Vi Bilägares forum

Privatleasing VS billån

Privatleasing VS billån

Enl. mina beräkningar, privatleasing är en förlustaffär.
Har jag missat eller missförstått något?

Här är ett exempel:
1) Toyota Yaris (2017) i basutförande för 140 kSEK
2) 3 års leasingavtal (1500 mil/år) för 1900 SEK/mån.

Under 3 års tid betalar man 68'400 SEK för bilen (36 mån * 1900 SEK/mån)
Tre år senare är bilen värd 100-110 kSEK. 3 år gamla Toyota Yaris med mindre än 4500 mil börjar på 100-110 kSEK på Blocket.

Man har alltså betalat ≈70 kSEK för en värdeminskning på ≈35k SEK.
Kostnader för service och annat som ingår vid leasing kommer inte i närheten av 35 kSEK, så leasing verkar vara en förlustaffär. Har jag missat eller missförstått något?

Uppdaterat: 2017-07-19 13:40

Kommentarer

Moderatorer: skulle ni kunna radera bilden?

Forumet komprimerade det så mycket att det är meningslöst att ha bilden och jag kan inte radera den själv.

Uppdaterat: 2017-07-19 13:42

Vad man begär och vad man får är två helt skilda saker.

Normalt kan man räkna med att få 50-60% efter tre år av nypriset vid inbyte.

Så 140000 skulle betyda 56-70" i värdeminskning.

Sedan ska du lägga till kapitalkostnad och service på det, säg snittvärde 100" och 3% ränta vilket blir 7200:- på tre år i kapitalkostnad efter skatteeffekten och ca 6000:- i service om man avstå att räkna tredje servicen vid 4500 mil och tre år.

Kostnad att köpa med lån blir alltså 70-83000:-!

Jag tror bilhandeln har ganska bra koll på det här och kostnaden skiljer nog inte så mycket mot att köpa, men bilhandlaren tar risken med andrahandsvärdet vid leasing.

En golf sportskombi för 2495:- inklusive service OCH försäkring som de kör nu där är det nog garanterat billigare att leasa för många.

Uppdaterat: 2017-07-19 14:09

Som junkers säger - en 3-årig Yaris är inte värd några 100--110.000 kr i inbytespris utan snarare kanske 75.000 kr eller max 80.000 kr och då blir kalkylen helt annorlunda.

Uppdaterat: 2017-07-19 14:12

Kollade några yaris tre år gamla med 4500 mil på mätaren mot bilpriser.se och de anger privatpris 82-88" för en sådan. Inbytespriserna brukar ligga i nedre intervallet av privatpris eller strax under så 80-85000:- max i inbyte. Stämmer ju väl med 40-50% värdeminskning som jag skrev.

Uppdaterat: 2017-07-19 14:16

@pi och @junkers

Tack för insiktsfulla svar!

Om Yaris ger 75-80 kSEK, hur kommer det sig att det är omöjligt för mig att hitta en sådan för 80-85 kSEK?

Uppdaterat: 2017-07-19 14:19

För att bilhandlaren ska tjäna pengar och få säljs privat.

Bilpriser anger 98000:- som bilhandlarpris och det är jag övertygad om att du kan pruta ned till hos många.

Dessutom ska handlaren ge garanti.

Sedan hänger det ju på utrustning också, jag kollade på basutrustad som är det du får för 140000:- men det är nog få basutrustade som säljs.

Uppdaterat: 2017-07-19 14:28

En 2016 som gått 66 mil för 99000:-

https://www.blocket.se/sodermanland/Toyota_Yaris_1_33_5_dr_Active_OBS_66mil_73343235.htm?ca=16&w=3

Kolla firman noga innan du slår till, kan vara ett fynd för dig om de är seriösa.

Uppdaterat: 2017-07-19 14:40

Shoguns kommentar har ju ingenting med ovanstående att göra och är helt felaktig, orsaken är att vi pratade inbytespris vilket är ngt helt annat än försäljningspris.

Dessutom hittade jag ju en 2016 som gått 66 mil för 99000:-

Uppdaterat: 2017-07-19 14:54

För att komplicera resonemangen: den som kör ca 1500 mil per år och byter privatägd bil vart tredje år kan gå på dessa jämförelser, men vilken privatägare byter bort en 3 år och 4-5000 mil gammal bil? Långpendlaren som kör 3-4000 mil per år får sannolikt helt annan leasingavgift, om leasing alls erbjuds. Privatägaren med normala miltal och 6-8 års ägandeperiod har längre tid att slå ut värdeminskningen på och bör nog också fundera ett varv till innan leasingkontrakt skrivs på.

