garantier men personligen hade jag valt att byta in den mot en ny efter 3 år eftersom att månadskostnaden för så billiga bilar är så pass låg.
Privatleasing som redan är nämnt är också ett bra sätt att hålla koll på sina kostnader men det kräver förstås att man inte kör för mycket årligen.
Det finns vettiga alternativ för under 2.000kr/mån
Nu ska man hålla i minne att de minsta bilarna, typ Aygo/107/C1, inte är särskilt snåla i motorvägsfart. Deras små motorer får slita och det kostar.
Min son har en sån och går det över 100 blir det törstigt.
Och sedan har vi då det här med komforten...
Nej, stadsbilar är dom.
Att gå upp till mellanklass är smart, det är både bekvämare och tryggare, och fortfarande ekomiska.
Om du funderar på en beg Aygo/107/C1 med automat så skulle jag istället föreslå en Picanto av senaste generationen med automat. En betydligt trevligare bil som dessutom har bättre ljudkomfort än trillingarna.
Vi har haft totalt 4 st trillingbilar i familjen och just nu har vi 3st utav årgång 2012.
Då jag har kört dessa så har de snittat runt 0,55l/m eller kanske något mer. Det har då handlat om enbart kortare turer upp till kanske 2 mil.
De som kör med bilarna uppger ungefär samma siffror. Nu har dock en bil börjat rulla mer och dessutom handlar det nu om körning på motorväg. Hon uppger själv att hon brukar hålla 120-130km/t och att förbrukningen ändå har sjunkit kraftigt. Enligt henne så kör hon nu 70 mil mellan tankningarna vilket ger en förbrukning på under halvlitern. Så lågt kommer jag inte ner med mina dieselbilar på samma sträcka.
Håller dock med "Pi" om att en Picanto eller syskonbilen i10 är ett bättre val då det är nyare,bättre och säkrare bilar för ungefär samma pengar.
Numera finns det ju en ny Aygo/C1/107 men jag tycker inte att ens de går att jämföra med koreanerna.
Om det gäller köp av ny "pytte-bil" så skulle jag absolut välja i10 för den bilen i sin senaste version är faktiskt riktigt trevlig och har en helt OK ljudnivå.
Men gäller det begagnat så föredrar jag definitivt Picanton före förra generationens i10.
Jag fick en Picanto som lånebil när jag bytte ruta på min bil. Min uppfattning är att ljudnivån inuti var att likna vid att sitta i en torktumlare trots att jag aldrig var över 70 km/h. Vår Dacia är betydligt tystare och drar mellan 0,5 och 0,55 oavsett hur vi kör.
L. Mäkinen - visst, Picanto är definitivt inte marknadens tystaste bil men jag betvivlar trots det att skillnaden skulle vara såpass stor jämfört med en Dacia. Har själv kört Picanto och en ny Clio (förra generationen) samma dag och upplevde absolut inte den skillnad som du vill påskina och Dacia använder ju gamla Renault-plattformar så varför skulle en lågpris-bil som Dacia vara tystare än "originalet" ? Sen var det väl inte Dacia som var jämförelseobjektet till Picanto utan Aygo/C1/107 och där vinner definitivt Picanton. Men som jag sa - vid nyköp idag av en bil i detta segment så är det för mitt vidkommande helt klart nya i10 som gäller.
I det storlekssegmentet är det VW e-up! som gäller för pendlartrafik. Tyvärr kostar de lite mer att köpa, men de är tysta och rullar billigt.
Dacia använder plattformen, men inte hela bilen. Jag kan hålla med om att den också låter, men inte redan i stadstrafik. På motorväg håller jag mig gärna bredvid spåren med den pga ljudet.
VW-up klarar ju inte många av de kriterier TS satt upp!
Den klarar allt utom inköpspriset
- ska köra ca 6 mil varje dag på mestadels motorväg ca 100 km/h: Inga problem
- får max kosta 40000 kr: Näe
- billig årsskatt och försäkring: Ingen skatt, låg försäkringskostnad
- låg bränsleförbrukning på motorväg: Snittar 15 kWh/100 km
- inte för dyra reparationskostnader: Inga konstiga remmar och kedjor som havererar eller kopplingar som slits
- behöver inga större utrymmen då det är oftast bara jag som kommer köra bilen.: Perfekt för en till två personer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.