Tycker testen i 2/2020 där Renault Captur jämförs med Skoda och VW är en aning orättvis.
Alla vet att VW-gruppen gör påkostade bilar som har mer av komfort.
Renault har billiga Captur-alternativ som ligger en bra bit under 200', så knappast VW.
Vi har haft flera Renault småbilar och de är inte alltid bekväma men otroliga slitvargar.
Märks också då Renault har 5 års garanti vilket VW inte vågar.
Test Små höjdare
Uppdaterat: 2020-01-24 09:18
Kommentarer
Nåja - den allra billigaste Capturen börjat på 196.900 kr listpris så att dom har "billiga Captur-alternativ som ligger en bra bit under 200'" stämmer ju inte. Och den billigaste med automat kostar från 228.900 kr.
Rek. pris 184 900 kr är dagens pris. Det finns alltid en kampanj. Ofta 3 års fri service också.
Fast T-crossen har varit ute för 189t i snikverionen.
Och snikversionen oavsett fabrikat brukar vara en dålig affär, så också Renaulten.
Och jag fick fritt serviceavtal på min T-cross i tre år och dessutom tre års garanti.
Det finns ett visst förhandlingsutrymme ändå.
Och jag väljer tysk/check varje dag i veckan mot franska.
En rejäl del fet check varje vecka skulle jag också vilja ha :) Tjeckoslovakisk bil nja, hellre en Tysk.
Lustigt nog brukar man ta fram varianter på snikversionen för att krydda dem en aning. Ibland kallas de xxx Edition. Då framgår det inte lika tydligt att det handlar om snik. Själv äger jag en sådan men då med tillägg såsom delläder, silverlackad diffusor, mörktonade rutor och...ja det var väl det.
Fast en s k tysk bil är ju inte alltid tillverkad i Tyskland - om nu det i sig har nått värde. VAG tillverkar ju emellanåt olika märken i samma fabriker vilket ju t ex kan vara en Tjeckisk fabrik - eller t o m en Mexikansk.
Exakt pi. Det gäller ju också alla fabrikat.
Vag konsernen har iaf exakt samma komponenter till 97%
Toyota har väl en Citroën kaross på lillbilen vilket suger då det är 95%franskt.
Ja, man skulle möjligtvis kunna köpa en Seat, de kan kanske vara prisvärda.
VW har ju annars usel service och noll goodwill, min brors Golf fick växellådshaveri strax efter den 3-åriga garantin gått ur(man förstår varför den inte är längre) och det blev en liten självrisk på maskinskadan trots ilskna diskussioner med VW.
Ska du köpa helt ny bil eller 1 - 12 månader gammal med några 100 - 2000 mil?
Är det bara SUV?
?? Toyota Aygo, Citroën C1 och Peugeot 108 är tillverkade i samarbete i Tjeckien.
En del är "japanskt" tex 1.0L motorn (nästan samma som i förra generationen där vattenpumparna inte höll) medans annat är av "fransk" ingejörskonst.. Är det något fel med franska grejer?
Vissa har väldiga problem vart bilen har sitt ursprung. Tjeckiska bilar har annars skapt en tråd på dryga 2000 inlägg där dess förträfflighet prisas :)
Så utifrån det så borde det vara en ytterst bra bil.
Apropå fel i växellådan så har vår Mazda 3 som är ca: 5 år gammal och gått 10.000 mil emellanåt blivit lite svårväxlad eller kanske snarare att det känns lite som ett "hack" innan växeln (för det mesta) gått i. Hursomhelst - vi vände oss till vår Mazda-ÅF för att göra en reklamation via den 10-åriga "komponentgarantin" och efter ett par provturer så kände mekanikern som körde också av felet - det var som sagt intermittent. Dom reklamerade till Mazda och döm om vår förvåning när vi efter några dagar fick klart att Mazda byter växellåda på bilen - i o f s en lätt begagnad från en bil som gått ca: 2000 mil men ändå. Inget tjafs ö h t ! All heder åt Mazda och detta var lite mer än jag väntat mig, faktiskt.
En ny mindre bil önskas. Men vi är pensionärer och vill inte krypa in i bilen.
Mazda låter bra men inte lågpris kanske. CX30 vore inte dumt, men från 270' gör.
Mazda CX-3 borde gå att göra hyfsat pris på om man väljer de som funnits i lager sen 2019. Sen är det nog Optimum-utförandet man skall satsa på - då får man bra utrustning till hyfsat anständigt pris (förra årets nivå alltså).
Annars skulle jag kolla Seat Arona bland B-klass SUV:arna. Den vann f ö begbils-testen (ägarnas omdömen) hos AMS mot föregående generations Captur överlägset. Klart rymligare än CX-3 och går nog att hitta till hyggliga priser.
Utan EDC automatlådan är det billigaste under 200.000 kr.
Det är inte så många under 200.000 kr men flera över 200.000 kr se nedan.
Från 201.400 kr
https://www.bytbil.com/bil?VehicleType=bil&Makes=Renault&Models=Captur&FreeText=&PriceRange.From=&PriceRange.To=250000&ModelYearRange.From=2020&ModelYearRange.To=2020&MilageRange.From=&MilageRange.To=&BodyTypes=&Gearboxes=&EnginePowerRange.From=&EnginePowerRange.To=&ShowLeasingOffers=&SortParams.SortField=price_value&SortParams.IsAscending=True&OnlyHasCarfaxReport=false&OnlyNew=false&OnlyDeductibleVAT=false&OnlyNoBonusMalus=false&OnlyAuthorizedDealers=false&OnlyWarrantyProgram=false
eller
1 st 199.900 kr eller 2 st 201.400 kr eller mer pengar blir flera stycken i lager.
https://www.wayke.se/sok/
Skriv Renault, Captur, 2020 tryck enter och markera Sortering och tryck Pris lägst tryck enter.
