Hej!
Det är kanske lite långsökt att tro att någon vet svaret på det här, men det är värt ett försök.
Jag (vi) funderar på att beställa en Kodiaq, men det är lätt att gå bort sig i tillbehörslistorna.
Jag trodde inte att jag var intresserad av värme i vindrutan, men så hörde/läste jag någonstans att just vindrutan med värme också var värmereflekterande. Och det kunde vara intressant.
Men vet någon här om det stämmer?
Kommentarer
Vet ej om värmereflekterande men hadde el framruta på min octavia och guld både på vinter frosten och på sommarens sur väders nätter.
Den är värd sina tusenlappar.
Kanske är detta ni tänker på?
https://www.volkswagen-media-services.com/en/detailpage/-/detail/Perfect-visibility-with-no-heating-wires--the-climate-windscreen-from-Volkswagen/view/4487024/7a5bbec13158edd433c6630f5ac445da?p_p_auth=g6Cj0HG8
Vet dock ej om Kodiaq har denna typ av ruta.
Det jag har läst om uppvärmda rutor generellt är att det t.ex. kan störa GPS signaler (om man kör telefon), och att det ger störande reflexer. Detta kan dock handla om den "äldre" typen av rutor med en nät av trådar som värmer upp.
Nya Superb har dock den nya rutan utan "trådar" och med IR beläggning som ska göra klimatet inne i kupen trevligare. Vet dock inte hur väl detta fungera.
Å, tack för svar!
Jag parkerar hemma i varmgarage så just värmningsfunktionen är mer nice to have än need to have, och någonstans får man sätta stopp för alla tillbehör. Men värmereflekterande ruta vore skönt.
Jag hittade till slut, på Skodas engelska sajt
(http://www.skoda-auto.com/en/models/kodiaq/comfort/)
information som låter bra.
"An optional new invisible ClimaCoat foil is used to heat the front windscreen. Besides providing heat, it also delivers thermal protection from strong sun rays"
Det låter som vad som beskrivs i länken från Reverend Benny.
Av någon anledning finns inte den informationen på motsvarande svenska sida.
Vi kommer ha bilens egna gps, så just den störningen bekymrar mig inte så mycket.
Jag tar nästa utrustningsfråga, när det gick så bra med den första.
Vi funderar på att ta femsitsversionen, eftersom man förlorar bagageutrymme med extrastolarna och vi vill ha plats för mycket bagage.
(Småbarn. Tar. Så. Mycket. Plats.)
Men tar man businesspaketet ingår subwoofer och reservhjul. Frågan är, inkräktar det på de 720 liter som annars finns tillgängliga i femsitsversionen?
Jag är nästan säker på att subwoofern sitter i reserhjulet, Seat och Skoda "brukar" ha det på sina.
Det som kan försvinna on det är så att det inte finns något reservhjul som standard är utrymmet under lastgolvet just för dettta.
Hittade detta, där ser du subwoofern på näst sista kortet.
https://www.autokaleidoskop.cz/Testy/Skoda-Kodiaq-2-0-TDI-DSG-4x4-miri-vysoko/
Fullstort reservhjul brukar nog reducera bagageutrymmet en hel del - eller i vart fall kraftigt reducera pack-kapaciteten under övre "bagage-locket". Men den brukar nog räknas in i bagagerums-volymen. F ö tycker jag att inredningen i bagaget såg lite "billig" ut när man lyft "locket" för att vara en såpass dyr bil. Kanske inget som påverkar funktionen men väl känslan när man ändå köpt en bil för de pengarna.
@Pi.
Din kommentar rörande bagaget visar på att du endast går på estetiska och ytliga småsaker istället för att fokusera på det som ligger inunder, det som ingen annan än dom riktigt pålästa, självgoda och kanske har en "diagnos" vet om.
Detta är ett mycket medvetet designval av Skoda då omålad spånplatta förmedlar en rustik känsla och direkt skickar en hyllning till Villehad Forssman som är uppfinnaren av en speciell typ av plywood.
Men jag förstår att du och alla andra som inte ser världen som jag gör den inte lägger märke eller har kunskap om sådana detaljer eller ens brytt sig om att läsa på och granska detta.
