Vi Bilägares forum

Skoda Octavia?

Skoda Octavia?

Hej!

Vi är en familj med två barn som just nu kör en Skoda Octavia kombi. Vi är jättenöjda med den. Nu vill vi byta och även denna gång köpa en fabriksny bil. Tror ni att detta är en bra affär? http://www.olofssonbil.se/upptack-mer-med-octavia/ Missar vi något? Tips på tillägg/tillbehör ni inte skulle vilja vara utan?

Eller tycker ni helt enkelt att ett annat märke gör det bättre för ungefär samma pris?

Tacksam för svar!

Uppdaterat: 2016-11-10 12:19

Kommentarer

Det jag främst saknar är dragkrok och backkamera. Sen skulle jag personligen inte köpa en diesel men gör ni det så är automatlåda närmast ett krav - men det är bra oavsett men dessa mindre dieslar har ett "kort" effektområde och måste växlas ofta (har haft en Golf Variant med denna motor). Det framgår inte om det sitter halogen, Xenon eller LED-ljus på bilen men en provtur avslöjar ju detta.

Uppdaterat: 2016-11-10 15:40

Jag kör själv en Octavia av föregående modellserie (2011) och är extremt nöjd med den; har servat den enligt plan och däremellan har jag utöver tankning och påfyllning av spolarvätska inte behövt göra något alls mer än byta några glödlampor och en uppsättning torkarblad. Den nya versionen är säkert inte sämre den så vad gäller modellvalet är ni garanterat inte fel ute.

Skulle jag skaffa ny bil idag är det tre "nya" funktioner jag skulle värdesätta - efter att ha kört en nyare Golf Variant som hyrbil en vecka i somras. Dessa är 1. Adaptiv farthållare, 2. Automatlåda och 3. Anslutning av telefon via BlueTooth till bilens mediasystem.

Allt detta går rimligen att få till en Octavia så vad man väljer utöver det är väl en smaksak. Dragkrok har jag på min nuvarande och nyttjar den sporadiskt även om jag skulle överleva utan. Den höga andelen diesel bland bilar i Sverige de senaste tio åren eller så har jag aldrig begripit mig på - och efter de senaste skandalerna gällande avgasrening känns det ännu mer tvivelaktigt. Man ska också köra ganska mycket för att den något lägre förbrukningen ska löna sig.

Personligen skulle jag överhuvudtaget vara försiktig med att KÖPA en bil med förbränningsmotor idag med tanke på den förmodligen snabba omställning till elfordon som kommer att accelerera enormt de närmaste fem åren och hårt drabba andrahandsvärdena på bensin- och dieselbilar. Men om bilen erbjuds som privatleasing där leverantören/tillverkaren tar den risken är det inte något att oroa sig för.

Uppdaterat: 2016-11-10 16:14

Ja - adaptiv farthållare är jättebra och tillhör även mina "måsten" men det hade denna version såvitt jag såg. Och speciellt bra tillsammans med automatlåda.

Uppdaterat: 2016-11-10 17:35

Jag förstod inte det där med att "man måste ha automatlåda till en diesel". Har haft och har diesel men aldrig saknat automat. Vridmomentet gör ju att växlingar inte behöver ske lika ofta som på en momentsvag bil. Sedan kan det självklart vara bekvämt med automat av andra anledningar men nödvändigt är det absolut inte.

Uppdaterat: 2016-11-10 17:40
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag hade en Golf Variant 1,6 TDI -12 med manuell låda - nu har jag en Golf Sportsvan 1,2/110 TSI och den lilla bensinaren är väldigt mycket flexiblare än dieseln - trots att dieseln har högre maximalt vridmoment. Bensinaren kan man, med låg belastning, utan problem köra på högsta växeln från under 1000 rpm och det motsvarar strax under 50 km/t. Det gick inte med dieseln och eftersom dessa, i alla fall i denna motorstorlek, har väldigt "kort" användbart varvtalsområde så är min erfarenhet att skall dieseln vara bekväm att köra även i tätorts- och stadstrafik så är en automatlåda närmast en nödvändighet - annars blir det mycket växlande. Visst - det är bekvämt även på bensinaren men på dessa "smådieslar" anser jag att det närmast är ett måste. Sen går ju bensinaren allmänt mera "civiliserat" och lugnt och fint. Hustrun kallade alltid förra bilen för "traktorn" - det har jag dock aldrig hört om den nuvarande...:)

Uppdaterat: 2016-11-10 18:14

Håller helt med Pi. Är det någon bil som har en fördel av automatlåda och det har alla bilar, så är det en diesel. Pinjongs resonemang fattar jag inte alls om inte att manuellt växla en bil är det roligaste man vet.

