Hej! Jag har i en parallelltråd frågat mycket (och fått många svar) om utrustning till Kodiaq. Jag har dock inte släppt helt att ta en ny Superb. Jag har en konfiguration av Superb och en av Kodiaq som efter rabatter kostar i princip lika mycket.
Det jag är ute efter nu är inte att ni ska tala om för mig vilken bil jag borde ta, åtminstone inte i första hand, för det beror så mycket på vilka preferenser man har. Men ni får gärna tala om ifall jag missat något uppenbart!
Bilarna är till stor del likadant utrustade. Det som särskilt skiljer dem åt enligt nedan och ur minnet:
Kodiaq
Bensin 180 hk
Alcantara
Amundsen navi
Area view
Jag upplever den steget tystare än Superb
Större lastutrymme
Superb
Diesel 190 hk
Perforerat läder
Columbus navi
Dragkrok
Mycket kortare leveranstid än Kodiaq (men vi sitter inte i sjön)
Något bättre benutrymme bak, vilket är viktigt, men skillnaden inte jättestor
Tilläggsinfo om mig:
Har två småbarn (och fru).
Har dragkrok på nuvarande bil. Aldrig använt.
Kör inte särskilt långt per år.
...tja. Jag har säkert glömt något.
Jag tycker det lutar åt Kodiaq, men alltså - kan någon komma på något relevant jag missat?
Kommentarer
Om någon verkligen är intresserad, här är konfiguration (plusminus) för Kodiaq
http://cc-cloud.skoda-auto.com/CarCard/107106314?skipMobileDetection=true?utm_source=QRcode&utm_medium=konfigurator&utm_campaign=konfigurator
Och här för Superb
http://cc-cloud.skoda-auto.com/CarCard/107179653?skipMobileDetection=true?utm_source=QRcode&utm_medium=konfigurator&utm_campaign=konfigurator
Tja, bensin mot diesel... Båda säkert utmärkta bilar. Jag föredrar ju bensin så Kodiaq vore mitt val även om det är mycket jämnt...
Ja, man kan få Superb med bensin också och det var min första tanke, men då stiger priset med runt 30 kkr.
Om "kör inte särskilt långt per år" betyder korta turer ska du inte välja diesel.
För andrahandsvärdets skull skulle jag lägga till dragkrok på Kodiaqen oavsett om du tänker använda den eller inte. På en SUV vill 95% av köparna garanterat ha krok...
Jo, kan hålla med StefL, och det gäller båda bilarna.
Men det är ett svårt val, båda bilarna har styrkor.
Finns inte Superb som bensin?
Det där är ett av de svårare valen.
För att välja dragkrok talar:
* Precis som du säger, förmodat högre andrahandsvärde
* Bra att ha om man behöver dra något. Förstås.
Mot talar:
* Vi har som sagt aldrig använt dragkroken på nuvarande bil.
* Adderar ca 7000 kr till inköpspriset. Det blir rätt dyrt med alla tillval.
Blir andrahandsvärdet verkligen minst 7000 kr högre efter 3-5 år? Känns spontant tveksamt. Jag tror också att många ser på bilen som vi, som en rymlig och bra familjebil och inte i första hand en SUV.
Men jag vet förstås inte.
Jo, med 280 hästar (inte tråkigt) och ca 30 kkr mer (tråkigt).
Kodiaqen hade jag personligen valt mellan dessa två. Tycker den ger mer valuta och utrymmen för pengarna. Precis som du har jag småbarn och mina trivdes mkt bättre i Kodiaq när vi kände på den och Superb. Förmodligen för att de sitter högre och ser omgivningen bättre. Benutrymmet bak är kanske ngt bättre i Superben men det är långtifrån dåligt i Kodiaqen. Dessutom kan ju baksätena justeras typ 20 cm om jag minns rätt. 180 hkmotorn är skön och lagom men jag tycker inte den känns särskilt pigg fast siffrorna ser vra ut. Kanske beror på bra ljudkomfort? Dessutom drar den en hel del i komination med 4wd och automat. Har kört den kombon i VW en hel del och förbrukningen imponerar inte. Men nöter du inte långa landsvögsmil så spelar det ingen större roll. Har du inget behov av krok så skippa den. Går ju att efternontera om man ångrar sig. Var mkt nära att teckna mig flr en Kodiaq men pga olika tillfälligheter blev det en Seat istället.
