Vi Bilägares forum

Tips på bra elhybrider med specifika funktioner.

Tips på bra elhybrider med specifika funktioner.

Provar detta forum istället då flashback tydligen inte hade ett levande bilforum.

Som jag ser det är tre funktioner som min nästa bil måste ha förutom det självklara som tex AC ..

1. Elhybrid
2. Remote Climat Control / Fjärr-klimat-kontroll via en app på telefon.
3. Auto Lane assist. / Spårhållningsassistent.

Vilka bilmärken vet ni har alla tre? Min budget, ca 150.000 och bilen får vara 1-2 år gammal.

Anledningen till detta kanske inte är uppenbar men personligen har jag svårt att förstå hur folk i skandinavien inte krävt en funktion som klimatkontroll i bilen?

Anledningen till att jag vill ha Lane assist eller spårhållningsassistent är att bilen då enkelt kan "uppgraderas" med ett tredjepartspaket för att få full autopilot för några tusen extra.

Uppdaterat: 2019-08-25 23:45

Kommentarer

Dubbla på budgeten så har du lättare att hitta bilarna enligt din spec.

https://www.wayke.se/sok?qf=ZnVlbFR5cGU9RWxoeWJyaWQmbW9kZWxZZWFyLm1pbj0yMDE3JnByaWNlLm1heD0xNTAwMDA=

Uppdaterat: 2019-08-26 06:40

Låter ju som en Golf-GTE, E-tron eller liknande skulle passa. Men att få en 1-2 år gammal bil för pengarna som budgeterats är väl optimistiskt.

Uppdaterat: 2019-08-26 07:24
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Med det priset och så ny så lär du inte få nått finare än en Toyota Auris eller en Huyndai Ioniq eller nått sånt och dom har ju inga fjärrkontrollsgrejer. Borde det inte till minst en laddhybrid för att få det? En vanlig hybrid har ju inget ställe att ta värmen från när motorn inte är igång.. I så fall lär du ju få lägga minst det dubbla priset för att få tag i nån.

Och sen.. Tredjeparts autopilot? Jag hoppas verkligen inte du lyckas hitta någon, och om du gör det så hoppas jag inte att du kör nånstans där du kör ihjäl andra..

Uppdaterat: 2019-08-26 10:29

Det låter mer som ett inlägg för Flashback att lösa. Nån bil med delelektrisk drift lär ju inte finnas till det priset.

Uppdaterat: 2019-08-26 10:36

Inte alldeles enkel ekvation att får ihop, särskilt med prisparametern och max-ålder.

Golf GTE eller BMW i3 REX är mina förslag, men de lär ligga högre i pris och ålder.

Full autopilot kommer inte gå att uppnå annat än på Teslas bilar i nuvarande utförande, övriga märken är lite för rudimentära i nuläget.

Uppdaterat: 2019-08-26 10:45
Power to the people

Sök på Geroge Hotz på youtube om autopiloten. Men tack för era svar, visste inte att mina specs var så premium 2019..

Uppdaterat: 2019-08-26 19:25

Jag tror dock du har missuppfattat en del om du tror du kan få en bil fullt självkörande bara för den har laneassist......

Däremot t.ex. så är Teslas bilar betydligt mer självkörande än vad EU-lagarna tillåter just nu, så en Tesla t.ex. kan man kanske "hacka" på nå´t sätt och få att tro den är i USA och därmed få den mer självkörande än lagstiftningen här och nu.

Uppdaterat: 2019-08-26 19:35

Premium?? Lane assist hade jag på en icke premiumbil 2015 så det handlar inte om det.

Men kombinationen av en vettig el-hybrid som är uppkopplad och har lane assist till ett budgetpris är svårare.

När det gäller klimatkontroll på distans via app så är det självklart en häftig funktion, men ingen dealbreaker för mig. Att sitta någon minut innan AC kickar in är inget som jag känner att jag avlider av.

Men självklart är det en trevlig funktion.

Uppdaterat: 2019-08-26 19:55
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
danevito skrev:

Sök på Geroge Hotz på youtube om autopiloten. Men tack för era svar, visste inte att mina specs var så premium 2019..

Det handlar inte om premium, det handlar om pris. Batterier är dyra, det är därför laddhybrider är dyra. Och det är en laddhybrid som måste till för att driva en AC utan förbränningsmotorn igång.

