Jag har en fråga som jag försökt få svar på från en specifik bilfirma med intressanta privatleasingerbjudanden men det är så seeegt att få svar så frågar er med erfarenhet av detta ämne:
Vad gäller för "inbytesbilen" vid nyteckning av ett leasingkontrakt?
Brukar dessa köpas in av bilfirman eller måste man själv avyttra bilen?
Hur gjorde ni?
...
Kommentarer
Så klart kan du byta in bilen.
Det är två olika affärer. Även om du köper dig en ny bil så är affären tvådelad. En nybilsförsäljning med viss vinstmarginal för handlaren och handeln med den inbytta som är en bättre affär för handlaren.
Jag satt i samma sits när jag leasade vår gte.
Provade att knappa in reg nummer på flera köpare på nätet men måste säga att jag fick skam bud som dom höjde lite efter flera påringningar.
Bilfirman gav ett bättre köp bud.
Men provade blocket med tilläggstjänsten annat nummer och att bild hamnar högt när folk söker.
Måste haft tur men fick 14000 mer än dom andra buden och på två dagar.
Ja överraskad och glad.
Snygga och 6 bra bilder och trevlig bra text beskrivning.
Värt att pröva innan man provar nåt annat.
Och blockets priser ger ju en fingervisning var man kan lägga sig på för nivå.
Jag sålde min Dacia via KVD när vi skaffade Skodan. Smidigt bortsett från att det var oerhört svårt att få besked om när nya bilen kunde fraktas från Södertälje Hamn till Ronna. Det är ju flera kilometer.
Tack för svar. Det låter ju inte omöjligt att "byta" in bilen då med reservation för att inbytespriset kan bli lågt. Jag har ju för det mesta ändå accepterat inbytespriset vid "vanliga" bilaffärer för att slippa stök.
Någon bilhandlare jag pratade med tidigare i höstas varnade just för att KVD var dyra att anlita. Kanske sa han så av egenintresse men som sagt, helst vill jag bara att leasingföretaget ser Ljuset och tar emot bilen. ;-)
Jag har använt vi-köper-din-bil och även vanlig inbytesaffär hos handlare. Bäst har varit inbytesaffär hos handlare. Har man lite mer tid på sig så kanske Blocket är bättre, men där finns många skojare också.
Utan tvekan smidigast att bara "byta in", då slipper man även tajma in försäljningen med den nya bilen och ev. stå utan bil eller med dubbla bilar en stund. Förr sålde jag alltid privat för att spara lite pengar men nu ids jag inte längre när jag bytt privatbil, utan håller med Pinjong där att man ibland accepterat lite lägre pris och på det sättet för den lägre pengen köpt sig smidigheten....bara ta gamla bilen dit och köra hem med den nya. :)
Att KVD skulle vara dyra tror jag dock inte baserat på vad jag hört från folk och företag som använt dem, sen finns det ju många fler som kan tänka sig försäljningsuppdrag, här i syd var ett företag som hette just Bilförmedlingen rätt stora och fanns på flera orter varav Ängelholm av alla platser var deras största anläggning. När jag sålde en Jaguar så tog Auto Classica i Ystad den som försäljningsuppdrag för en väldigt låg peng i sammanhanget och jag fick helt klart mer där genom och deras kontakter än vad jag hade fått privat för den.
Vi leasar en Ateca sedan augusti och sålde vår gamla bil till SEAT Stockholm (möjligen Din Bil). Precis som Henrik skriver så lämnade vi då in den gamla då vi fick den nya.
Om man vet i förväg när nya bilen kommer så går det förstås att höra med andra större firmor som köper in bilar för att se om det går att få mer någon annanstans. Speciellt om man kan vara utan bil en vecka eller så. Vår gamla bil (RAV4) såldes förstås omedelbart vidare till en annan firma, sedan till ytterligare en, och är nu exporterad enligt car.info. En ren handelsvara!
Nu fick jag svar från en handlare som jag kontaktade via Blocket idag. Det som var viktigt med inbytesbilen var:
Dubbla nycklar
Servicebok
Sommar o vinterhjul
Just nu verkar det finnas många kampanjer och erbjudanden. Får kolla vidare.
Nycklar o hjul är bara en kostnadsfråga att fixa om det inte finns. Egendomligt att det ska vara viktigt.
Tid är pengar.....det tar tid att fixa med allt sådant med. Självklart får man bäst betalt och det blir smidigast för företaget om allt är fixat.
Testade "Vi Köper din bil" och min C300 D 4matic. Jag ska ju sälja bilen inför leveransen av min kommande Polestar. 283.000:- var det jag fick. Bilen kan sannolikt säljas för ca 340.000:- på Blocket. Men jag anar att siten har en algoritm som identifierade bilen som en "simpel" C-klass.
Men om någon nu vill köpa en fin C-klass....
Audi: Jag har en kompis som letar bil och är insnöad på diesel fortfarande, kan kolla med honom. Han hade hemma en V60 för 353.000 härom dagen så rätt prisklass och din bil var ju trevligt rustad med. Men hur var det? Inget driver assist på den va?
Vete f-n vad driver assist är på en MB. Lane assist har den. Men bilen är fullutrustad bortsett från dragkrok och adaptiv farthållare;-) Den ska in på service B på fredag.
Hade för mig adaptiva farthållaren på MB ligger i ett paket som hette driver assist, men kan minnas fel. :)
Fick svar nu från en bilsäljare som menade att jag kunde välja inlösen av bilen och en fast månadskostnad. Eller att låta bilens värde ligga kvar i avtalet. Det sista låter väl OK om jag får en lägre månadskostnad.
Intressant -- du menar att med alternativ 2 så får du inga pengar för inbytet, men en lägre månadskostnad för leasingen? Det är en variant som är ny för mig! I praktiken är alternativen väsentligen samma sak, åtminstone om du sätter in inbytespengarna på ett sparkonto och plockar ut dem portionsvis per månad över leasingtiden. Köper du teslaaktier eller bitcoin så kan det bli annorlunda! :-)
Ja Tory, det fungerar väl som traditionell kontantinsats. Månadskostnaden sjunker med en insats men man måste förstås vara kritisk och värdera hur mycket den sjunker och från vilken nivå. Sparkonton ger idag i bästa fall någon procent så det kan vara sämre. ;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.