Vi Bilägares forum

Sommardäck

Sommardäck

Då är det sommardäckstider igen.
Min Captur levererades med Continental Contact 6, de är testvinnare men jag är inte nöjd med dem för de är för hårda och bullriga. Stötiga. Bilen går mjukare med mina Michelin dubbfria.

Jag har roat mig med att kolla årets däcktester. Aftonbladet har ju gjort ett intressant test med prestanda i +15, +7 och +1. Michelin och GoodYear kan man lita på. Överraskande är att finska Nokian helt faller igenom i lägre temperaturer, fast de marknadsför sig som anpassat för nordiskt väglag och nordiska temperaturer. Nu testade Aftonbladet inomhus i en hall med anpassade temperaturer och nordisk asfalt som underlag. En hall inomhus är kanske inte helt rättvisande, men ger ändå en fingervisning.

Kinesiska Landsail Qirin och Linglong Ultra Sport når inga höjder men tillsammans med Maxxis Premitra från Taiwan klarar de sig bättre i lägre temperaturer än Nokian. Maxxis är ViBs testvinnare. Jag har kollat på tyska tester och de där man mäter slitage så har kinesiska/taiwanesiska däck högre slitage och kortare livslängd än europeisk premium. Maxxis är bra, men inte så länge...
Dock mäter tyskarna inte prestandan slitet, det hade annars varit intressant. Nya GoodYear Efficient Grip 2 har längre livslängd än t o m Michelin, men hur det presterar slitet det vet vi inte...

Andra reflektioner är att japanska Toyos nya Comfort som ersätter CF2 inte klarar konkurrensen. Helt Ok grepp på torrt och klarar vattenplaning ok men bromsar sämre i väta. Plus har högt rullmotstånd. Presterar som ett budgetdäck men kostar som ett mellanprisdäck. Men livslängden verkar anständig/medel, bättre än kineserna.

Fortfarande är Bridgestone den bästa japanen på sommaren. Falken verkar vara tvåa men Yokohama är en tuff konkurrent. Fast Falken har lägre priser. Toyo är sämsta japan.
Yokohama verkar ha god komfort och lågt rullmotstånd jämfört med Falken, men Falken klarar vattenplaning bättre. Vattenplaning är Yokohamas sämsta gren.
Yokohama kostar som premium i Sverige men egenskaperna totalt sett är medel.

Pirelli ligger efter Michelin, GoodYear och Continental. Vattenplaning, våtgrepp och livslängden är nackdelarna. Nya Cinturato P7 2 har bra grepp på torrt och lågt rullmotstånd men borde klara väta bättre för premiumklassen.

Vredestein har halkat efter. Bra motstånd mot vattenplaning men broms i väta är sämre än premium.

Conti 6 vinner på grepp i torrt, vått, har lågt rullmotstånd. Slitage är medel och vattenplaning sämre än konkurrenterna.

Conti äger Uniroyal som klarar vattenplaning bäst på marknaden. ”The Rain Tyre”, men broms i väta blir det omkört av premiummärkena. Ett ”regndäck” borde vara bättre.

En djungel helt enkelt...

Uppdaterat: 2021-03-30 17:34

Kommentarer

Jag har Michelin Primacy 4 på båda våra bilar. Lägger på dem i påskhelgen, skall bli intressant. De har fått mycket bra omdöme när det gäller komfort.

Uppdaterat: 2021-03-30 18:18

Som gammal Conti fan fick jag i köpet till min Merca Vredenstein Ultrac Satin. Det ska bli intressant hur dom verkar, återkommer med rapport.

Uppdaterat: 2021-03-30 19:37
Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Michelin Primacy 4 har höga betyg för komfort ja, så även undermärkena Klébér HP4 och BF Goodrich Advantage.

GoodYear får bra betyg för komfort.
Yokohama får bra betyg i tester för komfort.

Komfort tycker jag borde vara högre prioriterat i testerna. Nu kommer det i skymundan lite.

