Hej igen! Fortfarande ingen bil inköpt, men det kommer dröja ytterligare lite. Har gjort lite efterforskningar och enligt de flesta här inne skulle jag satsa på att gå upp lite i budget.
Skapar nytt ämne pga ändrade förutsättningar, kan jag ta bort mitt förra ämne?
Jag har 3,5 mil enkel väg till jobbet, 80% motorväg.
Mitt tak blir 100 000, och nu har jag sammanställt en lista på alternativ:
Seat Ibiza ST kombi 2016 – 3500 mil. 89hk 1,2 bensin - 89k.
Seat Ibiza ST 2016 - 2900 mil (90 hk) Bensin 90k
Seat Ibizas ST 6000 mil (90 hk) 1.2 bensin 100k
Skoda Rapid 2014 1.2 TSI (105hk) Bensin 100k
Skoda rapid Spaceback 2015 – 7000 mil. 1.2 bensin (105 hk) 90k
Skoda Octavia TDI 2013 – 7900 mil (1.6 diesel 105 hk) 90k
VW Golf kombi 2013 – 9000 mil (1.6 TDI diesel) 60k
VW Golf Kombi TDI Bluemotion – 8000 mil (1.6 diesel) 100k
VW Golf (ej kombi) TSI 2012 – 7000 mil (1.2 bensin) 100 k
Volvo V50 D2 momentum – 2011 7200 mil (1.6 diesel) 95k
Volvo V50 1.6 d Kinetic - 2010 9000 mil (1.6 diesel) 70k
Opel Astra ST 2011 – 8500 mil (1.4 bensin) 60k
Opel astra ST 2014 – 5500 mil (1.6 bensin) 90k
Opel Insignia 2.0 CDTI – 7000 mil (2.0 diesel) 100k
Kia Sportage (SUV) 2013 – 8000 mil (1.7 diesel) 100k
Kia Ceed SW 2013 – 7500 mil (1.6 diesel) 95k)
Kia Ceed CRDI SW 2014 – 8000 mil (1.6 diesel) 100k
Peugot 308 SW 2015 – 8000 mil (1.6 diesel) 90k
Peugot 308 SW 2015 – 5600 mil (1.2 bensin) 100k
Audi a3 2013 – 8000 mil (1.6 diesel) 90k
Ford Mondeo 1.6 TDCi 2014 – 9500 mil (1.6 diesel) 100k
Ford Focus 1.5 TDCi 2015 – 5500 mil (1.5 diesel) 100k
Ford Focus 1.5 TDCi 2015 – 7500 mil (1.5 diesel) 90k
Hyundai i30 2014 – 8500 mil (1.6 diesel) 90k
Mazda 6 2011 – 7000 mil (2.2 diesel) 90k
Vilken skulle ni gå för och varför? Allt gott, stort tack. /Waspen
Kommentarer
Har svarat i din andra tråd.
Verkligen bilar ur olika storleksklasser m.m.....Seat Ibiza till Mondeo är ju milsvid skillnad.....
Jag får ju erkänna jag tycker ganska bra om Sportage av den modellen du listar där, lite klen motor ev.
Vill du ha en riktigt snål bil som du ändå åker bra och säkert i hade jag kört på V50 D2 Momentum, det är en bil som verkligen är snål på riktigt och inte bara på pappret, haft 2 V50 varav en med den motorn. Körde den under 0,4 när jag snålkörde längre på landsväg.
Ja, det är en hej vild blandning, men Ibiza ST, A3 och Golf (ej kombi) är i minsta laget. Priset på Ibiza är ju något lockande.
Tack för svaret, kört en v50 en del också, det är en trevlig bil.
Henrik. Vad tog den i motorvägs fart 110-115?
Körde min octavia 1,6tdi på 0,4 i lugn landsvägsfart.
Dvs Max 90 och så som man sällan eller aldrig kör.
Man skall alltid vara lite försiktig med att dra alltför omfattande slutsatser när det gäller bränsleförbrukning och de siffror som uppges i sådana här spalter. Visst kan man undantagsvis och under ideala förhållanden få många bilar att nästan gå på luft men se istället vad årssnittet är så får man betydligt ärligare siffror - och i de flesta fall avsevärt högre.
Blandat över tiden jag hade den låg jag på c:a 0,48. Utan tvekan den snålaste bil jag haft i verkligt användande. Minns vi körde Växjö-Ö-vik med den, 98 mil varav merparten motorväg på 0,51.
Vet ju inte hur vart du kör men här där jag bor kan det helt klart bli hela tankar, eller nu laddningar med nästan enbart landsvägskörning. Vi vet inte vad för väg TS har att pendla heller. Sen var det som jag skrev inte bara pga bränsleförbrukningen jag rekommenderade V50 D2 av de TS listade, utan för det är en trevlig bil att köra och åka med, helt klart högre komfort än många av de andra bilarna i listan.
