Hej
Vi har vuxit ur vår Skoda Yeti, nu med ett barn och inom kort ett till, som sitter bakåtvända båda två. Vi vill ha ny en fyrhjulsdriven kombi, säker och så rymlig som möjligt med stort kupéutrymme som lastar mycket. Vi kör ca 1500-2000 mil, mycket till och från sommarstuga på halvdåliga vägar med mycket, mycket grejer men även 2-3 resor på 120-250 mil vardera. Jag är lång men vill kunna rymmas i baksätet också. Vi har kollat på Mazda6 (för trång), Passat (dyrare och trängre än Superb), BMW Grand Tourer (för bussig), Hyundai Santa Fe(nog så dyr). Vi har fastnat för nya Skoda Superb eller den gamla utgående Volvo XC70. Budget kring 300-400.000
Skoda Superb 4x4, automat, 190 TDI i högsta utrustningsnivån L&K med en del tillval som drag, backkamera, navigator, aktiva säkerhetssystem mm ligger kring 360.000 efter förhandling. Den är väldigt rymlig i baksätet, snygg och känns betydligt lyxigare än Volvon. Bäst på landsväg, långkörning. Hyfsat snål, 5 års garanti inbakat. Ny och fräsch modell.
Volvo XC 70 D4, automat AWD Summum med ganska få tillval utöver fjärrstyrning av dieselvärmaren. Ganska mycket ingår dock i Classic. Betydligt bättre på de dåliga vägarna, oplogat. Inte särskilt snygg invändigt och trängre bak. Lastar mindre. Drar klart mer. Kring 370.000
Prisskillnaden i inköp är ju försumbar. Många väljer väl en Volvo än Skoda för att de är finare. När man ser bilarna är det dock tvärt om... Bäst kanske hade varit en Superb Alltrack men de verkar flera år borta, om den kommer.
Begagnat 1-2 år känns egentligen inte så prisvärt. Särskilt XC70 tycker jag är väldigt högt prissatta.
Vad skulle ni välja?
Kommentarer
Kanske en E-klass kombi med 4-matic:
http://www.mercedes-benz.se/content/sweden/mpc/mpc_sweden_website/sv/home_mpc/passengercars/home/new_cars/se_edition/e-klass/e_klass_kombi_se_edition.html
Har luftfjädrad bakaxel som standard och bibehåller därför fjädringsvägen även i lastat tillstånd. För 389000 kr känns det som mycket bil för pengarna jämfört med Skodan och Volvon.
Sen är det ju lite skillnad på 2 års garanti och 5 års... Om man nu uppskattar en aning högre säkerhet mot plötsliga och dyra reparationer.
Man kan väl knappast få en större kombi än Superb
@QTs: går det bra att fråga vad ni tyckt om Yetin? Vi är i andra änden av barnspekrat (dvs de är snart på väg ut), och funderar på en litet mindre, och "rolig" bil. Yeti finns definitivt på radarn!
Om det gäller nyköp av Yeti så står det väl inte på innan det kommer en helt ny för denna har ju funnits åtskilliga år nu och bygger väl på VAGs gamla plattform.
Tack för åsikterna så långt. Mercedesen "ser för dyr ut" och kommer rätt högt upp mot budgettaket, med dieselvärmare, krok etc
@ToRy:
Yetin, vi har en 2010 som vi köpte som demobil, 4x4, var bra så länge vi var två. Sedan har den varit för trång. Första åren var det flera garantifel, men senare åren bättre. Många, bland annat min pappa med Yeti, har klarlacksläpp och har börjat rosta lite. Vi har gillat den, dock bullrig. Det kan ha blivit bättre.
Välj Superb, V70 är klart övervärderad och en gammal modell och som du själv märkt är den trång jämfört med Superb.
Om man ska spekulera över kostnader tror jag det blir jämt skägg, kanske något högre andrahandsvärde för V70, men det kan inte vara mycket.
Service är ganska billigt på V 70 (men det är då inte mycket som ingår), men reparationer är inte så billiga. Hur det är med Superb vet jag däremot inte.