Ska inte snöa in på dragkrokar, men om du har kids så är en sån enkel sak som cykelhållare riktigt trevligt att kunna sätta på bilen om man ska iväg.
Eller om man ska iväg och köpa något större och behöver spontanhyra en kärra.
Jag använder inte min dragkrok speciellt mkt, men de gångerna jag gör det så är jag alltid glad att jag valde en bil med det.
Att sätta cyklarna på taket kan ju vara ett alternativ, men oljedropp från kedjor och mecket att få upp dom på taket är inget jag var speciellt sugen på.
Och att eftermontera gör alltid ont, en orginalkrok går säkert loss på 10-15000 och fulkrok är inget du vill ge dig på.
Är fyrhjulsdrift ett måste ha krav?
Motorn: jag har inte kunnat provköra bensinaren och egentligen gillar jag inte att köpa utan att kunna provköra. Men jag tänker att den har, tror jag, samma vrid som min nuvarande motor (140 hk diesel i en Superb av förra generationen, tror den också ligger på 320 Nm) och vid liknande varvtal. Ingen superstark motor, men Kodiaq känns inte som en bil man kommer busköra med heller. Och den är 20 kkr billigare än dieseln. Jag är lite rädd för bränsletörsten, men hoppas kunna landa på kanske 0,8 i min egen blandade körning. Jag brukar köra någorlunda snålt.
(Som kuriosum satte jag nytt snålkörningsrekord till jobbet i dag, 0,55 l/mil, vilket är helt beroende av hur mycket rödljus det blir.)
Kroken tycker jag är ett genuint svårt val. Jag svajar nu. Jag räknade lite fel förut, men säg 7500 i extrakostnad för kroken om jag skippar trailer assist. Ska vi ändå köpa lastbågar hamnar det på runt 6000 kr. Kanske värt att ta det. Men så lätt att hamna i "bara lite till"-fällan.
Fyrhjulsdrift: it's complicated. Men efter ett långrandigt resonemang landar jag i att det är ett starkt önskemål, men inte ett absolut krav. Hade vi råd skulle jag till exempel kunna byta fyrhjulsdrift mot laddhybrid. Eller kanske något annat riktigt åtråvärt. Eller om man sparar riktigt rejält med pengar på att inte ta det.
Men ska man ha Kodiaq - vilket förvisso inte är helt 100 % fastställt - så blir det fyrhjulsdrift automatiskt.
Just 4hjulsfrågan var mer att det finns mer motorer att välja på om man hoppade över det.
Men är det något man vill ha och känner att man har nytta av så är det ju bara att köra på det.
Trailer assist känns lite överkill, i mitt fall så är det mer friheten att kunna hämta upp en cykel eller köra släp.
Tänker att om man har en liten familj kanske kidsen vill ha med sig sina cyklar på semestern osv.
Men det du nämnt tidigare, Acantara, att den är tystare, rymmer mer osv med Kodiaqen gör att den låter som ett vettigt val.
Tycker Superb är lite roligare att se på än Kodiaq men Kodiaq är ju knappast ful.
Motorvärmare och uppkoppling (connected paket) och sånt, är det något som kommer med eller är det extra?
För att stöka till det ytterligare för dig, prova Octavian om du inte redan gjort det förstås, den är nog stor nog och billigare, testa lika bensinaren, full med din familj är den ingen raket, men jag anar att du inte jagar någon raket?
Den är faktiskt ett helt OK alternativ för en familj och med DSG (om du nu inte absolut vill ha manuell) fungerar väldigt bra tillsammans med den lilla motorn, har faktiskt kört den med både manuell och DSG, då jag ej är något fan av att växla förespråkar jag absolut DSG, men faktum var att den var lättsam även med manuell (billigare i inköp).
Har du testat och dömt ut, glöm allt jag sagt:)
För Kodiaq finns bara 4WD i Sverige. Superb är en annan sak, men iaf med de kampanjer de har nu och med den utrustning jag vill ha blir det prismässigt nästintill poänglöst att leta efter billigare 2WD-alternativ; det blir liksom knappt billigare.
Jag är relativt okänslig för hur bilar ser ut utifrån men råkar tycka att både Superb och Kodiaq är rätt snygga. Det är en bonus.
Motorvärmare till Kodiaq ingår i business-paketet (liksom Alcantara och lite annat). Vi har varmgarage så motorvärmare är ingen stor grej för oss, men det är såklart inte fel att ha. Connectedpaketet följer antingen med när man köper navigation, eller så kostar det 700 spänn.