Uppdaterat: 2021-03-30 21:53

Jag har bara haft Hankook på vintern - W616 - lite spårkänsliga och kändes instabila jämfört med Michelin dubbfria. Men lågt rullmotstånd och helt Ok grepp i snö och på is.

Nya Hankook Ventus 3 får lysande betyg för grepp på torrt i testerna, men våtgrepp och slitage är bara medel. Helt klart har de prioriterat torrt framför våtgreppet, mer som ett sportdäck.

Jag vill nog ha ett däck som är mer balanserat i egenskaperna. :).

Men utvecklingen går fort. Tar vi Falken t ex så var deras 310 lysande när det kom för bara några år sedan, i nivå med premium fast det kostade mindre. Nu har konkurrenterna kört om. Falken har inte blivit sämre och tillhör fortfarande de bästa medelklassdäcken.

Ett annat är Pirelli Scorpion Verde som är det Pirelli erbjuder i min dimension 215/60 r17. Toppklassat för några år sedan. Nu är premiumkonkurrenterna bättre. Pirelli behöver ett nytt Scorpion Verde.

Jag är nyfiken på Yokohama AE61 men hittar inga tester än. AE50 och RV02 är komfortabla men brister i vattenplaning. AE61 ersätter RV02.

En del likställer komfort med låg ljudnivå endast, men för mig är det att däcket inte ska kännas stötigt utan ta upp ojämnheter i vägbanan bra också. ViB är ju bra där då de testar komforten, en subjektiv upplevelse.

Och slitage är ju viktigt. Tyskarna testar i trumma och beräknar slitage, ger iaf en indikation men inget tyvärr om hur däcken sen presterar när det är slitet.

Men skillnaden är att med däck som slits mindre kan man iaf köra en säsong till innan det behöver bytas. T o m två säsonger jämfört med det bästa och sämsta.

Nokian, Pirelli och kineserna slits mest. Koreanerna ligger i mitten. Minst slits Michelin och Good Years nya. Även Michelins undermärken BF Goodrich och Klébér ligger bra till. Bridgestone, Yokohama och Falken ligger bland de bättre.

Continental Contact 6 ligger bättre till än förr. Continentals undermärken ligger på medel. Semperit verkar ha minst slitage av Continentals undermärken och presterar bra på mycket med sitt senaste däck.

Så ja det är en djungel detta. :)

Uppdaterat: 2021-04-01 09:06

Har Hankook Ventus S1 Evo 2 på min bil (inte valt av mig) och det har hittills fungerat bra men gissar att det finns sommardäck som är mera tystgående baserat på erfarenheter av mina Goodyear vinterdäck (Ultragrip Ice 2). Nu är ju denna typ av vinterdäck alltid tystare än sommardäcken men det är ändå en känsla att ljudnivån inte är den starkaste grenen för Ventus S1 Evo 2 - men samtidigt långt ifrån nån katastrof.

Uppdaterat: 2021-04-01 09:55

Lade på Dunlop Sport BlueResponse nu efter att senast haft Good Year Efficient Grip som var helt ok bortsett från slitstyrkan.
Tidigare har det varit Michelin i alla år, men det är kul att prova om man kanske hittar något bättre.
Det jag märker med Dunlop hittills är att det är högre ljud vid vissa hastigheter, 105-110 blir ingen trevlig fart!

Uppdaterat: 2021-04-01 09:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är Ventus Prime 3 jag menar. Lysande på torrt, medel i väta. Visserligen ok broms men sämre vid vattenplaning och köregenskaper/kontroll i väta. Högt slitage.
https://www.tyrereviews.com/Tyre/Hankook/Ventus-Prime-3-K125.htm

Uppdaterat: 2021-04-01 10:15

Michelin är framstående på broms i torrt och väta och har lång livslängd, lågt rullmotstånd och är tysta. Premacys nackdel är sidgreppet. Det är Pilot Sport man ska ha för bättre sidgrepp.