Jag har många mil bakom mig i V70, alla generationer ända sedan förfadern som hette 850. Jag har alltid ansett den övervärderad!
Men det är ju min åsikt, jag jämför ju med Saab! :-)
@Pi: Som du skriver skulle det vara en beggad Yeti i så fall, säg 2012 eller senare. Nya fronten från 2014 tycker jag också är våldsamt mycket snyggare än den gamla, men de finns förstås knappt som begagnade än och har inte kommit ner i pris.
@QTs: tack för input!
Nu tillbaka till Superb/XC-70!
När det gäller komfort kan jag absolut inte protestera mot ditt påstående, men den är lite trång, när det gäller säkerhet har jag ingen erfarenhet, men utrymmet är ju klart bättre i Superb.
Och när det gäller andrahandsvärdet på V70 är det mer omskrivet än verkligt, när man står där och får den värderad blir det som vanligt det och det som tyvärr gör att det inte kan bli så mycket osv.
Men det gäller säkert alla märken.
Det är ju egentligen bara att först ta ut bilarna var för sig och färdas ett antal mil i dem. Sedan böka in allt bråte man räknar med att behöva.
Sedan är det till att värdera , komfort, utrymme, säkerhet, trivsel, förväntade kostnader osv.
Hur man än gör kommer det ändå många som vet bättre och som talar om att man gjort fel och borde tagit det andra alternativet!
Jag hade faktiskt valt Skoda Superb framför Volvo XC70, XC70 är inte en dålig bil men som Saabnisse nämner så är XC70 en betydligt trängre i baksätet samt att bagageutrymmet är mindre än i Superben.
Det finns ett överflödav benutrymme i baksätet i Superben. Man kan nog få in en vattenmelon mellan knäna och framsätet i baksätet. Likt XC70 kan man få de mesta i säkerhetsutrustning till Superben.
Sedan kom jag att tänka på om det går att få komfortstolar till Superb? Jag har inte provat de som är standard, men de flesta VAG- modeller brukar levereras med träbänkar som standard och vill man komma i närheten av Volvos stolar brukar man få pynta upp!
De brukar bara säljas i paket tillsammans med utrustning man inte vill ha och den utrustning man vill ha kan inte kombineras!
Prisskillnaden kan ju tyckas som liten vid inköp men en XC70 är betydligt dyrare att äga än nämnda Superb. Har man inte behov utav Volvons lite bättre framkomlighet framför en sedvanlig kombi med 4wd så tycker jag att valet lutar mer åt Superb.
Ts nämner också att utrymmena i Skodan lockar så varför då ändå snegla åt något "mindre"?
Håller dessutom med "saabnisse" om att Volvos är övervärderade. Man har alltid hört att Volvo har ett väldigt bra andrahandsvärde men hur bra stämmer detta egentligen? Många missuppfattar detta med ett "bra andrahandsvärde" och tror att det pratas om en bil som är billig att äga. Det blir snabbt väldigt fel om man köper en bil som man inte har råd med egentligen.
Några vänner + en släkting kör Volvo sedan länge ( även XC ) och de berättar om att värderaset är massivt efter 3 år. Så extremt att de alla har fått tänka om och istället behålla sina bilar i 5 år eller längre. Det är skillnad på vad man erbjuds utav handlaren som privatperson och vad bilarna sedan säljs för utav handlarna. Handlarna kan salta priset på en Volvo bra eftersom att den har ett så gott rykte om att vara en evighetsmaskin. Dock idag så byggs det inga sådana maskiner.
Om nu inte kostnader på 50-60kr/milen avskräcker så är Volvon en väldigt fin bil och dessutom säkrare än allting annat men om pengarna trots allt spelar en avgörande roll så tycker jag att man bör välja en billigare bil att äga.
Om ni tar steget ifrån Yeti så bör väl en Octavia räcka långt? En Octavia Scout med en massa tillbehör bör ni kunna få loss för runt 300.000kr och då får ni även en bil som är billigare att äga.