Ocatvia då: nej, den är för liten. Jag är lång. Min fru är relativt lång. Ett barn i bakåtvänd barnstol (tar jättemycket plats i längsled). Och vi tenderar att fylla vårt bagage som det är när vi ska åka någonstans. Ocatvia-klassen kan mycket väl vara aktuell nästa gång när bebisgrejerna gjort sitt, men den här gången är det storbil som gäller.
Behöver man inte 4WD och väljer bort det så minskar väl servicekostnaderna också en del - det sa man i alla fall på VW-verkstan.
Jag är väl en av de få som köpt en Kodiaq med bensinmotor 180 hk dsg 7. Har haft den sedan i början på Juni och kört runt 500 mil. Tycker förbrukningen är o.k, har dragit 0.72 i snitt under dessa mil. Jag valde dragpaketet för 11 000:- (tror jag), och då ingår även takbågar, backkamera och elbaklucka.
Hade en Santa Fe diesel tidigare, och i jämförelse med den är Kodiaq ett lyft på alla punkter.
Alcantaraklädseln ingick också i något paket med bränslevärmare, större stereo och lite annat
Hur som helst är jag väldigt nöjd med bilen så här långt.
Mycket bra info, tack! Är det färddatorsiffror eller mätt vid pumpen? (Ibland är det samma sak, men inte alltid...)
Och att du inte klagar något på motorn tolkar jag som att du finner den tillräckligt bra i alla fall.
Varför en sådan stor bil till en liten familj på fyra personer? Jag hade gått på en mellanstor bil, likt en A4/Octavia/V60 ełler nåt i den stilen. Men visst, vill du lägga en massa pengar i onödan? Köp annars en begagnad vanlig bil som går på bensin, typ max 3 år/8000 mil så gör du nog en bra affär. Jordens resurser klarar inte av nuvarande takt där alla köper nytt... det var så jag tänkte mest med detta inlägg. Det var bara ett förslag som man är fri att dissa.
V60? Har du sett trunken och åkt i en V60? Den har lika stor trunk som en Audi A3SB och det är inte mycket till bagageutrymme.
Desutom väger en v60 ca 200 kilo MER än en Skoda Kodiaq.
Är det inte du som förespråkar lättare bilar Styggavargen?
Octavian är väl i princip på pricken lika lång som Kodiaq, men sittställningen är en annan och insteget, så de sakerna kan mycket väl väga över till Kodiaqens fördel, båda är tysta. Har bara kört Kodiaq med aktivt chassi eller vad de nu kallar det, till min förvåning (jag som föredrar komfort före sport) var komfortlägwet hemskt, åtminstone om man ville över lite vägbulor i högre hastighet än de som byggt vägbulorna tänkt, kändes som en biljakt i san fransico on snudd på sjösjuk, i sportläget däremot gick allt som i en dans och mycket mer komfortabelt, aldrig hårt studsigt eller högljutt.
Skulle utan tvekan förespråka Kodiaq om ekonomin inte har någon betydelse, lika starkt rekommendera Octavian om man har bättre användning för 100000 kr.
För att mota ett eventuellt långt stickspår i grind citerar jag min egen slutsats från tidigare inlägg:
"[Octavia]-klassen kan mycket väl vara aktuell nästa gång när bebisgrejerna gjort sitt, men den här gången är det storbil som gäller."
Mindre bil är inte på något sätt en galen idé per se, det är bara det att just den här gången har det alternativet utvärderats och avförts. Nästa gång kan det vara annorlunda.
Fast är du verkligen så säker på att "bebisgrejorna" har mera plats i en Kodiaq än i en t ex en Octavia Kombi? Och OM du ändå skulle behöva t ex en takbox (skidor m m för vintersemestern) så skulle jag personligen mycket hellre lasta i och ur en så på taket på en Octavia än på taket på en hög Kodiaq. Tror att många överdriver det användbara inre utrymmet (inkl bagage) på de lite större (yttermåtten) i jämförelse med t ex en Octavia Kombi. Och när det gäller SUV:ar så vinner väl oftast motsvarande konventionella kombibilar i samma prisklass när det gäller bagageutrymmet - och är genom sin lägre höjd också enklare att lasta. Så att köpa en SUV beror nog på andra orsaker än att man behöver stort bagageutrymme.
Nu är det dags att undslippa sig en suck.
Ja. Jag är säker. Ja, jag har mätt, jag har provsuttit. Ja, jag vet att suvar inte generellt är rymligare än kombibilar. Men just den här råkar vara det.