Uppdaterat: 2021-04-01 10:17

Jag hade Falken 914 på min förra bil. Fungerade utmärkt, även i vått. Klarade vattenplaning väldigt bra. Men rullmotståndet var förvånandsvärt högt och de var också lite stötiga.

Innan dem så hade jag Minerva. De var mjukare, mer komfortabla, men vattenplanade tidigt. Och spårkänsliga. Dålig styrkänsla.

Uppdaterat: 2021-04-01 12:08

Jag måste väl köra som en gubbe men jag har aldrig känt av en riktig vattenplaning på mitt långa bil ägare liv :)
Jag kanske har anpassat hastigheten och varit uppmärksam och väjt för stora vattensamlingar i alla tider kanske :)
När jag köpt däck till mina gamla begade bilar är priset, bullerfaktor, och eventuellt livslängd det som gäller :)

Det är endast vinterdäcken som jag bryr mig att kosta på några hundringar extra per däck för att få dom bästa :)

Uppdaterat: 2021-04-01 12:24
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag har beställt Goodyear Efficientgrip Performance 2 till Skodan hos min lokala däckfirma. Får dem i nästa vecka och eftersom det var frost i morse gör det nog inget att ha vinterdäck några dagar till.

Uppdaterat: 2021-04-01 16:39

GoodYear EfficientGrip P2 har fått bra betyg i tester, tillhör bland de bästa däcken.

Däcktester är intressant, de visar att EU märkningen inte är helt rättvisande kanske. Ett exempel är Bridgestone Turanza 005 som i flera dimensioner har B på rullmotstånd men ändå ligger i topp och i flera fall har lägre rullmotstånd i däcktester än däck med A märkning. Samma med våtgreppet - broms i väta - där det finns B-däck som lyckas bättre än A däck.

EU märkningens rullmotstånd är så vitt jag vet labbtest på ”rullande landsväg” medan flera tidningar testar ute på testbana. Flera tidningar testar våtgreppet med broms i högre hastigheter än EU-standarden och med andra nivåer på vattenmängden. Det kan förklara skillnaderna mellan däcktest och EU-märkningen.

Så EU-märkningen räcker inte i sig, vi behöver däcktesterna också.

Uppdaterat: 2021-04-03 08:16

Jag är nyfiken på Bridgestone Weather Control 005. Det är ett sommaroptilerat året-runt däck. Har lyckats bra i däcktester och ger extra säkerhet i kyligare väder än traditionella sommardäck, och samtidigt fungerar bra i varmare temperaturer. Inget däck för vinterväglag. Men jag tänker vi har ju en del kyligare vårar och höstar i Sverige. Ibland har vi kyla och regn även midsommar... Däck optimerade för +20 är inte helt idealiska för svenska förhållanden från vår till höst.

Uppdaterat: 2021-04-03 08:21

Sicket jobb du lägger ner på däcksval, Raphael. Dessutom har du ju en ny bil med nya däck så ett köp av sommardäck ligger väl nåt år framåt i tiden. Min enkla åsikt är att det kanske trots allt inte är så stor skillnad mellan de lite mera kända däcksmärkena i "vanlig" körning. Och resultat i däckstester är ju med helt nya däck - intressantare vore egentligen att veta hur däcken presterar efter ett par säsongers körning - typ 3000 mil. Som vanlig konsument har man ju sällan möjligheten att uppleva nya däck av olika fabrikat utan endast de "gamla", slitna däcken mot de nya man lagt på och det är klart att man då märker en skillnad - inte minst i ljudnivå som enligt min erfarenhet nästan jämt är lägre med det nya däcket.

Uppdaterat: 2021-04-03 09:38

Jag fördjupar mig alltid i de ämnen som intresserar mig, mycket mer än genomsnittet. Jag har ett ”encyklopediskt intresse” som NPF-utredaren uttryckte det. Psykologer kallar det autism-aspberger, icke-psykologer kallar det att vara nörd.