DU får självklart åka runt i din golf som bygger på en en 1950 tals konstruktion men består av fina materialval för att förleda dig in i någon form av lyxparadox.
Jag uppskattar den nakna ärliga spånplattan känsla och utseende och skulle säga att det är såhär en lyxkärra ska byggas, naket, ärligt och med hyllningar till historiska händelser.
Obs, ovan stycke är bara ironi ;-)
Den var bra, Benny...:)
Åter: tack! Det är nog första bilden jag ser på en femsitsversion med största lastutrymme. Inte ens broschyren var tydlig på den punkten.
Äh jag tar en till fråga när det ändå går så bra.
Alcantara-klädsel. Hur lätt eller svårt är det att underhålla/rengöra? Vi har som sagt småbarn. Förr eller senare kommer något kladdigt att kollidera med klädseln.
Jag hoppas i alla fall att det ska vara lättare att rengöra än perforerat läder, det låter som en mardröm...
Oj, bra fråga där om Alcantara och rengöring, har faktiskt ingen egen erfarenhet av det mer än att jag vet vad det är.
Såsom jag förstått det så är Alcantara "fejk-mocka" som gjorts i Italien, det är endast då det får kallas Alcantara. I andra fall så är det mocka imitation eller supersuede som används.
Men tänker att det borde (och som sagt, ingen egen erfarenhet utan ett försök till logiskt resonemang med mig själv) vara lättare att hålla rent än vanligt tyg.
Ratten på lyxigare bilar är ju klädd med detta och tänker att om det vore svårt att hålla rent skulle man aldrig klä en ratt med det.
Sen ska Alcatara bestå av mikrofiber som behandlats med någon impregneringskemikalie, men det lär säkerligen bilklädsel i tyg också vara.
Sen till din fråga, perforerat läder vs alcantara. Jag vet faktiskt inte, en spontan gissning är att kanske alcantara håller bättre men läder är ju alltid läder. Sköter man läder rätt så bör det hålla längre, men om perforeringen släpper igenom vätskor så kanske det inte är så bra.
Det kanske finns någon annan här som har mer egen erfarenhet av materialen på forumet.
En ide kan vara att skicka bilen på en Ditec interiörbehandling, hade det på min förra bil och även om den aldrig mötte några större mängder kladd och vätskor så var den lätt att hålla ren.
Jag har haft Alcantara i ett flertal bilar och i princip är det en pansarplåt - typ. "Outslitligt" och helt immunt mot fläckar - ett skottsäkert material.
En tredje gång: Tack!
Jag hade gott hopp om Alcantara just eftersom det är ett syntetmaterial - borde ha tagits fram med skötsel i åtanke. Värdefullt att få svar från praktisk erfarenhet!
Perforerat läder är inget vi siktar på till Kodiaq, men vi tittar också en smula på Superb, och där skulle det bli det. Jag tänker bara: någon kräks (har hänt) och sedan ska man få bort det ur alla små hål... uäh.
Får nog också fylla i med ett tack till Audi A5SB. Har ofta funderat på om det är värt några tusingar vid bilköp att lägga till för Alcantara, men nu vet man det :-)
Jag hade valt 7-sitsaren bara för att alla 7-sitsiga bilar brukar vara väldigt lättsålda!
Håller med föregående talare om alcantara, har haft det i en 4-5 bilar, klockrent.
Inte kallt på vintern, slitstarkt, bra friktion, snyggt och går lätt stt göra rent med lite kem eller fönsterputs om man exvis behöver få bort resterna av en bil-fikande 6åring...
Lättsåldheten kan vara ett argument för att välja sju säten, ja.
Jag misstänker dock att Kodiaq kommer vara rätt lättsåld ändå. Och att vi inte kommer få ut hela merkostnaden för sju säten. Det är förstås svårt att veta. Men det kan i alla fall betyda att i slutändan är nettomerkostnaden för sju säten inte så stor; frågan är då om vi värderar stort bagage högre.
In other news så väntar jag på att VW ska släppa prislistan för Tiguan Allspace. Den är förmodligen för dyr, men jag skulle i alla fall vilja ha den att jämföra med.