Uppdaterat: 2016-11-10 18:31
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Pi, du drar alla dieselbilar över en kam när du utgår från VW:s 1,6 TDi av 2012 års modell. Det är stor skillnad mellan olika bilar och faktiskt även när i princip samma motor använts i olika bilmärken. Men visst är det bra med en automatväxlad bil om man tycker att det är jobbigt att växla. Det finns dock människor som tycker att det är kul att själv optimera förhållandet mellan varvtal och växel.

Sedan var väl VW:s dieslar kända just för att knattra ganska högljutt. Men det berodde såvitt jag vet på att de använde en egen insprutningslösning.

Uppdaterat: 2016-11-10 18:38
Mycket vatten har runnit under hjulen...

I dagsläget så är det ju extremt mycket kampanjer på nya Octavia som är väldigt prisvärda, tex premiumpaketet som innehåller mycket bra saker, sen även Webasto och drag som också är prisvärd... Du ska inte köpa en Ambition utan gå på en Style-utrustad bil.

Uppdaterat: 2016-11-10 18:39
Pär

Eftersom Octavia strax kommer få ett facelift så går det säkerligen göra ett "klipp" på utgående modell. Den ser i mitt tycke bättre ut är den faceliftade varianten..

Uppdaterat: 2016-11-10 19:25
Power to the people

Pinjong - jag drar inte "alla" över en kam men dels handlade denna tråd om samma grundmotor som jag hade, dels påpekade jag vad jag gjorde min bedömning på. Så det är nog snarare du som generaliserar när du säger "Vridmomentet gör ju att växlingar inte behöver ske lika ofta som på en momentsvag bil" utan att nämna vilken motor du talar om. Och vridmomentet är inte allt i en motors karaktäristik. Och dagens bensinare är inte så klena vridmomentmässigt heller även om dieseln är klart starkare - men dieseln har mycket smalare användbart varvtalsområde - i alla fall i de mindre dieslarna i Golf-klassen. Och åter - denna tråd handlade om en bil med "samma" motor som jag haft och jag hade en manuellt växlad, tyvärr.

Uppdaterat: 2016-11-10 20:54

Pi har helt rätt här och det här har varit uppe till diskussion flera gånger tidigare.

I princip gäller det alla högeffektdieslar, man har ett brukbart varvtalsområde på ca 1800-4000 då motorn kroknar. Men visst går det att köra med manuell låda, men man måste lära sig för att inte få käringstopp.

Det är just det begränsade varvtallsområdet som gör att man ofta har många steg på dieselautomater så motorn hela tiden går med ett effektivt varvtal.

Men ska man egentligen köpa en diesel idag om man räknar med att behålla bilen några år?

Uppdaterat: 2016-11-10 22:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är så tramsigt så jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag och tidigare generationer i min familj har haft dieselbilar av alla möjliga märken och aldrig ens funderat över växellådan. Om man har problem att hantera en koppling så slipper man givetvis det med en automatlåda men det är definitivt inget man behöver göra utan bara en personligt val. Riskerar man ett tjuvstopp så kan man ge lite extra gas innan kopplingsingreppet. Det funkar, jag lovar.

Uppdaterat: 2016-11-10 23:09
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Det har absolut inget med några tjuvstopp att göra utan enbart att man får växla mycket p g a litet användbart varvtalsområde. Och TS efterfrågade råd och mitt råd med den motorn är att välja till automatlåda.

Uppdaterat: 2016-11-11 01:13

Mitt råd är att inte ens använda hela varvtalsområdet utan växla tidigt. Man kan välja manuell eller automatisk växellåda. Det kvittar vilket.

Varje tillverkare lägger in optimala utväxlingssteg för att bilen ska bli körbar under normala förhållanden. Dessa anpassas till motortypen oavsett vilken typ av växellåda man väljer.

