Vi Bilägares forum

Provkört en ny demo bil

Provkört en ny demo bil

Testat en ny bil in för bilbytet.

Uppdaterat: 2019-03-20 23:57
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kommentarer

Ja så är det väl med alla hybrider utan sladd eftersom de laddas av bromsregenereringen. Bromsar man aldrig (som på landsväg) finns ju ingen extra energi att ersätta bensinmotorn med.

Uppdaterat: 2019-03-21 07:16

Lilla frun kör en 01a yaris som hon kört 500 mil om året med sista 8-9 åren och problemfritt förutom en bergning till verkstan.

Sedan sonen köpte en likadan 07/08a har frun kommit på att 01an är en riktig jobbig buller burk och vill ha nåt nytt..

Förbrukningen på 01an ligger över året kring 0.6 och sonens 0,67 med den större motorn.

Lånade hem en hybrid yaris och trevlig och småfrän bil men på den turen så känndes den inte snål eller så snål som man ville tro med en motor utan kraft.

På landsvägen med 70/80 väg hamnade man kring 0,5 eller strax under på några km stad och drygt två mil landsväg.

Det är väl troligt att stora skillnaden ligger i enbart stadskörning.

Nämnas också att det var minus 10 och bilen stog på motorvärmare med fastfrusna invikta motor backspeglar

Samma dsg provade jag också krossover kona och en småfrän bil men med ett hemskt vägljud från dubbdäcken.

Annars riktigt trevlig design.

På samma vägsträcka med 70/80 väg och med farthållaren på drog den 0,53 och samma förhållanden men tempen hadde krupit upp på nollan.

Uppdaterat: 2019-03-21 07:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har inte Yaris den gamla hybriddrivlinan? Dom nyare jobbar ju högre upp i hastighet och blir därmed snålare. Men oavsett så är ju Yaris enligt min åsikt en obekväm skitbil som jag aldrig skulle överväga. Som Skodafrälst köper du naturligtvis din fru en tuff tvåfärgad Fabia med den fantastiska 1.0TSI, eller hur! :)

Uppdaterat: 2019-03-21 10:55

Yaris HSD är nog den sista hybridbil jag skulle köpa så jag håller med Rutger till 100 %. Mycket hellre en Auris HSD som dessutom på min provkörnings-slinga var snålare än Yarisen.

Uppdaterat: 2019-03-21 11:00

Ja, det är verkligen en enorm skillnad i komfort mellan Yaris och Auris. Väl värd merkostnaden att gå upp en storlek bara av den orsaken. Eftersom Auris dessutom verkar gå snålare så är det ju ännu ett skäl. Men, som sagt, vill man ha en bil i Yaris storlek så är nog Fabia ett bättre val.

Uppdaterat: 2019-03-21 11:09

Det finns många B-klassare som ligger före Yaris - nästan alla skulle jag vilja säga.

Uppdaterat: 2019-03-21 11:33

Inte mycket att tjäna på en hybrid kontra en snål bensinare i en liten B-klassare. När dessutom hybriden ofta är betydligt dyrare i inköp och man som i detta fall kör bilen ca: 500 mil/år så är "intjänings-potentialen" ännu lägre. Köp nåt som du och frugan trivs med, mso 1000. Allt är inte några droppar bensin/mil...

Uppdaterat: 2019-03-21 11:59

mso 1000 - funkar en manuellt växlad bil och den inte måste vara helt ny så kolla t ex en Kia Rio av föregående generation men då en "Special Edition" så får du lite mera och användbar utrustning. Den har en synnerligen trevlig 5-växlad låda och jag tycker att den är helt OK även komfortmässigt. Går nog att få med inte så många mil på mätaren och med upp till 5 års garanti kvar för runt 100.000 kr.

Med 500 kil/år så skulle i alla fall inte jag vara så fixerad vid absolut lägsta tänkbara förbrukning.

Uppdaterat: 2019-03-21 12:08

Köpte en flang ny I20 i fjol. 124.000kr

Komfortabel trevlig bil för dom pengarna.

Jag körde den 20 mil förra veckan. Riktigt kul att köra en liten bil utan turbo.

