Vi Bilägares forum

Skoda Octavia Scout, 2016 eller 2018?

Skoda Octavia Scout, 2016 eller 2018?

Tänkte köpa min första Skoda och söker lite råd.
Jag är inne på en Octavia scout 2,0 TDI 184hk, 2015-2016.
Hittat en i närheten för ca 188 000kr, gått 11500mil. 2016.
Vet ej ännu om 12000 mil servicen är gjord.
Har även i min stad en från 2018 men med 150hk som gått ca 6000mil för 229 000kr.

Vilket tycker ni är det vettigaste alternativet?
Scouten lockar mig mest med tanke på dsg6 lådan men i den nya sitter det en dsg7, dock misstänker jag att de numera är uppdaterade så de är våta? Är dem lika driftsäkra som 6an?

Båda har endast en ägare inna bilfirman som nu säljer dem.
Den nyare har mer lull-lull samt 12mån garanti men den från 2016 den motor jag Tror är bäst.

Uppdaterat: 2019-08-28 17:53

Kommentarer

Välj 2018.

Alla dsg 7 till diesel är våta stabila kopplingen.

En 2018 bör väl ha tre års fabriksgaranti varav ca 1är kvar.

Och jag tror att en 12000 mils service är en av dom dyraste.

Uppdaterat: 2019-08-28 18:11
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Håller med mso... om ekonomin tillåter en 2018 istället

Uppdaterat: 2019-08-28 21:25

Då får du den faceliftade varianten som har lite trevligare interiör

Uppdaterat: 2019-08-28 21:42
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Då får du den faceliftade varianten som har lite trevligare interiör

Framför allt får du den lite kanske lite fulare fl fronten (eller snyggare) men du får extremt bra led strålkastare istället för enkel xenon på 16.

Det är nog det bästa ljuset i klassen på 18 och framåt.

Helt Överlägset många av konkurrenternas led strålkastare faktiskt som framstår som dåliga led kopior.

Tror anledningen kanske är att det är fyra led reflektorer och halvljuset lyser konstant även när helljuset tänds.

Uppdaterat: 2019-08-28 23:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tack för feedback!

Saken är att vi inte har ekonomin till att endast välja hur vi vill utan behöver ta ett beslut som går motivera rent prismässigt.

Bilköpet kommer finansieras med lån, hur ställer dem då sig mot varandra?

2018modell borde väl rasa mer i värde?

Vilket tycker ni är det fördelaktigaste låneupplägget (saknar även kontantinsats)

Vill komma ner i månadskostnad men samtidigt inte betala av på en bil som inte är värd det jag har kvar i lån.

3år gammal bil ska vara det mest prisvärda har jag läst någonstans?

Är 2016modellen också ett bra köp?

Uppdaterat: 2019-08-29 06:55

185 000kr kostar den. Nästa service kostar ca 6000kr (ska försöka få den gjord av bilfirman vid köp)

Här är en spec:

Endast 1 ägare

17 tums alufälgar

ACC klimatanläggning

ABS-bromsar

Antispinn

Airbag förare

Farthållare (adaptiv)

Sidoairbags

Backkamera

Bluetooth handsfree

Centrallås (fjärrstyrt)

Dragkrok (avtagbar)

Elfönsterhissar (bak)

Elfönsterhissar (fram)

Färddator

Isofixfäste för barnstol

Multifunktionsratt

Tonade rutor

Servostyrning

Fyrhjulsdrift

Vinterhjul ingår

Besiktad tom 2020-07-31

Årsskatt 2041:-

Uppdaterat: 2019-08-29 10:11

Hur hade du tänkt lösa finansiering då du skriver att du saknar kontantinsats?

Det lär ju krävas 37.000kr i kontantinsats om du skall låna till bilen med den som säkerhet.

Uppdaterat: 2019-08-29 10:28

Vi lever i SMS-lånens tid.

Uppdaterat: 2019-08-29 10:35
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Går ju ta ett lån på banken även utan kontantinsats men det blir till högre ränta, får ju bli ett Blancolån.

Uppdaterat: 2019-08-29 10:40
Henrik M skrev:

Går ju ta ett lån på banken även utan kontantinsats men det blir till högre ränta, får ju bli ett Blancolån.

Om man anses ha betalningsförmågan så går det ja.

Men inte bara att gå in å tro att det fungerar.

Uppdaterat: 2019-08-29 10:47

Jag det är ingen ultimat situation..

Men det går att låna blanco på kontantinsats och sen via bilfirma eller bank som vanligt. Alt privatlån på hela beloppet på bank, alt blanco om man vill det..

Uppdaterat: 2019-08-29 11:04

Men varför då köpa en Scout?

Är väl bättre att leasa en ny Octavia för 3000kr/månad eller en Octavia scout för 3800kr.

Borde ju bli betydligt billigare än ett blancolån med närmare 10% ränta

Uppdaterat: 2019-08-29 11:33
Guran skrev:

Henrik M wrote:Går ju ta ett lån på banken även utan kontantinsats men det blir till högre ränta, får ju bli ett Blancolån.

Om man anses ha betalningsförmågan så går det ja.

Men inte bara att gå in å tro att det fungerar.

