Vi Bilägares forum

Rymlig praktisk kombi max 80k

Rymlig praktisk kombi max 80k

Hej,

Står inför ett bilbyte och har beslutsvånda. Har alltid haft som motto att en bil inte ska kosta mer än man får ut på ett uttag i bankomaten, men stigande ålder och inte minst ett litet barn har ändrat min inställning.
Vi lever för tillfället på en lön och renoverar vårt hus så budgeten är lite tight, max ca 80.000. Helst något lägre men kan även gå upp någon tusing om objektet verkligen känns rätt.

Förutsättningarna är;
- Rymligt bagage. Ska helst få in något lite mer när Emmaljungan är på plats.
- Plats för två barn i barnstol.
- Hyffsat oöm då vi renoverar hus med allt det medför.
- Kör ca 1500 mil per år, väldigt blandad körning. Allt från småturer i stan till 40-mila turer. Ingen pendling i nuläget. Tror dom flesta turer är mellan 1-5 mil.
- Plus men inget krav om den får dra ett släp med totalvikt 1300kg på b-kort. Behöver ej gå lastas till max så lägre bruttovikt är ok.
- Diesel med bytesintervall på partikelfilter är ej intressant. Inte heller diesel med hög årsskatt.

Har kikat på V70 och Skoda Octavia men är öppen för fler förslag!?

Tacksam för förslag!

Mvh / A

Uppdaterat: 2016-10-18 08:35

Kommentarer

brut 33 skrev:

C5 tveklöst

Intressant tanke. Har inte riktigt tänkt på c5.. Men ser bra ut, verkar vara mycket bil för pengarna.

Någon med koll på ägandekostnader? Reparationer, service, kamremskostnader, partikelfilter, kända fel att hålla koll efter?

Uppdaterat: 2016-10-18 09:27

Alla dieslar med partikelfilter kan väl råka ut för att man måste byta filtret så diesel borde överhuvudtaget inte vara intressant för TS - inte minst med det redovisade körmönstret och årliga körsträckan. Kan en C5 vara aktuell så borde rimligen alla lite större kombibilar kunna vara aktuella. Men glöm inte att kombibilar i Golfklassen idag ofta är närapå lika rymliga inombords som lite större kombibilar - möjligen den inre bredden undantagen.

Uppdaterat: 2016-10-18 10:24

Nä, innerst inne inser jag väl att diesel inte passar oss. Tyvärr, gillar dieselkaraktären.

Har inte riktigt samma syn på Golfklassen, eller så har helt enkelt tittat på fel modeller. Har kollat in Ford Focus och Opel Astra, innerutrymmena räcker gott och väl till oss men bagaget är kort... Barnvagn på längden är inte att tänka på och på bredden lämnar inte mycket plats kvar framför eller bakom. Sen att det oftast är minst lika högt som i större modeller hjälper inte jättemycket. Octavian är undantaget i den klassen.

C5an någon tipsade om ser åtminstone utifrån sett ut att ha rätt långt bagage, därför den spontant verkade intressant.

Tack för era synpunkter än så länge!

Uppdaterat: 2016-10-18 17:37

Kolla flera Golf-klassare för det skiljer en hel del. Astra har alltid fallit för oss eftersom man suttit så obekvämt och instängt i baksätet. Nyare Focus är obekvämare/trängre i baksätet än den modell som kom runt 2005/2006. Golf 6:an överraskade oss när vi skulle byta 2011 med att ha riktigt OK plats i både baksäte och bagage. Men allt beror ju på vilka utrymmesbehov man har.

Uppdaterat: 2016-10-18 18:09

Golfen är riktigt bekväm, har dock svårt att hitta fördelarna vs Octavian? Samma motorer, mycket närbesläktad bottenplatta men dyrare och något mindre. Vad har jag missat? :) Är rostskyddet bättre?

Uppdaterat: 2016-10-18 19:56

Nja - visst finns det lite skillnader, bl a har Golfen backkamera om bilen har dragpaketet, men i valet mellan dessa båda så får väl främst personliga preferenser avgöra.

Uppdaterat: 2016-10-18 19:59

Har varit och tittat på en octavia 1,8 tsi. Gillade den även om just det exet kändes dyrt för sina mil... Nästa 80 för en sex år gammal skoda som passerar 17k vilken dag som helst verkar mycket?

Men vågar man satsa på en sådan? 1,4tsi verkar ju vara att be om dyra bekymmer pga kamkedjeras och elände. Har Vag samma haft samma bekymmer med alla tsi runt 2010-11 eller är det specifikt just för 1,4:an?

Uppdaterat: 2016-10-22 08:55

Både Golf och Octavia av de här årgångarna är lite högljudda, Golf något bättre, men hur man störs av det är individuellt.

