Hej!
Är lite sugen på att skaffa mig en SUV. Har en budget på 35000:- och är ute efter något som är enormt! Invändigt utrymme ska vara så stort som möjligt och den får gärna vara bra off-road. Ett stort plus är om den är relativt billig i drift jämfört med andra suvar. Krav är att det ska finnas drag och takräcke. Gillar starkt land rover freelander i utseendet och ett stort plus vore om det finns reservhjul på bagageluckan likt denna. Dock tror jag att just den är för liten tyvärr en den har typen av utseende jag gillar.
Kollat en del på Mitsubishi pajero sport men har läst att den har lite lågt till tak. Dessutom tycker jag att den ser förfärlig ut bakifrån. Pajero wagon har också varit frestande men verkar svårt att hitta en inom min budget. Dessutom läste jag något om att den är dyr i drift.
Då jag är ute efter något som är relativt billigt i drift så är ju inte någon stor och stark V8 något alternativ.
Hoppas att någon har något bra tips :D
Kommentarer
Länkar ett relevant SUV-test i rätt prisklass:
https://www.youtube.com/watch?v=kNTnrpL1Uw0
Chevrolet Blazer!
Köper man en suv för 35,000:- får man nog tänka på att ha lika mycket pengar i reserv för reparationer.
Med alla dessa krav och en bil som inte får kosta nåt så kan man väl lika gärna tro på tomten...:)
Har man bara 35.000 kr för bilköpet så ställ realistiska krav och räkna med att det kommer att kosta i drift- och reparationskostnader.
Och var öppen för olika biltyper och bilmodeller. Och helst skall du vara duktig bilmek själv.
Volvo C303 eller ännu hellre en C304...
Bra offroad, mycket utrymme, reservhjul där bak, billiga reservdelar o.s.v o.s.v...
Varför ställer man en sådan fråga?
Hur seriös är den här tråden?
Testa att hitta någon av dessa modeller:
RAV4
Outlander
Landrover
Landcruiser
.
.
.
Ja det kan man verkligen undra?
Tja, den skulle kunna vara seriös, är väl inte helt omöjligt att man vill ha suv för 35.
Fnns några att välja på om man inte ska hamna i reparationsfällan.....
För europeisk blir säkert så där dyr som olyckskorparna tror, landrover eller rangerover är nog skrot för dom pengarna....
Japansk blir fyrcylindrig i den prisklassen, och vem vill skramla fram i en nissan patrol eller terrano?
Rav-4 är ju bara suv till utseendet, kör fast på ett brunnslock i stan....
Amerikanskt är det enda som är enkelt och robust nog,swemba nämnde en, ett annat hett tips är ford explorer, närapå okrossbar, snorbillig att reparera, faktiskt, eftersom amerikanska delar är billigt hos sidoimportörerna, hansen racing, usa-bildelar mfl har allt.
Riktig motor, 4l v6 som går som en dröm och är sådär amerikanskt robust, inga kamremmar där....
C6 låda, byggd för v8-or, fyrhjulsdriftinkopplingen som brukar gå sönder kostar några tior att laga, bara nya kol i motorn.....nåt annat går inte sönder!
Har haft 2, en -93 och en -97, den äldre är den mest robusta och terrängigast då den har riktig fyrhjulsdrift, urkopplingsbart med låsbara diffar osv....
Den nya har sånt där autokrafs som ska funka när det kommit en snöflinga....men kör fast i lera....
Ännu manligare är väl jeep cherokee, också en fungerande suv, den större grand cherokee kan däremot bli dyr, viscodiffar som går sönder ibland, stadsjeep för snöfall i stckholm alltså.....
Robusta motorer, 6'an är ju chrysler 225, den går inte att kvadda, v8 är 318, samma där, har funkat i sextio år....
Men från usa ska den komma om den ska vara någorlunda pålitlig för dom pengarna.
Bränslesnåla, nja,men man får inte allt för kaffepengar.....
Beror på hur mycket man kör...
Jeep Grand Cherokee (ZJ) med 4-liters sexan från mitten på 90-talet är stor, har billiga delar, dyr skatt, skithög släpvagnsvikt (på europasålda), hög förbrukning (fast skaplig på landsväg faktiskt), dålig el (iaf om någon försökt "fixa" själv) och skottsäker motor och drivlina sålänge oljebytena sköts, samt är bra offroad och skön att köra på landsväg, och hänger gott och väl med i trafikrytmen när man gasar. Men passa dig för viscon, finns riktig låda i dom också, ska finnas 2H som val på väljarspaken, samma som den s.k "Stora" lådan i XJ, 2H, 4H "Full Time med öppen mittdiff", 4H "Part Time med låst mittdiff", N och 4L
Själv tycker jag lilleborsan XJ är en av världens trevligaste bilar, har haft tre stycken, 4 om man räknar med Comanchen, MJ, som är samma bil i pickupformat, fast den är nog för liten och får bara dra 2000-2200 kg, ZJ får dra upp till 3500 med rätt körkort.
På XJ så passa dig för 90-91 med den elektriska bromsservon med ABS, pumpen börjar lätt läcka, och kolen ger sig i pumpmotorn, fungerar hyfsat när den funkar, men i USA är det Lifetime Recall på bromssystemet, bor man där, kör XJ och bromsservot lägger av är det free of charge att laga/byta pressure actuator och pumphus. Har det på en kompis (den grå nedan) och den läcker lite men fyller man bromsvätska en gång i veckan funkar det, svårt att få tag i reservdelar, har dock en reservdelsbil stående så blir den inte såld ska jag bygga om till vakuumservo.
Denna är XJ, en misslahdlad stackare köpt som vinterbil, men den vägrar att ge sig, kör ifrån både V-Tec civicar och småmotor-BMW om man är rejsputte.
Trodde grand bara fanns med stadsjeeps-awd, dvs visco.
Annars en skitfin bil även om vanliga cherokee är lite manligare, eller skogsmulle....
Jo vanliga kantiga XJ är snyggare och manligare. Men granden finns med den rätt lådan, inte säker däremot på hur, men tror det är nån kombo årsmodell/utrustningsnivå, men man ser lätt, finns inte 2wd som val är det "stockholmslåda"...
...och inte ett endast pip från TS på de kommentarer som inkommit...
TS har väl göra med att grilljera skinkan ute i Norrsten i Motala!
Jaja, men svarar man ändå så kommer kanske svaren nån annan tillgodo.
Kan tänka mig flera här som drömmer våta drömmar om en riktigt funktionell bil från ett icke-asiatiskt land, men inte riktigt vågar erkänna det....
Frågan var ju inte så dum ändå.....
En gammal suv kanske går varm och då kan man öppna kylarlocket och koka skinkan där.
Har kört en hel del släp med Cherokee med sexa, och amerikaner är bra på vidststarka maskiner, en stor, hög boggiekärra på ett och ett halvt ton märks knappt, trots "bara" 177 hk, och massor med egen plåt och järn att släpa på.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.