Prestige eller förnuft är ett val som bara ni kan göra själva.
"Brut33" : Nej E-klass är inte större än Superb utan bara dyrare.
Lycka till!
Ja "saabnisse" ,...alla som har försökt att bygga bil på Vw/Skoda/Seat hemsida kan nog intyga om att det är en mardröm. Man blir vansinnig på alla tillbehören som inte kan kombineras. Kanske är det inte heller nödvändigt att ha de absolut dyraste stolarna eller precis allt i tillbehörslistorna.
Allt handlar ju om vad bilen skall användas till samt vilka grundkrav man har. Kräver man mycket så blir ju också förstås prislappen hög.
Jo Mistro, men det var ju det här med stolarna......
Syrran har en xc70 och de är trångt fram med ett (änsålänge) barn när en bakåtvänd stol är monterad bak.
Xc70n är ju alltid bra i Sverige med andrahandsvärdet. Men! Skulle jag köpa en xc70 idag skulle jag nog vänta tills nya v90 (eller v90xc) om man skall köpa en bil kring dem pengar ni pratar om. Jag skulle faktiskt välja bort l&nk paketet för att ta de enklare o få dåligt vägpaket på superben.
Annars kanske köpa en utgående E klass med bra å safta på i prutning.
Prova dessutom med tanke på det senaste inlägget när en bakåtvänd barnstol är monterad i baksätet på en V70/XC70 att faktiskt få in ett barn där.
Bakdörrarna är så korta att det blir en väldigt plågsam process.
VI har lånat hem båda bilarna, provkört, lastat med barnstolar, mer eller mindre nöjda barn, barnvagn osv... Båda är bra, men sen gäller det att bestämma sig. I komfort, utrymme och förväntade kostnader vinner Superben. XC70 vinner i framkomlighet och kanske känsla.
Tack för ett välformulerat svar! Octavia scout har vi också tittat lite på, men det känns som att den kan bli för trång på något år. Jag tänker att vi ska behålla bilen ca 5 år. Dessutom känns baksätet trångt, i synnerhet om det står en Superb just intill i bilhallen...
Det är väl till viss del Superbens markfrigång på 148 mm olastad som bekymrar mig. Man kan få den 15 mm högre, men inte i L&K-utförande - som annars verkar väldigt prisvärt och lockande. Med några tillval till mellanutrustningsnivån Style, som webastovärmare och skinn, kommer man upp i samma pris, utan en hel del annat.
Själv valde jag bort XC70 och beställde den nya Passat Alltracken. Tycker den är bättre på alla punkter utom markfrigången som är bättre på XC70.
Jag har haft en Skoda Superb kombi ur generationen före den nuvarande. Det är en stor bil för pengarna men man ska ha klart för sig att den finns en anledning till att den är billigare än t.ex. Volvo och Mercedes. Materialen i inredningen ser mycket fina ut till en början, men de slits enormt fort. Hade tygklädsel i min bil som efter 5 år var enormt noppig och ful. Trösklarna hade fläckar som var omöjliga att få bort. Vidare kändes det som att motorhuven var gjord av ganska tunn plåt. Den flexade när man tvättade bilen. Sedan knakade bilen från dörrlisterna så fort karossen utsattes för lite flex. En E-klass må vara lite dyrare även med denna kampanj, men det är enormt mycket mer bil för pengarna med en komfort som en Superb inte kommer i närheten av. Dock skulle även jag välja Superb framför Volvo, mest för att jag inte gillar styrningen i XC70.
Jag kör själv XC70, är otroligt nöjd med den, en 2015 D4 AWD jag kärt 6000 mil med på ett år ganska exakt nu, vill nog påstå att vad gäller komfort åker du inte bättre för de pengarna, MEN med bakvända barnstolar i baksätet blir det ont om utrymme fram i en XC70, tyvärr.....
Annars håller jag med MVH AL att XC70 är en brutalt bra och prisvärd bil och med de erbjudande de kör nu så köper man nog inte säkrare bil för pengarna heller...
