Vi Bilägares forum

Säker, billig och driftsäker förstabil (under 15000)

Säker, billig och driftsäker förstabil (under 15000)

Har precis tagit körkort och ska nu köpa min första bil men känner mig helt vilsen. Har fått alla möjliga tips från olika håll och just nu lutar det åt en Toyota av något slag men blir ändå inte riktigt klok på det här. De ända riktigt billiga Toyotorna jag hittar är 98-01 och hittar nästan ingen aktuell information om så gamla bilar. Vad man tyckte var toppen 04 är kanske inte riktigt samma sak nu när bilen gått 20 000 mil sen dess...

Jag har barn så en säker bil är ett måste. Ingen plåtburk och gärna lite massa så det finns en viss säkerhet för passagerarna.

Billig och driftsäker! Enkel och billig att laga/köpa reservdelar till osv

Får inte dra allt för mycket då jag har ett par mil till jobbet. Kollade först på Volvo V70/940 men blivit avskräckt av hur pass höga bränslekostnaderna verkar vara för de jag känner som har dessa.

Gärna Combi men inte ett måste.

Drömmen är att även kunna dra min häst med den så småningom men förstår att kombon hyfsat bränslesnål och stark verkar svår att få till på så pass gamla bilar som man får i den prisklassen.

Har kollat på Toyota Avensis, Volvo V40 och Saab 9-5 än så länge men blivit varnad både för V40 och Saab...

Uppdaterat: 2017-02-22 16:31

Kommentarer

Kanske nån Mazda? Hittar du ett hyfsat ex så brukar även dom fungera rätt bra.

Uppdaterat: 2017-02-22 18:29

Fördelen med Mazda framför Toyota är att man får "mera" bil/färre mil för mindre pengar. Och båda märkena brukar fungera hyfsat. Men i denna prisklass är det bilens individuella skick som blir helt avgörande.

Uppdaterat: 2017-02-22 20:17

Driftsäker bil för 15.000:-?? Det är ju ungefär samma pengar en begagnad moped kostar.

Uppdaterat: 2017-02-23 08:12
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Skulle aldrig köpa en billig Toyota. Den är då flera generationer gammal och svår att hitta delar till. Köp en Ford Focus eller Opel Astra för 10 kkr och lägg de där kvarvarande kronorna på bensin. Går bilen sönder så slänger du den och köper en annan.

Uppdaterat: 2017-02-23 08:17

Ja - det var många krav men för de pengarna får man nog tumma på de flesta av kraven och prioritera nåt enstaka. Det är ju faktiskt som Hacken skriver i inlägg #5. Samt se till att ha budgeterat för reparationer oavsett vilket märke man väljer. Det är liksom ingen tillfällighet att även en småbil kostar 10 ggr så mycket som ny...

Uppdaterat: 2017-02-23 08:57

Du vill ha säker stor bil som är bränslesnål och driftssäker för 15000....
Ingen plåtburk....
Många krav, fakriskt...
Mazda 626, eller 6 som den heter senare, kanske är nåt...
Avensis för dom pengarna står inte att finna som är nåt att ha.
Varför varnad för saab och v40, några av de bästa och säkraste bilarna som finns för såna pengar.
Ok, jag har alltid dissat saab, men inte för att dom är dåliga, det är mest en smakfråga.
De som närmast möter samtliga dina krav är franska, renault laguna tex.
Fördelen är att du oftast får rätt mycket sån bil för 15.

Uppdaterat: 2017-02-23 11:57

Citroën Xsara. Väldigt "basic" bil utan en massa fransk teknik-akrobatik. För 15000:- får du en riktigt skaplig Xsara. Krocksäkerheten tycker jag är bra. Min Xsara gick på skroten efter att ha blivit rammad av en annan bil. Jag klev ur utan skador. Kombivarianten är vanlig.

Uppdaterat: 2017-02-23 21:42

Toyota uden tvivl. Men kvalitet koster jeg foreslår en corolla st 1.6 2006/07 særdeles stærk bil

Uppdaterat: 2017-02-24 10:31

Om nu jorgenn tror att man kan köpa en Corolla kombi 2006/2007 (sista årsmodellen av den modellen) för 15.000 kr så kan du gärna visa på dessa bilar. Nä du - det blir mycket äldre bilar när det gäller den prisklassen.

Uppdaterat: 2017-02-24 19:26
Hackenbush skrev:

Driftsäker bil för 15.000:-?? Det är ju ungefär samma pengar en begagnad moped kostar.