Och jag kollade lite på George Hotz, verkar vara att han fixar till så att den adaptiva farthållaren funkar även i bilköer för dom bilar som inte redan har det + att han plockar bort att man måste hålla handen på ratten och istället kollar så att man har ögonen riktade på vägen. Känns rätt långt ifrån full autopilot. Eller missar jag nått där?

Uppdaterat: 2019-08-27 15:11

Tack för feedback, men det jag menade var just att jag inte tycker det borde va Premium på dessa funktioner idag. En Toyota Corolla El-Hybrid kostar NY 219.000 sek. Då borde jag kunna få den för 150.000 om 2 år tycker man? Den modellen har lane assist men saknar klimatappen till bilen. Om det endast är batteriet som kostar premium så hur mycket mer ska man behöva ge för att ha bilen uppkopplad mot internet som en Tesla? Och varför har inte andra bilmärken anammat funktionen tidigare?? Hur kul är det egentligen stå att skrapa rutor på vintern tycker ni? Med appen slår jag enkelt på värmen i bilen under fruksten och går ner till en varm isfri bil 30min senare färdig att köra! Visst jag kan leva med ställbar värmeaktivering på bestämda tider också, men vad kallas en sån funktion?

Vill också förtydliga vad jag menade med full autopilot, jag menar inte att dra bak stolen och lägga händerna bakom huvudet. Jag menade ungefär samma nivå som Tesla bilarna har där man hela tiden är uppmärksam men inte behöver styra eller gasa/bromsa på motorvägar och i köer. Jag har sett allt man kan se om George Hotz Comma.ai projekt och killen är ett geni. Han hackade playstation som 13 åring och låste upp den första iphone luren. Nu vill han göra med autopiloten som android gjorde med smartphones. Ta över marknaden med en open source autopilot som hela tiden utvecklas och är flera gånger billigare än konkurrenterna (Tesla, Waymo och UBer) men ändå likvärdig. Finns flera demonstrationer på youtube av användare som testat på redan och säger att det fungerar riktigt bra. Rekommenderas starkt att ni tittar.

Uppdaterat: 2019-08-27 18:57

Ah, då hajjar jag mer vad du menar @danevito.

Det kanske är samma sak men brukar kalla dessa parkeringsvärmare eller liknande.

När det gäller Corolla El-hybrid så kan väl det väl mer av en snikvariant, men det kanske räcker.

En plug-in el-hybrid är ju ofta dyrare och går längre på batteri.

VIdeon är intressant även om killen kanske missar en del rätt stora farthinder, men inget är ju omöjligt.

Tänker just på tillstånd för att få använda denna typ av enhet på vägen.

Uppdaterat: 2019-08-28 06:30
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
danevito skrev:

Tack för feedback, men det jag menade var just att jag inte tycker det borde va Premium på dessa funktioner idag. En Toyota Corolla El-Hybrid kostar NY 219.000 sek. Då borde jag kunna få den för 150.000 om 2 år tycker man? Den modellen har lane assist men saknar klimatappen till bilen. Om det endast är batteriet som kostar premium så hur mycket mer ska man behöva ge för att ha bilen uppkopplad mot internet som en Tesla? Och varför har inte andra bilmärken anammat funktionen tidigare?? Hur kul är det egentligen stå att skrapa rutor på vintern tycker ni? Med appen slår jag enkelt på värmen i bilen under fruksten och går ner till en varm isfri bil 30min senare färdig att köra! Visst jag kan leva med ställbar värmeaktivering på bestämda tider också, men vad kallas en sån funktion?

Vill också förtydliga vad jag menade med full autopilot, jag menar inte att dra bak stolen och lägga händerna bakom huvudet. Jag menade ungefär samma nivå som Tesla bilarna har där man hela tiden är uppmärksam men inte behöver styra eller gasa/bromsa på motorvägar och i köer. Jag har sett allt man kan se om George Hotz Comma.ai projekt och killen är ett geni. Han hackade playstation som 13 åring och låste upp den första iphone luren. Nu vill han göra med autopiloten som android gjorde med smartphones. Ta över marknaden med en open source autopilot som hela tiden utvecklas och är flera gånger billigare än konkurrenterna (Tesla, Waymo och UBer) men ändå likvärdig. Finns flera demonstrationer på youtube av användare som testat på redan och säger att det fungerar riktigt bra. Rekommenderas starkt att ni tittar.

