Jaha, då var det dags för ytterligare ett köpråd.
Lite kort så har vi blivit fler i familjen så behöver en bil till då frugan inte vill vara billös i veckorna, då vi redan har en kombi får den rulla på som familjebil något år till och det blir en ny jobbil till mig.
Bilen används till att köra till kunderna och jag har körersättning från jag lämnar min uppfart, efter skatt får jag behålla ca 32kr/mil och har kört runt 3000mil om året för jobb. Räknar inte med att det blir mindre bil närmsta året när jag kommer tillbaka från föräldraledigheten då flygen inte är vad de var innan Corona men kör på 3000mil som exempel.
Detta ger mig alltså 96k om året i körersättning minus lite fasta kostnader som skatt och försäkring (~7500kr per år för en Hyundai i30) så säg 85k om året som ska täcka värdeminskning för bilen, service och reperationer, soppa, däck osv.
På 3år blir det ~250k för 9000+ mil, för 4år ~340k för 12000+ mil.
Krav och visioner för bilen:
*Automatare är nästintill krav samt Farthållare, helst adaptiv.
*Bränslesnål vid högre hastighet (80%+ av min körning görs på motorväg i 120-130 km/h, resten på 80-90 väg). Minimalt med stadskörning och landar väldigt sällan i bilköer tex.
*Bekväm, inte helt sällan jag sträckkör 30-40mil.
*Inte för högljud, klart tystare än en 2010års Hyundai i30 i alla fall, 2014 och framåt ska vara bättre.
*"Lagom" motor, ligger alltid på farthållare så den behöver inte vara piggare än nuvarande bil, men inte heller tröttare så den sackar i backarna och blir törstig vid önskad hastighet.
*Tillräckligt rymlig, för en hyfsat lång och bred man. Tex Volvo V40 var som att sitta i en sardinburk. V60 var en mycket trevlig hyrbil dock men de är dyra..
*Behöver inte vara en kombi då vi redan har en, men jag ser det absolut inte som ett minus om det inte påverkar övriga krav negativt.
Så med denna lägesbeskrivning. Vad skulle ni rekommendera mig att titta på för bilar?
Antar jag ska titta på bilar på max 10k mil med tanke på jag vill ha den till att köra i alla fall 9-12k mil själv, eller är det en lite förlegad syn att man ska hålla sig under 20k mil för att få hyfsat problemfritt ägande?
Kommentarer
Elbil utan tvekan.......laddar du hemma kör du för runt 2 kr milen, 30 spänn över per mil kan du plocka en trevlig bil för.
Ett annat alternativ är att kolla på privatleasing, av en helt ny bil. Kollade på en I30 automat 140hk, 2000mil/år, v-däck, försäkring, service. Kostar runt 4000kr/mån. Klart att det blir lite dyrare, för du måste lägga till mil per år för att klara din körsträcka. Men att lyssna vad privatleasingkostnaden blir för 3000mil eller 4000mil/år skadar ju inte. Då får du helt ny bil, och behöver inte tänka på värdeminskning eller liknande. Sköter du bilen på ett bra sätt(normalt sätt) så får du heller inga straffkostnader när avtalstiden är slut.
Om jag skulle ha samma yrke som dig så skulle jag utan tvekan införskaffa mig en större bil för säkerheten, tystnaden och förbrukningen är inte mycket mer. Så en diesel i automat, och en som står sig oavsett miltal. Skulle säga Volvo, Audi, BMW. Mercedes. Om det räcker till så är 3 serien mycket trevlig bil och tyst.
Tanken har slagit mig men har aldrig riktigt fått ihop mina krav med en bil i min prisklass samtidigt som jag håller det smidigt nog för mig.
Om jag har en Elbil med en räckvidd på 40mil så borde jag kunna ladda 2/3 av milen hemma, med en räckvidd på 30mil strax över hälften, 20mil kanske 1/3 i bästa fall hemma. Resten skulle i så fall bli på parkeringen hos kund om möjligt eller vid hotellet samt stop längs motorvägen för en snabbladdning. Jag har faktiskt inte räknat på vad milkostnaden skulle landa på med det upplägget men högre än 2kr i alla fall.
För att inte tala om att elbilar med en räckvidd på 30mil+ börjar bli riktigt dyra.
Sen har jag en hel del arbete i Danmark, vet inte hur smidigt det är att ladda elbilar utomlands, om man behöver separata abonnemang för det för att kostnaden inte ska springa iväg? Diesel och bensin är i alla fall klart billigare där än här hemma.
Finns där något enda fall där det faktiskt är förmånligt med leasing eller är det bara att man pröjsar för att det är smidigt och att man slipper punga upp med hela kostnaden på en gång?
Har inte räknat på det men gissar på att till och med den jämfört med i alla andra länder väldigt ofördelaktiga tjänstebilen vore ett bättre alternativ i såna fall.
Jokkbot, det var bara ett tips. Så du kan göra precis hur du vill.
Vad bör man prioritera på dessa, nyare årsmodell eller färre mil?
Har tyvärr liten erfarenhet av dessa då det nästan alltid blir en Volvo eller Toyota man får när det är hyrbil. Men det är ju bara att provköra!
Jag tänkte precis som Henrik att du borde kunna räkna in en elbil. Sen om det funkar bra rent praktiskt är svårare att veta.
Tesla 3 (och S) borde funka alldeles utmärkt, gott om snabbladdare där du kan pipa in för ett kort stopp på dina längre resor.
Kia eNiro borde funka utmärkt om du mestadels kör på dom vältrafikerade lederna i södra Sverige, då är den i stort sett lika snabb som Teslorna.
Gamla Hyundai Ioniq är en budget-bubblare. Litet batteri men snål som attans och laddar riktigt snabbt så längre resor blir lite konstiga med flera småstopp, men som med eNiro så funkar det nog bra om du mestadels kör i dom vältrafikerade delarna av södra Sverige.
Jag pendlar ca 120 mil+ i veckan (20 mil enkel väg) och kör en Tesla S och det är helt överlägset. Jag pendlar Kungsbacka - Helsingborg och Bee (laddabbonemang) som kostar 399 månaden där du kan ladda obegränsat och i södra Sverige är Bees nätverk verkligen överallt.
Jag är hur nöjd som helst och i och med den låga kostnaden så är elbil totalt överlägset. Dessutom finns ju Teslas nätverk överallt (även Danmark) och behöver man snabbladda är de knappast dyrt.
Som pendlare vill jag också slå ett slag för Teslas autopilot (jag har 2.5). Helt överlägsen och kör i princip själv på motorvägen vilket är grymt skönt när man pendlar så mkt som jag gör.
Ska sägas att jag kör en 100D också så fulladdat står den på 500 km. 20 mils körning i 130 km /h så har jag nästan alltid 23-24 mil kvar (om jag nu laddar fullt)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.