Uppdaterat: 2021-04-03 09:41

Och jag har Conti Ecocontact 6 på nu och jag är inte nöjd med dem för de är småstötiga och bullriga, de må vara testvinnare och har ett fantastiskt grepp men komforten är dålig. Jag skulle inte valt dem själv. Köper man en fransk bil borde man få Michelin, det har jag alltid fått tidigare när jag köpt nytt franskt, men inte den här gången. Det gör mig besviken.

Uppdaterat: 2021-04-03 09:44

Good Year E G tog slut efter knappt 3000 mil, det är bara Conti tidigare som varit lika dåliga i slitstyrka. Jag talade med en taxiåkare, han hade bytt däck efter tre månader på dina bilar och han hade bytt fabrikat nu.
Ska bli intressant att se slitstyrkan på Dunlop.

Uppdaterat: 2021-04-03 10:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har kört Conti på flera bilar men aldrig upplevt nån form av slitage-problem. Det har i o f s varit original-monterade Conti men det borde väl inte vara nån skillnad...

Uppdaterat: 2021-04-03 10:31

Conti har tidigare legat dåligt till i tyska tester gällande slitage men nu med Conti 6 har de iaf blivit medel eller t o m lite bättre än medel beroende på vilka andra däck som testas samtidigt som man jämför med.
Nyaste GoodYear Efficient Grip2 klarar sig utmärkt på slitagefronten, de slår t o m Michelin. Så här har GoodYear bättrat sig.
Men tyskarna testar inte prestandan slitet, de rullar bara däcken i trumma och så mäter de slitaget. Michelin själva säger deras däck är gjorda för att behålla EUs däckmärkning för broms i väta ner till 1,6 mm. Dvs ett Michelin som har A eller B för bromsgrepp väta som nytt, de har A eller B även vid 1,6 mm.

De däck som enligt tyskarna slits mest, det är Pirelli och Nokian av premiumdäcken. Nokian är där klart sämst. Och så de flesta kinesiska däck.

Jag tycker absolut däcktester har ett värde, bromsgrepp kan skilja sig flera meter mellan bästa och sämsta däck. Man vill ju gärna ha marginalerna på sin sida i en krissituation.

På min förra bil hade jag Michelin, Minerva och Falken i den ordningen. Minerva var klart sämst. Dålig precision, bilen vandrade över vägen, för mjuka sidor. Falken kändes som Michelin och utmärkt grepp, väldigt bra motstånd mot vattenplaning, men rullmotståndet var högt. Märktes tydligt på bränsleförbrukningen. Bilen drog i snitt 0,04 l/mil mer med Falken jämfört med Michelin.

Så det är skillnad på däck även i vardagskörning, en skillnad som märks.

Uppdaterat: 2021-04-04 18:03

Michelinen på min nuvarande bil rullade 2,5 ggr så långt som Pirelli så det spelar ingen roll att de kostar 50% mer.

Uppdaterat: 2021-04-04 20:28

Min kompis köpte Michelin Pilot sport 4 acoustic(med ljuddämpande skum) till sin A4 Allroad b9, kostar en del men värda varenda krona.

Uppdaterat: 2021-04-08 10:15

Pilot Sport har fått toppbetyg för grepp, särskilt på torrt, men det är ju ett sportdäck så våtgrepp och komfort och rullmotstånd är kompromissat.

Uppdaterat: 2021-04-13 20:45

Tror man att Michelin Pilot sport 4 på något sätt har kompromissat våtgreppet. Så vet man inte mycket. Det är ett sportdäck ja, men att därifrån utgå från sina fördomar är löjligt. Antar Raphael aldrig kört däcket. Peka på ett enda däck som anses ha bättre våtgrepp?