Och den är betydlig tystare i kupén än en Yaris

Uppdaterat: 2019-03-21 12:46

Nä, med 500mil/år tycker jag hon ska unna sig minst en 2.0T. Varför inte V6 eller V8? =) Kan vara sista chansen. Tids nog hinner vi åka hybrider och elbilar. ;) Skillnaden mellan en Yaris hybrid och en V6 är ca en flaska whisky per månad. Roligt en helg, eller roligt hela månaden? ;)

Uppdaterat: 2019-03-21 12:50
Pi skrev:

Inte mycket att tjäna på en hybrid kontra en snål bensinare i en liten B-klassare. När dessutom hybriden ofta är betydligt dyrare i inköp och man som i detta fall kör bilen ca: 500 mil/år så är "intjänings-potentialen" ännu lägre. Köp nåt som du och frugan trivs med, mso 1000. Allt är inte några droppar bensin/mil...

Jo jag vet men jag är också pinsamt medveten om att skulle denna andra bil vara nåt roligare så skulle den nog avlasta octavian med 500-1000 mil.

I familjen är yarisen sista utvägen. :)

Uppdaterat: 2019-03-21 12:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Rutger Jönåker skrev:

Nä, med 500mil/år tycker jag hon ska unna sig minst en 2.0T. Varför inte V6 eller V8? =) Kan vara sista chansen. Tids nog hinner vi åka hybrider och elbilar. ;) Skillnaden mellan en Yaris hybrid och en V6 är ca en flaska whisky per månad. Roligt en helg, eller roligt hela månaden? ;)

Men finns verkligen Yaris med V6 :)

Uppdaterat: 2019-03-21 13:11
Rutger Jönåker skrev:

Nä, med 500mil/år tycker jag hon ska unna sig minst en 2.0T. Varför inte V6 eller V8? =) Kan vara sista chansen. Tids nog hinner vi åka hybrider och elbilar. ;) Skillnaden mellan en Yaris hybrid och en V6 är ca en flaska whisky per månad. Roligt en helg, eller roligt hela månaden? ;)

Håller med, tycker mso ska skaffa en sådan här till frugan :-):

https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-is-250-comfort-2-5-v6-automat-208hk-lagmil-3224-12970507

Ganska säker på att den är både tystare och bekvämare än en ny Yaris.

Uppdaterat: 2019-03-21 14:20

Jag tror det vore mer ekonomiskt att köpa en sån här: https://www.blocket.se/jonkoping/Hummer_H2_6_0_B_kort_83528547.htm?ca=10&w=3 Den lär hålla värdet bättre.

Uppdaterat: 2019-03-21 14:29

Guran - Tack och lov inte. :) Men skulle helt klart bli roligare om man lyckades skohorna ner en. ;)

Skodaägare - Där har vi ju ett bra objekt! :) Har kört en sån och den var inte alls tokig.

Uppdaterat: 2019-03-21 15:18

Köp en VW Polo och få lägre förbrukning, en modern bil och mindre buller mot en Yaris.

Yaris är en av de sista bilarna jag ens skulle fundera på, jag har haft några st som lånebilar och de är verkligen hemska.

Hade en liten Kia som lånebil sist och den ser ju ljusår bättre ut inuti men är tyvärr också bullrig.

Uppdaterat: 2019-03-21 16:49

Nja med tanke på frun respekterar jag att hon inte vill ha mämnvärt större bil än behovet så kring yaris storlek men kanske lite högre då bäst före datumet håller på att gå ut på damen.

När man ser att gemeneman knappt kan parkera i parkeringshuset utan stora problem borde nog fler tänka mindre bil .

Uppdaterat: 2019-03-21 17:38
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

När man ser att gemeneman knappt kan parkera i parkeringshuset utan stora problem borde nog fler tänka mindre bil .

Min erfarenhet är att det är dom med dom minsta bilarna som är sämst på att parkera... Men visst, en ägare till en liten bil blir förmodligen inte med automatik bättre på att parkera om den köper en större bil.

Uppdaterat: 2019-03-21 17:45

Jag vet ingenting om Yarishybriden. Men en nära släkting till mig, bytte sin Prius 3a mot en ny sådan nyligen. Hon upplever att hon körde prius 3an något snålare. Så det var lite besvikelse där. kanske beror på just hennes körsätt, vad vet jag.