Det börjar konvergera nu och vi är nere på detaljer.
DAB-radio. Jag tänkte först att nä, varför det? Lyssnar visserligen en hel del på radio i bilen, men DAB verkar väl ha kommit av sig?
Å andra sidan kostar det bara 1000 kr. I den allmänna konkursen är det växelpengar. (Det är genom att tänka så det blir dyrt...)
Vad säger ni? Någon som har DAB i sin bil?
Jag har har DAB och nu är det ju så att DAB täckningen är skral men oavsett det så söker radion blixtsnabbt och tar in rent men jag vet inte om jag tycker att jag ska betala extra för en sådan utan att de har följt med bara och kommer även som standard nu i nästa bil.
GPS SAT NAV får jag dock ge + 7000 kr för och det kan jag ju begripa men att jag är ej intresserad utan lägger den slanten på ett värmepaket.
Alcantara är i stället för mocka även i premium sedan länge och som det har påpekats väldigt slittåligt och lätt att sköta, galltvål funkar bra på fläckar o spyor.
Har själv just beställt en ny Skoda Octavia Scout och skulle idag aldrig beställa en bil utan navigation och DAB, enligt mig så är det något som bör finnas i en bil under 2017/2018 sen är jag ofta ute i Europa med bilen där båda behövs och kommer till användning.
Bor man i någon storstadsregion i Sverige så skulle jag inte tveka på DAB, sen ska man ha navigation som i detta fall en Kodiaq så skulle jag utan tvekan satsa på den större Columbus navigationen eftersom den är bättre på alla punkter.
Jag bor i Stockholm och kör förstås mest här, så det är möjligt att DAB är i alla fall inte dåligt - jag utgår från att man också har kvar en FM-mottagare även om man har DAB i bilen.
Jag är också en stor anhängare av att ha inbyggd navigation i bilen även om jag vet att det är dyrare än att köpa lös navigator. Men att Columbus skulle vara värd 9000 kr mer än Amundsen har jag lite svårt att se. Jag är dock beredd att bli övertygad om någon kan förklara på vilket sätt den är så mycket bättre!
Jag vet att skärmen blir något större - vad som händer är väl i princip att knapparna till höger försvinner och ersätts av mer bildyta. Tyvärr blir jag, tror jag, också av med de fysiska rattarna vilket jag ser som ett minus.
Med Columbus får jag (tror jag) någon form av 3D-mode som visar silhuetter av byggnader. Amundsen har alltjämt pseudo-3D med en 2D-karta i snett-uppifrån-vy.
Är det några andra stora skillnader?
Hur fungerar kartuppdateringar för Skoda ? Ingår dom under bilens livslängd eller får man betala en icke föraktlig summa varje år för att ha hyfsat uppdaterade kartor ? Har använt Tomtom och Garmin under många år och trots abonnemang på uppdateringar till den Garmin jag använder nu så upplever jag att nåt så trivialt som Google Maps är betydligt bättre uppdaterad och med många flera mindre orter och "intressanta platser" för är det nåt man inte hittar i Garmin-burken så kan man vara nästa 100 % säker på att det finns i Google Maps. Sen föredrar jag själva navigeringsbilden/navigeringsfunktionen i Garmin-navigatorn jämfört med den i telefonen men det är en annan sak. Så hur de olika märkena hanterar kartuppdateringar och hur bra själva kartorna är ser jag som mycket centralt - speciellt om man skall betala ganska mycket för själva navigatorn och kanske också för uppdateringarna.
Du har större hårddisk, onlinetjänster så du tex kan uppdatera kartorna direkt från bilen och funktionen Goofle earth, sen får du DVD, CD spelare. Sen får du som du nämner även en bra 3D vy
När det gäller DAB och bor i Stockholm så skulle jag inte tveka en enda sekund, och väljare man det så har man även kvar FM sändningen.
Jag gillar GPS men efter jag upptäckt Apple CarPlay (Androids motsvarighet eter Android Auto). Och efter den upptäckten så kommer jag aldrig köpa en fast GPS igen.
Röstassistenten blir bättre och bättre och du kan plotta rutten hemma och sen har med dig datan när du kopplar in telefonen.
