Hej! Kör idag en BMW 520d Touring sedan många år, gillar bilens komfort rent generellt men är för "låg" för mig har jag kommit på efter att ha suttit i en SUV. Så vill nu byta till en (kompakt) SUV :)
Har tittat på och provkört dessa, lite svårt att välja.
Honda CR-V: Föll för denna. Mkt bra komfort, bäst av alla nedan måste jag säga. Men tydligen fortfarande mycket fel med CVT motorerna efter undersökningar på nätet, gör mig lite fundersam :S
VW Tiguan Allspace: Bra allround bil, lite "tråkig" i utseendet enligt mig.
Toyota RAV4: Mycket bil för pengarna men för bullrig för mig. Åker man >70km är det bara motorn som hörs, typ.
Kia Sorento: Gillar den starkt. Provkört 3 gånger. Mkt utrustning (och utrymme) för pengarna och 7 års garanti är lockande.
Mazda Cx-5: Bra bil, bra körglädje, OK kaross. Lite bullrig jämfört med Honda.
Det som är viktigt för mig: Åkkomfort, kör inte racing, nästan bara stadskörning men vill sitta lite högt. Är 3 i familjen. Bra om den är billig i drift och underhåll samt en "fungerande" Lane Keep Assist - funktion som går att använda i Stockholms rusningstrafik. Kört min BMW i 3,5 år, kan tänka mig köra den nya bilen i minst 5! Budget ca 450k, tänker mig en ny bil.
Vad skulle ni rekommendera?
Kommentarer
Komfort = Mercedes GLC. Ingen kompakt SUV men betydlig mindre än en BMW 520.
Finns några nya på Blocket i Stockholm som ryms inom budget.
Annars är väl Lexus UX en liten komfortabel SUV med den nya drivlinan som är snålare på soppan.
Sedan kommer ju nya MB GLB som kan vara ett komfortabelt alternativ.
Nästan bara stadskörning och 3 i familjen? Kolla Kia e-niro om du vill åka billigt då jämfört med de andra du nämner.....lite mindre dock men är ni bara 3 borde det funka bra.
Sorento är absolut inte snål däremot, större o bekvämare än de andra du nämnde, men törstig med sin lite äldre drivlinekonstruktion.
Faller väl helt platt på komfortaspekten.
Finns ingen asiat förutom Lexus som kan betecknas komfortabel om man har en BMW 520 som riktmärke.
Guran: Med tanke på att han ansåg CRV vara den mest komfortabla av de han provat så tror jag e-Niro fungerar bra. Den är förvånansvärt bekväm faktiskt. Och välutrustad med det stora paketet.
Och såååå bekväm är ju inte 520 att bara Lexus kommer nära....
Av de TS skrev om är ju Sorenton i en klass över de andra enligt mig. En bil jag själv försökte få genom på mitt förra jobb men inte fick då den inte såldes av den handlare vi pekades stenhårt mot.
Henrik
Komfortablas av dem ja, men det finns ju klart mer komfortabla/tysta i kupén än alla testade och med tanke på budget så vill jag påstå att en GLC eller Lexus är ett par snäpp upp komfortmässigt, dvs chassiets förmåga att hantera ojämnheter och hål i vägen utan att det smäller i hjulupphängning, hur däcksljud filtreras bort utan att tas upp nått nämnvärt i kupén, ljud från motorn.
Jag testade en herrans massa bilar innan jag köpte min nuvarande GLC, har inte kört en endaste asiat som kommer i närheten i fråga om åkkomfort. Lexus NX är i samma nivå, men sätena passade inte alls till min kropp. Drivlinan däremot lär man sig använda på ett förnuftigt vis.
Och jag har haft en BMW520XD, visst ingen komfortkryssare jämfört med en MB S-klasse så vet ganska så väl hur komforten är i den.
Självklart finns det bekvämare bilar än de TS skrev om, även XC60 ryms ju i dennes budget och är med riktigt skön att köra.
MEN, då TS skrev att han kör mest i stadstrafik och även skrev att det är bra om den är billig i drift så föreslog jag e-Niro då den utan tvekan blir billigast i drift av alla dessa. Utan att för den skull vara obekväm eller snålt utrustad.
5-serien tycker jag tyvärr alltid varit för "nervös" på vägen. Den är inte lugn och vilsam, iaf inte den 525 jag ägde och de jag testat senare med.
