Idag provkörde jag en Arteon hybrid R-line.
Jäkligt trevlig bil som var riktigt bekväm. Standardutrustad med DCC och det bidrog antagligen till komforten. Körde bland annat min vardagliga pendlarsträcka med en del dålig väg och grusväg. DCC:n jobbar fint.
Bullermässigt i paritet med Enyaq med undantag att bensinmotorn hörs vid gaspådrag.
Tyvärr var inte batteriet laddat så det var endast några få stunder jag körde på ren eldrift. Min blandade körning stannade på 0,66 liter.
Nu ska jag fundera på ifall det är värt att byta bort Enyaqen.
Kommentarer
Innan du funderar mer så behöver du så klart testa
Den med fulladdat batteri och se hur den beter sig.
Hopplöst att prova en laddhybrid som inte är laddad.
Är ju samspelet el/bensin och hur den funkar till vardagligt bruk som är det intressanta och även en lite längre tur på några timmar då man startar med fullt batteri och kanske kör 20 mil, intressant att se hur den funkar då.
Har den batterioptimering? Dvs att man navigerar till målet, låt oss säga 15 mil bort, och så anpassar bilen själv när den skall kör på ren eldrift eller hybrid läge.
Kan den det förresten eller gör den slut på strömmen och använder därefter bara bensinmotorn?
Ingen bra för Arteon.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volkswagen-arteon-laggs-ned-och-tillvalslistorna-bantas
GF
Jo jag vet att modellen har lagts ner. Det där med tillvalen ställer jag mig frågande till. Den jag provkörde var riktigt bra utrustad.
GF hittar alltid negativa artiklar om ALLA bilar. Så skit i det å köp den bil du själv vill ha.
Grymt prisvärd bil som begagnad.
Snoid
När det gäller hybridsystemet så har jag läst mig till att bilen automatiskt planerar batteridrift om man ruttplanerar i navigatorn. Man kan även reservera del av batteriet så kan man använda enbart eldrift när man kommer in i stan vid långkörning.
Det är bra att jag ge ett tips om det händer nåt och slipper om ångra.
Får jag fråga ang om varför du ska byta från elbil till laddhybrid? Vad är det inte bra Enyaq?
Det är bra, sänker bensinårgången märkbart på långturer.
Runt 0,3L/mil förbrukar min på 21mila tur hemifrån till Gardermoen när jag startar med fullt batteri. Brukar vara ström kvar tills sista milen.
0,38l/mil är det lägsta med tomt batteri på en 6mila resa i fint väder och 80km/tim
Testa Arteonen lite mer och slå till på en sådan, snyggaste VW:n och sista chansen nu 😉
Var på väg att själv köpa en sådan med denna spec:
https://www.blocket.se/annons/1001497475
GF
Enyaq har rasat i pris så jag tänkte att det är dags innan den inte är värd något. Dessutom är jag sugen på att testa annat men en ny elbil skulle bli för dyrt.
Snygg! Ja, det var i princip en sådan jag provkörde fast 2022:a.
Oki, nuvarande lite billigare nybil med laddhybrid än lite dyrare elbil. Om 2 år kommer sänkas batterikostnad för ny utveckling batteri och billigare.
Byter nu från elbil till laddhybrid fram till 2 år då byter från laddhybrid till elbil.
Lycka till.
GF
Just nu kollar jag begagnat.
Det låter bra och billig.
Nja, frågan är ifall det blir så mycket billigare i månaden. Här behöver jag ju även räkna med utgiften för bensin per månad.
Testade en Arteon fast med dieseln på 240hk. Mycket trevlig bil. Känns som att alla har allt jag vill ha i utrustningsväg. Tyvärr så var försäkringen av någon anledning svindyr för mig.
Apex
Ja, jag kollade upp försäkringen och den var förvånansvärt något dyrare än för Enyaq.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.