Nu har visserligen uppdateringsmöjligheterna blivit bättre på inbyggda GPS;er, men man är alltid låst till tillverkaren. Och dom kommer ta hutlöst betalt efter några år.
Mitt tips är att strunta i GPS och använda CarPlay eller AndroidAuto, dom gör det bättre alla dagar i veckan.
Samma gäller DAB, ingår det, fine. Annars så kommer vi sannolikt köra streamingtjänster i framtiden då Sverige inte satsar på DAB.
Hade du bott i England hade DAB varit givet, i Sverige är det rätt meniglöst.
Alla kanaler finns på nätet med bättre kvalitet än FM eller DAB och det sköter du lätt med carplay eller android auto
Använder man en GPS-tjänst via Carplay eller Androidauto så funkar den aldrig bättre än täckningen du har på mobilen just då. Är du ute i skogen och är utan täckning på mobilen så skulle inte jag skratta ihjäl mig direkt.
Både ja och nej.
Är det så att man kommer befinna sig ute i ödemarken utan täckning och inte har en rutt utplottad sen tidigare eller slagit på offline mode (finns bara till google maps idag), så är det som du säger Per. Då har man ingen grafisk karta att följa.
Tror dock detta kommer ändras i iOS 11 i höst då fler appar kommer tillåtas i CarPlay. Jag hoppas detta öppnar så mam t.ex. kan köra Waze och TomTom som har nerladdade kartor.
Jag förstår argumentet med Google Maps. (Jag kör Android.) En sak jag gillar med integrerad navigation är den har tillgång till fler datakällor än bara GPS-signal. Den brukar kunna läsa hastighetsmätaren och hjulutslag (eller så har den bara ett gyro i sig), så den funkar i tunnlar också, eller över huvud taget om man har taskig gps-täckning så klarar man sig ett tag ändå.
Sedan om det är värt vad det kostar med integrerad navigation... förstår jag verkligen om många inte tycker.
Nu verkar det ju som att denna uppdateras online, och det är ett rejält lyft mot att hålla på och fippla med SD kort.
Men kolla med Skoda vad denna tjänst kostar och hur länge dom garanterar funktionen.
En "egen" GPS använder som du säger flera källor, även för trafikinfo. Mobilen gör ju det också men inte lika många om jag får gissa.
Om jag hoppar tillbaka lite: Den DAB som Skoda har i dag, vet vi om det är DAB+?
I och för sig, det lär det väl vara om man kan lyssna med den i dag. Jag har fått för mig att det bara är DAB+ som sänds. Men jag kan ha fel.
Jag gissar att den klarar DAB+ då det används i många länder i Europa idag, skulle vara väldigt konstigt om den inte klarar det.
Dock så ser framtiden för DAB i Sverige rätt mörk ut, sedan 2015 finns det mer än bara SR radio i etern men vet inte hur många som faktiskt sänder.
Ljudet är mkt bättre men när du väl tappar täckning så tokdör det, lite som med GSM kontra NMT. Det blir alltså inte dålig sändning med brus som följd, såsom FM fungerar idag.
Personligen hade jag aldrig köpt DAB, den tekniken som kommer är strömmande ljud (vilket egentligen är förkastligt rent bandbredsmässigt, men det är en annan fråga) och det skickas då från din mobiltelefon.
DAB i Sverige kommer heller inte utvecklas såsom det ser ut nu och med de beslut som tagits, men gissar att sista ordet inte är sagt där.
FÅr du med DAB i ett paket, kör på det. Men att pynta några tusenlappar extra för att få DAB är i min mening helt meningslöst i Sverige.
Enklaste sättet att tänka DAB och DAB+ är att tänka på Boxer hur dom gjort.
Det är fortfarande digital-TV men det sänds med en annan komprimeringsteknik som gör att man får plats med mer kanaler i luften.
En gammal box fungerar inte med nya tekniken men nya boxar fungerar med den gamla.
Samma gäller DAB och DAB+
DAB kostar 1000 kr vilket inte är jättemycket pengar per se. Men det är förstås dyrt om man inte har användning för det.