Uppdaterat: 2019-03-21 21:43
kallandes skrev:

Jag vet ingenting om Yarishybriden. Men en nära släkting till mig, bytte sin Prius 3a mot en ny sådan nyligen. Hon upplever att hon körde prius 3an något snålare. Så det var lite besvikelse där. kanske beror på just hennes körsätt, vad vet jag.

Eller på att Priusen är mer strömlinjeformad

Uppdaterat: 2019-03-21 21:49

Yaris HSD är inte speciellt snål så det förvånar mig inte, kallandes.

Uppdaterat: 2019-03-21 21:50
Guran skrev:

Eller på att Priusen är mer strömlinjeformad

Mycket möjligt? Men också tyngre, och större bensinmotor 1,5-1,8L. Men jag har inte ens provsuttit en Yaris hybrid själv.

Uppdaterat: 2019-03-21 22:01
Pi skrev:

Yaris HSD är inte speciellt snål så det förvånar mig inte, kallandes.

Nä, för att vara en bil i den lilla, lätta klassen. Så verkar den inte vara speciellt snål alls.

Uppdaterat: 2019-03-21 22:02
Rutger Jönåker skrev:

mso 1000 wrote:När man ser att gemeneman knappt kan parkera i parkeringshuset utan stora problem borde nog fler tänka mindre bil .

Min erfarenhet är att det är dom med dom minsta bilarna som är sämst på att parkera... Men visst, en ägare till en liten bil blir förmodligen inte med automatik bättre på att parkera om den köper en större bil.

Jo, minns när jag var på semester i Malaga och såg en som hade problem att fickparkera en Fiat 500. Tror stenhårt på att man ska börja övningsköra i så stor bil så möjligt. Då lär man sig manövrera bilen ordentligt och blir inte "rädd" för stora bilar.

Uppdaterat: 2019-03-22 10:55

Skodaägare - Exakt! På min tid hade körskolan Volvo 244, så man fick lära sig parkera lång bil direkt. Och på den tiden fanns ju varken backkameror eller sensorer. :) Att senare gå från stor bil till liten är ju lättare än tvärtom.

Uppdaterat: 2019-03-22 11:03

Men inte köper du en bil utan värmare till lilla frun! Tycker du det är rättvist att hon ska behöva frysa och skrapa rutorna på vintern medans du sätter dig i en varm Skoda? :)

Uppdaterat: 2019-03-22 18:26

Jag blev förvånad att min nya Fabia blev så snabbt varmt i kupe och värmesits känna sig färdigt ca 5 minuter efter kallstart minus 18 grader kallt ute ingen annan märken jag haft så långsamt både bensin och diesel. Tidigare fd gamla Fabia 1.2 HTP utan turbo pga motor är lättmetall med tjeckmotor är också snabbt varmt i kupe men inte värmesits som vanligt andra märken ganska långsam. Obs! Alla jag haft är utan el, bensin, diesel för parkeringvärmare.

Uppdaterat: 2019-03-22 19:21
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Jag blev förvånad att min nya Fabia blev så snabbt varmt i kupe och värmesits känna sig färdigt ca 5 minuter efter kallstart minus 18 grader kallt ute ingen annan märken jag haft så långsamt både bensin och diesel. Tidigare fd gamla Fabia 1.2 HTP utan turbo pga motor är lättmetall med tjeckmotor är också snabbt varmt i kupe men inte värmesits som vanligt andra märken ganska långsam. Obs! Alla jag haft är utan el, bensin, diesel för parkeringvärmare.

Du har ju köpt en Skoda, så klart är den snabbast varmast av alla :) hör ju till förnuftigheten med bilmärket...,,,,,

Uppdaterat: 2019-03-22 20:01
Guran skrev:

GF wrote:Jag blev förvånad att min nya Fabia blev så snabbt varmt i kupe och värmesits känna sig färdigt ca 5 minuter efter kallstart minus 18 grader kallt ute ingen annan märken jag haft så långsamt både bensin och diesel. Tidigare fd gamla Fabia 1.2 HTP utan turbo pga motor är lättmetall med tjeckmotor är också snabbt varmt i kupe men inte värmesits som vanligt andra märken ganska långsam. Obs! Alla jag haft är utan el, bensin, diesel för parkeringvärmare.

