Den 30/8 hämtade jag ut en ny Renault Captur i Kungsbacka – en leasingbil. Den 12/9 blev det inbrott i bilen, och tjuvarna tog mediaenheten med navigation etc. Jag fick så klart polisanmäla, tala med försäkringsbolaget (Renault), kontakta verkstad och hyra ny bil. Det tog ett par veckor att få tillbaka bilen, för det var 44 bilar här omkring som råkade ut för samma sak så det var inte enkelt att få tag på reservdelar. Med självrisk och hyrbilskostnad kostade detta mig mellan fyra och fem tusen – samtidigt som jag så klart också fick betala leasingen. Den 13/12 var det dags igen. Samma typ av inbrott, samma runda med polis etc. Skillnaden är nu att reservdelarna är restnoterade i Frankrike, vilket kan innebära att det tar 5–6 månader att få fram grejorna!
Om det blir inbrott var tredje månad kan jag inte ha bilen. Nu har det gått fyra månader sedan jag hämtade ut den, men den har redan stått på verkstad en månad. Jag tycker att det är ett fabrikationsfel på bilen eftersom det är så lätt att knacka sönder en ruta och stjäla mediaenheten, och jag vill inte ha den längre. Renault i Kungsbacka kan inte göra något, säger de, utan har bara erbjudit mig 2 500 om jag själv ordnar så att ett larm monteras. Men om jag får vara utan bilen i ett halvår till så är det en klen tröst... Nu är personalen i Kungsbacka förnuftiga och hyggliga, så jag hoppas att det blir en bättre lösning, men jag vill varna för att leasa eller köpa en Captur med medieenhet eftersom de tycks vara väldigt lätta att stjäla, och det är mycket lång väntetid på nya reservdelar.
Kommentarer
Det är kanske inte att de är lätta att stjäla utan att det är efterfrågan på delarna och då utförs stölderna av proffs och det spelar då ingen roll hur bra stöldskydd man har. Detta med stulna delar är en stor marknad och detta är ligor som opererar och inte några småfifflare eller pundare som gör dessa stölder.
Man kan ju inte heller lasta leasingfirman för detta.
Man bör ha sin bil i låst utrymme nattetid och har man inte tillgång till detta så är risken stor att dessa stölder kommer att fortsätta gång på gång.
Är nog inte lättare att stjäla än på någon annan bil....så länge rutorna är av glas är det nog lika, så det där med fabrikationsfel kan du nog glömma.
Men det verkar ju av någon anledning vara efterfrågan på prylen.....
Intressant att även Renault blivit offer för dessa ligor... Tidigare läste man ju mest om att BMW var drabbade. Snikutrustade bilar verkar vara det som gäller om man vill ha dom ifred.
Fast "mediaenheter" sitter det ju i nästan alla bilar idag, i alla fall i Sverige, så de flesta märken och modeller är nog potetiella tjuvobjekt.
Pi - jo, så är det ju. Men jag tror nog dom värsta ändå är mest eftertraktade, liksom dom som tillhör premiummärkena. Ofta kan man ju i många bilar välja till större skärm, så väljer man den minsta och utan navigation så kanske man klarar sig? Ska bli intressant att se om Volvos "surfbrädor" i nya S/V/XC90 också snart blir eftertraktade... Renault har ju också nyligen börjat med stora "surfbrädor", så kanske därför dom blivit eftertraktade?
Surfbrädorna i V90 mm är standard så har svårt att se varför de ska stjälas.
junkers, tycker Hackenbush förklarar det ganska bra ovan.
Varför är det inte larm på bilen från början?
Man stjäl även airbags och liknande som är standardutrustning. Billiga reservdelar för mindre nogräknade.
Javisst airbags och annat som används för att laga krockade bilar kommer det finnas mrknad för.