Jag förutsatte att om man planerar bilköp med lån att man tagit reda på det innan om man är kreditvärdig eller ej :) Sen som en parentes kan man även finansiera via bilfirma med utan kontantinsats om man har intyg på att man kommer använda bilen väsentligt i arbetet med.

Uppdaterat: 2019-08-29 11:35
Guran skrev:

Men varför då köpa en Scout?

Är väl bättre att leasa en ny Octavia för 3000kr/månad eller en Octavia scout för 3800kr.

Borde ju bli betydligt billigare än ett blancolån med närmare 10% ränta

+1

Uppdaterat: 2019-08-29 12:01

Man behöver ju inte ta ett blacolån på Kentas Fisk&Video heller, går att få privatlån på 4-5%.

Men absolut, leasing är ett alternativ det med. Tycker man hör så mycket negativt dock, någon som leasar och är nöjd av er?

Uppdaterat: 2019-08-29 12:34

Leasar inte men har läst att dom som leasar Volksvagen i alla fall är nöjda. Sällan läst något negativt om dom. Gäller att det ör tydliga villkor och exempel på vad som är normalt slitage. Och det har i alla fall VW skulle tro att Skoda har snarlika villkor.

Men lycka till att fixa ett blancolån för 4-5% effektiv ränta när du inte har pengar till en kontantinsats.

Uppdaterat: 2019-08-29 12:40

Vi privatleasade en BMW som andrabil för ett par år sen och det var hur smidigt som helst, och vad gällde den bilen billigare än att köpt bilen och ägt den privat motsvarande tid. Inget snack vid retur heller, väldigt tydliga villkor. Så har de flesta så är det ingen fara alls, och som fler sagt, smidigt istället för högräntelån. Sen en annan fördel med leasingen är att den inte påverkar ditt kreditutrymme om det skulle dyka upp en bostadsaffär eller liknande.

Uppdaterat: 2019-08-29 12:53

Okej, ja det kan vara värt att kolla lite extra på då!

Tack guran, men har redan ett flertal erbjudanden om effektivränta på mellan 4-5%

Du har inget att tillägga om bilarna i övrigt?

Uppdaterat: 2019-08-29 12:58
Zquar3 skrev:

Okej, ja det kan vara värt att kolla lite extra på då!

Tack guran, men har redan ett flertal erbjudanden om effektivränta på mellan 4-5%

Du har inget att tillägga om bilarna i övrigt?

Jo att det är dyrt och dom går sönder i bland.

Jag skulle valt den nyare, hälften så många mil och en fullt tillräckligt stark motor till den bilen. LED lysen mm som klart väger till fördel för den bilen. 2 år nyare bil och 6000 mil mindre på mätaren för 40.000kr mer är faktiskt ganska så billigt för det mervärdet.

Men har du erbjudanden om så låg effektiv ränta som 4% på ett blancolån så lär väl det vara ett väldigt bra erbjudande.

Uppdaterat: 2019-08-29 13:36

Vad tror du/ni om värdeminskningen?

Den nya borde väl rasa lite snabbare? Båda har ju gått relativt långt för sina årsmodeller.

Vi kommer köra ca 1500/2000mil per år.

Uppdaterat: 2019-08-29 13:53

Räkna med 15%/år på båda bilarna. Inga astronomiska skillnader. Det sparar du in på försäkringen på den nyare bilen.

Uppdaterat: 2019-08-29 14:06
Zquar3 skrev:

Vad tror du/ni om värdeminskningen?

Den nya borde väl rasa lite snabbare? Båda har ju gått relativt långt för sina årsmodeller.

Vi kommer köra ca 1500/2000mil per år.

Problemet med den gamla som rullat 12000mil är att något lägre värdeminskning snabbt kan ätas upp av dyra reparationer. Du kan ju köra tre år innan du är uppe i samma miltal som den gamla.

Så för mig är valet väldigt enkelt då skillnaden bara är 40.000kr. Sen skall väl både haldex och DSG låda servas var 6000 mil, tror jag.

Så köper du den som gått 6000 mil och troligen dessa servisar är gjorda på så där spar du en rejäl summa. Men det kan du ju kolla upp.

Uppdaterat: 2019-08-29 15:44

Med lite is i magen och tur kan du hitta nya till bra pris.

Jag inhandlade på bilfirma en 2018 Octavia som rullat 500 mil för 208 kkr. En 115 hk DSG Style med dragkrok, full-LED och en massa annat lulllull. Även dubbade vinterdäck i priset. Jag tycker iallafall det var bra pris efter en del spaning på Blocket.

Redigerad: asch ser nu att din tråd handlar om Scout...

Uppdaterat: 2019-08-29 23:34

Finansieringen skall du verkligen kolla upp. Många gånger lönar det sig via bil firmorna som kan ha lägre räntor. En del banker har billåns upplägg dvs lägre räntor än deras blanco lån.

Sedan är frågan hur länge du tänkt behålla bilen, 2,3 eller 5 år. Kanske rentav tills den rasar. Senare alternativ så är värdeminskingen av mindre betydelse.

Hur som helst så håller jag fast vid den nyare, oavsett lånetyp så blir månadskostnaden inte så mycket mer om du bortser från värdeminskingen.

Uppdaterat: 2019-08-30 23:32