Vi Bilägares forum

Rekommendera icke RFT däck till BMW 520 D Touring XDrive

Rekommendera icke RFT däck till BMW 520 D Touring XDrive

Har idag Pirelli RFT 24545R18. Högljudda! Ej komfortabla. Stötiga. Bak räcker minst två säsonger. Fram denna säsong. Men avser byta ty är trött på RFT-däcken! Vill få tystare däck! Och bättre komfort. Kör ca 1300-1400mil/år.
Vill få råd / rekommendationer på däck som har använts med goda erfarenheter i st för RFT däck. Vidare måste man använda * stjärn-märkta däck?
Uppstår några problem om jag endast byter framdäck till icke RFT och behåller bakdäcken?

Uppdaterat: 2020-04-27 10:34
Jocke

Kommentarer

Alla andra däck är bättre än RFT
Du måste byta alla däcken, du kan inte ha RFT och inte RFT på olika axlar
Du behöver inte ”stjärnmärkta” däck
Jag har haft en sådan bil du har. Bytte till Conti Premium Contact. Inga stjärnmärkta. Bilen blir som ny, all spårning försvinner, bilen går tyst och komfortabelt. Ja exakt så som bilen skall vara från fabrik.
Så mitt råd, byt snarast ut samtliga däck mot några som presterar bra i test. Jag blev nöjd med Conti däcken. Men du kan nog köpan vilka kvalitetsdäck du vill och som din däckleverantör har bra pris på.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Du måste absolut byta ut alla fyra däcken till icke-RFT! Speciellt eftersom du har xDrive och annars kan skada fördelningslådan. Har du samma dimension på alla fyra hjulen så behöver du inte stjärnmärkta däck. Verkar inte heller finnas stjärnmärkta icke-RFT i din dimension.

Uppdaterat: 2020-04-29 14:44

Vi har en BMW X3, nya modellen, som med tveksamhet köptes med RFT, kom med Bridgestone. Bilen i sig är mycket tystare än 2015 års modell, inget väg- eller däckljud öht. Ibland tror man sig ha förlorat hörseln!

Uppdaterat: 2020-05-03 19:43

Nu har faktiskt även RFT däcken utvecklats och blivit tystare. Men däcksverkstäderna svär långa eder då dom skall byta dom omedgörliga däcken.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Numera kan man dock faktiskt beställa en ny BMW utan RFT även om utbudet brukar vara begränsat till minsta fälgstorleken. Eftersom jag inte kör tillräckligt fort för att ha nytta av 20-tummare på allmän väg så är det dock inget problem för mig.

Uppdaterat: 2020-05-04 15:53

Tack för svar. Uppskattat.
Nya frågor: Hur många mil (mest långa landsvägsmil) bör man få ut av orginaldäcken Pirelli 245/45/R18 RTF (sitter på bilen) respektive på nya icke RFT däck t ex Continental Premium Contact? Vilka är bensinsnålast? RFT eller icke RFT?
Vidare, Conti finns i 3 respektive 5 modell. Skillnad? Vilka rekommenderar ni som kan däck bättre än jag.

Uppdaterat: 2020-05-04 16:43
Jocke

Skall du ha däck som rullar långt så är det väl bara Michelin som kan rekommenderas.
Premiumcontact 3 är er en äldre modell. När jag bytte på min 520xd så sjönk förbrukningen något. Men det där med förbrukning är väl mer beroende av däckbredd än fabrikat i samma storlek.
Mina däck var slut efter knappt ca. 3000milm, framförallt blev dom snedlitna då BMW är jäkligt känsliga för felinställda hjulvinklarna, så var ett bakdäck som blev litet i ena kanten. Så en fyrhjulsintällning och nya däck så blev bilen riktigt trevlig, kursstabil och tyst.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Svårt att säga. Har Pirelli P7 RFT 225/60-17 på min X3 och efter cirka 3000 mil (bilen har totalt gått över 7000) så har de gott om mönster kvar. Kan hända att förburkningen sjunker något med icke RFT, inget jag tänkt på dock. Har dock bara icke RFT på vinterdäcken. En markant skillnad är inte bara att bilen blir tystare den går också bättre över ojämnheter eftersom vanliga däck är betydligt lättare än RFT, så den ofjädrade vikten sjunker avsevärt. Skulle jag beställa en ny BMW idag skulle jag välja bort RFT alla dar i veckan.

Uppdaterat: 2020-05-04 22:31