Pretty please with sugar on top, kan vi inte låta det här stickspåret vara?
Givetvis är det du som väljer bil, från min sida var det som ett tips om du inte tänkt på att det skiljer 3 cm och ca 100000 kr mellan Octavia och Kodiaq, släpper det och tipset är Kodiaq före superb, är du/ni långa tror jag helt enkelt att SUV i detta fall enbart är +.
Jag har ett barn och tre bonusbarn. Kört mycket last i min Octavia, barnvagnar, golfklubbor mm. Fick till och med in en stol i bagaget (modell fotölj). Så lastmöjligher finns det gott om i en Octavia. Den lastar som en V70, vilket är en stor bil. Har man två små barn tror jag det funkar med en praktisk mellanklass bil. Många överdriver att en SUV skall lösa deras problem, men tittar man på det måste du upp på en väldigt stor SUV för att tex kunna lasta mer än en Octavia. (Typ Q7 storlek). Samma överdrifter gäller höjden på bilen då den marginellt högre markfrigånen nog aldrig utnyttjas. Nu är jag allt utifrån generella aspekter vad man behöver en bil till.
https://www.blocket.se/vastmanland/Ford_S_MAX_2_0_TDCi_180_Business_II_A_AWD_5_d_73145201.htm?ca=17&w=3
Stickspår? Ja :). Men kunde inte låta bli Horvendile. Lättprutat på S-Max och ungefär samma kupeutrymmen men en större rymd sas och kan säga som S-max ägare, visserligen 10 år gammal, så är det i mitt tycke den ultimata bilen för småbarnslivet. En annorlunda biltyp till utseendet men den här S-maxen är faktiskt mindre busslik än vad Kodiaqen är att köra. Väl värd en titt och lättprutat. I våras prutade jag ca 60tkr på listpriset på en snarlik smax som ovan vilket är omöjligt med hypade (överhypad??) Kodiaq.
En Kodiaq för 5 passagerare rymmer mer än en Octavia, att hävda annat är att ljuga. Och den rymmer rätt mkt mer och har ett bredare och högre lastutrymme.
.
Skillnaderna mellan en Superb och en Octavia är större än bara storlek. Den senare är inte bara en mindre variant av Superb, utan en enklare bil på alla sätt. Detta gäller mer eller mindre alla bilmärken.
Den större storleksklassen är snyggare, tystare, har bättre säten, mer funktionalitet osv.
Det handlar alltså mycket om känsla. Av någon anledning verkar gemene man ha svårt att erkänna detta? Jag vet att den perfekta bilen för mig, rationellt, är en Octavia. Men den är så tråkig baktill, designen alltså. Därför går den bort.
Och jag ser mig ändå som en rationell person...
Jag känner lite som du familyman, fast tvärtom. Fronten är det som känns lyckat på Superb men bakdelen på kombin blir jag inte kompis med.
Det är något med att lyktorna upplevs sitta långt ner och att rutan till bakluckan är lite för stor. Säkerligen av praktiska skäl, men det ser konstigt ut tycker jag.
Däremot är halvkombin riktigt trevlig.
Sen delar både Octavia, Superb och Kodiaq många komponenter och byggs på samma plattform, kanske därför vi gärna vill tro att det är lite samma sak utan att för den sakens skull faktiskt ha provat bilen.
Lite som att jämföra Audi A3SB och Octavia, det är som natt och dag när det gäller det mesta, även om dom byggs på samma plattform.
@Niklas Hall
Dagens Superb är ingen Sedan utan en halvkombi precis som alla Superb modeller varit.
Jo, jag håller med Niklas.
Vet dock inte om denna har den smarta funktionen att man kan öppna den som en sedan eller halvkombi som den förra hade.
Får bli att googla lite mer, halvkombimodellen är riktigt snygg och man får en sedanlook fast utan sedanens nackdelar.
Uppdatering: jag har nu varit och lagt en beställning på en Kodiaq.
Vi kan fortfarande ändra detaljer, eller för all del avbeställa helt. Men kursen är så att säga lagd.
Jag har fått en bunt bra svar här. Tackar!
Låter som ett klokt val, vad blev det för motor?
Antagligen mer lättsåld (när det är dags) än Superb, som det nu är väldigt gott om på marknaden.
Bensinmotor.