Uppdaterat: 2021-04-14 20:19

Alla däck är kompromisser, det finns inget däck som inte har kompromissat med parametrar. Inte ens Michelin. Dessa kompromisser kanske man inte märker av så mycket vid vanlig körning, men de finns ändå där.

För att få ett bra grepp på torrt så behöver man ha mindre mönster. Men det innebär sämre våtgrepp. Ökar man mönstren så försämras torrgreppet och det ökar även ljudnivå och rullmotstånd.

Pilot Sport tillhör marknadens bästa sportdäck. Men det är fortfarande ett sportdäck, inte ett touringdäck. Premacy tillhör marknadens bästa touringdäck.

Har de då identiska egenskaper och är likvärdiga på allt eftersom Michelin, till skillnad från andra, tillverkar däck utan kompromisser? Om det nu skulle vara så, varför gör Michelin olika typer av däck? Det borde ju räcka med ett, eller hur? Varför erbjuder Michelin både Premacy och Pilot Sport, det verkar ju onödigt eftersom de tydligen är identiska och helt utan kompromisser? Är Michelin ett blufföretag som lurar sina konsumenter?

Det finns inga däck, inte ens om de heter Michelin, som gör däck som är bäst på allt.

Sportdäck och touringdäck är däck gjorda för olika applikationer och användningsområden. Detta är inte fördomar, det är fakta. Det är inte en fördom att däckdesign innebär kompromisser.

Det finns parametrar som sportdäck är fantastiska på, sen finns det sådant som de är sämre på i förhållande till touringdäck. Och det finns parametrar som touringdäck är fantastiska på och sådant som de är sämre på i förhållande till sportdäck.

Pilot Sport har t ex ett sidgrepp och körkänsla som är överlägset Premacy, det innebär att Pilot Sport greppar betydligt bättre i kurvor och är lättare att kontrollera i undanmanövrar. Premacy har ett klart svagare sidgrepp.
Premacy å andra sidan har bättre komfort, lägre rullmotstånd, lägre slitage och bättre bromsgrepp i vått särskilt över tid.

Michelin är inte ensam om att göra däck för olika applikationer, det gör alla andra också.
För att det helt enkelt inte går att göra däck utan kompromisser.

Uppdaterat: 2021-04-15 12:16

Men visst, jag är bara en fördomsfull människor som inte förstår att Michelin gör däck helt utan kompromisser och som passar för allt. Det är bara lur från dem att de gör däck för olika applikationer, för i själva verket passar alla Michelin för allt.

Uppdaterat: 2021-04-15 12:19

Har du inte läst VlBs senaste däcktest Raphael ??
Inte Michelin, men sportdäcket hade mycket bättre våtgrepp.
Den mjukare gummiblandningen greppar bättre i väta.

Uppdaterat: 2021-04-15 15:13
Rikard skrev:

Har du inte läst VlBs senaste däcktest Raphael ??
Inte Michelin, men sportdäcket hade mycket bättre våtgrepp.
Den mjukare gummiblandningen greppar bättre i väta.

Ja, att läsa ut våtgreppet genom att studera mönstret - eller ens vad tillverkaren skriver själv - är nog ingen lycklig lösning. Gummiblandningen kan göra underverk på bl.a. våtgreppet. När det gäller vattenplaning, ja då är saken en annan.

Uppdaterat: 2021-04-15 17:42
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Fick med nya Gislaved Ultraspeed 2 (245 R18) till bilen när jag köpte den begagnad. Inte provat de än, snart dags att byta till sommardäcken. Någon som provat?

Uppdaterat: 2021-04-16 09:50

Förövrigt är vinterdäcken riktigt sköna att köra, Michelin Alpin 5. Tysta, riktningsstabila, komfortabla. Förmodligen sämre på is/snö än nordiska dubbfria.