Uppdaterat: 2016-11-11 01:40
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Ok Pinjong - mina egna fleråriga erfarenheter av just denna motor i en nästan likadan bil och med manuell låda är väl helt åt skogen då... Nåja - TS får väl lyssna på vad vi alla skrivit och dra sina egna slutsatser. Visst skall man växla tidigt och det gör jag men problemet med dieslar i denna storlek är bl a att de är mycket kraftlösare LÄGRE ner i varvtalsområdet än vad många bensinare är. Bensinaren är helt enkelt flexiblare i sin karaktär, i alla fall i dessa motorstorlekar, och fungerar därför bättre med manuell låda - om jag nu får tycka det.

Uppdaterat: 2016-11-11 10:46

Pi, du får verkligen ha dina åsikter. Det jag vände mig emot var uttrycket "men gör ni det så är automatlåda närmast ett krav". Där kan jag absolut inte hålla med och menar att man kanske ska utelämna just ett sådant specifikt råd. Bensin- och dieselmotorer i olika utföranden har sina olika karaktärer, det är korrekt, men växellådornas steg är ju också anpassade efter detta.

Uppdaterat: 2016-11-11 12:22
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Du får ursäkta pinjong, men det Pi skriver skulle jag kunnat skrivit själv. Vi har med andra ord precis samma erfarenhet. Ditt resonemang däremot, med min nuvarande erfarenhet, skulle kanske tilltalat mig när jag var mellan 18-25 år. Men absolut inte idag. Den enda gången jag inte saknar automatlådan är när man kör om i farter mellan 60-80 km/t och får lägga i 4:an och låta alla 160 hk:erna jobba för fullt upp till 120-140 km/t. Annars är en automat på min bil trevligare att köra. Jag har provat skillnaden.

Uppdaterat: 2016-11-11 15:25
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Pinjong - har du kört flera år med den motorn som TS refererar till och med manuell låda ? Det har jag och det är orsaken till min rekommendation. Mitt råd är mycket allvarligt menat och inte nåt som jag bara slängt ur mig. Varför skall man utelämna råd baserade på egen erfarenhet och egna misstag....

Uppdaterat: 2016-11-11 15:50

christer_1: Jag ursäktar dig. ;-) Det är en sak att föredra ett visst utförande på en bil, men en helt annan att ge ett råd. Jag föredrar manuell låda av flera skäl men jag skulle aldrig säga att man inte lika gärna kan välja automat, dubbelkopplings- eller en steglös låda.

Pi: Det satt lite i bakhuvudet att du flera gånger skrivit ungefär samma sak dvs att diesel måste kombineras med automat, så jag tror att det är en generell preferens du har skaffat dig och som du tar fram lite då och då. Om man är tydlig med att det är just en personlig preferens kan man framföra den men att säga att det är ett "krav" tycker jag är att gå alldeles för långt. Manuella lådor har även sina fördelar.

Uppdaterat: 2016-11-11 16:16
Mycket vatten har runnit under hjulen...

pinjong, nämn en ?

Uppdaterat: 2016-11-11 17:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse: TS kan lugnt kombinera motor och växellåda utifrån sina egna behov. Det finns inga måsten. I de fall drivlinan kräver en bestämd växellåda för att fungera i vardagen så är jag säker på att den svenska generalagenten ser till att enbart importera just den.

Uppdaterat: 2016-11-11 19:30
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Men det var ju inte svar på frågan!

Uppdaterat: 2016-11-11 19:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Googla.

Uppdaterat: 2016-11-11 19:39
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Pinjong har inte nåt underbyggt svar för just den motorn, saabnisse. Men jag har sagt det jag tycker baserat på egen praktisk erfarenhet av just den motorn så TS får ta det för vad det är.

Uppdaterat: 2016-11-11 22:56

Jag förmodar att TS har möjlighet att provköra intressanta alternativ och själv bilda sig en uppfattning. Det får bli min slutliga rekommendation.

Uppdaterat: 2016-11-12 00:50
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag hade en i40 diesel manuell innan och stämmer in i kören att det är inte optimalt. Innan tänkte jag inte lika mycket på det som nu när jag har automat. I min rio kan man köra på 3:an lätt, ibland 4:an, när man ska svänga av i en korsning utan att stanna. I40' var det stort sett ett måste att gå ner på 2:an för att den inte skulle börja hosta. Sen så försvann effekten efter 3.500 vid acceleration. Man är alltså inlåst inom ett litet område och det blir således mer växlande än en bensinare. Det blir inte manuell igen.

