Vi Bilägares forum

Skoda Octavia kombi eller Ford focus kombi?

Skoda Octavia kombi eller Ford focus kombi?

Hej!
Det är dags för en ny privatleasingbil. Efter mycket farande runt till bilhandlar samt googlande i all evighet har vi nu kokat ner det till två alternativ: Skoda octavia kombi eller Ford focus kombi.

Skoda octavia combi ambition (inkl. vinterdäck, service, försäkring, drag- och värmepaket): 3300 kr/mån
Ford focus active kombi (inkl. vinterdäck, service och försäkring): 36600 kr/mån

Vi tycker att bilarna verkar i princip likvärdiga. Storleken är nästan exakt densamma, Forden har lite mer extrautrustning (typ backkamera, nycklefritt, filhållningsassistans, vägskyltsidentifierng etc). Efter provkörning har vi varsin favorit.

Vad hade ni valt och varför?

Uppdaterat: 2020-04-09 12:59

Kommentarer

Hade valt Kia Ceed SW PHEV på privatleasing-kampanj just nu...

Uppdaterat: 2020-04-09 13:20
Power to the people

Jo, Kia satsar ju på privatleasing så det kan ju vara ett alternativ. Annars borde Focusen kanske jämföras med en bättre utrustad Octavia - då kanske man i o f s hamnar på samma pris som Focusen men det blir ju en trevligare utrustad bil också.

Uppdaterat: 2020-04-09 13:25

Hej!

Okej, låter ju som fördel Skodan då. Vi orkar inte blanda in ytterligare en bil i leken just nu, men Kia Ceed SW har absolut varit på tapeten tidigare. Jag är lite förtjust i utrustningen i Forden, men samtidigt lockad av det lägre priset på Skodan samt värmare.

Nedan ser ni motorerna.

Ford: 1.0 125hk EcoBoost

Skoda: 1.0 TSI 115 hk

Manuell är det som gäller.

Uppdaterat: 2020-04-09 13:41

Vilken Octavia är det - den nya eller den gamla?

Den gamla dvs Octavia III presenterades i december 2012 läser jag på Wikipedia.

Uppdaterat: 2020-04-09 14:50
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Nåja - den "gamla" har faceliftats en hel del. Det är nog inte den nya för den har väl knappt nått bilhallarna ännu.

Uppdaterat: 2020-04-09 16:04

Ja man kan se en "gammal" konstruktion på två sätt. Det positiva är väl att fel och brister möjligen har åtgärdats genom åren. Det negativa (i jämförelse) är kanske att en helt ny modell har de nya mer moderna egenskaper som måste finnas pga konkurrens. Valet är kundens.

Uppdaterat: 2020-04-09 16:42
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Tja - skillnaden mot en Focus och till den senares fördel är antagligen inte speciellt stor i denna jämförelse. VAG har ju uppdaterat systemen successivt och glöm inte att dessa bilar var tidiga med bl a autobroms och adaptiv farthållare - de fanns redan vid introduktionen i början av 2013 och i Golf var det dessutom standard i Sverige. Och de tidigare Octavian och Golfen byggdes ju i grunden på samma plattform som den nya.

Uppdaterat: 2020-04-09 17:02

Ja Pi, kan inte bedöma om Octavian lider av sin ålder men om inte den nya är bättre så skulle väl ingen köpa den? När det gäller Focus så tror jag att den är kraftigt förbättrad gentemot den gamla modellen. I alla fall enligt vad jag läst. Men att säga att något av märkena är bättre skulle jag inte ge mig på.

Uppdaterat: 2020-04-09 17:25
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag har inte sett den nya Octavian ännu (dock har jag sett Golfen) men har kollat både den hittillsvarande Octavian liksom motsvarande generation av Golf och jag tycker personligen inte att de verkar lida speciellt mycket av att dom i sitt första utförande i början av 2013 - för att sen faceliftas.

Men f ö håller jag med dig pinjong i din sista mening i ditt förra inlägg.

Uppdaterat: 2020-04-09 17:34

Får Kia plugin 50km på el för 2990 per månad...

Focus är fin att köra men interiören är rätt hemskt. Golfen är bättre allround. Skulle dock inte köpt någon av dem ny idag.

Uppdaterat: 2020-04-09 17:51

Hade valt Kian just nu om du har laddmöjlighet.

Tänk på skatten också som du faktiskt själv ska betala.

Jag har provsuttit nya Octavian och den är jättefin men prislappen har skruvats upp rejält.

Uppdaterat: 2020-04-09 18:00
Jarl Karlsson skrev:

Får Kia plugin 50km på el för 2990 per månad...

