Kolla på Seat Leon ST (ST betyder kombi på seatspråk) TGI istället, den finns med automat.
Tror den t.o.m är billigare än Skodan men tycker jag slår den på några punkter.
Trevligare design på instrumentpanel och utsida, skönare stolar (om du väljer alcantara) och just nu bra paket med smartphone erbjudande.
PÅ listan över nackdelar så är det Skodas små smarta lösningar man saknar, lite stuvfack här och var, att man får plats med en stor drickflaska i dörren osv.
Uppdaterat: 2016-01-14 11:02
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
..och inte att förglömma så är SEAt:en betydligt skramligare och känns b-klass jämför med Skodan. Provkörde både Golf, Skoda och SEAT vid bilbytet och SEAT var markant sämre vad gäller buller, tristare materialval mm än både Skoda och Golf. Men visst, prisnivån skiljer också, så kan man leva med den känslan är det säkert en bra bil. Även om den KÄNNS sämre ihopskruvad så är det ju inte säkert att den är det.
Uppdaterat: 2016-01-14 11:12
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt
Jag har kört både Leon och Octavia med liknande motorer och måste säga att jag tyckte dom kändes väldigt lika. Däremot så kändes Golfen som ett steg upp helt klart.
Designmässigt tycker jag bakdörrarna med den delade rutan ser lite B ut på Skodan, men det är ju när man letar skillnader.
Seaten är ca 25-30 000 billigare när det gäller CNG varianten från start, men har ändå ok med utrustning.
Förr så fanns dock inte saker som dragkrok att välja till Seat ST TGI men fanns till Skodan, detta verkar dock ha rättats till med 2016 modellerna.
Tyvärr så har också många bilhandlare valt att göra Seaten "sportigare" med feta fälgar osv för att visa på Seats oerhörda sportighet (vilket bara är löjligt) som visserligen gör att vissa provkörningsbilar känns lite roligare i svängarna men på bekostnad av dålig komfort.
Modellerna som heter FR och uppåt är rätt hårt satta också med sänkt markfrigång (lite S-Line tänk gissar jag) och det är inte heller positivt för komforten.
Dock så har inte deras TGI (biogas) detta FR paket.
Uppdaterat: 2016-01-14 11:20
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
En oroande trend bland CNG-bilar är att gastankarna rymmer allt mindre och bensintankarna är för stora. På min Passat Ecofuel, som inte nytillverkas längre, är bensintanken 32l och gastankarna rymmer 25kg, Golf TGI har en fullstor bensintank, 50l, och 15kg gas, Audis, Skodas och Seat motsvarighet har samma tendens.
Bilarna borde byggas så att CNG är huvuddrivmedel, med för stor bensintank blir det inte så.
Kan hålla med dig Mr.Wheeler. Samtidigt tror jag det gynnar just nu då många förstagångsköpare är oroliga efter alla larm om gasbilar och tankar som behövs bytas ut osv.
Bensinmotorn i dessa modeller är så snål ändå så en bensintank på 25-30 liter hade räckt gott och väl.
VW eco-UP (biogas) har ett bättre förhållande mellan biogas och bensin, men tror också det är det som gör att den inte säljer så mkt.
2016 ser dock ljust ut för Biogasen/fordonsgasen, efter 8 år när det gått i stå med utbyggnaden så verkar det nu börja ta fart igen vilket är kul att läsa.
Uppdaterat: 2016-01-14 11:39
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
Här finns lite kul tester på Audi A3 g-tec, Seat Leon TGI och Volkswagen Golf TGI. (samma drivlina som Octavia G-tec)
VIssa av testbilarna har automatlåda så kan vara kul att läsa vad som testarna tycker.
Jag kan bara jämföra med äldre V70 biogas och måste säga att dagens gasbilar är väldigt odramatiska att köra. DU kör, finns gas använder den det tills den är slut sen övergår den till bensin, och övergången sker utan att du märker det.
Körkänslan är likadan och inte som förr att man fick fler HK när man körde på bensin.
Ett sista tips är att kolla verkstad och handlare innan du köper, jag har haft med DinBil att göra i Stockholmområdet och det kan få vilket härdad människa som helst att vilja byta bilmärke efter ett besök. Känns som den ödmjuka approachen man sett i media inte nått ut i bilhallar och verkstäder.
Uppdaterat: 2016-01-14 11:56
– Har du sett den nya filmen om lastbilar?
– Nä, men jag har sett trailern.
Nåt som jag personligen prioriterar är autobroms och adaptiv farthållare. Autobroms är standard i både Golf och Octavia (från 2016 vill jag minnas) medan det inte är det till Leon. Adaptiv farthållare är likaså standard i Golf men inte i de andra men vanligare i olika paket i Octavia än i Leon.
Och har du möjlighet så kolla med handlare på mindre orter - dom är oftast betydligt mera kundorienterade än de stora drakarna (som Benny också antyder).
Benny - i o f s klart överkomligt speciellt som de flesta av klasskonkurrenterna utanför VAG-sfären inte ens har båda dessa som tillval. Men det tråkiga är att det sällan finns lagerbilar med den utrustningen - skulle jag gissa.... Kollade den högbyggda Leon ST i senhöstas men trots att den var rätt välutrustad i nåt kampanj-erbjudande så fattades dessa 2 funktioner. Sen var det nån form av sportsäten med höga sidostöd som jag tyckte enbart hindrade i- och ursteg - i alla fall för mig som är kort. Trodde den skulle vara bekvämare att ta sig i och ur men tji vad jag bedrog mig. Annars ser den trevlig ut men jag håller med om din rangordning Benny när det gäller det synliga detaljarbetet mellan dessa syskonbilar.
