Vi Bilägares forum

Prius/CT200h vs Insight/Civic

Prius/CT200h vs Insight/Civic

Funderar allvarligt att skippa SUV-åkande (är inne på min 4:de SUV) och istället köpa två lätt begagnade bilar, typ hybrider. Åker nu i en SUV som kostar runt 300.000-350.000, egentligen sjukt mycket privata pengar. Mitt bilåkande har minskat betydligt de senaste åren efter att ha börjat jobba mitt i Sthlm City, bara frustrerande att försöka köra bil i City med alla vägarbeten och tullar. Har tänkt mig att istället hitta två schyssta hybrider. Går man den enkla vägen så tittar jag självfallet på en Prius, baksidan är faktiskt att de håller ett ganska högt begagnat pris. Tänker man lite utanför boxen så finns ju Lexus CT200 eller kanske rent av de lite enklare Honda Insight eller Honda Civic. Max milantal för min del är mellan 3000-4500 mil, helst lägre. Har hittat några Insight som håller lågt milantal med ett ganska bra pris. Totalpris för två hybrider är runt 200.000-240.000. Skall jag köpa två Insight eller satsa på en CT200 och en billig Insight. Finns det någon som har erfarenheter från Insight, är det något att satsa på? Eller skall man gå den säkra vägen?

Uppdaterat: 2016-08-20 00:02

Kommentarer

Hondas äldre hybridteknik har jag inget förtroende för, vare sig vad gäller hållbarhet eller förbrukning. Den nya är nåt helt annat men finns inte att köpa ännu. Är väl bättre då att satsa på HSD, i form av gen3. Finns ju även Auris HSD gen3 av äldre sort där bagaget är lite sämre. Lexus CT200h är förhållandevis billiga som begagnat har jag noterat, folk verkar inte förstå vad det är för bil och dom som har extra mycket pengar väljer nu hellre än större Lexus.

Här ett exempel på en Auris hsd för 90,000 kr som gått 5000 mil.

https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Auris_1_8_HSD_Hybrid_67686252.htm?ca=11&w=3

CT200h blir ändå betydligt, dyrare, här en för 160,000 som gått 2700.

https://www.blocket.se/stockholm/Lexus_CT_200___Hybrid___Aut_66287158.htm?ca=11&w=3

Prius för 130,000 som gått 5000.

https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Prius_1_8HSD_5000MIL_SVENSKSALD_68413864.htm?ca=11&w=3

Uppdaterat: 2016-08-20 11:25

Honda Jazz och Honda CR-Z finns som lätthybrider också, jag tror tom ngn Civic hittat hit som lätthybrid.

Drar i verkligheten ungefär som en Prius och CR-Z har tex betydligt större motor än insight.

Uppdaterat: 2016-08-20 13:33

https://www.blocket.se/jamtland/Honda_CR_Z_1_5_hybrid_68554964.htm?ca=23&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Honda_Jazz_1_3_HYBRID_Auto_Fint_3_95__68433042.htm?ca=23&w=3

https://www.blocket.se/sodermanland/Honda_Civic_1_3_Hybrid_Auto_4D_7500_mil_Ny_Be_67524497.htm?ca=23&w=3&last=1

Uppdaterat: 2016-08-20 13:38

En bortglömd hybrid till:

https://www.blocket.se/orebro/Volkswagen_JETTA_TSI_150_HYBRID_68587589.htm?ca=23&w=3

Uppdaterat: 2016-08-20 13:44

Jettan är klart intressant, jag var och tittade på en beg sådan. Även om den tillhör förra generationens VW så kändes den helt ok. bra utrustad i hybridversion är den också. Är lite osäker på bränsleförbrukningen. CR-Z har jag också kollat på, cool bil. Var inte så lätt att sälja in till min äkta hälft, men hade jag själv fått välja så hade jag nog valt Jetta/CT200 i kombo med en CR-Z.

Vidstige, jag är inte riktigt klar över CT200, finns den bara med gen3 eller till vilken årsmodell kom den hybridversionen. För det är nog precis som du säger, skall man satsa på Toyota/Lexus så är nog gen3 bäst.