Har du provat en Focus, det är en bil som är avsevärt bättre än sitt rykte. men försök hitta en Ghia, den är betydligt tystare och bättre utrustad än standardmodellen.

Uppdaterat: 2016-10-22 09:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi har diskuterat det tidigare saabnisse och jag vidhåller att en Focus Ghia inte är tystare än en Focus i andra utrustningsutföranden - däremot lite bättre utrustad. Har ägt Focus och kört flera versioner så det är den erfarenheten jag grundar mina åsikter på. Sen finns väl inte ens Ghia i senare årsmodeller av Focus men möjligen i de prisklasser TS kollar. Och som jag redan nämnt - är det utrymme i baksätet man letar så är den Focus kombi som kom runt 2005/2006 rymligare/bekvämare än dagens modell. Sen har den nya givetvis andra fördelar. Dock har dom gemensamt den nackdelen att dom saknar dubbelt golv i bagagerummet så man har inget ställe att "gömma undan" de småprylar som man ofta vill ha med i bilen. I det avseendet är nog Golf Variant (kombi) överlägsen i klassen. Och även om Golf 6 Variant inte anses speciellt tystlåten så är den tystare än den Focus-modell jag nämnt ovan. Nuvarande Focus (2016) anser jag dock är ett stort steg framåt i "oljuds-hänseende" jämfört med de äldre modellerna.

Uppdaterat: 2016-10-22 10:21

Pi, Ghia hade isolering i B-stolpen, det saknade den vanliga standardmodellen och därför väsnas det i vänster/högerörat från springan där bältet kommer ut!

Bl.a.

Uppdaterat: 2016-10-22 21:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En kollega kör en fokus ghia ca 2008, den är nog det bullrigaste jag åkt i tillverkat på den här sidan millennieskiftet. Fast kanske är grova däck eller något, det ska jag låta vara osagt. I vilket fall lockar den modellen inte, delvis pga det.

Octavia har jag haft/nyttjat några äldre ex av, en av varje generation. Dom har iaf inte bullrat mer än jag utan vidare kunnat acceptera. Kan inte tänka mig att det blivit sämre med åren?

Har även börjat snegla lite mot avensis, man får visserligen gå ner några år i årsmodell men är det en god tanke eller bara att släppa?

Uppdaterat: 2016-10-23 13:26

Däck, grova eller slitna, kan ställa till det mycket ljudmässigt. Håller fortfarande inte med saabnisse ang Ghia-modellens ev bättre ljudisolering men strunt i det. Jag har i alla fall kört ca: 10.000 mil i en Focus Kombi -07 och den var lite ljudligare än den Golf Variant -12 jag ägde efter Focusen. Men jag bytte sommardäck ett tag innan jag sålde Focusen och den blev avsevärt tystare - men trots det var Golfen ändå lite behagligare ljudmässigt även om inte heller den tillhörde de bästa i klassen.

Uppdaterat: 2016-10-23 13:46

Eftersom du pratar om rymligt bagage och att Emmaljungan ska få plats så bör du kanske ta med barnvagnen och provpacka intressanta bilmodeller. Då ser du tydligt hur mycket plats som blir över för övrigt bagage. Golf och Octavia, liksom Passat, har visserligen ganska stort bagage, men dom är bara 1 meter mellan hjulhusen. En V70 II (från -08 och framåt) är 1,14 mellan hjulhusen och dom 14cm extra kan ibland ha stor betydelse. Passat har däremot längst bagagemått på längden - 113cm med uppfällt baksäte, mätt i golvhöjd, V70: 109, Octavia: 108 och Golf kombi: 104cm. Hur stort du behöver kan bara du bedöma, men eftersom jag nyligen tittat på nämnda modeller tillsammans med en bekant, som skulle ha plats för en hundbur, så ville jag delge vad vi då mätte upp.

Avensis är väl inget dumt val, men tänk då på att den har ganska inträngande hjulhus, så bredden påverkas ganska mycket längst in.

Uppdaterat: 2016-10-23 13:56
Rutger Jönåker skrev:

Eftersom du pratar om rymligt bagage och att Emmaljungan ska få plats så bör du kanske ta med barnvagnen och provpacka intressanta bilmodeller. Då ser du tydligt hur mycket plats som blir över för övrigt bagage. Golf och Octavia, liksom Passat, har visserligen ganska stort bagage, men dom är bara 1 meter mellan hjulhusen. En V70 II (från -08 och framåt) är 1,14 mellan hjulhusen och dom 14cm extra kan ibland ha stor betydelse. Passat har däremot längst bagagemått på längden - 113cm med uppfällt baksäte, mätt i golvhöjd, V70: 109, Octavia: 108 och Golf kombi: 104cm. Hur stort du behöver kan bara du bedöma, men eftersom jag nyligen tittat på nämnda modeller tillsammans med en bekant, som skulle ha plats för en hundbur, så ville jag delge vad vi då mätte upp.