När vi hade bakåtvända barnstolar i bilen på heltid körde jag Merca E-klass kombi, den är helt klart bäst på just den punkten, sen sjukt stort bagage så man knappt når det längst in när man är av modell kort som min sambo.
Nåt för trådskaparen att tänka på som kommer från en Yeti är att det blir i en superb lägre nivå på barnstolarna vid i och ursättning av barnen, dvs stå med böjd rygg på ett annat sätt när man lyfter i och ur barnen, vilket inte är lika ergonomiskt som att sätta ett barn mer in och ut i rätt höjd som en lite högre bil medför.....en liten men rätt behaglig skillnad. Jag bytte från Mercan till Volvo XC60 i slutet på barnstolstiden och det blev stor skillnad till det bättre med i och ursättandet när barnstolarna kom upp lite.
Skoda Superb är säkert en väldigt bra bil. Dock hade jag skippat fyrhjulsdriften. Behöver du verkligen 4x4? Bara du själv kan svara på den fråga, har du aldrig haft problem att komma fram till sommarstugan innan så är säkert inte i behov av detta. Finns mycket pengar att spara på att skippa 4x4, samt även miljön genom lägre utsläpp.
Nä de flesta behöver kanske inte 4x4 men man skall ju inte undervärdera känslan hos dessa bilar. De ser ofta lite tuffare ut och ger helt enkelt ett solidare intryck. Fördelarna med en högre bil är också många. Läste för en tid sedan att V60 har en markfrigång om 100mm och detta utan att den kallas för ett strykjärn. Således är det nog ganska vanligt med så pass låg frigång. Sen är det ju mer än markfrigången som gör om bilen känns låg eller inte.
Skulle också rekommendera att ta en titt på nya Alltracken innan ni bestämmer er som verkar vinna alla tester nu men lika stor som Superben är den förstås inte och heller inte lika hög som XC70. Dessutom lär den nog bli dyrare också då grundpriset är 332.000kr.
Gamla V70 i grunden från 2007, eller helt nya Superb. Valet är enkelt, i alla fall för mig.
Är inte ett dugg imponerad av V70. Finns det någon v70 som inte har glapp framvagn. XC70 upplever jag som väldigt svampig i fjädringen (likt 740). Säkert en komfortabel bil på landsväg, men som tidigare skrivit, DYR, Törstig och Trång. V70&XC70 har väl gamla generationen Haldex?
Superben enligt din spec är framstår ju som det enda vettiga valet, både med hjärnan, hjärtat och plånboken.
Ps. Andrahandsvärdet må va högt på V70 idag, men när v90 kommer blir den lika kall som Gen 2 av V70.
Är Mazda 6 för trång. Den måste ju vara betydligt större än XC70 invändigt?
Mazda 6 är väl den värsta bullerburken i den här klassen och jag tror inte den är betydligt större än XC70 och absolut inte större än Superb.
Beror på om du vill ha ett dyrt och bil ägande med en mängd fel, stora som små. Volvo XC70 är inte en kvalitetsbil om man avser driftsäkerhet och fel.
Volvon är oerhört överreklamerad och lite vitsigt kan man säga " Har du råd att köra svenskt" Eller kanske kinesiskt nu för tiden.
Tappade 250000 sek på min V70 på 3 år och 14000 mil ca 18 kr/mil + att det var nödvändiga reparationer för ca 30-40 tusen kr, bussningar, växelförare, hjälpcylinder koppling.
"Vi har kollat på Mazda6 (för trång), Passat (dyrare och trängre än Superb), BMW Grand Tourer (för bussig), Hyundai Santa Fe(nog så dyr). Vi har fastnat för nya Skoda Superb eller den gamla utgående Volvo XC70. Budget kring 300-400.000"
Jag hade en V70 av senaste karossen och jämfört med Passat i baksätet är Volvon trång på längsled men bredare än Passat. Bagaget är bredare på Volvo men grundare. Har man ungdomar med långa ben anser jag V70 som trång.
Köp Skodan!