Jag brukar tänka att allt under 0,6 är+ I dag och positivt.
Har en känsla av att alla dessa filter och katalysatorer på moderna bilar drar upp förbrukningen vid varje kallstart.
Och naturligtvis är det som Pi säger.
Focus och V50 är i stora delar samma bil, även om de är helt olika. Men jag har hört att Fords egen dieselmotor har en del problem, PSA motorn i Volvon ska vara klart bättre (om nu denna årsmodell har PSA motorn ??)
Oavsett ska man undersöka hur det ligger till med partikelfilter, på en del motorer ska det bytas ibland, ofta till en hög kostnad.
Givetvis ska man även kolla om och när det ska bytas kamrem.
Om bilen drar 0,5 el 0,6 har ingen större betydelse om man åker på en service med rem el filterbyte för typ 15.000:-
Tja gällande Opel, priset är ofta lägre än för motsvarande bilar av andra märken, "man får mer bil för pengarna" som det brukat uttryckas.
Astra 14 har förmodligen en något bättre känsla i inredningen är 11, det är ju den uppdaterade modellen med förbättringar, men å andra sidan 1.4 är förmodligen Turbon som i så fall är en enastående motor, inte minst i felfrihet.
Flertalet 1.4 var också "Sport", är det en sådan är det trots 2011 intressant eftersom den är speciellt utrustad.
Insignai spelar årsmodellen en viss roll också, men komfort är ju bra.
Varför?
Ja, det beror ju som alltid på vad man upplever själv om saker och ting.
Inga direkta kvalitetsbrister värre än någon av alla övriga och ingen av dem är heller bättre.
Krocksäkerhet, av alla bilarna på listan är Astra och Insignia betydligt säkrare som allmän helhet än någon av de andra.
Insignia är en av få bilar som inte har en enda liten svaghet säkerhetsmässigt överhuvudtaget.
Opelstolarna har också dubbla bältessträckare vilket väl förhindrar att man åker ner under instrumentpanelen och slår emot något.
Kör man mycket på mer hårdare trafikerade vägar bör man nog inte glömma säkerheten.
(Apropå det, Skoda Octavia 2013 bör vara den helt nya modellen och inte den äldre, den äldre är inte krocksäker baserat på verkliga olyckor.)
Astra och Insignia är också förberedda för att klara viltolyckor med större djur bättre genom ett mer påkostat tak, än i varje fall flertalet av alla bilar.
Dessa två är tyngre än sina konkurrenter vilket beror på alla balkar och förstärkningar i karosserna vilket också ger effekten att de inte är de snålaste i samlingen, det är en prioriteringsfråga.
Astran har rätt funktionellt lastutrymme med en del praktiska finesser och med relativt påkostat utförande materialmässigt.
Elektriskt fällbart ryggstöd, lastskyddet är av typen som kan öppnas upp i taket, vilket är en praktisk funktion så man slipper dra det fram och tillbaka om man ska ha in något bak, (vilket är lite tröttsamt som jag upplever det.)
Astra och Insignia av dessa modeller är inte uttalat rymliga som utmärkande drag och bakåtsikten kan var något mindre generös, om man så säger.
Men i övrigt är det allmänt bra prestationer, funktioner, utrustning och resultat på det mesta.
Har den ovanliga funktionen att nackstöden kan ställas in i längdled, en detalj jag uppskattar eftersom avståndet till nackstöden sällan tycks vara rätt i någon bil som jag upplever det, för nära eller för långt ifrån tycks det.
Nackstödens mekanism utlöses också vid en påkörning bakifrån och minskar risken för nackskador.
Beroende på utrustning finns det sedan en hel del avancerad utrustning i vissa Astra och Insignia, datorstyrda variabla strålkastare som är helt fantastiska och elektronisk fjädring t.ex. men det varierar ju från bil till bil.
Mycket beror på vad man råkar gilla själv, jag älskar ju instrumentpanelerna med alla knappar eftersom det är den effektivaste och snabbaste funktionen som finns i någon bil.
Utformningen är som ett stridsflygplan, en knapp, en funktion och varje knapps placering och form baseras på hur viktig den är och hur ofta den behöver användas, går blixtsnabbt att göra det man vill ha gjort.
Men att man som jag vill köra ett effektivt stridsflygplan är kanske mer udda och då kanske man inte upplever att funktionen är lika viktig.
Att de har vanliga gammaldags mekaniska låsknappar i dörrarna är också en detalj jag uppskattar mer än avsaknaden i de flesta andra, eftersom också det är en säkerhetsfråga om elsystemet får fnatt.
