Hej!
Har ett erbjudande om att köpa en Skoda rapid, årsmodell 2013, 4.000 mil, en ägare, för 103.000 kr, avbetalning på 5 år.
Jag har just nu en gammal skrotbil som rullar men inte så mycket mer.
Har heller inte en uppsjö med pengar, men har fått en bra deal anser jag.
Vad tycker ni om Skoda rapid? Om priset? Är det en bra deal eller vad borde man göra i min situation? Jag vill ha så mycket bil som möjligt för pengarna. Har hört bra om Skoda..
Mata mig med tips!
Kommentarer
Hacken kör ju en Skoda Rapid och har säkert mycket bra information att komma med när han läst detta. Det enda jag läst är att ljudkomforten kunde ha varit lite bättre, men det går ju inte att förvänta sig att en Skoda Rapid ska vara lika tyst som en Audi A6.
Vilken motor handlar det om?
Beror ju på utrustning/motor om priset är att betrakta som bra eller inte... Om det är en 1,2 l TSI så är det ju den generation av den motorn som ev kan få problem med kamkedjan - inget som drabbar alla men risken finns ju. Hur många service'ar är gjorda ?
Har en 2013 Rapid som nu gått 5000 mil helt utan problem och jag tycker att ljudnivån inte är värre än andra bilar i storleksklassen och det är definitivt en förbättring jämfört med äldre Skodas ljudnivå. Som minimats skriver så kan man ju inte jämföra med t.ex. Audi A6 som är i en helt annan prisklass.
Har en halvkombi som är fullutrustad med start/stopp system, navi, klimatkontroll, färddator, Blåtand, extra högtalare, Trafikinformationssystem (TMC), farthållare, ja det mesta man kan få förutom autobroms som inte vara standard när jag köpte min.
Är mycket nöjd med utrymmena i bilen, körtrivsel, ägandekostnader. Drar strax under 0.5L/mil med 1.2 Tsi motorn. (kör väldigt lugnt, har ingen anledning till att köra som en biltjuv vid pendling till jobbet.) Sedan behöver man inte varva bilen så mycket eftersom max vridmoment ligger mellan 1400-4000 rpm.
Den är miljöklassad så årsskatten är 500:-. Försäkringen är en spottstyver.
Med lågt inköpspris och låga ägandekostnader så får man ju en del pengar över att göra annat med.
Kort sagt så får man rätt mycket bil för pengarna.
Tack för svaren! Det är en TSI 105, djupare motor-analys har jag inte än så. Antar att det är 1.2.
Frågan är om ni tycker att det är ett bra pris för en 2013 års modell och med ca 4000 mil, en ägare? Eller om det är för dyrt.
Har i stort sett bara hört bra om Skoda Rapid, men är som vanligt kluven inför bilköp, då jag inte har så stora kunskaper. Ljudnivå osv är inget problem ,eftersom det garanterat är bättre än den jag har just nu. Den är servad som den ska. Vet dock inte om det är kamkedja eller kamrem.
Det är även plusutrustning, med gps, färddator, farthållare osv..
Har tyvärr ingen koll på prisnivån eftersom jag inte har några planer på att byta bil inom överskådlig tid, men kolla gärna runt på nätet och se vad genomsnittspriset är.
Har kollat och de ligger väl mellan 90 - 120k på Blocket, med samma utrustning. Men ni skulle säga att det är en bra bil då, så jag inte gör bort mig? Jag vill inte ha något strul helst.
Det enda jag vet är på de 5000 mil jag kört har jag inte gjort något annat än 2 ordinarie servisar.
Jag tycker att det är en bra bil men jag jämför den inte med Mercedes toppmodell som är en bättre bil förstås.
Som en liten mellanklassare jämfört med andra i samma klass så gör den inte bort sig. Sedan får ju tycke och smak också vägas in. Halvkombin lastar ju som större kombis lastar, 550L med uppfällt baksäte och 1490L med nedfällt baksäte. Jag som alltid har trott att jag måste ha en kombi har med Rapiden upptäckt att en halvkombi räcker alldeles utmärkt och en halvkombi är snyggare än kombi.
Okej okej. Men det problemet som sägs finnas med kamkedjorna på tsi 105-motorerna då. Är det någon här som vet något om det på rapiden?
Jag frågade rakt ut när jag köpte min på Bilcentrum hur motorn var utrustad och fick beskedet att i min sitter det en kamrem. Det garanterade försäljaren. När de ändrade detta vet jag inte.
Hacken - den säljaren var nog ute på hal is tror jag. Men enkelt att kolla i motorutrymmet om man har ett hum om hur det brukar se ut vid motorn om den har kedja eller rem. Det ändrades först i o m Golf 7 och den nya MQB-plattformen. Sen kom det så småningom även i bilar utan den plattformen men det tog ett tag.
Och vad vill man ha då i Rapiden? Kedja eller Rem? Vad är bäst?
Rem är det i den nyare motorn - den gjordes om p g a problem med kedjekonstruktionen. Kolla om service är gjord var 1500:e mil så är du i alla fall en bit på väg för jag är nästan 100 % säker på att det är kamkedjemotorn i dessa årsmodeller.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.