Avensis är väl inget dumt val, men tänk då på att den har ganska inträngande hjulhus, så bredden påverkas ganska mycket längst in.

Absolut. Provlasta är a och o. Därför jag hittills fokuserat på v70 och Octavia för jag vet att dom funkar. Men tror garanterat att även andra modeller som funkar finns. Annars skulle ju alla barnfamiljer ha dom modellerna :)

Stort tack för måtten, uppskattas!

Uppdaterat: 2016-10-25 09:30

Finns absolut andra modeller att välja på. Exempelvis Ford Mondeo, Skoda Superb, Mazda 6, Subaru Outback, för att nämna några. Men dom har jag inga mått på, men det finns det tester i biltidningar som brukar ange. Av dom vet jag att Outback 2.5 (bensin) får dra 1400kg med B-kort och före -14 hela 1460kg. Har ingen koll på dom övriga, men tror det är mindre. Lycka till med köpet!

Uppdaterat: 2016-10-26 23:22

Mondeo är en bil som jag aldrig skulle ha funderat på för tio år sedan, men nu när jag har personlig erfarenhet av den har jag ändrat uppfattning. Den här är visserligen ganska ny, men jag kollade med två bekanta som haft Mondeo sedan 2006 och 2007 och det var märkligt hur nöjda de var. Den ena hade kört över 25000 mil och hållit noga koll på utgifter och det är en av de billigaste bilar han ägt, nu åker han Volvo V40 av olika anledningar, men är inte alls lika belåten.

Mondeo är nog en bil som är bättre än sitt rykte.

Uppdaterat: 2016-10-27 13:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ha, hm... men nu ser det ut som Vectra Kombi är på gång igen... lika perfekt som alltid, rätt pris, i denna prisklass oöverträffad lastkapacitet och utrymme i baksätet, egenskaper och uppfyller alla önskemål.

2.0 Turbon är den som gäller.

Uppdaterat: 2016-10-27 16:35

En sen update. Tack för alla svar!

Efter några veckor med förkylningar som löst av varandra i familjen, övertid och födelsedagar så kom nu en helg med provkörningsmöjligheter. Grannbyns bilhandlare körde en öppethus-helg dessutom. Efter att ha provkört och provlastat några olika modeller vi inte tidigare testat, Ford Mondeo, v70 2,0f (kört v70 men inte det alternativet) , och en Golf kombi så hamnade vi i en Avensis. Sen provkörde vi inte fler . Det kändes rätt, min sambo älskade den och barnvagnen gick lätt in på längden med hyfsad plats bredvid. Just det exet var inte klockrent, vit och saknade dragkrok, men modellen kommer vi sannolikt gå vidare med. Lite lite över vår tänkta budget men tror att den kan ge skaplig totalekonomi ändå.

Tänker / känner vi rätt? :)

Uppdaterat: 2016-11-19 19:05

Okwin, är det Avensis med bensinmotorn du är ute efter så rekommenderar jag CVT-lådan (automaten). Krävs lite tillvänjning men när man förstår fördelarna så är det en riktigt trevlig teknik.

Uppdaterat: 2016-11-19 19:49

Väljer ni nu till slut Avensis, så kom ihåg att Toyota har ett tämligen tveksamt rostskydd. Kolla gärna bilen ordentligt före köp, och är den inte redan för rostig i underredet är tipset att kosta på en tilläggsbehandling.

Annars hade jag tänkt tipsa om Octavia som finns med fler motoralternativ än de du nämnde - 1.8 TSI och 1,4 TSI. Jag har en Octavia MPI, vilket är en 1.6 etanolflexi utan överladdning på 102 hk. Knappast någon racermaskin men den är fullt tillräcklig, och dessutom märkbart billigare än TSI-varianterna. Har kört min i sex år och förutom service och påfyllning av bensin och spolarvätska har jag inte behövt göra mer än byta några glödlampor.

En mindre nackdel med etanolflexin är att serviceintervallet är 1500 mil vilket är tätare än för bensinarna som har 2000 eller 3000 men jag är inte säker på att det innebär någon avsevärt höjd kostnad totalt sett med hänsyn till det lägre inköpspriset. Den viktigaste serviceåtgärden på en etanolare är dessutom oljebyte vilket man faktiskt enkelt kan göra själv om man vill.

Uppdaterat: 2016-11-24 14:34