Handskfacket i Insignia är extra bra utformat.
Trösklarna skyddas av gummilister så man inte smutsar ner byxbenen.
Lite omtänksamma påkostade smådetaljer här och där.
Bra, som sammanfattande allmänt betyg är väl det enklaste att säga.
Rikard, det är samma psa motor i Ford Focus och V50. Jag har för mig att byte av partikelfilter är med i serviceplanen för V50 och att det är dyrt.
Har hört att den ska vara driftsäker men jag hade en Peugeot 207 med samma motor som var på verkstaden 3 månader på ett år. Drabbades bla annat av turboras och fick byta egr ventil ett par gånger.
Hade väl otur för bilen var mycket välskött. En ägare, fullservad på aukt verkstad och hade bara rullat 9000 mil när jag köpte den.
Brorsan hade däremot en gammal Fiesta med samma motor som andrabil med många mil på mätaren och den rullade 5-6 år utan problem.
1.6 HDI /TDCi motorn är väldigt pålitlig, hade en familjen som gick 24000mil utan större problem.
Men det har varit lite strul med en oljesil till turbon på de gamla 16v maskinerna. Fast de är nog inte aktuella. möljigen i en 2010 V50 sedan kom dock den förbättrade varianten med 8v-topp
Skulle inte rekommendera nån V50 då de börjar bli gamla nu snart är ju alla minst 10 år.. Och sedan får man lite för pengarna pga "Volvo-andrahandsvärdet", tar mycket hellre en 5år nyare Opel/Peugeot/Ford som har gått färre mil..
Tack så så så mycket för alla svar. Ger fantastisk vägledning.
Det är i princip bara motorväg. Så 110-120km i 30km enkel resa.
Grymt bra redovisning för opel bilarna Niklas!!
Tack igen!
Kompletterar med en snarlik bil som du har med i listan
Skoda Fabia kombi senaste generationen, pendlar själv med en sån årsmodell 2016 och har kört snart 9000 mil på 4år.
Tycker det är en OK bil och har fungerat bra och har stort bagageutrymme för en sån "liten" bil
N-iklas
Har svårt att tro att en Astra är krocksäkrare än en Mondeo....
Nu är de flesta Mondeo 2014 den gamla modellen.
Astra är säkrare än den.
Den nya modellen har svagheter i sidokrockskyddet som är värre än Astra och vad det gäller mätning av skydd mot nackskador är det bra i nya Mondeo, men eftersom man ändrat mätmetod kan man inte se hur det förhåller sig till Astrans gamla toppbetyg på den punkten, det är inte säkert att det är bättre.
Något likvärdigt resultat med Astra med litet minus i kanten för nya Mondeo är kanske en möjlighet, men jag avsåg den gamla Mondeo eftersom den dominerar den årsmodellen och uttalandet gällde Insignia och Astra tillsammans generellt, och inte var för sig specificerat.
Insignia är i vilket fall att föredra framför även den nya Mondeo trots att den är tre år äldre då den till skillnad från Monde är utan svaghet.
N-iklas, jag förstått inte varför du blandar in Mondeo här och jämför med Astra, det är verkligen ingen liten kombi och en helt annan klass än Astra, mer jämförbar med Insignia, men det var ju inte vad som efterfrågades.
Om det är den äldre Insignian som du menar kan jag hålla med om att det är en liten kombi, invändigt!
Men stor utvändigt.
Måste ha en av de mest korkade förpackningar som funnits i modern tid.
Den nya däremot är både vettig och snygg, men den är ju väldigt sällsynt.
Gamla Insignia är också utrustad med den mest korkade instrumentpanelen någonsin. En Boeing cockpit har mindre knappar.
Tada! Och där kom den myten igen från en som antagligen inte ägt en Insignia av första generationen. Jag hade inga som helst problem med den instrumenpanelen under 10 år som ägare, men å andra sidan spelade jag ju inte flipperspel med alla knapparna som vissa kritiker verkar göra på sina bilar.
Jamen trådskaparen listade ju Ford Mondeo över bilar han tittat på!
Fast där får jag hålla med Apex, och jag har ägt en Insignia, hade en Cosmo med fler knappar än jag orkade räkna till. Jo det är en otroligt plottrig förarmiljö både vad gäller knapparna och hur den är uppbyggd i övrigt med tycker jag. Det tillsammans med ganska otydliga skärmar med dålig kontrast och den mediokra komforten gjorde att den andrabilen byttes redan efter ett par månader. Blev en Saab 9-5 SC av sista årsmodellen istället då.
christer, ja det är riktigt och det missade jag, men jag vände mig främst mot N-iklas jämförelse mellan Astra och Mondeo.
