Vi Bilägares forum

Tesla model Y performance eller Kia EV6 GT

Tesla model Y performance eller Kia EV6 GT

Hej,

Som rubriken lyder så är der dags att välja ny bil. Jag har fastnat mellan model y performance och Kia Ev6 GT.

Jag vill höra era eventuella åsikter om detta valet, då jag helt enkelt inte kan bestämma mig.

Jag har 2 barn, så storleksmässigt är ju tesla att föredra, men gillar ev6 GT mer till utseende. 

Så inkom gärna med era åsikter och grunden till dem.

Uppdaterat: 2024-03-10 19:22

Kommentarer

Varför inte en Ioniq 5 N.
Rymlig och bäst prestanda av dom tre.
Men svarar så klart inte på din fråga.
Men är så klart partisk då jag haft en Ioniq 5 AWD i snart 7000mil.
Men samma plattform som KIA och en riktigt bra elbil med snabbladdning som gör skäl för namnet.
Dock kanske det är svårt att få tag på en Ioniq 5 N, hörde om att dom bara skulle få 50 bilar till Sverige. Men helt klart den ”vassaste” av dom.

Uppdaterat: 2024-03-10 19:56

Hej limpsoft,

Jag stod själv i valet och kvalet mellan dessa två bilar, inte performance och GT dock.
Mitt val blev Teslan, bagageutrymmet samt priset avgjorde. Teslan rymmer sjukt mycket bagage, vilket underlättar både vardagen och eventuella semesterresor. Framförallt skön att slippa takbox vilket gör stor skillnad på förbrukningen vintertid.
Förutom priset hade/har tesla en ränta på 1.99% mot Kias som låg på straxt under 8% vid tillfället.
Så det rådet är väl att provköra och ta den du får bäst magkänsla för och som passar plånboken (och barnens packning).
Håller för övrigt med om att Kian är den snyggaste av de två!

/Syrener

Uppdaterat: 2024-03-11 10:02

Jag hade valt Model Y Performance av de två. Har du barn så är den galet mycket rymligare. Jag kör själv Model Y LR och det är en svårslagen helhetslösning om man vill ha en familjeelbil.
Inte bäst på allt men helheten matchar inte nåt annan just nu med motsvarande prislapp enligt mig.

Uppdaterat: 2024-03-11 10:24

Min bror Tesla Y sedan två år tillbaka och är supernöjd med sin bil. Teslan är modernare, skönare att köra / åka och lasta i så Tesla är det solklara valet!

Uppdaterat: 2024-03-11 16:55

Jag tror du om möjligt ska ta möjligheten att provköra respektive bil. Min röst ligger (nog) på EV6 GT, men de har olika kvalitéer och du får värdera dem efter bästa förmåga.

Uppdaterat: 2024-03-11 21:10
Power to the people

Risken med en Tesla är att maffiafasoner gör att man blir utan bil om man behöver besöka verkstad. Då har man kostnaden kvar, men ingen bil.

Uppdaterat: 2024-03-11 21:45

Har man hyrbil i försäkringen som de flesta med helförsäkring har löser det sig ändå.

Uppdaterat: 2024-03-15 05:31
Swenssons skrev:

Har man hyrbil i försäkringen som de flesta med helförsäkring har löser det sig ändå.

Tyvärr brukar det bara vara en begränsad tid och nu har det pågått i flera månader.

Uppdaterat: 2024-03-15 09:47

Mäkinen:
Vad jag hört på nyheterna senaste dagarna är det numera inga problem att få service / tillsyn / reparation av Teslor. Till fackets förtret…

Uppdaterat: 2024-03-15 16:11

Plåtreparation är det kö till. Andra reparationer fixar Tesla själva inom några dagar.

Uppdaterat: 2024-03-20 11:19

Min Model Y började låta illa i framvagnen förra veckan, misstänkte hjullagret då det lät mer när jag belastade åt ena hållet, så jag la ett serviceärende i appen. Dagen efter kom en Teslaranger förbi och lyssnade och konstaterade detsamma, det är ena lagret. Han beställde lagret och nu på fredag kommer han förbi och byter det åt mig. Snabbt, smidigt och så skönt slippa köra till nån verkstad utan de kommer ut och fixar det mesta.
Sen kan man ju kanske tycka det är lite väl få mil för ett hjullager att ge upp.

Uppdaterat: 2024-03-20 12:15

Jag kanske har helt fel men bör man inte kolla hjulinställningen efter lagerbyte ? Fast det kanske också har rationaliserats bort i den mån det momentet funnits tidigare. Rikard kan säkert svara på den frågan.

Uppdaterat: 2024-03-20 13:13

Är det utrymme och man har barn samt lång räckvidd för pengarna som gäller, så Renault Scenic 87 kWh. Längst räckvidd per kr (62 mil för 549 000 kr).

Uppdaterat: 2024-04-03 15:41

Jag tror knappast man överväger Scenic om man väljer mellan Y Performance eller EV6 GT! 🤣
Då är det knappast längst räckvidd per krona som är viktigast....
Och vad gäller utrymme slår ju Model Y Scenic rätt lätt med.

Uppdaterat: 2024-04-03 15:56
Raphael skrev:

Är det utrymme och man har barn samt lång räckvidd för pengarna som gäller, så Renault Scenic 87 kWh. Längst räckvidd per kr (62 mil för 549 000 kr).

Och vem tror att den stora bilen skall förbruka så lite som 1,4 kWh/10km ?
Blir samma resultat som Toyota BZ4X, en reell räckvidd långt under WLTP.
Men det återstår att se, men jag tror inte en sekund på det, möjligen 55 mil sommartid. Men det är helt ok även det.

Uppdaterat: 2024-04-03 16:06
Pi skrev:

Jag kanske har helt fel men bör man inte kolla hjulinställningen efter lagerbyte ? Fast det kanske också har rationaliserats bort i den mån det momentet funnits tidigare. Rikard kan säkert svara på den frågan.

Nä, ett lagerbyte behöver ingen hjulinställning, men byte allt annat i framvagnen förutom krängningshämarstagen (de så kallade skrammelstagen) så bör den kollas.
Jag gissar att Tesla har som många nyare bilar lagret i en hubb som sitter med några skruv = enkelt att byta, tror inte en tekniker byter pressade lager på en garageuppfart.
Bla Volvo hade en period när lagerna fram höll 6-7000 mil, men mer normalt är väl 15-25.000 mil.

Uppdaterat: 2024-04-03 18:37

MYP såklart, EVO6 är skönare att ratta och åka i men plastig och har förvirrad multimedia. EVO6 är den aseat jag gillar bäst, men Teslan är överlägsen som helhet.
Enl mig.

Uppdaterat: 2024-04-06 23:54
Gillar kurvor och rondeller

Rikard:
Vi har inte ens bytt hjullager på fruns ID3 -21 som rullat strax under 30 000 pendlarmil.

Uppdaterat: 2024-04-08 07:05