Hej!
Det har blivit dags att köpa ny bil och jag är inte helt säker på vad jag är ute efter men jag vet att det ska vara en SUV. Storlek spelar inte riktigt roll så länge det är en SUV, har bl.a. kollat på Volvo XC60. Vill ha en hyfsat välutrustad och pålitlig bil och min budget ligger på runt 240000kr. Tacksam för svar!
Kommentarer
Hittar inte hur jag redigerar mitt inlägg på mobilen så ursäkta, glömde nämna att bränsle inte spelar någon roll så länge den är Euro 6 klassad om det är en dieselbil.
En Volvo XC 60 är väl ett av de ”säkraste” valen du kan göra.
Köp absolut en diesel om du skall ha en suv av den storleken, om du inte kör väldigt korta sträckor och få mil. En bensinare är onödigt törstig med den karossformen, en bil i XC60 storlek tar minst 0,8 l/mil
Här har du som exempel en XC60 D4 2wd som uppfyller alla dina krav om välutrustad och euro 6
https://www.bytbil.com/uppsala-lan/personbil-xc60-xc60-d4-summum-be-voc-drag-8245-12764415
En 2wd som har den nya fyrcylindriga VEA motorn, D4 4wd har den gamla femcylindriga oljebrännaren. Slamrigare och törstigare, men håller bra om man ämnar trimma den :)
De menar begagnad bil då alltså?
En Mercedes GLK kanske:
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-glk-220-cdi-170hk-4matic-amg-8355-12728296
Eller, om du har behov av lite större utrymmen så BMW X3:
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-x3-xdrive20d-steptronic-vinterhjul-ingar-7155-12839842
Har själv en X3:a som jag är mycket nöjd med. Dock ska man vara medveten om att det har varit återkallelser på ISOFIX-fästena i baksätet och på EGR-ventilen på 2-liters dieseln. Så köper du en X3:a så är det bra att få säkerställt att dessa återkallelser är gjorda. När jag själv köpte min X3:a så velade jag länge mellan GLK och X3, men till slut blev det en X3:a eftersom den är betydligt rymligare inuti.
Jag hade undvikit D4 Vea från Volvo. Dom har ett fabrikationsfel på balansaxelpaketet, kostar 13,000 att byta och det börjar låta lika illa igen efter 1000 eller 5000 mil. Rena lotteriet att köpa en sån. Tom. 2019 års modeller har börjat låta illa.
Enligt denna länk så är det tydligen enbart VEA D4 o D5 av dieselmotorerna som har dessa balansaxlar, inte D2 o D3. Samtliga bensin VEA har dom också utom 1.5-motorn. Nån som vet om även bensinmotorerna drabbats av samma problem?
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=139403
"Om balansaxelhuset måste demonteras skall hela motorblocket bytas komplett.", står det också. Räcker 13000kr då? Nä, dessa motorer låter det klokt undvika.
Red. Efter att ha läst några sidor till i min länk ser jag att även VEA bensinmotorer drabbats av detta fel. :(
Ja Rutger, det gäller VEP också tyvärr. Anledningen att inte D3 har balansaxlar sägs bero på 20% lättare rörlig massa pga. tunnare tak på kolvarna eller nått i den stilen. Men, det finns en D3 med 150hk som har balansaxlar. Den sitter i V/S60 tror jag. Däremot är D3 i V40 förskonad. En riktig soppa det där med alla olika motorer:)
FXX - Skönt du valde en D3. :) Men du hade kanske läst på innan. ;)
Jag har VEA D3 på 150 hk i min V90, den låter inte än efter 11.000 mil iaf, men kanske mer tur.....
Eller så har inte din motor balansaxlarna.
GLK tycker jag är en väldigt snygg bil, med karaktär! Raka linjer och inte så där anonymt och ängsligt avrundad som många SUVar/crossovers. Den kommande GLB ser ut att kunna bli något i samma anda; kan bli riktigt trevlig! Men dyr... :-(
Helt klart så har några volvomotorer fått problem med balansaxlar. Frågan är om felfrekvensen för motorn är högre än för andra märken? Alla motorer har en viss procent som fallerar, så fungerar det med tillverkningstoleranser etc. I tråden ovan var det kanske 10 st med fel, av kanske 500.000 sålda vea-motorer i Sverige.
Säger inte att motorerna inte kan ha högre felprocent än genomsnittet. Men en tråd på ett volvoforum säger nog varken bu eller bä i frågan.
Ja så är det faktist. Jag var helt inne på en V60/V60 CC D4 fwd. Men efter att ha googlat så tänkte jag ”nä då struntar jag i Volvo öht.”. Men så kom det upp en annons på en V40 med all utrustning som jag ville ha. Då googlade jag lite mer ingående och fick fram lite fakta som gjorde att jag vågade slå till.
FXX - Anade det. :) Ja, det gäller att läsa på innan köp.
Tack för alla förslag! Blir troligen en automat XC60 men får tänka över det lite till. X3an är också intressant!
Kolla försäkringspremien på en BMW innan köp. Har blivit ganska dyra att försäkra efter alla stölder av rattar och navigation, som nu drabbar alla BMW ägare via höga premier.
Ett annat tips kan vara Hyundai Tucson, helt ok suv med vettiga utrymmen och fem års nybilsgaranti.
Går relativt tyst i kupén och är eftertraktad som begagnad .
Exempel
https://www.bytbil.com/skane-lan/personbil-tucson-1-7-crdi-dct-automat-euro6-4923-12888165
Finns även starkare diesel med 4wd och mer utrustade Premium versioner
FXX, lite enkelt kan man säga att en D3:a med 8-växlad låda är en D4:a som är nertrimmad = Balansaxlar.
Sitter i V60cc D3 men inte i V60 D3...
En D3 med AWD är en D4 som är nertrimmad... Sitter ex. i V90 D3 AWD
Hursom så är nog XC60 en trevlig bil för TS
"Kolla försäkringspremien på en BMW innan köp. Har blivit ganska dyra att försäkra efter alla stölder av rattar och navigation, som nu drabbar alla BMW ägare via höga premier."
Jo, försäkringen är ganska dyr, men en XC60 var inte så mycket billigare för mig att försäkra heller. Jag föreslår att trådskaparen tar en provtur i båda och väljer den han tycker bäst om.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.