Det är lätt att stjäla enheten från Captur eftersom det bara är att plocka loss den och koppla ur den. Man får ut den hel och fin på någon minut, max. Den är alltså ganska löst monterad – jag tror att det tar längre tid att plocka en sådan från en BMW, till exempel. Vad jag förstår är det en poäng med att vissa delar är lätta att byta ut, men då blir de också lätta att stjäla. Framljus på Volvo är väl ett annat exempel.
Nu blir det larm i bilen, och Renault kommer nog att erbjuda mig lånebil tills min egen är fixad om några månader.
Du har ju hyrt en funktion av Renault så klarar dom inte av att reparera omedelbart så borde dom ju faktiskt erbjuda en lånebil.
Även om det skulle vara svårare att stjäla från BMW så stjäls det ändå mer sådana från BMW så hur lätt det är att stjäla verkar inte spela så stor roll.
Jag är lite förvånad över att man stjäl från Captur, det kan väl inte finnas så stor avsättning för prylarna?
Mängden mosade BMW som kommer över från US måste väl vara betydande och att det plockas behövliga delar till dessa kan man däremot lätt förstå.
Mediaenheten i Captur passar väl inte någon annan bil? Jag förstår inte varför man skulle vilja stjäla den. Tjuvar som inte förstår vad de tar?
Captur kanske levereras utan denna mediaenhet på andra europeiska marknader.
Eller så finns det en marknad att sälja, eftersom delen är restnoterad i Frankrike och det tar 5-6 månader att få fram grejorna... Om inte annat så skapar man väl snart en marknad om man snor tillräckligt många. ;)
Vet inte hur det funkar med leasingbil, men jag håller med Pi om att eftersom du hyrt denna bil och blir den då stående på verkstad lång tid kan även jag tycka att dom borde tillhandahålla en lånebil, eftersom du fortsätter betala leasingkostnaden. Kan väl inte vara rimligt att man ska behöva hyra ytterligare en bil under denna tid. Kolla vad som står i ditt leasingavtal och hör ev. med konsumentupplysningen i din kommun om detta är rimligt.
Tycker att Renault bör ta hyrbilskostnaden oavsett om man köpt bilen eller leasat den. Man blir som kund lika drabbad oavsett om man ligger ute med leasingavgift, lånekostnad eller kapitalkostnad.
Flera månaders leveranstid på reservdelar är ju inte skäligt.
muskorv har i princip rätt men när man hyr "bilfunktionen" från Renault och den inte kan repararas omgående så borde den ersättas av en likvärdig utan kostnad för kunden - och det var just hyresvarianten som diskuterades här.
Det finns en enorm marknad för vissa delar.
Mediaenheten tror jag mest för att uppgradera bilar som sålts utan.....
Airbags är ju så att utskrotade krockade bilar köps och repareras i öststater, och just airbags är inte hur enkelt som helst att köpa som reservdel, en jäkla koll på dom, dels för att det är explosiva prylar, dels för att biltillverkarna nog vill stävja just fulreparationsbranschen......
Såna här reparationer är svartjobb, och det är svårt att göra svartjobb om man ska ha en massa papper märkta med chassinummer......
Skrotar får inte heller sälja airbags tror jag, dom ska destrueras, det krävs en del pappersexercis där också.
Därför det hänger utlösta airbags ivägen när man ska meka loss nåt på returbilen. . .
Jag misstänker att mycket av prylarna hamnar i öst!
Det är ju sorgligt att man inte får ha sin bil ifred. Undrar som Raphael, om den bara passar till Renault Captur så undrar jag vad dom ska med denna till? Sedan om den inte är allt för svår att ta loss så kanske man skulle kunna ta med sig den när man parkerar bilen under natten då dom flesta inbrott sker.
Även nya Audi A4 har en lös surfplatta som säkert kommer bli stöldbegärlig. Om den nu inte är lätt att ta loss och ta med sig. På A6 så åker den ned i panelen och är bra mycket svårare att stjäla.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.