Ska just köpa dubbade vinterdäck och då jag inte har något reservhjul i bilen (eller ens plats för det) så vore det intressant att höra med någon som har erfarenheter av punkteringsfria däck i allmänhet, men i synnerhet Nokian Hakka 8 Run Flat.
Priset skiljer en del, frågan är om fördelarna överväger nackdelarna?
+ man kan tydligen kan köra vidare med punktering i 80 knyck i 25 mil med dem, borde ju räcka för att komma hem/verkstad.
- priset, ökar minst 3-400 kr/däck
- någon säger att bilens väghållning och komfort försämras, oklart hur mycket
Finns det någon här med utomordentliga förmågor och erfarenheter som kan uttala sig om denna typ av däck?
Kommentarer
Jag har punkteringsfria däck på min BMW X3 och jag tycker de fungerar alldeles utmärkt. De första generationerna var ganska hårda och spårkänsliga, men det känns som att de har blivit mycket bättre. Du nämner inte vad du har för bil dock. BMW har ju anpassat sina chassin för att klara av punkteringsfria däck. Om man sätter dem på en bil som inte är anpassad för den typen av däck från början, så kan det nog bli en komfortförsämring.
Hur vanligt är det med punktering?
Är det inte bättre med en assistansförsäkring som fixar problemet om det uppstår?
Förmodligen betydligt billigare än punkteringsfria däck.
Jag hade RunFlat däck på min BMW 118dA (Hakka R) och jag fick faktiskt punktering.. Eller det va inget jag märkte men bilen varnade för ett lågt däcktryck.
Jag märkte som sagt inget alls när jag körde. Allt kändes som vanligt. När jag stannade vid en mack så kollade jag och upptäckte då att det satt en metallbit i däcket. Testade att fylla men allt pös ut igen. I vilket fall som helst så var det bara att fortsätta att åka som inget hänt. Kanonbra faktiskt,
Det blev ett besök på en däcknasare dagen efter som kunde laga däcket.
Man kan ju tänka sig lägen då man hellre bara vill köra än att stå och vänta vid vägkanten på bärgarn, t.ex. när man har familjen med sig som ligger på trött- och hungerpsykosgränsen.
Kopierar (instämmer helt) i 'skodaägares' kommentar tidigare med ett par tillägg. Däcken är inte punkteringsfria, utan i viss mån körbara utan lufttryck. Så körbara att däckstrycksvarningssystem av någon sort i praktiken krävs, vid fredlig körning märks inte tryckfallet. Man invaggas i falsk säkerhet och efter några mil är det punkterade ändå så skadat att allt större fara uppkommer. Dessutom är det ofta speciella krav på fälgar för RFT.
Kastade in en beställning på kompletta hjul med Hakka 8 RunFlat, får helt enkelt se om de snurrar som de ska. Känns ändå rätt skönt som Deeds säger, man kan ta sig fram utan större stopp. En för Sverige något ovidkommande historia (eller?) som jag hörde var en person (en bekants bekant) som undvek att bli rånad genom att helt sonika köra vidare då rånarna kastat ut spik på vägen för att stoppa offren. En helt annan aspekt på punkteringsfria däck - Kanske något för preppers :-)
Det är ju en del som inser nackdelarna med RFT också, högre ofjädrad vikt. högre rullmotstånd och priset!
http://teknikensvarld.se/runflat-dack-ar-en-sorglig-historia-128829/
http://www.vibilagare.se/webb-tv/s%C3%A5-h%C3%A4r-bra-%C3%A4r-run-flat-d%C3%A4ck
Teknikens Värld verkar ju onekligen negativa, men Vi Bilägares inslag är väl egentligen i sak positiva till RunFlat/FlatRun däcken.
Min gissning är att alla Svenssons inom några år åker runt på RFT däck, men som sagt - det kräver att man har däcktryckskontroll på ett eller annat sätt, annars kan det nog gå åt skogen iaf.
Jag har - den inte helt logiska - kombinationen: RFT på sommarhjulen (original) och icke-RFT på vinterhjulen. Har aktiv TPMS.
Jag har fullt OK komfort med RFT - annars kritiserade för just det. Motivet för icke- RFT på vinterhjul är att vinterdäck har djupare mönster - mindre risk för punktering!? Snarast en rationalisering att jag inte ville kosta på RFT på vinterdäcken :o).
Min andrabil - 9000 T - går med icke RFT däck - sommar som vinter. Två punkteringar under c:a 100.000 mil med 9000 - båda fram och vid hög fart på sommaren. Lågt luftryck?
Nephologen, jo ViB är mer positiva, men i kommentarerna till artikeln kommer ju mer negativa erfarenheter fram från de som brukat RFT.
Jag har gjorde mig av med mina RFT som kom med bilen då jag tyckte att de lät alldeles för högt. De styva däcksidorna får ljudet att fortplanta sig enormt mycket mer än vanliga däck.
En däckreparationssats med minikompressor kostar inte så mycket.
Intressant observation, är detta något som andra observerat (är det kopplat till specifikt märke på däcken osv). En rep sats med kompressor har jag redan i bilen, men hjälper ju föga om hela däcket trasas sönder vilket händer emellanåt.
Följdfrågan är väl egentligen om det kan hända att även RFT-däck kan bli slamsor runt fälgen? I så fall kan man ju överväga "icke-RFT".
Kan inte minnas att det va speciellt högt ljud i min RFT. Inte högre än vanligt iallafall ;)
Däckbuller upplevs väldigt subjektivt.
Det har du helt klart rätt i Saab. Men om man jämför innan jag åkte in till däckverkstaden och efter så var skillnaden inte så att det märktes iallafall. Inte jag märkte menade jag ;) Hade vanliga däck som sommardäck och RTF som vinterdäck (dubbfritt)
Såg att artikeln i teknikens värld var 6 år gammal. Det har hänt en del med Run-flat däcken sen dess. Min föräldrar hade för 8 år sedan en 523i med just 18 tums run-flat däck och den var hopplös att köra på motorvägen. Spårade något otroligt. Min dåvarande 1-serie gick bättre men var mycket hård över ojämnheter. När det blev dags att byta däck på 1-serien så blev det Michelin, men fortfarande run-flat. Och skillnade mot de originalmonterade Continental-däcken är enorm. Bilen går mycket tystare och mjukare över ojämnheter. Så det har hänt en del med RFT-däcken.
Jag har flera bekanta som gjort samma sak och av samma anledning. Åtminstone BWM's RFT bygger på extra styva däcksidor vilket ger (enligt mig) ett ganska högt malande ljud i kupén.
RFT däck räddar dig ju inte heller om däcket exploderar eller verkligen går sönder. RFT innebär bara i princip att du kan framföra bilen med väldigt lite (inget?) luft i däcket - orsakat av en pyspunka och liknande.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.