Med standardchassie och ”vanliga” däck är 5-serien helt ok. Däremot är RFT- däcken helt idiotiska. Förövrigt så förstör dom alla BMW-modeller.
Men om man vill ha komfort och kör mycket stadskörning så borde Lexus NX eller nya UX vara heta kandidater. Speciellt UX som har den nya bevisligen snålare drivlinan.
En XC60 är väl ok, men inte lika komfortabel som en MB GLC eller Lexus, men mer allert med spänstigt chassi, men nu var det inte det som prioriterades av TS.
Lexus NX är säkert komfortablare ja, men om vi även ser till den raden jag skrev tydligt att jag refererade till, billig i drift med så tror jag fortfarande att Lexus kostar betydligt mer i driften. Som sagt, pga. den raden jag gav ett förslag till att fundera över bara....
Nya XC60 anser jag vara bekvämare än GLC som har några år på nacken nu sen den kom. Den nya GLC blir säkert bättre dock.
Tyvärr har enligt mig Mercedes samma problem som BMW och Audi, man måste köpa till dyrare stolar för att sitta bra.
Tack för alla era svar! Uppskattar verkligen.
Precis som Guran nämner, så har jag bytt ut RFT mot vanliga däck i min 520. Rekommenderar alla BMW ägare att göra detsamma! Sedan är det så att jag inte jämför åkkomforten 1-till-1 och använder det som referens mot dessa asiatiska bilar. Vill jag uppnå det måste jag gå upp 2-300k mer i pris och ärligt talat så tycker jag inte det är värt det. Jag vill inte ha en bil som pajar så fort vagnskadegarantin går ut (liksom min 520! been-there-done-that!).
Har suttit i en e-Niro, hört att den är riktig bra men den är lite bullrig.Vi är tre i familjen just nu, men jag skjutsar ofta familj och vänner. Ska kika vidare på Lexus modellen, har inte provkört en Lexus tidigare.
johan314 - har du provkört e-Niro eller bara "hört" att den är lite bullrig ? Kan vara en viss skillnad... Sen är frågan hur avgörande ekonomin är - om den är prioriterad så borde e-Niro vara intressant i den prisklass du rör dig inom.
Där är jag helt oenig med dig, provkörde båda grundligt. Glc har ett mer komfortavstämt chassie och är tystare i kupén. Två viktiga kriterier för mig, men oavsett om XC60 varit lika komfortabel i dom aspekterna så faller den som ett korthus för mig pga. Stolarna som är förödande för min rygg. Fast nackstöd och en hård valk i överkant av stolen som säkert passar en mindre långvuxna än mig.
Nope, "hört" från säljaren på Kia. Har inte provkört den.
Som jag skrev Guran: Det var min åsikt.....Volvos stolar passar mig perfekt, körde som sagt 12000 mil på 2 år med min V90 med samma stolar. Hade en E-klass med ortopedstolarna dock för några år sen, de var sköna!
Men alla upplever vi som sagt olika. Jag håller nya XC60 som både tystare och bekvämare chassi än GLC.
Kan bara konstatera att jag i min enfald trodde att det bara var märket i grillen som skiljde en premium mot en billigare. Efter att gått från BMW (som jag bytte bort när nybilsgarantin löpte ut då redan SCR systemet behövt lagas och ville inte ha dyra överraskningar) till en Mazda CX-5 som jag tyckte skulle vara lika bra och billigare så är det inte fallet. Provkört massa bilar och Lexus har en nivå på komforten som är unik för asiater, MB är den mest komfortinriktade av dom tre Tyska. Volvo är på god väg.
Men det är baserat på mina referenser och krav på vad som är komfort för mig.
Kanon säljare ju som sågar sitt egna märke så....prova själv! e-Niro upplevde jag personligen som hyfsat tyst. Och iaf jämfört med de fossilasiater du själv radade upp kommer den upplevas tystare pga avsaknad av vibrationer och motorljud. man upplever däckljud mer i en elbil dock, inte för att det är högre än i fossilbilen men just pga avsaknaden av andra ljud.
Eftersom TS kör mest i stan så skulle väl en hybrid eller elbil passa bra. Diesel känns mera tveksamt, såvida Johan inte kör längre sträckor regelbundet. Hur många mil per år kör du? Kia Sorento är, som redan sagts, ett nummer större än övriga du tittar på. Gillar du Kia och deras garantier så är Sportage den modell som motsvarar övriga du sett på. Men testa även e-niro som Henrik nämner. Den är mindre, men kanske räcker? Har du inte möjlighet till laddning hemma så finns Niro även som hybrid.