Uppdaterat: 2017-07-19 15:01

Själv har jag haft 3--5 års bytesintervall på mina privatköpta bilar och under senare år har körsträckan rört sig runt 2000--2300 mil/år. Har ännu inte funderat på privatleasing och det som gör en lite tveksam är främst kostnaden för tilläggsmil, alla tillvalskostnader som känns relativt högt prissatta samt hur skicket bedöms vid återlämnandet. Där känns det som att man är helt i händerna på leasingföretaget och bilfirman. Om sen den bil man köper har 5 års garanti eller längre (det finns ju några märken med dessa garantier) så bör man ju inte råka ut för några stora, oväntade utgifter för reparationer under ägandetiden. Så visst bör man fundera lite över vad som är bäst för en själv.

Uppdaterat: 2017-07-19 15:15

Så är det men om man nu vill ha en ny bil var tredje år så kan det i vissa fall vara en bra affär.

Jag har aldrig leasat själv men känner dem som gjort så och de har varit nöjda med ett undantag och då gällde det skick vid återlämnande.

Du kan inte lämna tillbaka en bil med bucklor, glöm det då får du betala ca 6000:- för varje försäkringsskada, en buckla fram och en bak är 12000:-

Läs kontrakten extremt noga, Peugeot har ju tex haft att det minst ska vara 5mm mönsterdjup på däcken, helt befängt efter tre år och 4500 mil, då får man ju avsluta med att köpa nya däck!

Antal dörruppslagsskador varierar också, en del tillåter enstaka medan andra flera osv...

Uppdaterat: 2017-07-19 15:21

Jag är överraskad hur insiktsfulla svar kommer från vissa av er. Tack!

Som jag ser det så är billån mer fördelaktigt än leasing då:

* Ingen kostnad för "extra mil", och 7 SEK/mil är dyrt.

* Valfrihet att sälja bilen när man själv vill

* Vid billån väljer man själv var och hur man säljer bilen

* Inga dolda avgifter som annars kan uppkomma vid återlämning av leasad bil

* ...

Uppdaterat: 2017-07-19 15:40

Stämmer.

7:- per mil är dock inte så dyrt vid övermil.

Man räknar med att den milbaserade värdeminskningen på en bil är 5-10:- per mil.

Dvs en bil som gått 5000 mil istället för 4000 mil är värd 5-10000:- mindre.

Uppdaterat: 2017-07-19 15:43

Givetvis kostar mera mil extra i form av lägre inbytesvärde för den privatägda bilen också men t ex 400 "övermil" på en sådan bil kommer kanske inte alls att märkas vid inbytet. Men om den extra milkostnaden rör sig runt 7 kr/mil vid leasing så är den ändå hanterbar. Värre kan det vara med övrigt när man skall återlämna bilen - där finns en stor måtta av osäkerhet, tyvärr. Och inte minst alla tillval som ofta är rätt högt prissatta - t ex vinterhjul som absolut borde ingå när man leasar en bil i vårt land. Liksom andra saker som metallic, automatlåda, backkamera/backssensorer - ja, det finns mycket som kan kosta extra. Sen ingår försäkring hos vissa vilket speciellt för yngre bilförare kan vara en mycket stor kostnadspost. Service och garanti under leasing-perioden förutsätter jag ingår men även det bör man ändå kolla.

Uppdaterat: 2017-07-19 15:52

Det finns andra faktorer att ta hänsyn till, vill man köra en ny bil och har bolån idag som är toppat enligt nya reglerna så kan du inte addera mer lån, men du kan privatleasa då det inte räknas på samma sätt.

Privatleasing är ett enkelt sätt att äga bil, du vet vad det kostar varje månad i tre år, oftast inkl. Service och försäkring. Att du inte kan lämna tillbaka en bucklig bil är logiskt, du får rejäla avdrag för en bucklig bil när du byter in den även om du äger den, varför detta nu blivit i fokus är intressant, men grejen är att nu finns detta definierat från leasinggivaren, vilket vi som kört tjänstebil i många år har koll på. Skador skall lagas, annars avdrag. Normalt slitage heter det, kan vara något enstaka dörruppslag eller mindre stenskott, men är det större grejer så får du laga dessa annars avdrag, oavsett ägadeform.

Det kan i de flesta fallen vara bäst affär att köpa en lätt begagnad bil och sedan äga den i 5-7 år, men allt här i livet behöver inte vara att jaga lägsta kostnad,

Uppdaterat: 2017-07-20 09:28
*Robban

Har haft en golf på privatleasing, jämförde med tidigare privatägd begbil och då gick det relativt jämnt ut. fördel med PL är att du slipper ev reparationer, kan lämna tillbaka efter leasingperioden utan tjafs (oftast). i vårt fall så hade vi flera dyra fel på golfen, bytte vxllåda, distansradar inkl alla komponenter etc. i egen ägo utan garanti så hade det kostat minst 30 000 SEK ur egen ficka. Idag vill/kan folk inte meka, det skall vara flashigt och enkelt så bilbranschen lyssnar och erbjuder paketerade tjänster. Man bör kunna hitta fina bilar med lite mil och pruta stenhårt på dessa. VW handlaren som vi tog ut vår bil hos hade säkert + 50 beg golfar stående när vi lämnade tillbaka våran.....men leta noga!