Uppdaterat: 2016-08-20 13:54
junkers skrev:

Honda Jazz och Honda CR-Z finns som lätthybrider också, jag tror tom ngn Civic hittat hit som lätthybrid.

Drar i verkligheten ungefär som en Prius och CR-Z har tex betydligt större motor än insight.

Stämmer inte, Hondas hybridteknik är av äldre enklare sort och är klart törstigare än HSD, både på pappret och i verkligheten.

Uppdaterat: 2016-08-20 14:04

Optimus, det jag kallar gen3 av HSD 1,8 är lite min egen benämning men det är då den generation HSD som kom i och med Prius 2010. Den drivlinan stoppade man sen in oförändrad även i Lexus CT200h och Auris HSD.

Uppdaterat: 2016-08-20 14:08
Vidstige skrev:

junkers wrote:Honda Jazz och Honda CR-Z finns som lätthybrider också, jag tror tom ngn Civic hittat hit som lätthybrid.

Drar i verkligheten ungefär som en Prius och CR-Z har tex betydligt större motor än insight.

Stämmer inte, Hondas hybridteknik är av äldre enklare sort och är klart törstigare än HSD, både på pappret och i verkligheten.

Inte enligt de tidningar som kört dem mot varandra, de drog lika och ibland Honda mindre.

Uppdaterat: 2016-08-20 15:08

Vissa tidningar, tja, men HSD ÄR i praktiken snålare.

Det är därför den blev en succé medans Hondas variant inte blev nån större hit.

Räknar man sen in den extremt höga driftsäkerheten i HSD 1,8 gen3 så är det för mig ett självklart bättre köp, allt annat lika.

Men visst, är Hondas modeller klart mycket billigare så kan det ju vara ett alternativt.

Uppdaterat: 2016-08-20 15:20

Jag har provkört Civic hybrid, den är helt ok att köra med bra komfort men jag upplevde att den i jämförelse med Prius (som jag också provkörde) gick mer sällan på batteridrift. Det var mer på de optimalt bästa förutsättningarna som den gick över på batteridrift. Prius går ju mer direkt över på batteridrift, startade mer eller mindre jämt på batteri. Till Civics försvar är att den är mer komfortabel, mer personbils lik än Priusen.

Uppdaterat: 2016-08-20 17:50

Ser att bl.a Honda har 8 års garanti på batteri. Får jag tag på en 2011:a och kör i 2-3 år och batterierna inte tar emot laddning längre, är ju garantin körd. Hittar inte pris på ett batteribyte, antar att jag inte kan åka till Biltema och köpa batterier och fixa själv. Här krävs speciella batterier och verkstadsingrepp. Låter dyrt.

Uppdaterat: 2016-08-20 18:23

Batteripack går lös på ca 20-30.000 kr, lite svettigt om man behöver byta efter 8 år. En lätt beg hybrid är alltså lite riskabelt om man är ägare efter det att batterigarantin löper ut. Inte så kul.

Uppdaterat: 2016-08-20 23:41

Optimus, vad gäller hsd och batteri så täcker maskinskada på märkesförsäkring (folksam) tills bilen är 10 år eller gått 20k mil. Ovanligt dock att batteriet går sönder under normal livslängd. Så jag tycker inte man ska räkna med nåt problem om du köper hsd gen3. Dessutom håller drivlinan ihop otroligt bra, bättre än toyotas konventionella. Det är helt enkelt enastående kvalitet i den tekniken, vad jag närmast skulle kalla överkvalitet. Så vill du slippa problem så finns nog inget bättre även om du jämför med vanliga bilar. Detta kan man förstå om man djupdyker i tekniken och för att nämna något så saknas helt remmar i motorn. Den är s.k. beltless. Därmed är du garanterad att slippa ljud eller missljud från såna remmar som är så typiskt annars.

