Vi Bilägares forum

Sommardäck

Sommardäck

Någon som har erfarenhet av det nya premiumdäcksmärket (enligt dom själva) Kontio?? (Ska vara tillverkat av Nokian...)

Uppdaterat: 2019-03-23 15:44

Kommentarer

Det va därför jag frågar!!

Kör alltid med kvalitetsdäck

Uppdaterat: 2019-03-23 16:32

Håller med Ivarsson. När man direkt på hemsidan skriver ”Ett gott grepp är en unik allemansrätt. Varje bilförare har rätt till säkra däck – till skäligt pris.” Då rynkar iaf. jag på ögonbrynen och tänker ”vad är haken här”. När man sedan googlar Kontio däck så får man fram tester av budgetdäck, då tackar jag för mig. Jag köper enbart testvinnare, finns ingen anledning att chansa med däcken, om man har råd dvs. Hade jag varit a-lös med en 5000-kronors bil så hade läget varit ett annat såklart. Det är därför vi alla ser det ur våran personliga synvinkel, och detta var min.:)

Uppdaterat: 2019-03-23 17:25

Vilken festlig hemsida Kontio har. Den ser ut att vara ihopsnickrad av en begåvad sjätteklassare. Däck med vit sida tycker jag är snygga så därför ställer jag mig försiktigt positiv till Kontio. Bara därför.

Uppdaterat: 2019-03-23 17:28

Har tänkt i samma banor som ni...men var ändå nyfiken på om det var nån som hade någon erfarenhet av däcken... ;)

Uppdaterat: 2019-03-23 18:56

Skall bli roligt med folk som testat dessa däck senare.

Svårt att hitta personer med egna fakta.

Skulle inte våga köpa dessa.

Uppdaterat: 2019-03-23 20:38

Är dessa bättre? https://www.abswheels.se/blog/landsail-ls-588/

Uppdaterat: 2019-03-23 22:35

Kontio finns inte ens att beställa i den dimension och belastningklass jag behöver så redan där faller de bort, dessutom ser jag på hemsidan att de söker återförsäljare. Varför säljs de inte redan hos de större däckkedjorna om de är så premium?

Nej, det får bli fyra nya Pirelli Cinturato Blue från min lokale gummigubbe.

Uppdaterat: 2019-03-25 15:25

Nu kommer ViB idag sommardäck däcktest nr 5.

Jag blir glad att sammanfattning var 5 st och alla 4 betyg från Dunlop Sport BluResponse.

Uppdaterat: 2019-03-26 09:18
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Igår, byte till sommardäck själv och ABS däcktryck och trycker bekräfta ny ändring lufttryck från infotainment och gick toppenbra och ingen händelse kontrollampa lyser. Nu har rullat ca 10 mil med Dunlop Sport BluResponse är positiv tyst och komfortabla :-).

Uppdaterat: 2019-04-11 17:41
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ett par år senare.....

Kontio är ett fantastiskt bra däck, Mina kunder har inte hittat något att klaga på. Jag har sålt ett par hundra stycken.

Inget att tveka på, Köp Kontio

Uppdaterat: 2021-05-13 07:07

Vad är det som är så "fantastiskt" och i så fall särskiljer detta märke ifrån andra märken ?

Uppdaterat: 2021-05-13 09:02

Kontio ägs av Nokian, och finnarna har varit involverad i designen. Men däcken tillverkas i Kina av en OEM tillverkare (jag vet inte vilken).

Tittar vi på EU-märkningen så får deras sommardäck liknande som Nordman SX, som också är ett däck från Nokian. Inte så imponerande.

Jag tror att detta med ”premiumkvalitet till halva priset” ska tolkas som att de är hållbara, har hög rundhet, att det tillverkningen håller hög klass och man bör inte få några problem med däcken så.

Men det är inte samma sak som *premiumegenskaper*. För det har däcken inte. När det gäller grepp etc.

Detta är Nokians försök att mota bort andra kinesiska lågprismärken. Enligt devisen ”If you can’t beat them, join them”.

Uppdaterat: 2021-05-13 14:16

Alla de större har numera sidomärken med lägre pris.

Uppdaterat: 2021-05-13 14:43

Men Kontio är ett rent budgetmärke utan imponerande prestanda.

GoodYears Sava och Fulda har helt Ok våtgrepp och motstånd mot vattenplaning.