Sant. Eller en riktigt bra cykel.

Uppdaterat: 2017-02-24 19:41
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Ja alltså med driftsäker så menar jag mer en bil som är känd för att rulla på hyfsat trots ålder och mil.

Det kanske låter som höga krav men ni får tänka att jag menar "relativt" framför alla punkter :)

Relativt driftsäker om man hittar ett välskött ex, relativt krocksäker för åldern, drar relativt lite soppa utan att vara en minibil typ ford fiesta osv.

Tanken är att göra mig av med den och köpa nytt om något som kostar mer än ett par tusenlappar måste lagas...
Men tack för tipsen!
Mazda kanske jag ska kolla på eller
Volvo v40. 98-02 verkar sällan ligga över 10' men antog att de var för att de "det är skitbilar och inte är riktiga volvos" som min far sa...

Jag kansle är en optimist men en nära vän köpte en Volvo 945 från 92 för 4000 som rullat som en klocka i fyra år tills nyligen så visst borde det gå att hitta något för 15' som rullar på ett tag om man har lite tur :)

Uppdaterat: 2017-02-24 21:33

Med kunskap och tur kan det absolut lyckas - men det gäller nog att båda villkoren är uppfyllda om sannolikheten skall vara hyfsad.

Uppdaterat: 2017-02-24 22:56

Någon har slagit i dig att v40 är skit...
Troligen bästa volvon sen just 940.
Inte alltid supervackra under 10, men kan man leva med lite bruna kanter, funkar dom oftast bra
Köp inte 1,8, det är sämsta motorn....
Och köp nyare än 01, säkerheten och rostskyddet är betydligt bättre på dom.
Tur räcker, har hört talas om dom som vinner på lotter, men kunskaper ökar oddsen när det gäller bilar....

Uppdaterat: 2017-02-25 17:06

Knepig uppgift, att hitta en sådan bil för att ha själv vore en enkel sak, jag skulle helt enkelt leta rätt på en Omega, men nu är det inte jag som skall ha den och då måste man tänka annorlunda.

Vill man dra hästkärra så duger knappast en liten bil.

Bortsett från mitt eget val skulle jag bara våga säga något om Ford Focus som jag har bekanta som haft och inte haft något negativt att säga om och förstås Astra som på dessa årsmodeller har nackdelen med korta intervaller med byte av kamaxelremmen.

Men skulle det ovanliga inträffa att man snubblar över en som just bytt är saken i ett annat läge.
Under 15 000 är enbart den gamla modellen från 98-2003 som gäller.
Uppfyller visserligen kraven, men skulle nog kännas lite liten och av äldre datum jämfört med nyare bilar.

Nästa modell från 2004 ligger snarare i 20 000 klassen för de billigaste, men är en som inte på något uttalat sätt skiljer sig från betydligt nyare bilar.
Har i efterhand visat sig hålla hög kvalitet på i princip allt, inklusive rostskydd, (utom den elektriska växellådan Easytronic) och bjuder på många servicevänliga finesser som gör den enkel att reparera om något krånglar.
Den vågar jag stå bakom utan tvekan.

Som t.ex denna.
https://www.blocket.se/alvsborg/Opel_Astra_1_6_ENJOY__Nybesiktigad_ny_kamrem__71764569.htm?ca=13&w=3

Toyota Corolla är normalt alltid ett bra val men jag vet inte vad de kostar om något verkligen skulle krångla och service vänliga, lätta att plocka isär och sätta ihop, brukar kanske inte vara den starka sidan hos Toytota som mer satsar på att just det inte ska behövas.

Och Corolla, i varje fall, vissa årsmodeller är inblandad i Takata skandalen med livsfarliga krockkuddar, där bör man tänka sig för två gånger om den inte är utbytt.

För övrigt är flertalet bilmärken drabbade av de farliga krockkuddarna, jag har inte varit intresserad nog för att lista dem, men att det är många, det har framgått, skulle nog inte våga köpa en begagnad, speciellt inte i dessa prisklasser utan att speciellt ha undersökt om den är drabbad och om den fått de felaktiga kuddarna bytta?

Bara några få bilmärken är inte drabbade alls av detta och Opel hör dit.

Uppdaterat: 2017-02-26 11:22
duccedriver skrev:

Någon har slagit i dig att v40 är skit...
Troligen bästa volvon sen just 940.
Inte alltid supervackra under 10, men kan man leva med lite bruna kanter, funkar dom oftast bra
Köp inte 1,8, det är sämsta motorn....
Och köp nyare än 01, säkerheten och rostskyddet är betydligt bättre på dom.
Tur räcker, har hört talas om dom som vinner på lotter, men kunskaper ökar oddsen när det gäller bilar....