Tack för svaren. Dessa saker gör mig klokare.
Har kikat ganska mycket på Astran, den känns verkligen intressant.
Vad tror ni om Skoda Fabia från 2016, ca 3-5000 mil! Inom budget. Rymlig för att vara såpass liten. Tråkig motor, men det kan jag leva med. Erfarenheter?
N-iklas
Köper fortfarande inte att Astran är säkrare att krocka i än Mondeo som är en avsevärt större bil....
Möjligt att den fått mer stjärnor i krocktest men det gäller ju för den klassen som Astra tillhör....
Personligen skulle jag sitta i Mondeon alla dagar i veckan istället för Astran om jag visste jag skulle krocka....
Har du några siffror som visar att Astran klarar "stå emot" högre krockvåld än en Mondeo?
Utan tvekan skulle jag i det fallet valt en Astra. Behagligare att färdas i på alla vis. Du skall ju ändå sitta och färdas i bilen varje dag. Testa en Astra J Sport om du inte gjort det, Helst med dom ergonomiska stolarna.
Vad gäller knapparna tycker jag inte som du. Däremot håller jag med dig om skärmarna.
Var däremot komforten på förarstolen dålig så hade du nog inte den elektriska, ergonomiska förarstolen tror jag. Jag satt bättre där en i mina båda XC60, inte mycket men lite. Betyg 5+ på Insignian och betyg 4+ på XC60.
Man kan inte så mycket fästa sig vid vad olika personer tycker eller hur man personligen upplever något eftersom det kan variera, det blir en väldigt osäker grund att utgå från.
Man måste försöka att finna hur något fungerar och ser ut teknisk, det påverkas inte av individuella av avvikelser.
Att vissa personer inte klarar av saker som andra utför lekande lätt är ett känt faktum, därför är det nödvändigt att göra en samlad bedömning där man ser om en åsikt har stöd rent tekniskt i den praktiska verkligheten eller om det är ett uttryck av den personens personliga färdigheter.
Jag har inte kört den äldre Insignia men standardmodellen av Astra (som finns med andra skärmar i lyxmodellerna) vanligen har Insignia samma skärmar i de enklare utrustade versionerna, och just skärmarnas övertydlighet och pedagogiska grafik som bland annat automatiskt visar alla inställningar med klimatanläggningen när man rör vid någon knapp, är ju det bestående minnet, klagomålen har ju uteslutande berott på att man tycker de ser omoderna ut, men det har inget med funktionen att göra.
Huruvida Mondeo, främst den äldre 2014, som sagt, är säkrare än Astra, som man kan tycka om man går på enkla resonemang om storlek, kunde man ju gå in på i detaljer, men det är onödigt, det räcker med att visa två bilder för att avsluta den frågeställningen.
Stolpkrock och eftersom bilarna utsätts för samma våld är resultatet absolut jämförbart.
Inte minst för att Astra är tyngre än normalt för storleken och e.v. skillnader genom olika karossvikt minimeras därför.
Mondeo (även den nya Mondeo uppvisar brister i sidoskyddet.)
Och Astra, hur många sitter hellre i Mondeo tro?
(För övrigt, glöm inte att Saabfolk fortsatte arbeta för Opel och har haft flera nyckelposter.)
En bidragande orsak till detta mycket fina resultat kan vara alla förstärkningarna i Astrans tak som ex. gör den mer lämpad att klara viltkrockar.
Jag hade en Cosmo med de helskinnklädda stolarna som låg i företagspaketet som jag tror det hette när bilen var ny, elstyrda med både värme och kyla. Tror det är dem du menar? Har med haft XC60, en Summum med motsvarande Volvostolar och jag håller utan tvekan Volvos stolar milsvitt före Insignians undermåliga stolar som både jag och dåvarande sambon fick rent ont av, MEN detta är ju säkert helt en fråga om hur man är byggd m.m. Jag är ju inte onödigt överdimensionerat byggd på varken längd eller bredd. Innan Teslan hade jag ju en V90 Inscription så samma stolar som du har nu i din XC60, och de verkligen tyckte jag om, de tillsammans med Saabs Aero-stolar i början på 00-talet samt BMW:s äckligt dyra komfortstolar från min 525 håller jag nog som de bästa jag haft i någon bil. Teslan har riktigt bra stolar för mig, men har förstått de inte passar riktigt långa människor lika bra. Sämsta jag haft på nyare bilar är Insignian och Passats R-linestolar som jag hade i min 2010:a. De var faktiskt ganska lika varann i både utseende och uppbyggnad.
Ja det är väl bara att konstatera att det där med sittkomfort i bilstolar är väldigt subjektivt och individuellt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.