Michelins Kleber och BF Goodrich är bra mellanklassare. Och deras Tigar/Strial/Komorran klarar vattenplaning bra.

Continentals Semperit och Uniroyal får bra betyg i mellanklassen. Deras Gislaved och General klarat sig sämre.

Uppdaterat: 2021-05-13 22:09

Jag har gjort lite mer research. Det ägs inte av Nokian däck, däremot har Kontio sitt kontor och utvecklingscentrum i den finska orten Nokia. Det är lätt att förledas att tro att det har med Nokian att göra… Det är utvecklat av fd Nokian ingenjörer som arbetar som konsulter åt flera kinesiska däcktillverkare.

Designed in Nokia (inte designed by Nokian) och Made in China.

Jag är inte imponerad.

Uppdaterat: 2021-05-13 22:22
Raphael skrev:

Designed in Nokia (inte designed by Nokian) och Made in China.

Man måste väl ändå vara imponerad av deras kreativitet med orden:)

Uppdaterat: 2021-05-14 12:37

Kanske snart dags att byta till sommardäck men än så länge passar mina vinterdäck perfekt mot det gällande vädret.

Uppdaterat: 2021-05-15 16:15
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Kanske snart dags att byta till sommardäck men än så länge passar mina vinterdäck perfekt mot det gällande vädret.

Var fa-an bor du då eller färdas? Norr om Kiruna?

Uppdaterat: 2021-05-15 17:23
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Var fa-an bor du då eller färdas? Norr om Kiruna?

Blöteborg.

Uppdaterat: 2021-05-15 19:30
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

christer_1 wrote:Var fa-an bor du då eller färdas? Norr om Kiruna?

Blöteborg.

Göteborg har väl haft perfekt väder för sommar däck de senaste veckorna. Hur tänkte du nu? Här i norra Östergötland har jag åkt på sommardäck sedan 21/3.

Uppdaterat: 2021-05-15 19:51
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Många snåla och/eller lata bilister kör med sin dubbfria vinterdäck året runt.

Uppdaterat: 2021-05-15 20:04

Nordiska vinterdäck är ju enormt dåliga på blött underlag jämfört med sommardäck så det är absolut det sista man ska ha nu.

Uppdaterat: 2021-05-15 20:12

Min parkeringsgranne rasslar vidare med sina dubbdäck fortfarande, då är vi i mitten av maj, och självklart i Blöteborg.

Uppdaterat: 2021-05-15 20:25
Power to the people
christer_1 skrev:

Göteborg har väl haft perfekt väder för sommar däck de senaste veckorna. Hur tänkte du nu? Här i norra Östergötland har jag åkt på sommardäck sedan 21/3.

Regndäck.

Jag byter när vi får sommar.

Rättning: Om vi får.

Uppdaterat: 2021-05-15 20:48
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Då vart det sommar och däcken är på. Dock ser jag att de inte har optimalt mönster på kanterna så frågan är om bytet kanske var dumt. Jag satte i alla fall de mindre bra bak eftersom jag inte gillar vattenplaning och förlorad kontroll.

Uppdaterat: 2021-05-29 22:13
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Helt riktigt pinjong, jag har aldrig förstått det här påståendet om bästa däcken bak.

Jag är också rädd för vattenplaning och det har jag aldrig fått bak och så är jag rädd för vilt och behöver bra bromskontakt och även där gäller ju framhjulen!

Nu har jag i och för sig nya däck och jag byter alltid innan mönstret tunnar ut, men jag tror att de som förordar bästa däcken bak har andra prioriteringar.

Uppdaterat: 2021-05-30 09:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min (numera f.d.) hobbybil har olika dimensioner mellan fram och bakaxel, så där blir valet lätt. Men när det gäller moderna bilar generellt, så är det (sannolikt) så att "bästa däcken bak" härstammar från tiden innan ESP var standard. Jag kör bästa däcken fram på de bilar som jag har och där storleken är samma på de bägge axlarna.

Uppdaterat: 2021-05-30 17:33
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Har samma åsikter som Audi i denna fråga. Dock "roterar" jag däcken - fram--bak - så slitaget blir relativt jämnt.

Uppdaterat: 2021-05-30 18:21

Amatörer vet alltid bättre än expertis här.

Det är alldeles självklart att ha bäst däck bak.

Om framdäcken vattenplanar åker man rätt fram tills de återfår greppet.