Uppdaterat: 2021-04-16 09:52

På tal om sommardäck, jag gjorde en lite Gallup i Uppsala idag när jag var ute och cyklade och det var väldigt många som fortsatt skavde kring med sina dubbisar. Rätt kul att så många har eller skall till fjälls så här års, det är ju riktigt trevligt ;-)

Uppdaterat: 2021-04-17 18:48
*Robban
EnannanRobban skrev:

På tal om sommardäck, jag gjorde en lite Gallup i Uppsala idag när jag var ute och cyklade och det var väldigt många som fortsatt skavde kring med sina dubbisar. Rätt kul att så många har eller skall till fjälls så här års, det är ju riktigt trevligt ;-)

Kan även bero på att ”fönstret” för byte är betydligt kortare på våren än hösten. Pandemin kan även spela roll, folk prioriterar kanske inte hjulskifte i karantän eller sjukdom.

Uppdaterat: 2021-04-17 20:46

Nu bor jag visserligen ett par mil från Uppsala, men i min avkrok har det varit frost varenda morgon så nog förstår jag om vissa har vinterhjul kvar.

Uppdaterat: 2021-04-17 22:45

Har på sopstationen igår, en herre kom bärandes på 4 däck och slängde i i containern. Jag gick dit direkt o kollade, samma storlek som jag har fram på bilen och hur fina som helst, typ 7-8 mm.
Tog tag i ett däck, men som gubben i lådan dök en i personalen upp bakom kanten "förbjudet att ta med nått, tänk inte ens tanken, jag har koll på dig"

Uppdaterat: 2021-04-19 12:44

Det är tråkigt att det verkar som man inte har någon känsla för återbruk, men det kanske var så att gubben i lådan hade en spekulant på däcken och räknade med att göra en hacka på dem.
Det är nog mer än man tror som ger en liten bonus!

Uppdaterat: 2021-04-19 13:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Säkert. Känner folk som jobbade där förut, de drog in feta pengar på skrot och fina saker folk slängt.
Det här var 4 Continental däck, alla lika fina, man får nog lätt en tusenlapp för de.

Uppdaterat: 2021-04-19 13:46

Nya sommardäcken på idag och på nya 18" hästskofälgar. Blev Michelin Primacy 4 då jag valde komfort före kurvtagning då jag inte kommer att köra bana. Bilen en 2019 Alfa Giulia benzina.

Uppdaterat: 2021-04-19 18:38
Wer später bremst fährt länger schnell
Uppdaterat: 2021-04-19 18:42
Wer später bremst fährt länger schnell
Rikard skrev:

Har på sopstationen igår, en herre kom bärandes på 4 däck och slängde i i containern. Jag gick dit direkt o kollade, samma storlek som jag har fram på bilen och hur fina som helst, typ 7-8 mm.

Det kanske var förra årets modell som slängdes och som hade bytts mot årets? Ungefär som med kläder. = )

Om det var lösa däck som slängdes är ju frågan om det verkligen var tillåtet, för vad jag vet ska dessa lämnas hos en däckverkstad och inte i brännbart på en sopstation. Vanliga sopstationer brukar enbart ta emot däck på fälg.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:54

Sopstationer finns väl knappast längre?
På mitt lokala återbruk finns inget "brännbart", men det finns en burk för däck med fälg och en för däck utan.

Uppdaterat: 2021-04-20 07:51

Ja, det var burken för däck utan fälj.
Hade kan mannen gått in och lagt däcken i "återbruket" där man kan lägga och hämta bra grejer, kunde jag plockat med mig de.

Uppdaterat: 2021-04-20 11:16

Även här i stan finns numera "burkar" för däck med eller utan fälg på en del av våra Återbruk. Men nåt "återbruk" av det som lämnas in, däck t ex, är nog inte tillåtet här heller.

Uppdaterat: 2021-04-20 11:45

På vår återbrukscontainer står det. Här kan du lämna och plocka saker som du inte vill slänga.
Står inget om vad man kan ställa in där.
Vi har även ett cykelställ där man kan lämna/ta cyklar.