Du har ju köpt en Skoda, så klart är den snabbast varmast av alla :) hör ju till förnuftigheten med bilmärket...,,,,,

Tack :-) Det är inte bara Skoda utan också Audi, Seat och VW som byggd VAG motor 1.0 TSI.

Värmesits vet jag inte på VAG sitter i Skoda. Fabia har bara 2 lägen. Tryck 2 tål snabbt het stol upp till 5 min men upp till 10 minuter åter från läge 2 till 1 automatisk. Om man vill kortare tid tryck manuell från läge 2 till 1 utan problem.

Läge 1 är normal passar kroppen rätt temperatur under långa körning på vintertid.

Uppdaterat: 2019-03-22 20:26
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Guran wrote:GF wrote:Jag blev förvånad att min nya Fabia blev så snabbt varmt i kupe och värmesits känna sig färdigt ca 5 minuter efter kallstart minus 18 grader kallt ute ingen annan märken jag haft så långsamt både bensin och diesel. Tidigare fd gamla Fabia 1.2 HTP utan turbo pga motor är lättmetall med tjeckmotor är också snabbt varmt i kupe men inte värmesits som vanligt andra märken ganska långsam. Obs! Alla jag haft är utan el, bensin, diesel för parkeringvärmare.

Du har ju köpt en Skoda, så klart är den snabbast varmast av alla :) hör ju till förnuftigheten med bilmärket...,,,,,

Tack :-) Det är inte bara Skoda utan också Audi, Seat och VW som byggd VAG motor 1.0 TSI.

Värmesits vet jag inte på VAG sitter i Skoda. Fabia har bara 2 lägen. Tryck 2 tål snabbt het stol upp till 5 min men upp till 10 minuter åter från läge 2 till 1 automatisk. Om man vill kortare tid tryck manuell från läge 2 till 1 utan problem.

Läge 1 är normal passar kroppen rätt temperatur under långa körning på vintertid.

Enda skillnaden på läge 1 eller 2 är väl hur varmt det blir innan termostaten stänger av strömmen till värmesitsen.

Uppdaterat: 2019-03-22 20:41
Guran skrev:

GF wrote:Guran wrote:GF wrote:Jag blev förvånad att min nya Fabia blev så snabbt varmt i kupe och värmesits känna sig färdigt ca 5 minuter efter kallstart minus 18 grader kallt ute ingen annan märken jag haft så långsamt både bensin och diesel. Tidigare fd gamla Fabia 1.2 HTP utan turbo pga motor är lättmetall med tjeckmotor är också snabbt varmt i kupe men inte värmesits som vanligt andra märken ganska långsam. Obs! Alla jag haft är utan el, bensin, diesel för parkeringvärmare.

Du har ju köpt en Skoda, så klart är den snabbast varmast av alla :) hör ju till förnuftigheten med bilmärket...,,,,,

Tack :-) Det är inte bara Skoda utan också Audi, Seat och VW som byggd VAG motor 1.0 TSI.

Värmesits vet jag inte på VAG sitter i Skoda. Fabia har bara 2 lägen. Tryck 2 tål snabbt het stol upp till 5 min men upp till 10 minuter åter från läge 2 till 1 automatisk. Om man vill kortare tid tryck manuell från läge 2 till 1 utan problem.

Läge 1 är normal passar kroppen rätt temperatur under långa körning på vintertid.

Enda skillnaden på läge 1 eller 2 är väl hur varmt det blir innan termostaten stänger av strömmen till värmesitsen.

Läge 2 är oavsett utetemp men är exakt 10 min och 10 sek byter till läge 1 automatisk, maxtermostat för att inte blir överhettning.

Läge 1 är termostat följer kroppen och jag känner när värmesits uppnås och sedan sjunker värmesits en stund och åter igen, termostat är kort differens på Fabia känner behaglig värme än andra exempel fd Astra med normal läge har stor differens termostat är si och så för kall och för varmt.