Så går det när man får smak på automat. Extremt bekvämt och gött!

Uppdaterat: 2016-11-12 08:41

Man kan ju visst rekommendera efter personlig preferens, något annat går ju inte....

Men man kan möjligen byta ut måste mot att ts borde starkt överväga, för kör man mycket stadskörning och mindre landsväg är manuell låda och diesel en trist kombo.....

Fö tycker jag det om alla bilar och motorer, manuell låda är trist, att växla är onödigt och tråkigt, men det är helt personligt.

Även min vridstarka bensinare är trist med manuell låda, även om lådan i sig är fin att hantera.

Motorvägspendlar man kvittar det kanske.

Uppdaterat: 2016-11-12 08:45

Jag kom att tänka på en gammal taxiåkare med en deSoto -47, han lade i trean på morgonen och lade ur den på kvällen.

Nåja, men gamla jänkare startades oftast på tvåan och trean lades i strax efter, ettan var en växel som användes för extrema förhållanden.

Men det gällde motorer med användbart vridmoment från 400 rpm!

Uppdaterat: 2016-11-12 21:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har kört en del med en Polo med manuell låda med denna 1.6 Tdi och instämmer att den kombinationen är helt värdelös.

Man får hela tiden tänka på att ha en lägre växel i jämfört med vad som är normalt för att den inte ska storkna. Har aldrig provat en bil med ett så smalt körbart varvtalsområde.

Automat är ett måste till den motorn.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Jag har också kört just en manuell Polo med TDI-motor en lång dag kors och tvärs över Mallorca för ett antal år sedan. Den kan knappast ha varit bestyckad med turbo men klarade ändå varierande utmaningar med glans. Var klart imponerad över drivlinan ur körbarhetsperspektiv.

Uppdaterat: 2016-11-13 15:44
Mycket vatten har runnit under hjulen...

pinjong, du körde en Polo med TDI-motor utan turbo? Det var en märklig motor, är du säker på att det var en diesel?

Uppdaterat: 2016-11-14 09:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

pinjong, du körde en Polo med TDI-motor utan turbo? Det var en märklig motor, är du säker på att det var en diesel?

Haha. Ja det var ju en liten lapsus. Jag vet inte vad VW kallar sina mindre dieselmotorer dock. Skulle gissa att motorn hade ca 90 friska men ganska brummande hästar.

Uppdaterat: 2016-11-14 15:47
Mycket vatten har runnit under hjulen...

En sak märkte jag att jag saknar med manuell växellåda gentemot automat och det är just att man kan välja växel själv vid halt väglag och endast sommardäck. Nu gick det bra ändå att komma till däckverkstan och byta till vinterdäck.

Kan väl även tänka mig manuell växellåda på någon sportigare bilmodell men knappast till en dieselmotor. Fast det är ju tur att alla människor tänker olika.

Uppdaterat: 2016-11-14 15:57
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Pinjong, Sdi är varumärket hos vw för en direktinsprutad sugdiesel, en tdi utan T.....

Uppdaterat: 2016-11-19 18:33

Tack ducce!

Uppdaterat: 2016-11-19 19:47
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Har en oct 1,6 tdi 2016 manuell och den är betydligt trevligare och snålare än den tidigare 2011 1,6 tdi som jag ägde.

Den går inte att få tjuv stopp ( om man inte är extremt klantig) för när man släpper upp kopplingen ca 3 mm så ökas motor varvet automatiskt från ca 700 till 1100 varv och bilen drar iväg utan att jag rör gasen, tex vid kö körning.

Kör ca 2500 mil per år och mycket stad och ligger i stort sett alltid under 0,5l/mil och ännu mindre på sommaren.

Vid lite eco tänk kör man på ner mot 0,4 L/mil och har vid ett par tillfällen varit under 0,4 med alltrid + hastigheter mot skyltarna.

Jag har inte kunnat motivera automat lådan med 15000:- upp på priset och dom eventuella fel som kan bli på en dsg låda oavsett fabrikat och den ökande service kostnaden som blir på några tusenlappar var annan service oavsett fabrikat av bil.

Men visst är det helt klart att sår man ofta i kö så är det bekvämt när man vant sig vid automat.

Uppdaterat: 2017-02-14 13:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Mikael - det brut 33 skriver behöver inte ha ett dugg med sanningen att göra.

Uppdaterat: 2017-02-14 15:39