Volvo har haft app för värmare samt andra funktioner sen 2012 så det finns på en stor mängd bilar där ute även i den prisklass du efterfrågar, dock är inte bilarna elhybrider.

Sen är det ju en milsvid skillnad på full autopilot och det du nu skriver....sen kan ju Teslan idag göra betydligt mer än det du skriver i ditt sista inlägg, det du skriver där motsvarar ju idag redan de flesta bilar med adaptiv farthållare samt en aktiv filhållning. Så varför man ska krångla med olaglig tredjepartsfunktioner för det låter lite långsökt.

Uppdaterat: 2019-08-28 07:49

För att få den funktionen driven med batteri måste du som sagt gå upp till en laddhybrid för att få tillräckligt stort batteri. Den billigaste laddhybriden idag tror jag är Kia Niro som ligger på 325.000 som ny.

Om det bara är fjärrfunktionen du är ute efter så finns det rätt gott om bilar med installerade värmare, många av dom har en app så dom är styrbara. Den värmaren går på bensin/diesel istället.

Och som Henrik M sa, det du beskriver är inte i närheten av full autopilot eller Teslas variant. Det du beskriver finns redan på många nya bilar, det är adaptiv farthållare (där dock en del av någon konstig anledning inte funkar i bilköer.. Varför?) + aktiv filhållning.

Uppdaterat: 2019-08-28 09:51

Frågan är hur försäkringsbolag skulle ställa vid en eventuell krock och om bilens ”självkörande” funktioner har modifierats på ett sätt som inte är ok.

Uppdaterat: 2019-08-28 09:54

Hmm enligt Comma.ai är dom kanske två år bakom Tesla. Poängen i det hela är att ha ett system som kan uppdateras över tid så det du köper inte blir föråldrat. Sen när det kommer till reglering så kommer det gälla samma för Tesla bilarna som för övriga och så länge dom har säkerhet som högsta prioritet och beter sig likvärdigt så kommer nog ingen lägga sig i vilken typ av autopilot du använder.

Det finns en lång intervju med George ute där han pratar om Tesla och hur dom inte tänker lägga en större vikt på att övervaka personen som kör och så småningom helt ta bort den funktionen. Han menar dock tvärtom att det är den absolut viktigaste funktionen innan man når Level 5 i autonomi och att vi troligen är långt långt ifrån ett Level 5 system. Elon Musk har tvärtom menat att vi är väldigt nära Level 5 inom ett par år. Här tror jag mer på George Hotz faktiskt. Ett Level 3 system tex fungerar väldigt säkert om man kan övervaka ögonen på föraren så dom inte somnar. Det Tesla idag gör för övervakning är att man måste lägga handen på styret samt trycka på bromsen alt gasen med jämna mellanrum. Här tycker jag också att Comma.ai är överlägsna.

1:05:38s in i intervjun> Ytube> George Hotz: Comma.ai, OpenPilot, and Autonomous Vehicles

>>https://www.youtube.com/watch?v=iwcYp-XT7UI&t=5767s

Uppdaterat: 2019-08-29 19:47

Jo, försäkringsbolaget kommer nog ha väldigt klar åsikt om du använder en AP från biltillverkaren och därmed ingår i helbilsgodkännandet eller om du använder en tredjepartshistoria.....tror du nåt annat är du ganska naiv.

Sen vad gäller system som uppdateras över tid så finns ju det redan med. Och nej, du behöver inte gasa eller bromsa en Tesla med jämna mellanrum för att behålla AP aktiv. Det är rattstyrt hos dem, att du kramar ratten och håller ett visst tryck där. Precis som Volvo, Mb m.fl.

Uppdaterat: 2019-08-29 20:10

Fast försäkringsbolagen har väl ingen aning om jag använder en tredjeparts autopilot? Allt dom tror är att jag kör en billig Toyota med tråkig lane assist?

Uppdaterat: 2019-08-30 23:25

Det kanske blir ett krav i framtiden när fler bilar blir självkörande från försäkringsbolagen att installera övervakning i bilens utrustning för att kunna avgöra nivå på premien. Det har ju redan börjat i mindre skala där man kan få lägre premier om man installerar gps i bilen som tillhör försäkringsbolaget.

Uppdaterat: 2019-09-01 14:04
danevito skrev:

Fast försäkringsbolagen har väl ingen aning om jag använder en tredjeparts autopilot? Allt dom tror är att jag kör en billig Toyota med tråkig lane assist?