J.L, får hoppas dom nya Volvo som utvecklats under kinesiskt ägo har högre kvalitet, skulle nästan tro det.
Exempelvis nya V90 som tar över efter V70.
QTs, kanske kan även nya Rav4 hybrid vara ett intressant alternativ om du nu inte behöver extrema terrängegenskaper, den har rejäla innerutrymmen även om bagaget inte är riktigt lika långt som en kombi, däremot är höjden bättre och ekonomiskt är det nog frågan om det inte är den bästa affären då man har låga driftskostnader, nu är det ju första gången den säljs med hybrid så en viss reservation över andrahandsvärdet som tidigare varit mycket bra på Rav4, men som det verkar på de första testerna så verkar ju bilen vara en fullträff, en nackdel känner jag till och det är det lite bökigare mittbältet bak som jag retade mig lite på att de inte hade bättre lösning på, annars en kanonbil som jag saknar
Gäsp , jag antar att jag har betydligt större erfarenhet på det området och jag har aldrig upplevt det som dyrt, tvärtom :)
Nån sa att XC70 är en krångelbil, jag har kört 6000 mil nu på knappt ett år och dags nu för andra servicen, i övrigt inte en endaste liten sak som varken krånglat, skramlat eller trilskats.....
Tack för all input! Efter viss vånda föll valet på en Skoda Superb. Det som avgjorde var nog Superbens något lägre pris, miljöfördel, förbrukning, utseendet och trivseln inne i bilen, 5 års nybilsgaranti samt att den känns modern och ger att bygga som vi vill ha den. Dock verkar leveranstiden bli lång...
XC70 har bekvämare framstolar och känns förhållandevis prisvärd just nu, med ett andrahandsvärde jag tror kan vara starkare i alla fall på två års sikt. Men det var inte ett lätt val för oss. Om man inte hade varit låst till färdigkonfigurerade bilar så här sent i XC70s livstid hade nog valet fallit på den tror jag.
Angående Mazda 6 som någon tyckte var rymligare än XC70 så upplevde vi inte det. Det var svårt att rymma en bakåtvänd bilbarnstol och sitta bra i förarsätet. Det funkade i XC70 och det finns mycket gott om plats kvar i Superben...
Tips: Om man ska köpa en ny Skoda får man 10% på bilen genom att betala 300:- i medlemsavgift till jägareförbundet...
Tack för era synpunkter.
Volvo är ett svenskt bilmärke, ägt av kineser. Börjar bli trött på människor som säger att Volvo är kinesiskt för att ägarna är kineser. Sluta upp med att kalla Volvo kinesiskt. Säger du även att Opel är amerikanskt för att ägarna är GM? Är Bentley tyskt? Rolls Royce tyskt? Lada(AvtoVAZ) franskt? Mercedes delvis arabiskt? Chrysler, Dodge italienskt? Lamborghini tyskt? NEJ, ägarna må vara av annan härkomst än bilmärket, men det betyder inte att bilmärket byter härkomst sekunden ägarna gör det.
Grattis till valet av Superb, det var ju även mitt val, men det är ju det här med stolarna!
Men du kanske gillar dem eller lägger till för komfortstolar?
Jag tyckte stolarna var helt ok, men jag har ju inte gjort någon långkörning i dom... Det finns inga andra stolar att välja till, i alla fall inte i de två övre utrustningsnivåerna.
Hoppas att jag går från yetibra till superbt...
TDI 190 hk, automat DSG6 4x4. Valen begränsas om man vill ha automat och 4x4.
Tycker du/ni gjort det enda vettiga valet. Stort grattis till bilen, för gärna en egen testjournal här på forumet för oss som också går i Superb-tankar.
Grattis till ett bra val! Som sagt. Intressant med egna reflektioner av bilen framöver nu! ;)
Nyfiken, hur går Skodan? Vad drar den osv? :)
Hur går det med Superb bilen? Är den fortfarande bra? Hur känns stolarna i långa resor?
Är lite intresserad av att köpa en Superb :-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.