Vi Bilägares forum

Rolig och driftsäker bil för 50 000?

Rolig och driftsäker bil för 50 000?

Ska göra mitt första bilköp, och tar mycket tacksamt emot tips! Begagnat via butik.

Jag har definierat mitt önskemål till en mindre modell i mellanklassen för runt 50 000, 15 000 mil och (gärna) 150 hk.

Mitt förstahandsval är en Subaru Impreza 2.0 eller 1.5 från 2008. Vad har ni att säga om den bilen? Min absoluta topp-prioritet är driftsäkerhet, att slippa dyra lagningar iallafall några år framåt.

Andra bilar jag har tittat på är Audi A3 och Mitsubishi Lancers halvkombi.

Otroligt tacksam om någon av er har initierad kunskap/erfarenhet av dessa bilar och kan ge mig råd och tips!

Kan tilläggas också att jag haft och kört bilar i mer än tio år (ärvt/lånat osv) så det är ingen ”förstabil” jag är ute efter. Vill ha en bil som är rolig att köra och som inte går sönder. Använder bil ett par gånger i veckan för utflykter och storhandling, och ibland längre resor (med skidutrustning etc). Åker oftast två personer.

Tycker ni att jag är rätt ute med de modeller jag kollat på?

Tack på förhand!

Uppdaterat: 2021-03-04 17:38

Kommentarer

Honda Civic 1.8 från årsmodell 2006. För 60 kan man ibland hitta en Type R.

Uppdaterat: 2021-03-04 20:48

Jag satt och funderade på det du säger angående att ha en bil som "inte går sönder" och det verkar vara ett rent lotteri. Jag har ägt bilar som andra sagt skulle vara den värsta ägarmässiga mina i form av reparationer som finns men inte haft ett enda problem. Jag har startat och kört. Är handskfacket fullt med kvitton så är det ju antingen eller, antingen så är bilen äntligen iordning eller så kommer lagningarna aldrig ta slut och man får "ta över" ett fordon som aldrig kommer sluta behöva verkstad. Det är en chansning, hur man än gör. Jag köpte en Passat för många år sen som gått hårt och länge, den hade enorma högar med verkstadsfakturor i handskfacket. I det fallet så hade jag nog tur för när jag tog över den, gick den utan knot väldigt länge. Det kunde likagärna blivit tvärt om.

Det man kan kika på är ju att se till att förutsättningarna blir så bra som möjligt. Köp en modell som har motor och växellåda som inte skrivs spaltmeter med galla om i media. Redan där, tror jag du isf raderat ut stora potentiella kostnader i reparationer för sträckta kamkedjor, trasiga växellådor, lagerkras i balansaxlar, oljesludge och gud vet vad. Att vara lite påläst där kan väl i viss mån påverka utfallet vad du får betala på verkstaden framöver. Sen tycker jag väl i sak att man inte ska satsa på en diesel bara för att motsvarande bensinare inte verkar speciellt bra men det kan ju vara värt att ha med i tanken.

Uppdaterat: 2021-03-15 10:48
/Hilife