Om bakdäcken tappar greppet först är det stor risk att bilen roterar och du tappar all kontroll, oavsett tekniska hjälpmedel eller ej. Kör på halkbana och testa så vet ni sedan.

Uppdaterat: 2021-05-30 18:37

Som sagt ut på halkbana och prova, jag har provat.

Tror ni verkligen alla rekommenderar detta helt utan anledning?

Uppdaterat: 2021-05-30 19:13

Jag vill plana så kort tid som möjligt. Och bilen börjar väl inte rotera av sig själv?

Eftersom jag inte har någon drivning på bakhjulen så släpper de knappast. Jag är ganska van att köra i väta och anpassar givetvis hastigheten.

Uppdaterat: 2021-05-30 19:18
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag kör på "halkbana" den största delen av året där jag bor. ;-)

Uppdaterat: 2021-05-30 19:19
Mycket vatten har runnit under hjulen...

junkers, som jag skrev har jag aldrig fått vattenplaning på bakhjulen.

Däremot har det hänt många gånger att greppet helt försvann bak, men det var på den tiden man körde med slicks året runt och oftast med VW bubblor.

Oftast gick det bra och det gick av naturliga orsaker inte så fort som idag.

Uppdaterat: 2021-05-30 19:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

The truth: Rear tires provide stability, and without stability, steering or braking on a wet or even damp surface might cause a spin. If you have new tires up front, they will easily disperse water while the half-worn rears will go surfing: The water will literally lift the worn rear tires off the road. If you're in a slight corner or on a crowned road, the car will spin out so fast you won't be able to say, "Oh, fudge!"

There is no "even if" to this one. Whether you own a front-, rear- or all-wheel-drive car, truck, or SUV, the tires with the most tread go on the rear. Don't believe it?

https://www.youtube.com/watch?v=b-W6HQa-BG8

Snälla titta på filmen, den är från Nokian tyres (humblemechanics och Nokian) och är tydlig.

Jag vill inte möta er med felplacerade däck.

Uppdaterat: 2021-05-30 20:15

Fast jämnt slitna däck runtom måste rimligen vara OK - i annat fall måste man ju ständigt ha nya däck....

Uppdaterat: 2021-05-30 20:30

Det tas upp i filmen det också.

Uppdaterat: 2021-05-30 20:36
junkers skrev:

Jag vill inte möta er med felplacerade däck.

Hmm. Hur gammal är du egentligen?

Uppdaterat: 2021-05-30 20:48
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Är det så det blir när argumenten tryter, anmäler dig nu.

Uppdaterat: 2021-05-30 21:02

Min referens var att man ska ha bästa väggreppet fram när man kör rakt fram. Det lär inträffa i 99,99% (en gissning) av tiden man spenderar i bilen. Jag har stor respekt för att det kan "skita sig" i halt väglag och när man svänger med dåliga däck bak - men hur ofta händer det? Filmerna där det går åt helsike med dåliga däck bak är uteslutande när man svänger rejält. Men som vanligt, jag kan ha totalt fel.

Uppdaterat: 2021-05-30 21:17
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
junkers skrev:

Är det så det blir när argumenten tryter, anmäler dig nu.

Jag ska kika på din film när jag hinner men om du på allvar tror att jag med min placering av däck sätter dig, min familj eller någon annan i fara så måste jag undra hur du tänker. Har aldrig råkat ut för bakre däcksläpp utan att jag själv provocerat fram det och då med motorstarka bakhjulsdrivna bilar. Bakhjulen följer framhjulen vilket de ska såvida de inte är helt blankslitna men då har man å andra sidan inte i trafiken att göra.

Uppdaterat: 2021-05-30 21:19
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

junkers wrote:Är det så det blir när argumenten tryter, anmäler dig nu.

Jag ska kika på din film när jag hinner men om du på allvar tror att jag med min placering av däck sätter dig, min familj eller någon annan i fara så måste jag undra hur du tänker. Har aldrig råkat ut för bakre däcksläpp utan att jag själv provocerat fram det och då med motorstarka bakhjulsdrivna bilar. Bakhjulen följer framhjulen vilket de ska såvida de inte är helt blankslitna men då har man å andra sidan inte i trafiken att göra.

Nu skall jag inte vara den, men jag har lyckats få backvagnssläpp med en Skoda Fabia med 70 häst på en landsväg i lagstadgade 70km/h.

