Ska snart börja på universitetet och jag vill ha en bil under min skolgång. Gärna något som inte gör håll i min plånbok och är bekvämt nog för att åka med mellan sthlm och andra städer jag kommer åka till för att hälsa på familj och vänner. Så nå bekvämt, pålitlig, relativt bensinsnål, och i kombi storlek tänker jag mig. Jag har funderat på en saab 9-5 06-09 elr en 9-3 men 93or har lite för många negativa feedback.
Tips på bil
Uppdaterat: 2020-05-03 15:07
Kommentarer
Väljer du en 9-5 får du en bekväm, säker bil för ganska små pengar, men tro inte att den är snål på bränsle, det är den inte.
Och se också till att det är en Biopower annars får du dubbelt så hög skatt.
9-3 är marginellt snålare, men den har lite fler fel än 9-5, men allt beror på vilka pengar du tänker lägga.
Men behöver du så stor bil?
Prova några mindre bilar av olika fabrikat och känn efter hur de känns efter någon mil på landsvägen.
Varför inte en Ligier?
Jag tycker om långa bilar i kombi storlek och jag har haft mindre bilar men jag har aldrig fastnat för de. Jag tänkte 9-3 men fler fel fast snyggare. Och förmodligen billigare om det är BioPower
Hoppas du skämtar
De ser inte så bra ut. Jag är ung och behöver något fint
Jag har tänkt på det men får höra att ford o vw inte är bra märke på pålitlig fronten
Köp en Saab 9-5 2,3t biopower.
Den kör du på ca 1-1,2 l/mil med E85 i tanken. 2,3t tar lite mindre soppa än 2,0t.
Jag har haft en 2,3t biopower och det är bra tryck i motorn när man kör på E85.
Ett problem är just att det är ganska bra tryck i den och är man ung och använder effekten finns ingen chans att köra på 1,2 l/mil.
Men det är ju något man kan välja själv, tar man det lite lugnt och bara trycker när det behövs kan det gå.
Aaron
Har kört Ford i många år och flera i min närhet och enligt min erfarenhet är dom inte sämre än andra bilar....men köper du en Focus 2011-14 så undvik automat för den har haft problem...sen är det väl som med andra bilar att man ska kolla noga på bilen när man köper begagnat och se till så att servicarna är skötta....
Nån med erfarenhet på en bmw e39?
Nja skolgång och vill inte ha hål i plånboken.
Du bör nog tänka dig för nån gång extra om du inte har rika föräldrar.
Vet inte om en E39 gräver större hål i en plånbok än någon annan gammal bil.
Men du kanske har erfarenheter av detta MSO?
Finessen med en e39 är väl att man kan få tag på ett exemplar som vårdats med kärlek av föregående ägare.
Men man bör väl vara mek.kunnig själv om man skall ha en.
Min uppfattning är att E39 (5-serie 95-04) är BMWs första modell där de inte gick framåt kvalitetsmässigt utan nöjde sig med "tillräckligt bra". Nu är de sista ur den serien 16 år gamla så det som lämnade fabriken har oftast hanterats av många ägare med varierande kunskap. Det är inte en modell jag skulle råda någon att köpa utan eget kunnande. Tung och klumpig bil med allt vad det innebär av slitage på bussningar och leder.
Jag tycker att e39:an är den bästa 5-serien, om man kan meka själv.
Fast med begränsad ekonomi så känns ändå inte en BMW med runt 20 år "på nacken" som det vettigaste valet. Ö h t så är ju såpass gamla bilar alltid väldigt osäkra objekt rent ekonomiskt - de är ju rent krasst äldre än skrotningsåldern för de flesta bilar i vårt land.
Nästan alltid får man en nyare och fräschare bil med avsevärt färre mil om man väljer en mindre bil för samma pengar.
Är en E39 tung och klumpig? Mina föräldrars förra E39 525i väger 1580 kg enligt transportstyrelsen. Får väl anses ganska lätt idag.
Lättviktare jämfört med många bilar idag.
Vill man ha en e39 så köper man en.
Klart snyggare bil än en Saab 9-5 som förvisso troligen är ett bättre köp ur ekonomisk aspekt.
Men allt kan inte mätas i pengar.
5an är en trevlig, bekväm och tyst bil, men som tidigare sagt, den börjar bli riktigt gammal och är inte problemfri, ska man promt ha en är det 01-04 man ska kolla på, de hade lite mindre problem än de tidiga.
Bäst att ha om man vill åka BMW är gå ner en storlek och upp några årsmodeller till 3 serien, som heter E91 i kombiutförande, och välja en med 6 cylindrig bensinmotor, manuell låda mellan 05-07.
Men då är det minst dubbla prislappen mot en gammal SAAB eller E39.
e38, e39 och e46 är för mig BMWs gyllene generation. Fina exemplar är dock dyra och svåra att hitta.
Hade nog också siktat in mig på en e91.