Kommentarer
Kolla på Seat Leon ST (ST betyder kombi på seatspråk) TGI istället, den finns med automat.
Tror den t.o.m är billigare än Skodan men tycker jag slår den på några punkter.
Trevligare design på instrumentpanel och utsida, skönare stolar (om du väljer alcantara) och just nu bra paket med smartphone erbjudande.
PÅ listan över nackdelar så är det Skodas små smarta lösningar man saknar, lite stuvfack här och var, att man får plats med en stor drickflaska i dörren osv.
..och inte att förglömma så är SEAt:en betydligt skramligare och känns b-klass jämför med Skodan. Provkörde både Golf, Skoda och SEAT vid bilbytet och SEAT var markant sämre vad gäller buller, tristare materialval mm än både Skoda och Golf. Men visst, prisnivån skiljer också, så kan man leva med den känslan är det säkert en bra bil. Även om den KÄNNS sämre ihopskruvad så är det ju inte säkert att den är det.
Jag har kört både Leon och Octavia med liknande motorer och måste säga att jag tyckte dom kändes väldigt lika. Däremot så kändes Golfen som ett steg upp helt klart.
Designmässigt tycker jag bakdörrarna med den delade rutan ser lite B ut på Skodan, men det är ju när man letar skillnader.
Seaten är ca 25-30 000 billigare när det gäller CNG varianten från start, men har ändå ok med utrustning.
Förr så fanns dock inte saker som dragkrok att välja till Seat ST TGI men fanns till Skodan, detta verkar dock ha rättats till med 2016 modellerna.
Tyvärr så har också många bilhandlare valt att göra Seaten "sportigare" med feta fälgar osv för att visa på Seats oerhörda sportighet (vilket bara är löjligt) som visserligen gör att vissa provkörningsbilar känns lite roligare i svängarna men på bekostnad av dålig komfort.
Modellerna som heter FR och uppåt är rätt hårt satta också med sänkt markfrigång (lite S-Line tänk gissar jag) och det är inte heller positivt för komforten.
Dock så har inte deras TGI (biogas) detta FR paket.
En oroande trend bland CNG-bilar är att gastankarna rymmer allt mindre och bensintankarna är för stora. På min Passat Ecofuel, som inte nytillverkas längre, är bensintanken 32l och gastankarna rymmer 25kg, Golf TGI har en fullstor bensintank, 50l, och 15kg gas, Audis, Skodas och Seat motsvarighet har samma tendens.
Bilarna borde byggas så att CNG är huvuddrivmedel, med för stor bensintank blir det inte så.
Kan hålla med dig Mr.Wheeler. Samtidigt tror jag det gynnar just nu då många förstagångsköpare är oroliga efter alla larm om gasbilar och tankar som behövs bytas ut osv.
Bensinmotorn i dessa modeller är så snål ändå så en bensintank på 25-30 liter hade räckt gott och väl.
VW eco-UP (biogas) har ett bättre förhållande mellan biogas och bensin, men tror också det är det som gör att den inte säljer så mkt.
2016 ser dock ljust ut för Biogasen/fordonsgasen, efter 8 år när det gått i stå med utbyggnaden så verkar det nu börja ta fart igen vilket är kul att läsa.
http://www.gronabilister.se/biltester
Här finns lite kul tester på Audi A3 g-tec, Seat Leon TGI och Volkswagen Golf TGI. (samma drivlina som Octavia G-tec)
VIssa av testbilarna har automatlåda så kan vara kul att läsa vad som testarna tycker.
Jag kan bara jämföra med äldre V70 biogas och måste säga att dagens gasbilar är väldigt odramatiska att köra. DU kör, finns gas använder den det tills den är slut sen övergår den till bensin, och övergången sker utan att du märker det.
Körkänslan är likadan och inte som förr att man fick fler HK när man körde på bensin.
Ett sista tips är att kolla verkstad och handlare innan du köper, jag har haft med DinBil att göra i Stockholmområdet och det kan få vilket härdad människa som helst att vilja byta bilmärke efter ett besök. Känns som den ödmjuka approachen man sett i media inte nått ut i bilhallar och verkstäder.
Nåt som jag personligen prioriterar är autobroms och adaptiv farthållare. Autobroms är standard i både Golf och Octavia (från 2016 vill jag minnas) medan det inte är det till Leon. Adaptiv farthållare är likaså standard i Golf men inte i de andra men vanligare i olika paket i Octavia än i Leon.
Och har du möjlighet så kolla med handlare på mindre orter - dom är oftast betydligt mera kundorienterade än de stora drakarna (som Benny också antyder).
Du har helt rätt Pi, ska man ha autobroms och adaptiv farthållare så är det + 4800 för det på Seaten.
Benny - i o f s klart överkomligt speciellt som de flesta av klasskonkurrenterna utanför VAG-sfären inte ens har båda dessa som tillval. Men det tråkiga är att det sällan finns lagerbilar med den utrustningen - skulle jag gissa.... Kollade den högbyggda Leon ST i senhöstas men trots att den var rätt välutrustad i nåt kampanj-erbjudande så fattades dessa 2 funktioner. Sen var det nån form av sportsäten med höga sidostöd som jag tyckte enbart hindrade i- och ursteg - i alla fall för mig som är kort. Trodde den skulle vara bekvämare att ta sig i och ur men tji vad jag bedrog mig. Annars ser den trevlig ut men jag håller med om din rangordning Benny när det gäller det synliga detaljarbetet mellan dessa syskonbilar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.