Får vänta tills nu på måndag eller tisdag kommer ViB test att läsa med Skoda Kamiq, Renault Captur och Volkswagen T-Cross.
Jag skulle varit mycket förvånad om något annat än en VW eller Skoda vunnit en test i ViB eller TV.
Klart har kommit ViB test 2/2002 med 3 st småsuv. Testvinnare 1 plats: Skoda Kamiq. 2 plats: Volkswagen T-Cross och sist 3 plats: Ny facelift Renault Captur.
Min sambo vill byta ut sin Peugeot 308 mot en högre lite mindre bil, men ja vad ska man välja runt 200 000. Kravet är automat. Så har funderingar på en cx-3 eller Seat Arona
Behöver ni hyggligt med utrymme så går CX-3 bort - annars är det en trevlig liten bil.
Varför inte nya Peugeot 2008? Riktigt snygg
Hyundai Kona, fräck lite hög bil.
Känner mig tveksam till Peugeot igen, byte av kamrem efter 5 år är ett skämt. Den vi har har gått 5000 mil på 4,5 år och redan kamrem....
Nja egentligen inte. Behöver ju få plats med två barnstolar. Minsta sitter bakåtvänt fram. Och den stora borde kunna sitta bakom honom då han sitter framåtvänd. Plus att vi har köpt en väldigt liten smidig vagn.
Åkte lite ny v60 crosscountry i dag och passade på att torrsitta i nya captur.
Jag vet inte hur jag bär mig åt men sanslöst dåligt insteg och då jämför jag med T-cross.
Att 174 cm kille skall måste stöta huvudet i tak/Astolpe på nya Captur och noll benutrymme bakom mig skälv.
Prislapp från 212000:- om man skall ha adaptiv och LED strålkastare.
Nä jag blev inte imponerad av någonting förutom designen.
Bullrar den som den tidigare varianten är det sämst.
Vad tyckte du om V60 cc då?
Det beror på start & stopp.. andra märken är liknande, tex Volvo fick ju nyligen sänka sin kamremsintervall.
Min far har faktiskt kommit upp i 17500 mil (milgraänsen) på sin 2015 C4 Picasso...
Skulle också rekommendera nya Peugeot 2008, eller Citroëns motsvarighet C3 Aircross.
Sen finns ju det tredje "barnet" Opel Crossland, jag skulle mer gå på vilken som har bäst handlare / verkstad.
Om ni varit nöjda med Peugeot ÅF kan det ju vara värt att stanna i träsket.
Arona verkar ju också vara en hygglo bil om man kan stå ut med att åka VAG
Om du bara endast 2 bilar att välja Mazda CX-3 eller Seat Arona, då jag tips dig för Arona är som bäst än CX-3!
Provkör och hur du trivs.
Anton - högst tveksamt om dina barnstolar kommer att fungera i en CX-3 för den är verkligen trång. Liksom bagageutrymmet som inte är mycket att skryta med. Måste absolut testas för du kan inte förutsätta att det kommer att fungera. Då är t ex Seat Arona klart rymligare.
Nej det är en djungel, men nej absolut inte låst mig vid de 2 modellerna. Men kian som fanns tips på bullrar rejält tydligen och det är jag väl ej så intresserad av. Vag träsket är jag redan inne i som förare av passat. Men har fungerat felfritt i mitt ägande. Vet ju ej hur service schemat är på dessa bilar heller så har en del att efterforska.
Passat har ju kamremsbyte vid 21000 mil oavsett år.
Jodå visst kan man bli imponerad och riktigt snygg.
Men när man kliver in känns det ju som om stolen sitter mitt i bilen
Känns som sparklådan är dubbelt så bred som en vanlig bil.
Måste vara omöjligt att ha rena byxben där när man kliver in.
Men ingen bil för mig och det var en kompis som stod för intresset.
Testa bilarna på grov asfalt är ett tips.
Jag har provat Kia/hunday kona/stonic / renault kadjar och ett öronbedövande däcksljud med störande motorljud i stan.
Seat arona , nästan lika dålig.
Min T-cross med 18" är inte tyst men betydligt bättre.
Tror det ligger i småsuvarnas natur att dom bullrar.
Toyota C-hr, halvbullrig men hysterisk växelåda som får motorn att rusa, inget alternativ för mig.
Man bör nog som sagt testa riktigt många på grova asfalten.
Skall man ha en minisuv så skulle jag prova nya skoda kamic, kanske är tystare? vet inte men en trevlig bil som vibil i test fick bra betyg..
Och alla vag har kamremsbyten vid 20000 mil.
Måste haft tur när jag provkörde en Arona för 1 år sen men jag upplevde den inte som speciellt bullrig - och det tror jag inte att ViB heller har gjort vid sina tester (om inte minnet sviker). Men står man ut med de minimala utrymmen som finns i CX-3 så är det en trevlig liten bil.
Du vet väl att MSO alltid har otur vid biltester, förutom med Skoda, då dom flesta demobilar han får testa både är bullriga, törstiga eller har annan defekt :)
Guran, inte alls men jsg har en väg med Uppsala asfalt i närheten och ofta skrämmande skillnader helt enkelt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.