Uppdaterat: 2017-07-20 11:34

Det enda som är intressant är vad bilen har för finansiellt restvärde efter leasingperiodens slut.

Ju högre restvärde leasingkostnaden är beräknat på desto lägre leasingkostnad och förmånligare att faktiskt lämna tillbaka bilen vid periodens slut.

Är restvärdet satt lågt i förhållande till marknaden blir leasingkostnaden högre, men det kan vara värt att lösa ut bilen vid periodens slut och sälja den privat i stället för att lämna tillbaka den.

Uppdaterat: 2017-07-20 11:40

Nej du har inte räknat fel. Det är ju inte givet att privatleasing ska vara det mest förmånliga, men det är bekvämt och enkelt och det är en lyx som du får betala för.

Uppdaterat: 2017-07-20 14:42
Sammen skrev:

Nej du har inte räknat fel. Det är ju inte givet att privatleasing ska vara det mest förmånliga, men det är bekvämt och enkelt och det är en lyx som du får betala för.

Jo, han har räknat fel så till vida att han räknat med att även betala bilfirmans vinst när de säljer bilen.

Uppdaterat: 2017-07-20 15:59

Jag har under tre år privat leasat en Audi A4 av Audi Järfälla. Vid återlämnandet kräver de mig på 15.500 skr p g a att sommardäcken har slitit ned till mindre än 4 mm mönster djup och en 5 mm skada på bakre stötfångaren i plast!! Jag vill med detta påpeka att många av de lockande privat leasings erbjudande skall betraktas som ett "glädje pris", den reella leasing kostanden vet du först när man lämnar tillbaka bilen! I mitt fall p g a detta återlämnade krav ökade min leasing kostnad med 12% totalt! Jag avråder att som privat person från privat leasing p g a av bil p g a de mycket konsumentvänligt villkor som finns i begreppet "normal förslitning"!

Uppdaterat: 2017-08-23 19:10

Sven-Erik, vad kostar 4 nya däck med omläggning/balansering? 4mm vill inte jag har på mina sommardäck om jag skall köpa en bil. Skadan hade även givit ett avdrag vid inbyte hos firma. Vad är problemet?

Uppdaterat: 2017-08-23 19:14
*Robban

Så hände att privatleasing fick bakslag chock om det skulle betala för mycket för händelse på olika typer skadan kostar mycket pengar.

Billån är ganska rimlig för det kostar räntan extra också även svårast för billån årsgräns lite länge efter vill byta bil tidigare blir stor förlust. Båda summor för billån, värdeminskning och köpa ny bil är den inte bästa månadsekonomi.

Kontant bil är det klart ekonomisk när man slipper betala varje månad för billån istället spara egen själv om 2500 kr per månad gäller för värdeminskning för gamla bil och plus att köpa ny bil varje exempel 5 år för golfklassen.

Uppdaterat: 2017-08-23 19:25
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
junkers skrev:

Vad man begär och vad man får är två helt skilda saker.

Normalt kan man räkna med att få 50-60% efter tre år av nypriset vid inbyte.

Så 140000 skulle betyda 56-70" i värdeminskning.

Sedan ska du lägga till kapitalkostnad och service på det, säg snittvärde 100" och 3% ränta vilket blir 7200:- på tre år i kapitalkostnad efter skatteeffekten och ca 6000:- i service om man avstå att räkna tredje servicen vid 4500 mil och tre år.

Kostnad att köpa med lån blir alltså 70-83000:-!

Jag tror bilhandeln har ganska bra koll på det här och kostnaden skiljer nog inte så mycket mot att köpa, men bilhandlaren tar risken med andrahandsvärdet vid leasing.

En golf sportskombi för 2495:- inklusive service OCH försäkring som de kör nu där är det nog garanterat billigare att leasa för många.

Ny Mazda 6, cirka 200.000.

Efter knappt 7 år, 89.000 (betalade försäkringsbolaget och såldes liknande modeller för på bland annat Blocket).

Cirkus 2.000 mil per år. Vad inbyte skulle renderat är lite oklart då vi inte hann så långt innan den kvaddades :-(

Uppdaterat: 2017-08-23 19:54
EnannanRobban skrev:

Sven-Erik, vad kostar 4 nya däck med omläggning/balansering? 4mm vill inte jag har på mina sommardäck om jag skall köpa en bil. Skadan hade även givit ett avdrag vid inbyte hos firma. Vad är problemet?

Tre år och hur långt, vad är avtalen på? 1.500 per år max normalt?

4.500 mil och minst 4 mm på däcken. Löjligt.

Säg som det är i stället och lägg på en avgift som täcker nya däck. Mer rimligt.

Uppdaterat: 2017-08-23 20:01

Alltid bästa att köpa bilen själv om kan låna bilkapitalet till låg ränta

https://wp.me/p1IAXy-6ph

Uppdaterat: 2018-04-23 18:15
KIA Niro EV efter 50 år med bränsletörstiga Volvobilar ett bilval mitt i prick