Jag jämförde med när BMW byggde körglada bilar och E28 var mer än 200 kg lättare med 3,5 än E39. Jag hade en 525i Stockholm Open Edition -01 eller - 02 års modell när den var ett par år gammal. Inte alls lika villig att svänga som de tidigare 5-serie jag haft. Dessutom var den ful med lysande lökringar i framljusen.
Som BMW blev efter millennieskiftet kan man lika gärna åka Mercedes.
Så bmw är inte ett vettigt val och förmodligen inte en alfa 159 1,9jtdm. Jag har haft en honda civic 1.4is ej9 som var faktiskt en bra bil men liten eftersom den hade 3 dörrar. Va sägs om en volvo v50 eller en 2008 ford mondeo! (de sägs vara de bättre ford bilar) eller en honda
Köp den bil du själv vill ha. En gammal bil är oavsett märke och modell en gammal bil. Gamla bilar kan gå sönder och sannolikheten ökar med ålder. Men den kan också fungera klanderfritt i många år.
Du vill åka billigt men vad jag kan läsa av dina kommentarer så vill du även åka snyggt. En svår kombination. Åka billigt men relativt stort är möjligt i form utav Renault Megane 2 kombi som har fin komfort och är mycket tyst i kupén eller kanske en Mondeo mk3 kombi om den inte rostat för mycket så att det blir pinsamt att köra den (om man bryr sig om sånt). Saab 9-5 finns det gott om och man åker tyst och bekvämt i dem men billiga är de inte att köra och många är rostiga.1.2l/mil på E85 är möjligt, runt litern på bf95 (2.0t).
Skall du köpa en 9-5 så skall du absolut köpa en 2,3t . Den går snålare och är betydligt starkare. Jag har haft båda motorerna så det är egen erfarenhet jag baserar rådet på.
Där håller jag helt med Guran, med av egen erfarenhet från nördaktigt många Saabar. 2,3:an känns betydligt starkare än skillnaden på pappret.
En saab 9-5 med 2.3 motor har folk tyckt att vara e bra bil. Tror jag satsar på en sån
En helt ok bil och krocksäker för sin ålder.
Jag har kört åtminstone 50.000 mil i olika Saabar 9000, 9-3 och 9-5 och aldrig haft några dyra reparationer. Men så klart nu börjar dom komma till åren. Kolla efter en med den stora stereon AS3 med CD växlare, den låter riktigt bra med extra subwoofer och bättre högtalare.
En anekdot.
Minns fortfarande när när jag 1998 köpte mig en begagnad 1996 års Saab 9000CSE 2,3turbo 200hk 330NM vridmoment, satans vad den gick bra. Skulle köpa en gummiupphängning till avgassystemet på min dåvarande 9000CD men kom hem med ett kontrakt på en begagnad bil i stället :)
En sådan har jag med haft, en fullsmetad vinröd metallic, helt underbar. Med BSR steg 2 på den, minns inte exakt men har för mig det gav runt 260-270 hk, en jädra bil till att gå.....minns på den tiden att man hängde av de som köpt 850 T-gul och T-röd och allt vad de kallades...
En sak kom jag på. En saab 9-5 och volvo xc70 (05-10)är i ish samma prisklass. Vilken är bättre?
Saab, men jag är väl till viss del partisk då jag aldrig har ägt en Volvo.
För mig är det tvärtom. Vet inte vilken slutsats jag ska dra av den erfarenheten.
Det spelar nog inte så stor roll, ta den du trivs bäst med.
Saab har bättre framvagn än Volvo, men bakvagnen är sämre om den inte fått nya länkarmsbussningar i uretan.
Saabs turbomotor har kamkedja som ledigt håller trettiotusen mil om motorn fått rätt olja och byte i tid och den är betydligt roligare än Volvos som har kamrem, den är dock inte lika kinkig på oljekvalite'.
Och en sak som ofta glöms bort, kolla aggregatremmen och att den är bytt om bilen gått över femton tusen, det gäller båda!
Försök också att hitta en så nybesiktigad som möjligt.
Köp en 9-3 utan biopower från 2006. Dom går att köra på 0,65 på landsväg. Biopower är törstigare även på bensin.
Sen det spannet du skriver om XC70 är ju 2 helt olika modeller med skifte -08. Den före hade jag hellre köpt en 9-5, men XC70 från -08 håller jag betydligt högre. Har själv haft 2, en -09 och en -15.
Dock är väl frågan om en XC70 nyare än -08 för den pengen du beskrev är nåt att ha.
Kvarstår dock att Saab 9-5 är en otroligt prisvärd bra bil med både hög komfort och bra säkerhet för en låg peng.
Dumheter, det skiljer praktisk inget mellan dom i förbrukning, däremot har Biopower halva skatten och det är värdefullt.
Dessutom får du upp effekten avsevärt om du kör på E85.
Jag vet de som nått långt över 500hk med E85, givetvis med en del annan handpåläggning, men med bensin är det svårare.
Och grejerna håller!
Oftast.
Ok, men jag går antagligen med en biopower saab. Mindre skatt o tydligen en bra bil
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.