Ang. V40 1.8 så finns det två olika 1.8-motorer. 1.8i är Mitsubishimotorn, som även känns igen på att det står GDI på motorkåpan. Den bör man absolut undvika! Men det finns även en 1.8 (utan i) som enligt vad jag hört är svensktillverkad. Jag har hört att den ska vara OK, men vet inte om det stämmer... En kompis har i varje fall haft en sån i många år nu och den har det inte varit några problem med.

Uppdaterat: 2017-02-26 19:41

Tack för många bra tips och råd!
Kommer ta med mig någon bilkunnig när det väl är dags att kolla på em bil men lär behöva rota runt i blocket djungeln på egen hand och då är det kanon att ha liite hum om vart man ska börja iaf! :)

Uppdaterat: 2017-02-26 23:40
Världens vackra... skrev:

Citroën Xsara. Väldigt "basic" bil utan en massa fransk teknik-akrobatik. För 15000:- får du en riktigt skaplig Xsara. Krocksäkerheten tycker jag är bra. Min Xsara gick på skroten efter att ha blivit rammad av en annan bil. Jag klev ur utan skador. Kombivarianten är vanlig.

Jag instämmer gärna. Har haft 2 Xsara och de har rullat fint. Särskilt kombin rekommenderas. Låg skatt, billig försäkring och låg bensinförbrukning, tankade aldrig över 0,74 trots vinter och stadskörning.
Säker för sin klass, rymlig och bra utrustad.
Rost existerar nästan inte på Xsara.

Nackdelar? Är inte särskilt kul att köra, men man kan inte få allt..

9-5 är en bra och säker bil, men.. inte billig att föda. Det är ju en helt annan storleksklass.
Focus är kul att köra, men varning för rost.

Uppdaterat: 2017-02-27 08:08
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Håller med hultarn här, Xsara är ett fynd om du hittar en bra, en blivande entusiastbil (?, en annan tråd) , den håller väl fortfarande hastighetsrekordet i TVs älgtest?
Saab 9-5 är en utmärkt bil, säker och bekväm, men liksom V70 ganska törstig och dyr i skatt.
Focus och Astra ger mycket bil för pengarna och de behöver inte vara så rostiga, rost är ju f.ö. det enklaste att upptäcka.

Uppdaterat: 2017-02-27 20:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - när det gäller hastighetsrekordet förväxlar du den nog med Xantia med nån form av aktiv fjädring. Xsara är en förhållandevis enkel bil.

Uppdaterat: 2017-02-27 21:24

Pi, du har helt rätt, ursäkta.

Uppdaterat: 2017-02-27 21:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det finns bara ett 40-tal Xsara på Blocket (exkl Picasso-modellen) så urvalet är inte över sig.

Uppdaterat: 2017-02-27 21:45

Ja, det var Xantia Activa som satte rekord. Lite kul att en standardbil piskar de flesta sportbilar.
Xsara är en helt annan bil, mycket enklare, och utan den fina gashydrauliska fjädringen.
Xsara har många gemensamma delar med kusinerna 306/307 vilket gör delarna billigare.

När det gäller rost och Focus, verkar det inte vara ovanligt med rost i framvagnsbalken, och DET är inte kul...
Synlig rost är ju ett mindre problem.

Uppdaterat: 2017-02-28 13:00
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn, rost i framvagnsbalken framkommer vid besiktning, det gäller att köpa en med så färsk besiktning som möjligt, eller att besikta före köp!

Uppdaterat: 2017-02-28 18:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Toyota Carina fås billig og er den rustbehandlet er de unik

Uppdaterat: 2017-03-01 10:11

En Toyota i det här prisläget brukar bara vara skräp, hittar du någon som inte är färdig för komposten är den antagligen mekaniskt utsliten.
Carina är dessutom en bil med bedrövliga vägegenskaper, kanske en av Toyota sämsta, men den är rätt snygg.
Nej spola Toyota, de som är något med är för högt prissatta.
Du har ju fått många förslag till andra märken, välj ett vanligt som det finns delar till och är känt bland märkesoberoende mindre verkstäder.

Uppdaterat: 2017-03-01 14:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Astran jag länkade till är tydligen redan såld, det var ju inte precis en överraskning, bilar (Astra) som den säljs på bara någon vecka oftast.

Uppdaterat: 2017-03-01 15:15