Uppdaterat: 2019-03-22 20:51
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Guran wrote:GF wrote:Guran wrote:GF wrote:Jag blev förvånad att min nya Fabia blev så snabbt varmt i kupe och värmesits känna sig färdigt ca 5 minuter efter kallstart minus 18 grader kallt ute ingen annan märken jag haft så långsamt både bensin och diesel. Tidigare fd gamla Fabia 1.2 HTP utan turbo pga motor är lättmetall med tjeckmotor är också snabbt varmt i kupe men inte värmesits som vanligt andra märken ganska långsam. Obs! Alla jag haft är utan el, bensin, diesel för parkeringvärmare.

Du har ju köpt en Skoda, så klart är den snabbast varmast av alla :) hör ju till förnuftigheten med bilmärket...,,,,,

Tack :-) Det är inte bara Skoda utan också Audi, Seat och VW som byggd VAG motor 1.0 TSI.

Värmesits vet jag inte på VAG sitter i Skoda. Fabia har bara 2 lägen. Tryck 2 tål snabbt het stol upp till 5 min men upp till 10 minuter åter från läge 2 till 1 automatisk. Om man vill kortare tid tryck manuell från läge 2 till 1 utan problem.

Läge 1 är normal passar kroppen rätt temperatur under långa körning på vintertid.

Enda skillnaden på läge 1 eller 2 är väl hur varmt det blir innan termostaten stänger av strömmen till värmesitsen.

Läge 2 är oavsett utetemp men är exakt 10 min och 10 sek byter till läge 1 automatisk, maxtermostat för att inte blir överhettning.

Läge 1 är termostat följer kroppen och jag känner när värmesits uppnås och sedan sjunker värmesits en stund och åter igen, termostat är kort differens på Fabia känner behaglig värme än andra exempel fd Astra med normal läge har stor differens termostat är si och så för kall och för varmt.

Vem hade väl trott annat... det är en Skoda Fabia. Specilautformad förnuftig stolsvärme, släpper du en brakfis så anpassar sig värmen på en millisekund :)

Uppdaterat: 2019-03-22 20:57
Guran skrev:

GF wrote:Guran wrote:GF wrote:Guran wrote:GF wrote:Jag blev förvånad att min nya Fabia blev så snabbt varmt i kupe och värmesits känna sig färdigt ca 5 minuter efter kallstart minus 18 grader kallt ute ingen annan märken jag haft så långsamt både bensin och diesel. Tidigare fd gamla Fabia 1.2 HTP utan turbo pga motor är lättmetall med tjeckmotor är också snabbt varmt i kupe men inte värmesits som vanligt andra märken ganska långsam. Obs! Alla jag haft är utan el, bensin, diesel för parkeringvärmare.

Du har ju köpt en Skoda, så klart är den snabbast varmast av alla :) hör ju till förnuftigheten med bilmärket...,,,,,

Tack :-) Det är inte bara Skoda utan också Audi, Seat och VW som byggd VAG motor 1.0 TSI.

Värmesits vet jag inte på VAG sitter i Skoda. Fabia har bara 2 lägen. Tryck 2 tål snabbt het stol upp till 5 min men upp till 10 minuter åter från läge 2 till 1 automatisk. Om man vill kortare tid tryck manuell från läge 2 till 1 utan problem.

Läge 1 är normal passar kroppen rätt temperatur under långa körning på vintertid.

Enda skillnaden på läge 1 eller 2 är väl hur varmt det blir innan termostaten stänger av strömmen till värmesitsen.

Läge 2 är oavsett utetemp men är exakt 10 min och 10 sek byter till läge 1 automatisk, maxtermostat för att inte blir överhettning.

Läge 1 är termostat följer kroppen och jag känner när värmesits uppnås och sedan sjunker värmesits en stund och åter igen, termostat är kort differens på Fabia känner behaglig värme än andra exempel fd Astra med normal läge har stor differens termostat är si och så för kall och för varmt.

Vem hade väl trott annat... det är en Skoda Fabia. Specilautformad förnuftig stolsvärme, släpper du en brakfis så anpassar sig värmen på en millisekund :)

Det är olika tillverkare. Jo, en sak glömde att säga om min fd Toyota Auris har för stor differens än Astra lite mindre men bäst Fabia kortast. Fyfan avsky Auris.