Jag är inte så nöjd med det ur ett CO2-perspektiv, men planerar köp av utsläppsrätter som kompensation. (Jo, efter vad jag lyckats utröna fungerar faktiskt utsläppsrätterna, åtminstone hittills.)
Hur blev hela specen på bilen?
Spar du på utsläppsrätter, det ger inget för miljön. Samhället får dras med denna bil du nu köpt, omodern redan dag ett lång tid framöver. Du får gärna uppdatera oss om förbrukningen, det är intressant vad en sådan bil drar...
Hoppas den här länken ska funka:
http://cc-cloud.skoda-auto.com/CarCard/107323640
En par av tillvalen (Smartlink + RSE och personknutna nycklar) kan jag ifrågasätta nyttan med, men... i den allmänna konkursen var just de tillvalen bara felräkningspengar.
Vi kan som sagt ändra konfigurationen fortfarande och jag misstänker att färgen kanske ändras på söndag.
Jag har försökt undersöka det där, och jag tror faktiskt du har fel.
Utsläppsrätter är i princip en bra idé för att kostnadseffektivt få ned utsläppen. Vi har just nu ett överutbud inom EU, vilket skulle kunna göra dem verkningslösa. Alla som sitter på överskott av utsläppsrätter säljer dem dock inte, vilket gör att - enligt ett par personer jag pratat med som jag har skäl att tro att de vet vad de pratar om - marknaden ändå fungerar. Priserna är lägre än man egentligen skulle vilja, men köper man en utsläppsrätt och annullerar den är det ändå någon annan som måste minska sina utsläpp med ett ton. På riktigt, inte bara på papperet.
Personligen misstänker jag att systemet kan bryta samman den dag då utsläppsrätterna verkligen tar slut och länderna i systemet inte orkat fixa sin energiproduktion. Stor risk då för att man på ett eller annat sätt struntar i hela systemet. Men just i dag verkar det fungera tillräckligt bra för att vara värt att hålla på med.
Intressant info rörande utsläppsrätter, har inte satt mig in i hur marknaden ser ut eller vad som faktiskt hänt efter systemet lanserades.
Ser bra ut, men blev förvånad över summan. Nästan 400 000, det är ju vad en Passat GTE går loss på, iofs naken men ändåZ
Men gissar att du får rätt bra rabatt.
Smart link är väl även det som styr saker som motorvärmare osv? Och om det är så, så är det ju inte så illa.
Jag har tittat på Passat GTE. Tyckte jag att vi hade råd skulle vi troligen köpt en sådan i stället. Eller om jag hade möjlighet till förmånsbil. Men när jag lassat på en GTE med motsvarande utrustning är vi på ett listpris en bit över 500 kkr.
Jag gillar verkligen idén med laddhybrider, och jag tror likaledes att jag verkligen skulle gilla att göra alla korta resor på el. (Och ja, jag kan fixa laddning hemma.) Men till en merkostnad på bortåt 100 kkr? När samma utsläppsreduktion kan åstadkommas för en dryg hundralapp per år? Då framstår laddhybrid som ett ohyggligt dyrt sätt för en privatperson att minska sina utsläpp.
Det är klart, på sikt bör man reducera fossilbilandet till ett minimum. Och att det tillverkas och säljs laddhybrider till höga priser är ett steg på vägen dit. Så den som skaffar en sådan i dag tycker jag också gör rätt. Men det var inte riktigt möjligt för oss.
Rabatt - ja, vi fick en del rabatt, men inga kolossala mängder. Tror inte de känner så stort behov att megarabattera en bil som ändå säljer så att det är åtta månaders leveranstid.
Problemet är väl att man många gånger jämför fel, jag hammar lätt i den fällan.
Man tar en beggad GTE med hyffsad utrustning och ställer mot en flång ny med maxad utrustning.
Just GTE är nog mer noga att man analyserar körmönster för att dra nytta av hybridfunktionen. Sen är det mysigt att åka runt på el, det är en skön känsla.
Men vet man att man kommer åka mer än 4 mil mellan laddningarna i mer än hälften av gånger så kanske ett annat bränsle fungerar bättre.
Hur har det gått? Beställt bil? Jag har själv samma dilemma :/ Väntar på priser på Kodiaq Sportline. Så jäkla snygg!!! Men orolig för leveranstid och nya fordonskatt systemet..!
Bensin från 155 gram blir 5325kr i skatt nästa år.
Diesel från 141 gram blir 5991kr i skatt nästa år.
Tack :) från när? 1 jan?
Ny bilskatt från 1 juli 2018!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.