Uppdaterat: 2016-08-21 00:22

Vidstige - du upprepar oavbrutet att det är sån enastående driftkvalitet i HSD-drivlinan. Är det för att övertyga dig själv att du valt rätt bil eller har du verkligen riktiga, verifierbara bevis för din tes ? Jag tvivlar inte på att det är bra kvalitet men du trummar ju på oavbrutet om att det är en överlägsen kvalitet och hållbarhet och då bör man ju ha fakta att luta sig mot och inte bara egna påståenden och önskningar. Tills slut kan man ju faktiskt via sådan upprepning få nåt att betraktas som en "sanning" även om den i grunden inte har nån substans. Och inte minst att det blir en "sanning" för en själv. Trots allt är ju även HSD i grunden en Toyota bensinmotor men med lite annat "påplockat" så jag är en aning tveksam till denna våldsamma hyllning till just denna bensinmotor. Som sagt - jag tvivlar inte på att den har hög kvalitet men är den verkligen så väldigt överlägsen annat som du vill påskina ?

Uppdaterat: 2016-08-21 09:53

Motormässigt är jag inte särskilt orolig för vare sig Honda eller Toyota, de levererar bra och hållbara grejer. Det som däremot tar upp mina funderingar är just hybridsystemet. Trots allt så är det i min ägo som bilen kommer passera fabrikantens garantitid, om jag köper en 2011 lågmilare och behåller den i 3 år. Det är max vad jag brukar äga bilar. Hur ser en köpare på det när jag skall sälja i min tur om 3 år. Jag kanske är lite petig men samtidigt behöver i alla fall jag landa i hur det skall funka. Annars sjunker andrahandsvärdet som en gråsten, och det är jag som får ta den smällen.

Jag svänger lite fram och tillbaka just nu, skall jag istället vänta på Kia Niro och Hyundai Ioniq och ta en koll på de bilarna. Jag skall pallra mig iväg och provköra senaste Prius, även om jag inte gillar utseendet, för att få en uppfattning av den senaste modellen av hybridsystem innan jag bestämmer hur jag skall göra.

Uppdaterat: 2016-08-21 10:28

Ska man prova senaste modellen av hybridsystem så är nog Toyota fel handlare att besöka. De har väl fortfarande bara en uppdaterad version av sitt gamla system. Som jämförelse kan det nog vara vettigt inför de två koreanska alternativens presentation.

Uppdaterat: 2016-08-21 10:38

Angående värdet på en 2011 om 2-3 år är det väl enklast att jämföra en sådan med vad en motsvarande 2008 med lite mer mil på mätaren betingar för pris. Det borde ju en hyfsad bild av vad man kan förvänta sig.

Uppdaterat: 2016-08-21 10:56

Mäkinen, finns det något bilmärke som har mer än ett uppdaterat system? Måste jag vänta på KIA och Hyundai för detta?

Uppdaterat: 2016-08-21 11:36

Pi, alla insatta i tekniken säger samma sak, alla som äger bilen säger samma sak. Även Toyota säger det jag säger, om än inofficiellt då dom egentligen aldrig vill göra reklam om kvalitet av nån anledning, inte ens för HSD. Så nej, handlar inte alls om att övertyga mig själv även om det förstås kan vara bra att påminna sig om fördelarna. Vad Toyota gjort med HSD är att använda hybridtekniken inte bara för att sänka förbrukning utan även för att öka hållbarhet och driftsäkerhet. Du har ju själv djupdykt lite i t.ex. växellådan, som i gen3 inte ens längre har en kedja som kan gå sönder. Även elektroniken är oerhört robust. Vattenpumpen drivs elektriskt numera och går bara när det behövs. Så problemet är inte tekniken utan vad folk tror om HSD när det börjar bli lite äldre. Typiskt är då att man tror att batteriet kommer gå sönder, är så mycket avancerad teknik som kan gå sönder etc etc. Detta påverkar förstås begpriser negativt mer eller mindre.

Uppdaterat: 2016-08-21 11:43

muskorv, du har helt rätt. En snabb koll på blocket säger att Prius 2008 med runt 8000 mil kostar ca 80.000 från en handlare, privatsälj säkert 10.000 lägre. En Prius 2009 (modellbyte med senaste snittet) på 8000 mil kostar ca 125.000 kr. En skillnad på 45.000kr mellan äldre modell av hybrid till den senare modellen. Ett ganska stort gap i pris.