Ang. Lexus NX så håller jag med Guran. Dess stolar passade inte heller min kropp. Av den anledningen tyckte inte jag komforten i den var särskilt märkvärdig, även om chassit kanske var bra. Inget jag reflekterade över på min korta provtur. Nya Rav4 hybrid i Style utförande har jag däremot nyligen testat på en ca 14 mil lång tur. Jag tyckte komforten i den var helt ok för mina krav. Bra stolar, för min kropp, lite stumt satt chassi, men det funkar och min främsta invändning var att på en sträcka med grövre asfalt blev däcksbullret påtagligt. Men det var bara på en kortare sträcka jag noterade detta, men kör man ofta på grov asfalt bör man testa om man kan stå ut med detta. Håller dock inte med TS om att "Åker man >70km är det bara motorn som hörs, typ." Var det nya Rav4 hybrid du körde? Det säljs ju fortfarande ut bilar av förra generationen har jag sett och den är mycket sämre, tycker jag. Både bullrigare, sämre stolar och högre förbrukning. En annan nackdel med nya Rav4 är att det just nu är ca 1års leveranstid på en ny... Så länge orkar i varje fall inte jag vänta.
Hondan o Mazdan du tittat på är också trevliga modeller, liksom dom XC60 och MB GLC som nämnts. BMW X1 eller X3 kanske, om du vill stanna i märket? Premium märkena har naturligtvis en bättre komfort än asiaterna. Ut o testa flera, bara du kan avgöra vad som passar dig bäst.
Peugeot 3008 är faktiskt ett prisvärt komfortabelt alternativ. Hyfsat snåla bensinare och framförallt komfort och betydligt tystare i kupén än dom flesta prismässigt jämförbara asiater. Sköna stolar.
Eller syskonet Opel Grandland om man inte gillar Peugeots speciella interiör.
Som sagt - hörsägen om ljudnivåer skall man vara väldigt försiktig med att ta som sanningar. Sen uppfattar man ju själv också olika ljud på olika sätt. Och som Henrik säger så kan ju avsaknaden av nån form av motorljud i elbilarna göra att man uppfattar vägljudet som mera störande.
Har åkt i en XC60 R-design med 20” och tyckte komforten var sådär. Klart bättre i GLC, i alla fall med hjul i den storleken.
Edit: Kan till och med ha varit 21” som satt på Volvon. Mercan jag har kört hade Amg paket med 20”
Bra val om man inte vill ha fyrhjulsdrift
Är man öppen för franskt så är väl nya C5 Aircross också en tänkbar bil kan man tycka.
Jag har 20” på min GLC, det intressanta är att ljudnivån och komforten knappt påverkas, testkörde med 18” innan jag köpte den och ingen märkbar skillnad varken i ljudnivå eller stötighet. Har även odubbade 18” vinterdäck och vanligen brukar dessa vara tystare, men även där knappt märkbar skillnad. Jag vill hävda att hjulupphängningen och påkostad ljudisolering är orsaken till detta. Klart bättre än den på XC60
Ja och det lär knappt behövas då bilen skall användas i staden, eller kanske då det behövs? :)
Haha nä kanske inte behövs, känns bara fel med en framhjulsdriven SUV
GLCn har förmodligen bäst komfort i sin klass, precis som C-klass(samma bottenplatta). Perfekt avstämt chassi. Det är inte lätt att få till en bekväm fjädring i en hög SUV med stora hjul utan att den vill välta när man svänger.
Just komforten föll mig i smaken och det fördelaktiga priset, på den nya lagerbilen, jag köpte gjorde valet enkelt att byta bort CX-5:an.
Som grädde på moset så är GLC:n än bättre bullerisolerad än C-klasse.
Strunta i suv. Bättre utrymmen och egenskaper i mpv istället. Testa tex golf sportsvan som dessutom har betydligt bättre komfort än vanliga golf inkl kombin. Kanon skönt högt insteg också. Bör räcka gott till tre. Med din budget kan man dessutom unna sig en rejäl motor och aut om man vill...
Golfs gubbmodell, krävs att du är 70+ för att få framföra en slik tingest.....