Eh, du tror inte de studerar bilen efter olyckan? Men du kanske passar på montera bort din olagliga utrustning medans du sitter fastklämt och väntar på räddningstjänsten ;) Nej, sånt här är nog lite för viktigt för att pilla med själv. Finns en anledning det tagit en stund för de seriösa företagen att nå dit vi är samt att lagarna öppnas upp bit för bit efter hand bara. Sen om du tror det räcker med en bil med lane assist för att få till de övriga funktionerna med säger ju en del om din brist i kunskapen kring detta. Så mitt råd, vill du ha en bil med semiautonom körning, köp en som har det från fabrik! Det är nog säkrare för både dig och omgivningen.

Uppdaterat: 2019-09-01 14:24
Henrik M skrev:

danevito wrote:Fast försäkringsbolagen har väl ingen aning om jag använder en tredjeparts autopilot? Allt dom tror är att jag kör en billig Toyota med tråkig lane assist?

Eh, du tror inte de studerar bilen efter olyckan? Men du kanske passar på montera bort din olagliga utrustning medans du sitter fastklämt och väntar på räddningstjänsten ;) Nej, sånt här är nog lite för viktigt för att pilla med själv. Finns en anledning det tagit en stund för de seriösa företagen att nå dit vi är samt att lagarna öppnas upp bit för bit efter hand bara. Sen om du tror det räcker med en bil med lane assist för att få till de övriga funktionerna med säger ju en del om din brist i kunskapen kring detta. Så mitt råd, vill du ha en bil med semiautonom körning, köp en som har det från fabrik! Det är nog säkrare för både dig och omgivningen.

Det är inte min kunskap du ska ifrågasätta, det är inte jag som utvecklat autopiloten. Jag pekar inte ut dig här, men dom flesta är faktiskt funtade som du har jag märkt, högt skeptiska till ny teknik och tror inte förens dom själva får se och testa på.

Vad är en autopilot, om inte en dator som styr gas, broms och styre? Om bilen har lane assist och adaptiv fartkontroll så har den hela paketet redan med sensorer och radar. Det enda som fattas är en kamera som ser vägen och ett smart dataprogram som tolkar alla sensorer och tar över bilens köregenskap.

Uppdaterat: 2019-09-01 15:55

I ditt första inlägg hänvisade du till att om bilen bara har lane assist så kan den få autopilot, det är väldigt fel! Nu skrev du adaptiv farthållare med, det är självklart med en förutsättning. Men jo, på dina inlägg märker man det saknas en stor bit kunskap. Till att börja med, finns det både aktiv och mer passiv lane assist, och även adaptiva farthållare arbetar på väldigt olika sätt med högst olika grad av intelligens. Så nej, det är långt ifrån så enkelt som du verkar tro. Det är INTE bara att hänga på en kamera och en liten dator. Det är väldigt få system idag som har den grad av adaptiv farthållare och lane assist att detta skulle fungera. Och de system som har den heltäckande funktionen har redan idag med det du efterfrågar så behovet förstår jag inte alls?

Sen att jag är skeptisk till ny teknik? Nja, kör Tesla med senaste versionen av idag laglig autopilot.....

Uppdaterat: 2019-09-01 16:25

Jag tar tillbaka det jag skrev om adaptiv farthållare då, det räcker att bilen har sensorer och radar med farthållare och lane assist. Bara bilen kan styra, gasa och bromsa utan input från förare så gör appen i telefonen resten. Det är vad jag får ut från att titta och läsa om comma ai's produkt och vision.

Det är bra att du kör Tesla, det vill jag också göra om jag hade haft råd. Och visst är teslas autopilot överlägsen men som jag skrev är inte comma ai långt efter. Intressant att du skriver att du inte litar på någon liten tredjeparts tillverkare att göra en seriös autopilot. Det var precis vad Elon Musk sa om George Hotz för 5 år sedan när han backade från ett kontrakt där George skulle hjälpa Tesla med deras autopilot. Då twittrade Elon “But it’s not like George Hotz, a one-guy-and-three-months problem."

Nu 5 år senare när dom gått skilda vägar har George startat sitt eget företag "comma ai" där han vill sälja autopilot billigt till den stora massan som inte har råd att köpa en Tesla bil.

Lite kul tycker jag att du reagerade på samma sätt :)

Uppdaterat: 2019-09-02 20:10