Det var en sommardag och på bakhjulen rullade precis inkörda Falken Ziex 912. Hade ESP på den bilen och systemet grep in rejält, snabbt och hävde sladden åt mig. Aldrig mer Falken för min del.

Idag är prisskillnaden ofta väldigt lite mellan budget och premium (några 100lappar/däcket) så det är väl värt investeringen att köpa vettiga däck än okända budgetdäck.

Uppdaterat: 2021-05-30 21:26
lsoderlund skrev:

Nu skall jag inte vara den, men jag har lyckats få backvagnssläpp med en Skoda Fabia med 70 häst på en landsväg i lagstadgade 70km/h.

Det var en sommardag och på bakhjulen rullade precis inkörda Falken Ziex 912. Hade ESP på den bilen och systemet grep in rejält, snabbt och hävde sladden åt mig. Aldrig mer Falken för min del.

Idag är prisskillnaden ofta väldigt lite mellan budget och premium (några 100lappar/däcket) så det är väl värt investeringen att köpa vettiga däck än okända budgetdäck.

Så kan det vara. Jag kan ju bara svara för mina val när det gäller mina bilars väghållning och kondition. Till detta kommer min erfarenhet av hur just mina framhjulsdrivna bilar har uppfört sig och mitt absoluta krav att alltid sträva efter styrförmåga. Samtidigt läser jag om hur bilar snurrar på samma trafikleder som jag själv färdas på och har då och då undrat vad det berott på. Min gissning är oförmåga att hantera uppkomna situationer snarare än undermåligt material.

Uppdaterat: 2021-05-30 22:20
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Letade för skojs skull efter var slitagevarning sitter på mina däck och stötte av en slump på nedanstående fråga/svar i TV:

Gustav: Hej däckexperter! Jag har en klassisk fråga som jag aldrig kommer ihåg svaret på. Ska jag ha bästa däcken bak eller fram? Tack för en bra tidning och hemsida. Mvh Gustav

Ruben Börjesson: Bästa däcken bak är det råd du fått under många år. Det minskar risken för bakvagnssladd. Du tappar lite i bromssträcka, men får en stabilare bil. Har du en bil med antisladdsystem så är det inte lika viktigt. Då kan du ha de bästa däcken fram om det inte är mycket stor skillnad i slitage. Du får bättre styrning och broms. Eventuell instabilitet får då antisladdsystemet ta hand om.

...

Så var sitter slitagevarningen?

Uppdaterat: 2021-05-31 00:09
Mycket vatten har runnit under hjulen...
junkers skrev:

Är det så det blir när argumenten tryter, anmäler dig nu.

Nu måste jag nog få säga att du var väldigt lättstött - själv har jag råkat ut för betydligt kraftigare "påhopp" men ändå inte anmält. Vi diskuterar som jag förstått däck, däckslitage och var däcken lämpligen placeras på bilen. En sån diskussion borde man rimligen inte behöva ta åt sig så mycket rent personligt för givetvis finns det olika åsikter som om det mesta annat - och inget enskilt är trots allt till 100 % rätt i alla lägen.

Uppdaterat: 2021-05-31 09:25

Som vän av ordning så vet jag inga vägar där det inte finns kurvor. Möjligen i Nederländerna då. Men i Sverige finns kurvor förr eller senare. Och släpper det så är bästa däcken bak en trygghet. Antisladd är också en extra trygghet. Och bra däck.

Nu roterar jag däcken alltid sommar och vinter, och upplever inte att skillnaden i slitage är så stor. Det är nog mer slitage på ett däckpar i de länder där de kör samma däck året runt.

Uppdaterat: 2021-06-03 18:31

Visst finns kurvor och om det släpper fram så finns det en potential för terrängbesök. Släpper det bak så har man en chans att motstyra. I teorin alltså, för jag brukar bara få släpp vintertid på villagatan vid avfärd och fart 20 km/tim.

Uppdaterat: 2021-06-03 20:38
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Raphael skrev:

Det är nog mer slitage på ett däckpar i de länder där de kör samma däck året runt.

Där tror jag att Raphael är nåt på spåret när det gäller dessa rekommendationer om att alltid ha de bästa däcken bak. Byter man som vi uppe i Norden däck 2 ggr/år så kan man nog fortsätta att skifta fram/bak för att jämna ut slitaget utan att nåt däck är nämnvärt sämre än nåt annat.

Uppdaterat: 2021-06-04 10:01