Uppdaterat: 2016-08-21 11:44

Vidstige - men "alla insatta" är fortfarande inget som verifierar det du säger - även om det kan ligga en viss del sanning i det.

Uppdaterat: 2016-08-21 11:53

Pi, vad gäller bevisföring har vi gått igenom det flera gånger förr, alla tester säger samma sak. Här gen2, som jag ändå bedömer som mindre driftsäker än gen3 med tanke på en del saker som bättre handbroms och eldriven vattenpump i gen3.

http://www.vibilagare.se/test/langtest/toyota-prius-ii-2004-slutrapport-37377

"Efter åtta år och 15 383 mil i begteststallet sätter vi punkt och konstaterar att Toyota Prius varit enastående driftsäker."

Notera alltså, "enastående driftsäker".

Uppdaterat: 2016-08-21 11:57

Jag har inte sagt nåt ont om denna drivlina, Vidstige. Men du upprepar gång på gång hur "skottsäker" den är och då kan jag inte tolka det på annat sätt än att den är mycket bättre än nåt annat på marknaden. Och det tror jag faktiskt inte utan det finns säkert drivlinor i andra bilmodeller som fungerar lika bra - lika mycket som det givetvis finns dom som säkert fungerar sämre också. Men det är dina mer eller mindre tvärsäkra påståenden om den enastående kvaliteten i just denna drivlina som jag ställer mig en aning tveksam till - utan att på det sättet påstå att den är dålig på nåt sätt. Den är och fungerar bra - likväl som faktiskt många andra drivlinor också gör. Är inte det gott nog ?

Uppdaterat: 2016-08-21 13:11

Pi, jo förstår att du tycker det blir ensidigt men det handlar ju också om att förstå att dessa nya hybrider inte är sämre än konventionell teknik. Folk i allmänhet tror nog det.

När man sen granskar tekniken och inser att dom förmodligen till och med håller bättre i långa loppet än konventionell teknik så tycker jag det är lite av ett halleluja moment. För dom som kör äldre bilar och vill hålla nere kostnaderna. Man får ju då bilar som håller bra, som drar lite soppa, som är lättkörda med automat, som har billig fordonsskatt, som har förhållandevis rena avgaser och som dessutom är rätt billiga i inköp, både nya och kanske ännu mer så som begagnat.

Jag tycker då bilden blir en fantastisk revolution bland folkbilar. Och även om HSD är ledande där så tycker jag mig se ungefär samma sak i dom nya HEV som kommer från Kia och Honda. Det är alltså HEV som möjliggör detta, inte konventionell teknik som du är inne på.

Jag tror tyvärr inte folk i allmänhet förstått detta ännu och jag hoppas det går upp för flera och att det även framkommer tydligare i olika biltidningar. För det är vad jag tror, att dessa HEV kommer bli en enorm succé framöver nu, att dom når en acceptans och har nåt en mognad för den bredare publiken.

Uppdaterat: 2016-08-21 13:22
Optimus skrev:

Mäkinen, finns det något bilmärke som har mer än ett uppdaterat system? Måste jag vänta på KIA och Hyundai för detta?

Jag har inget svar på detta egentligen, men jag får känslan av att Toyota håller på att fila på sitt gamla koncept medan KIA/Hyundai har tittat på vad de tycker är bra och dåligt på hela marknaden för att sen komma med sin lösning.

Det är som med mobiltelefoner. Det är väl ganska få som köper japanska såna jämfört med koreanska.

Uppdaterat: 2016-08-21 15:22

Mäkinen, håller med att det känns som om KIA/Hyundai har tagit ett steg till. Vi får väl se när de lanseras och kan provköras.

Jag har kommit fram till att vänta på KIA och Hyundai och kolla in dem först innan jag beslutar om vad jag gör. Annars är jag övertygad om att Toyotas driftsäkerhet på hybridlinan är av hög kvalitet.

Uppdaterat: 2016-08-21 17:18