Uppdaterat: 2019-03-22 21:10
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
GF skrev:

Guran wrote:GF wrote:Guran wrote:GF wrote:Guran wrote:GF wrote:Jag blev förvånad att min nya Fabia blev så snabbt varmt i kupe och värmesits känna sig färdigt ca 5 minuter efter kallstart minus 18 grader kallt ute ingen annan märken jag haft så långsamt både bensin och diesel. Tidigare fd gamla Fabia 1.2 HTP utan turbo pga motor är lättmetall med tjeckmotor är också snabbt varmt i kupe men inte värmesits som vanligt andra märken ganska långsam. Obs! Alla jag haft är utan el, bensin, diesel för parkeringvärmare.

Du har ju köpt en Skoda, så klart är den snabbast varmast av alla :) hör ju till förnuftigheten med bilmärket...,,,,,

Tack :-) Det är inte bara Skoda utan också Audi, Seat och VW som byggd VAG motor 1.0 TSI.

Värmesits vet jag inte på VAG sitter i Skoda. Fabia har bara 2 lägen. Tryck 2 tål snabbt het stol upp till 5 min men upp till 10 minuter åter från läge 2 till 1 automatisk. Om man vill kortare tid tryck manuell från läge 2 till 1 utan problem.

Läge 1 är normal passar kroppen rätt temperatur under långa körning på vintertid.

Enda skillnaden på läge 1 eller 2 är väl hur varmt det blir innan termostaten stänger av strömmen till värmesitsen.

Läge 2 är oavsett utetemp men är exakt 10 min och 10 sek byter till läge 1 automatisk, maxtermostat för att inte blir överhettning.

Läge 1 är termostat följer kroppen och jag känner när värmesits uppnås och sedan sjunker värmesits en stund och åter igen, termostat är kort differens på Fabia känner behaglig värme än andra exempel fd Astra med normal läge har stor differens termostat är si och så för kall och för varmt.

Vem hade väl trott annat... det är en Skoda Fabia. Specilautformad förnuftig stolsvärme, släpper du en brakfis så anpassar sig värmen på en millisekund :)

Det är olika tillverkare. Jo, en sak glömde att säga om min fd Toyota Auris har för stor differens än Astra lite mindre men bäst Fabia kortast. Fyfan avsky Auris.

Du kanske hade mycket gaser i magen när du hade din Auris, jag läst att du tyckte den var bra. Och Astran var ju jättebra på allt och kunde starta utan vibratioer utan att röra gasen.

Uppdaterat: 2019-03-22 21:14
Guran skrev:

GF wrote:Guran wrote:GF wrote:Guran wrote:GF wrote:Guran wrote:GF wrote:Jag blev förvånad att min nya Fabia blev så snabbt varmt i kupe och värmesits känna sig färdigt ca 5 minuter efter kallstart minus 18 grader kallt ute ingen annan märken jag haft så långsamt både bensin och diesel. Tidigare fd gamla Fabia 1.2 HTP utan turbo pga motor är lättmetall med tjeckmotor är också snabbt varmt i kupe men inte värmesits som vanligt andra märken ganska långsam. Obs! Alla jag haft är utan el, bensin, diesel för parkeringvärmare.

Du har ju köpt en Skoda, så klart är den snabbast varmast av alla :) hör ju till förnuftigheten med bilmärket...,,,,,

Tack :-) Det är inte bara Skoda utan också Audi, Seat och VW som byggd VAG motor 1.0 TSI.

Värmesits vet jag inte på VAG sitter i Skoda. Fabia har bara 2 lägen. Tryck 2 tål snabbt het stol upp till 5 min men upp till 10 minuter åter från läge 2 till 1 automatisk. Om man vill kortare tid tryck manuell från läge 2 till 1 utan problem.

Läge 1 är normal passar kroppen rätt temperatur under långa körning på vintertid.

Enda skillnaden på läge 1 eller 2 är väl hur varmt det blir innan termostaten stänger av strömmen till värmesitsen.

Läge 2 är oavsett utetemp men är exakt 10 min och 10 sek byter till läge 1 automatisk, maxtermostat för att inte blir överhettning.