TS ville ha en högre bil och hade inga stora behov av lastutrymme. Nä Golfen är väl inget alternativ om kommer från en BMW520 och man inte bara är ute efter en praktisk bil.
Nä Guran - praktiska bilar är ju inte vad de flesta vill ha utan snarare statusfyllda bilar. Men för oss som inte är så intresserade av statusen i bilägandet så finns det fortfarande bilar som fungerar bra med både insteg, sitthöjd och allmän komfort. Lyckligtvis.
Pi detta hör man ofta, hur någon hävdar att en som inte köper bil utifrån samma preferenser som sig själv bara köper bilen för att visa upp en ”statusbil”
Men vad är en statusfylld bil????
Är det en bil man själv egentligen vill ha men inte anser sig har råd med?
Status betyder allt mera i vårt samhälle så varför skulle bilinnehavet stå utanför detta uppenbart tydliga behov hos många, Guran ? Och allt snack om s k premium-märken har nog precis samma bakgrund.
Pi
Jag skulle vilja påstå att det där är uttryck av Jante i egen hög person.
Jo, det får du gärna tycka men jag vidhåller att statustänkandet i samhället blivit allt mera framträdande.
Jag håller med Guran här. Att man själv vill unna sig guldkant på tillvaron behöver inte ha med andras syn på det att göra. Vad som sen ingår i kantningen påverkas antagligen av samhällets strömningar och vad som erbjuds, men det är absolut inte samma sak som att det är status man jagar.
Håller med om att inte alla som satsar på dyra bilar gör det av status-anledningar men det är lika fel att hävda att status inte skulle betyda nåt för nån av dessa bilköpare.
Kan inte undgå att noter åsikter om GLC:s chassi.
https://www.youtube.com/watch?v=yDuatjXRWHQ
Fast N-iklas, det är dels AMG-chassi på den, samt det är en GLC coupe som i sig är annorlunda satt än vanliga GLC....
Lika dumt som jag skrev att jämföra Volvos R-design och Inscription....
Är det verkligen ingen som läser, tänker och drar slutsatser längre här innan de kommenterar?
Måste vara fruktansvärt att köpa bil utifrån vad andra tycker. Jag tror att mycket handlar om att inte våga vara avvikande från övriga klientelet där man bor eller i umgängeskretsen. Folk är livrädda idag för att inte passa in. Tänk att komma tillbaka från semestern och berätta runt fikabordet att man har flugit till spanien en vecka. Då är det nog många som hellre berättar att dom kört det nya konceptet ”svemester” istället.
Jag ställer mig ofta frågan hur många av hemmafruarna i området där jag bor som egentligen själva vill köra omkring i en stor Land Rover eller XC90. Dom flesta skulle nog, men vågar inte, bryta normen och ha en Nissan Leaf fram och tillbaka till affären.:)
Är hemmafruarna lika långa (korta) som jag så skulle en XC90 vara en ren pina att ta sig i och ur flera gånger dagligen. Men för långa och resliga nordbor är det säkert inga problem...:)
Att välja bil efter vad folk tycker är farligt.
Då skulle jag haft en BMW och sedan skrapat sönder den efter all grus/stig/skogskörning. Alla minst en Volkswagen skulle vi ägt.
Vi tittade på Volkswagen, Subaru och Skoda. Enkeltheten/gubbheten/utrstutningen för samma månadspeng (ej minskevärdning medräknad) så föll ett på Skoda.
Suv är trevligt att köra, förstår dom som vill ha det och behvöser det. Lycka till med köpet framöver.
Hade en kort semester, så har inte kunnat svara, sorry!
Jag tycker det är bra att man utbyter idéer och hör vad andra tycker, för det är inte lätt att köpa en bil om man inte gör det ofta. Men i slutändan är det ju köparen själv som skall bestämma så klart.
Min ursprungliga tankegång var asiatiska märken men efter era förslag har jag faktiskt börjat titta på några år gammal Lexus RX450h hybrid. Ligger inom min budget och då får jag komforten som jag efterfrågar. Även en ny XC60 kan vara aktuell, fast då få jag ta ut den som tjänstebil. Hondan är inte heller utesluten.
Johan: Du vet att Lexus med är asiatiskt va? ;)
ja, jag refererade till de som jag skrev i början av tråden :)
Lexus är i ju trots allt en Lexus :)
Edit: Det blev två asiatiska trots allt :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.