Jag tänker så här: jag kör trots allt mycket i Stockholmsområdet. Jag lyssnar mycket på radio, mest P1 och P2. Större delen av körtiden kommer jag alltså ha DAB-täckning. I övriga landet (+-) får jag klara mig med FM.
Det skulle vara en chansning. DAB-satsningen verkar ju, av goda skäl, ha gått på grund. Men hoppeligen fortsätter man sända åtminstone i Stockholm, åtminstone ett knippe år till.
Det vet jag förstås inte.
Kanske skulle mejla någon och fråga.
Edit: har nu mejlat Sveriges Radio och frågat.
Kommer du köra i Stockholmområdet och lyssnar på just P1 och P2 så kör på det. Det är mkt bättre ljud på DAB/DAB+.
Sen kanske du åker utomlands och där används ju DAB friskt.
https://www.teracom.se/privat/radio/frekvenstabeller-radio/#
Ovan länk, där hittar du kanaler som sänds digitalt och från vilka master.
Uppdatering: jag har nu varit och lagt en beställning på en Kodiaq.
Vi kan fortfarande ändra detaljer, eller för all del avbeställa helt.
Det blev DAB, och det blev drag. Förtvivla först i morgon, än är det tid att dricka vin.
Jag har fått en bunt bra svar här. Tackar!
(Ja, nästan identisk postning i båda trådarna.)
Sweeeeeeeet, Stort grattis.
Och då du rör dig i 08-land och har familj kommer du uppskatta DAB och dragkrok.
Det roligaste är vägen till bilköpet, glöm aldrig det ;-)
Men.....du har helt glömt att ge oss den viktigaste informationen.....Vad blev det för färg?
Tack!
Ah, färg. Det kan komma att ändra sig på söndag när både jag och hustrun kan ta oss till bilhallen. Jag låter henne ha mycket stor makt över färgen. Just nu är den moon white metallic, baserad på katalog, men de har lackbollar i hallen och jag var inte så imponerad av den.
Jag vill helst inte betala för metallic och tycker laser white ser rätt snygg ut, plus att vitt är bra ur värmesynpunkt på sommaren, men okej, har jag lassat på adaptivt chassi och area view är det väl skäligt om hon vill ha metallic.
Skulle kunna bli cappuccino. Men, hon får bestämma så länge den inte blir för mörk.
Stort grattis till köpet, vilken leveranstid fick du? Har hört att det är upp mot 12 månader på leverans.
Tack! Preliminärt maj-juni sådär. Säljaren flaggade för att det ibland verkar gå lite snabbare, men vågade förstås inte lova något. Väldigt lång leveranstid, men vi sitter inte omedelbart i sjön.
Jag har inskrivet i avtalet att en förutsättning är att bilen kan registreras på mig före 1 juli 2018.
Fy f-n - vänta nästan ett år sen man väl bestämt sig. Inget för mig kan jag säga. Det hinner dyka upp både nya, intressanta modeller och trevliga priserbjudande under den tiden vilket man då missar - innan man ens fått sin nya bil. Hur står ni ut med sådana leveranstider ?
Där håller jag med Pi fullständigt! Jag kan bara minnas att jag fått vänta på en bil och det var fyra månaders lidande. När jag skulle köpa elbil fick jag jaga lagerbilar och acceptera att den hade en annan färg än jag ville ha. Då fick jag vänta en vecka vilket även det kändes olidligt.
Hustruns Dacia var det också några månaders väntetid på, men det led inte jag av...
Det kanske jag kan redogöra för om sisådär åtta månader!
Om man väntar på 1 år känner jobbigt att låta bli tänka för mycket långa väntetider är inte kul och mår inte bra av livet.
Bilvärdering sjunka ännu mer för inbyte inom 1 år väntetid leverans ska betala mer mellanpris än för 2 - 3 månader väntetid leverans.
Visst, men å andra sidan finns då tid att spara ihop mer pengar.
Rent generellt tror jag att köpa sprillans nya bilar ofta är ett suboptimalt råd för att klara sig ekonomiskt. Jämfört med att köpa dem lite mer sällan.
+1 på den! Gapskratt!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.