Jag har en S80 2011 med 6vxl dubbelkopplingslåda. Den lådan fanns bara några år på Volvos bilar om jag läst rätt.
Frågan är om man vågar behålla bilen eller om lådan avvecklades pga problem?
Lådan växlar bra men är inte lika mjuk när man krypkör som en automat med momentomvandlare.
Kommentarer
Har du bytt olja i den?
De har det på alla "Ford-bensinfyror", men jag hade ingen koll på att det även var på T5:an som fanns något år... T3/T4 hade jag koll på. Däremot vet jag inte att jag läst om några problem med den lådan så gillar du bilen, behåll den.
Den har bara gått 3600 mil.
På min andra S80 (T6) bytte jag olja vid 10000 mil. Den har dock "traditionell" automatlåda.
Ok, kanske inte behövs då.
Men jag antar att du kan kolla hur oljan ser ut, ska väl vara klarröd (fräsch), inte coca cola färgad (sliten).
På min T6 har jag oljesticka och kan lätt kolla färg,lukt, nivå.
Men på min T5 har jag faktiskt inte hittat nån sticka ännu.
Instruktionsböcker anser tydligen att verkstäder ska göra allt utom att tanka o köra...
Kan ju vara värt att göra ett proaktivt oljebyte i lådan, om du nu ska ha den några år till.
Minskar risk för problem, för det vill man ju absolut om möjligt undvika i den lådan.
Oljebyte låter som rätt medicin. www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=83040
Sen kan man kanske inte räkna med att en dubbelkopplingslåda ska växla lika mjukt vid krypkörning som en momentomvandlare. Ford har fortfarande dessa lådor. Att Volvo slutade med dom gissar jag har mer att göra med att Ford sålde Volvo.
RJ, bra forum där.
Nån skriver "Powershiftlådan ska ha olja och filter var 3:e år eller 6000 mil, PUNKT. "
Dvs även om man kör lite så ska oljan bytas var 3:e år, vilket förvisso låter lite overkill, men tydligen verkar alltså tid vara en faktor, inte bara mil.
Känner en som hade problem och oljebyte fixade det.
Läser man serviceanvisningar för min T6 så står det att oljebyte ska ske var 5000 mil om bilen går som Taxi eller annan yrkestrafik.
Jag pratade med en bekant på Volvo som påstod att Volvo räknar med en livslängd på 30-35 tusen mil på växellådan utan oljebyte innan lådan är slut.
Därför servas inte privatbilars lådor för man räknar att lådan håller bilens livslängd.
Men Taxi m.m som rullar mycket vill man inte riskera haveri på under garantitiden.
Janne, har du en T5 eller en T6 och inså fall har du geartronic eller powershift?
Min T6 har Geartronic, en 4-växlad låda från GM om jag inte har fel.
T5 har 6-vxl Powershift (dubbelkopplingslåda).
Volvos Powershift är väl av s.k. våt typ. Dvs oljebyte kan med fördel göras som dom skrev på forumet, var 3:e år eller 6000 mil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.