Måste byta ut en 20årig trotjänare - den ska nog inte gå längre än april ut - Letar därför nytt fynd.
Lite novis på just Saab så jag frågar expertisen. Priset verkar vara overkomligt .. Var är fallgroparna, vad ska man se upp med?
http://www.blocket.se/kristianstad/Saab_9_5_2_2_TiD_Sportcombi_65450819.htm?ca=11
Kommentarer
Just den bilen du länkade till ser oförskämt bra ut i lacken för att cara tolv år. Det brukar alltid finnas ytrost på hundbenets nederdel, på bakluckan över nummerplåten och på tanklocket. Här syns ingenting!
Om du måste ha en diesel så föreslår jag att du letar efter en modell efter -06 då Opeldieseln ersattes av Fiat (även i Opel!).
Den motorn sitter fortfarande i mer än trettio olika modeller från flera tillverkare.
Opelmotorn som sitter i t.o.m. 05 är visserligen slitstark, men lite törstig och ganska trög. Den var populär bland taxi för just slitstyrka.
När det gäller vanliga fel är det när det gäller bensinmotorer den ökända oilsludgen som fram t.o.m. 04 drabbade främst de som inte skött motorn när det gäller olja och samtidigt haft många kallstarter, men det spelar knappast någon roll nu, de som finns kvar är modifierade och bör inte ha några fel.
Men kolla oljan, lyssna på motorn efter kedjerassel, ingen motor går helt tyst, men det ska inte vara onormalt. Och kolla serviceboken!
Men även när det gäller bensin rekommenderar jag en senare årsmodell.
Rostpunkter har jag redan nämnt, i övrigt är den inte särskilt känslig.
Chassit har en svaghet och det är Opelbakaxeln där främre länkarmsbussningarna av gumi inte är de bästa. De byttes ut mot uretanbussningar påp senare modeller och de bör vara bytta, det är lätt att se underifrån, de ska vara blå eller lila om de är bytta.
Kolla växellådan, den ska vara lättväxlad och kopplingen ska ta jämnt, men det gäller alla ju alla bilar. men den här lådan bör ha fått ny olja minst var 10000 mil, något som sällan görs. Välj gärna en automatväxlad bil, den har en utmärkt Aisinlåda med lockup på de högre växlarna. men även den ska ha oljebyte och renspolning var 8000e mil, kolla att det är gjort. Växlar den knyckigt vid en provkörning kan du misstänka att det slarvats med bytet och då ska du kräva det eller pruta ca 4000:-.
ACC ska fungera, den är dyr att fixa.
Lycka till.
Här i familjen fanns till för en månad sen en 9-5 (manuell) och en 9-3 (automat). Båda från 07. och bensin/etanol. Båda bilarna kördes på ungefär samma sätt, tyvärr rätt mycket kortare än 1,5 mil. Min erfarenhet av dessa två är att 9-3 är mera pålitlig. 9-5 ha hela tiden haft irriterande småfel, inget dyrbart bara irriterande. Kopplingen behövde justeras ofta. Men den är fantastisk trevlig att köra även vintertid. motorn 2.0 är rätt törstig och 1.8 och 2.3 likaså, våran mekaniker säger att eftersom alla 3 är lika törstiga så ta största motorn och helst med automat. 9-3 känns modernare och är, tycker jag, en bättre framtoning, automaten mycket bra, jobbar sömlöst för det mesta. Vi märkte inga problem men den blev renspolad vid 10.000 mil för säkerhets skull. Om du inte är helt låst vid Saab så kan jag tipsa dig om Opel Insignia från årsmodell 2011/12. Är ju nästan en Saab -)). Mycket bekväma bilar med bra drivlinor och motorer, 140-220 hk. prisbilden på dessas är mycket bra. Kolla på www.autouncle.se, där kan du skräddarsy vad du vill ha (även Saab) och får även prisbilden på den bil du tittar på jämfört med andra likadana bilar. Lycka till.
Blå eller lila .. tack saabnisse! Knepigt att byta om ifall att?
Diesel ska det va' och jag har förstått att 2,2 an är både trött och törstig. Men är den bra?
Kosmetisk rost på en bil för 20' är helt acceptabelt. Några andra "vanliga" fallgropar på den jag länkar till? (den är automatväxlad saabnisse, byta olja på en aisinlåda är ju inte mycket svårare än att tanka). Vanliga elfel eller annat man lätt tröttnar på?
Naturligtvis tittar vi i serviceboken ... Men, rem eller kedja på 2.2 an .. Någon som vet?
Nej, främre bussningarna är inte så bökiga att byta och uretanbussningarna håller bra. Man kan märka om bussningarna är paj på att det bildas små gropar i bakdäckens slitbanas ytterdel. Anledningen är att hjulen vrider sig "toe-in" när bussningarna kroknar och det märks också på att bullret från bakdäcken ökar.
Det sitter kedja i 2,2 dieseln, men rem i den nyare Fiatdieseln.
Byta olja i en Aisinlåda är inte enkelt. För att det ska bli riktigt krävs en ganska omfattande procedur. Det finns ett klipp på You Tube om hur det går till om man inte har en tvättutrustning för automatlådor som finns på några större verkstäder.
Det har behandlats här på forumet tidigare, ska se om jag hittar det.
Vi har fyra Saab i familjen, en 9-5 bensin automat, en 9-5 diesel (Fiat) automat, en 9-3 bensin manuell och en 9-3 cab automat.
Jag hittade länken om automatoljebyte: http://www.vibilagare.se/forum/530/oljebyte-i-automatlada-42924
Det är lite märkligt med de här rostställena på 9-5!
Tanklocket kom på 900 1982, på 9000 som kom 1984 hade man ett annat rektangulärt plastlock som givetvis aldrig rostade.
När så 9-5 kom fick den det gamla rostkänsliga locket från 900! Varför i h-e behöll man inte locket från 9000?
Och varför rostar hundbenet och bakluckans del över nummerplåten? Den är bevisligen förzinkad under lacken, men förmodligen är lacken ganska tunn, men det är väl ingen skillnad mot den övriga karossen? Den är ju inte heller särskilt utsatt, inte som hundbenen.
En annan sak som försvinner är ju färgen på emblemen, men de går att ersätta relativt enkelt och innan de nya monteras kan man förse dem med ett extra lackskydd.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.