Läge 1 är termostat följer kroppen och jag känner när värmesits uppnås och sedan sjunker värmesits en stund och åter igen, termostat är kort differens på Fabia känner behaglig värme än andra exempel fd Astra med normal läge har stor differens termostat är si och så för kall och för varmt.

Vem hade väl trott annat... det är en Skoda Fabia. Specilautformad förnuftig stolsvärme, släpper du en brakfis så anpassar sig värmen på en millisekund :)

Det är olika tillverkare. Jo, en sak glömde att säga om min fd Toyota Auris har för stor differens än Astra lite mindre men bäst Fabia kortast. Fyfan avsky Auris.

Du kanske hade mycket gaser i magen när du hade din Auris, jag läst att du tyckte den var bra. Och Astran var ju jättebra på allt och kunde starta utan vibratioer utan att röra gasen.

Motor på tomgång är likadant både Astra och Fabia. När man släpper upp koppling känns mjuk vibration på Fabia men Astra är lite mindre men nära lika. Utväxling är lite större back R än 1 an är skillnad 9,5 km/h och 8 km/h på Fabia men Astra lika 8 km/h både R och 1 an.

Motorstart närmare vibrationfri på Fabia än Astra lite mer och värre sämst Auris.

Uppdaterat: 2019-03-22 21:51
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Om jag startar stjärtvärmen i V40’in så kommer jag 300m innan jag måste stänga av den då det känns som att det ska börja brinna i arslet.

Uppdaterat: 2019-03-23 10:16

Min fd Auris. Både garage och handla mat hos Willys. När motor är uppvärmd från jobbet och kör 3 mil till Willys och parkera där 30 - 45 minuter. Tryck start knapp går tyst växelspak tryck R-läge släpp broms rullar sakta backa 0 till 5 meter då kom startar automatisk bensinmotor vibration kraftigt 1 sek känns jag skrämde och fortsätta backa 2 meter till stopp blir 7 meter klart och tryck D-läge. Tycker upplevelse är inte topp. Men vet att det är bäst första plats är 1 Elbil. 2 Laddhybrid. 3 Bensin och sist 4 Hybrid. När man köpa bil är ingen ide att köpa hybrid istället bättre laddhybrid. Framtid är enbart elbil.

För mig är rätt nu enbart bensin för billigare och egenskaper är i topp och framtid nästa bilbyte då är det gäller enbart elbil om 5 år.

Uppdaterat: 2019-03-23 12:13
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Tycker du kan testa en Honda Jazz...

Är en väldigt kompetent småbil med få problem...även ovanligt rymlig för storleken,(betydligt större än Yaris invändigt)min fru älskar sin och är inne på sin andra nu....(Jazz-11)

Den drar 0.5 i blandad körning (1.4 99hk) utan snålkörning....

Uppdaterat: 2019-03-23 15:21
Rutger Jönåker skrev:

Skodaägare - Exakt! På min tid hade körskolan Volvo 244, så man fick lära sig parkera lång bil direkt. Och på den tiden fanns ju varken backkameror eller sensorer. :) Att senare gå från stor bil till liten är ju lättare än tvärtom.

Plus att den hade muskelservo.... Är nåt annat än att smyga in en småbil med kameror eller sensorer

Uppdaterat: 2019-03-27 14:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Min fru är lite trött på mig om parkering, jag har som sport att alltid lyckas på första försöket. Jag har haft flera bilar med s.k parkeringshjälp, de har jag aldrig använt. En helt onödig pryl.

En Honda Jazz är intressant, den finns ju också som hybrid. Någon som har erfarenhet av en sådan.

Uppdaterat: 2019-04-01 21:45

Tror inte ens jag sett en Jazz mer än på bild och i en bilhall.

Uppdaterat: 2019-04-01 22:13

Vet inte vilken årsmodell av Jazz du tänker på men Hybridversionen som fanns runt 11-12 var inte nämnvärt snålare än frugans vanliga 1.4....

Tror Hybridversionen tom försvann när nya Jazzen kom 2015 med en vanlig 1.3 fast lika stark som 1.4...och drog ej mer än gamla hybriden

Uppdaterat: 2019-04-01 23:12

Finns nog ingen Jazz hybrid om vi talar om aktuell generation - i alla fall inte i Sverige.

Uppdaterat: 2019-04-02 00:00