Uppdaterat: 2021-04-20 12:25

På återvinningsstationen hemmavid har de regeln att är det kastat i containern, så är det utom räckhåll. Men, de brukar inte vara nitiska.
Man blir förvånad över hur fina saker som kastas. En kompis jobbade ett tag på stationen, men hans fru blev sur på honom, han "fyndade" för mycket...
Däck läggs i en särskild container.

Uppdaterat: 2021-04-22 09:31
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag köpte nyligen lätt beg fälgar som jag ska ha till vinterdäcken, på fälgarna satt sommardäck Goodyear Efficient Grip performance med 215x60x17som jag inte har någon användning för. De har 6 mm kvar, så jag tänkte sälja dem. Men ingen är och rycker i dem. Slutar väl med att jag får göra som gubben som beskrivs ovan, ta med dem till återvinningscentralen och slänga dem. Lite synd, de kan man lätt köra på några år.

Uppdaterat: 2021-04-22 18:30

Märkligt.
Alla annonser på beg lösa däck i min storlek försvinner innan jag hinner lyfta luren.

Uppdaterat: 2021-04-22 18:53

På däckavisen, www.dackavisen.se kan man hitta både däcktester och information kring däck och fälgar.

Uppdaterat: 2022-06-04 17:38
www.dackavisen.se

Köpte 2 nya bakdäck till E-klass i veckan, Michelin Primacy 3 ZP 275/35 R19.
Michelin är överlägsna, har bara det på våra bilar.
De nya Primacy 4 finns inte ännu i dimensionen.

Har Michelin Cup2 på Miatan. Kört slut på 2 uppsättningar

Uppdaterat: 2022-06-05 08:39
Gillar kurvor och rondeller

Till hösten skiftar jag till sista säsongen för mina excellenta Michelin Alpin vinterdäck och därefter kommer jag direkt att lägga på bästa möjliga året-runt-däck på sommarfälgarna. Kan Volvo kan jag.

Uppdaterat: 2022-06-05 19:36
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Till hösten skiftar jag till sista säsongen för mina excellenta Michelin Alpin vinterdäck och därefter kommer jag direkt att lägga på bästa möjliga året-runt-däck på sommarfälgarna. Kan Volvo kan jag.

Skulle tro att det är vettigt.
Vet man var gränsen går för däcken kör man säkert så att man är på rätt sida om den.
Mina första bilar gick året runt på slicks, i efterhand begriper jag inte hur man fick fäste, men det var inte ofta man fastnade även om det förekom.
När det gäller bromsning lärde man sig snabbt att hålla avstånd och hastighet och det gällde också kurvtagning.
Jag tror att åretruntdäck passar utmärkt för de som inte vill eller behöver optimera bilens fartegenskaper.

Uppdaterat: 2022-06-05 21:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För däcktester rekommenderar jag:
https://tiresvote.com/

Bra sida med både europeiska och amerikanska däcktester och användaromdömen. Observera att den har däckmodeller både för Amerika, Europa, Ryssland och Asien - och flera modeller finns bara på ett fåtal marknader.

https://alltyretests.com/
Europeiska däcktester. Lite långsam med uppdateringar / lägga in nya däcktester. Många däckmodeller.

https://www.tyrereviews.com/

Europeiska däcktester plus användaromdömen. De gör även egna däcktester. Ett visst fokus finns på sportdäck då ägaren av sidan gillar testa sådant, men finns även vanliga däckmodeller med.
Bra sökfunktion, men för nya versioner som har samma namn som tidigare blir den fel. T ex Vredestein Ultrac.
Detta däck lanserades förra året och ersatte Sportrac 5.
Nu har den samma namn som ett däck som fanns för 10 år sedan. Och användaromdömen är för det gamla däcket.
Här borde de gjort en ny post för nya versionen, kanske kallat det ”Ultrac (2021- )” så man ser det är ett helt annat däck.

Uppdaterat: 2022-06-06 12:05