Nä, siffrorna 50 anger profilhöjd,(höjden på däckets sida mellan vägen och fälgen) vilket är procent av bredden.
Alltså 205x0,50=102,5 , 225'an är 10mm högre, 112,5mm.
Detta gör 3,5 procent skillnad på rullomkretsen eller3,5km på hastighetsmätaren i 100......
Dock är det ett godkänt byte, toleransen är 5 procent på rullomkretsen.
Om du vill komma så nära original omkrets som möjligt, så är det rekommenderade att gå ner till 45 profil på 225orna.
(Alltså 225/45-16)
Men det är som sagt inom den lagliga gränsen även med 50 profil.
Motsvarande åt andra hållet också.
Om original är 205/50-16 och du vill ha 225 däck, välj 225/45-16.
Om original är 225/50-16 och du vill ha 205 däck, välj 205/55-16.
(om det ena värdet ökar, så ska det andra minskas, och tvärt om)
Kommentarer
Nä, siffrorna 50 anger profilhöjd,(höjden på däckets sida mellan vägen och fälgen) vilket är procent av bredden.
Alltså 205x0,50=102,5 , 225'an är 10mm högre, 112,5mm.
Detta gör 3,5 procent skillnad på rullomkretsen eller3,5km på hastighetsmätaren i 100......
Dock är det ett godkänt byte, toleransen är 5 procent på rullomkretsen.
Om du vill komma så nära original omkrets som möjligt, så är det rekommenderade att gå ner till 45 profil på 225orna.
(Alltså 225/45-16)
Men det är som sagt inom den lagliga gränsen även med 50 profil.
Motsvarande åt andra hållet också.
Om original är 205/50-16 och du vill ha 225 däck, välj 225/45-16.
Om original är 225/50-16 och du vill ha 205 däck, välj 205/55-16.
(om det ena värdet ökar, så ska det andra minskas, och tvärt om)
Tack för tipset!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.