Focus är fin att köra men interiören är rätt hemskt. Golfen är bättre allround. Skulle dock inte köpt någon av dem ny idag.

2000 mil /år med vinterdäck kula och skyddstaket. 4130:-

Uppdaterat: 2020-04-09 18:06
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ska tillägga att jag begärt offert på nya Octavia som laddhybrid, möjligt alternativ som ny tjänstebil, jag börjar dock misstänka att den kommer bli dyrare än Superb.

Superb iV har förresten precis prishöjts drygt 20000:-

Uppdaterat: 2020-04-09 18:55

Jag har kört min egna octavia 1,0tsi style i 10000 mil så viss erfarenhet har man.

Octavian som du nämner med ambition är ju en instegsmodell med viss utrustning som bränslevärmare och alltid få kliva in i varm bil, blåtand etc.

Focusen har jag kört många gånger och jag skulle inte välja den mot min 18 octavia style trots att focusen är en ny modell och modernare stil i utförandet så ger den ingen mer känsla tycker jag.

Ingår det 230v värme i focusen?

Vilka motorer är det.

Är det trecylindriga i båda❓

Ford trea är ju betydligt mer vibrationer och min erfarenhet och även i tester så är den märkbart törstigare och mer osivilicerad än 1,0tsi trean.

Är det automat❓

Jag tycker hursomhelst att låna demobil någon fler gång och känn er för riktigt noga.

Förövrigt vad kan man leasa en style till för pris❓

Bättre utrustning och kanske skönare stolar etc etc.

Faktum är att jag lovar att den som får låna dessa två bilar ett par vanliga kalla vinterdagar så väljer 100% octavian bara på grund av bränslevärmaren.

Sedan tillkommer allt annat vettigt som blir både plus och minus.

Uppdaterat: 2020-04-09 21:02
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ford har mycket mindre plats i baksätet jämfört med Octavian, då pratar vi vid knäna.

Självklart är det bekvämare med extra utrustning framför allt backkamera och filhållnings assistans.

Om dom 300:- i månaden går omärkt förbi då tycker jag Ford. Utrustning som jag uppskattar i dagsläget.

Sitter själv med en Octavia Scout med denna utrustning och lite till.

Om du har tillgång till att ladda så kika på Kia som en del skriver.

Uppdaterat: 2020-04-10 08:02

Jag hade inte valt någon av dessa. Mercedes A-klass eller BMW 1 serie kostar inte mer. Men helt plötsligt blir det lite mer komfort i bilen.

Men skall du frakta röven från A till B med förnuft och stora utrymmen så är Octavian ett vettigt val

Gillar du att köra bil så är Forden att föredra.

Skall man leva med en bil i tre år så bör man värdera även det

Förövrigt har båda bilarna har bara halogenljus.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag tycker än en gång låna hem och kör mycket och välj grova asfalten.

Du skall leva tre år med bilen.

Och jag skulle absolut försöka leasa en octavia style till rätt pris och då får du riktigt bra led strålkastare för klassenoch en massa annat vettigt inpå.

Uppdaterat: 2020-04-10 09:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Jag tycker än en gång låna hem och kör mycket och välj grova asfalten.

Du skall leva tre år med bilen.

Och jag skulle absolut försöka leasa en octavia style till rätt pris och då får du riktigt bra led strålkastare för klassenoch en massa annat vettigt inpå.

Där håller jag med dig till fullo. En basutrustad inroparmodell utan basal utrustning som LED ljus är bara till för att vara billigt. Men funktionellt, nej, man lär banna sig varje mörk kväll att man inte ”kostade på” åtminstone LED ljus. Det är väl ingen som köper en gammal trattgramofon i dag när betydligt bättre alternativ finns.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Jag glömde också säga att läs vibils test på nya focusen och något gammalt test på octavian med 1,0tsi.

Hur vibilägare lyckas trycka i focusen 0,69(tror jag) på testperioden är svårt att förstå samtidigt som fler vittnar om detta så den är kanske inte snål.

Vill minnas att vid en test av vibil så hamnade octavian på 0,53.

Jag hade ett årssnitt på 0,58 vid pump på min 18 octavia 1,0tsi inklusive bränslevärmaren och körde ofta under 0,5 på sommaren.

Nu kan man inte jämföra på sådant vis men läs på och bilda dig en egen uppfattning.

Och pressa fram ett bra pris på en style som har Led som standard. V

Uppdaterat: 2020-04-10 10:29
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag skulle prova ordentligt och välja den jag tycker bäst om, som tidigare påpekats.

Bensinvärmare som Skodan har är ett trevligt tillval om man bor norröver.

För maximal komfort hade jag tittat på Peugeot 308.

Uppdaterat: 2020-04-11 10:25
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre