Hej,
mitt första inlägg här..
Jag kommer inom ett par månader behöva pendla 55km enkelväg till jobbet dvs totalt 11mil om dagen där 90% består av motorväg. Räknar på runt ca 2500-3000mil/år Är nu på jakt efter en bil för att göra denna transport så bekväm som möjligt och tänkte rådfråga lite här på forumet om vilka bilar man ska åka och provköra (är bara i början av att hitta nya bilen).
Bilen kommer fungera som pendlarbil i första hand och även som familjebil på lite längre resor. Är intresserad av TCO, bilen kommer ägas i ca 6-7 år
Budget: 250-300k
Lite kriterier:
-Låg förbrukning
-adaptiv farthållare
-möjlighet till dragkrok
-bra säkerhet
-automat
inte krav med plus
-fyrhjulsdrift (boende på nya adressen har rekommenderat fyrhjulsdrift)
har kikat lite på VW Passat, Audi A4/A6 och Skoda superb då dessa ligger i rätt prisklass för en bil runt 2017-2018 års modell. Kan tänka mig en dyrare elbil men är inte helt säker på om det är vettigt att köpa en elbil som kommer gå så många mil per år och hållbarheten på batterierna.
Lite tidigare bilar jag ägt och min uppfattning av dem:
Audi A3 2013 TDI - väldigt bra bil och gillar skarpt körställningen
Volkswagen Tiguan 2017 - Bra bil, dock lite väl liten i bagageutrymmet
Volvo XC40 T5 laddhybrid (nuvarande bil) - Besviken på förbrukningen samt vinande ljud vid högre hastigheter på elmotorn.
Så tänkte höra lite era åsikter om eventuella kandidater som ska provköras.
Kommentarer
Några tankar.
Det är just när du kör mycket en elbil blir extra lönsam eftersom bränslet är så billigt. Hållbarheten på batterier verkar inte vara det man behöver oroa sig för.
Kan du ladda på jobbet? Antar du kan ladda hemma eftersom du har laddhybrid idag? Om ja kan du nog köra en stor del av milen på el. Din körsträcka är kanske något för lång för att köra en sträcka på el med de laddhybrider som ryms i budgeten, iaf på vintern. Men kanske en Passat GTE skulle vara något? En 2018 kan man nog få under 300k. Har väl dock inte fyrhjulsdrift.
Testa nya Seat Leon kombi. Du får en helt ny laddhybrid för 330tkr. Blir väl runt 300 efter bonusen.
Kan absolut vara så att man inte behöver oroa sig för livslängden för batteriet i en elbil.
Har idag inte möjlighet att ladda på jobbet/hemma utan kommer bli aktuellt om ca 1 år då huset är färdigbyggt. Har en laddhybrid då förmånsvärdet är så pass lågt att det slår ut de fossila bilarna när det kommer till förmånsbil. Kan ladda på jobbet till en kostnad av 900kr/mån.
TCOn blir dock ungefär detsamma på en elbil och en vanlig fossil bil enligt mina beräkningar.
Har kikat lite på Kia E-niro om man ska prata elbil.
Om en e-Niro skulle fungera för dig så skulle jag tro att du kommer att få en bra totalekonomi med den bilen med tanke på dina årliga körsträckor (och Kia's 7-åriga garanti - dock begränsad till max 15.000 mil).
Jag håller med Apex, en ny Seat Leon laddhybrid är nog bättre än en beg passat om du klarar dig med de något mindre utrymmena (det gör nog de flesta familjer). Men om du inte kan ladda på jobbet kanske en e-niro skulle vara något? Men då krävs nog hemmaladdning för att det ska bli smidigt.
Jo, hemmaladdning är nog mer eller mindre ett krav om det skall fungera med en elbil - det håller jag med om.
Hemmaladdning blir aktuellt först runt denna period nästa år. Om jag vill kunna ladda elbil får jag betala 900kr/mån.
900 kr motsvarar ca: 60 l/månad i en förbränningsmotorbil och det gäller för elbilen runt 1 av de 6 år du räknar med att behålla den. Så gissningsvis blir elbilen ändå billigare trots det lite dyrare 1:a året p g a att du kör såpass mycket.
60 l bensin motsvarar väl 90-100 mils körning.
900 kr för laddning kan ju verka dyrt, men är det fast pris så är det ju bara att ladda på.
Kör du 2500 mil/år, alltså ca 200 mil/månad, så blir det ju 4-5 kr/mil - med hemmaladdning bör du hamna runt 3-4 kr/mil istället.
Jämför detta med en bensinkostnad 1800 kr/månad plus eventuell mals-skatt för en ny fossilbil.
Förstår absolut hur ni tänker och resonerar och ja i de 900kr/mån ingår det fri el.
Det jag tänker på är att en elbil kostar i runda slängar 450k~ efter miljöbonusen och därmed blir lånet betydligt högre månadskostnad på än om man köper en bil för ca 250k~ med fossilt bränsle och sedan betalar ca 2000kr/mån i bränsle. Tror ni fortfarande det ligger till elbilens fördel och hur mycket restvärde kan man tänka sig att det är på elbilen efter 6 år? (tänker mig i % då)
Dina 900 kr/mån gäller väl bara 1:a året - sen gissar jag på en halvering eller ännu lägre när du kan ladda hemma.
Medan förbränningsmotorbilen fortsätter att ticka med typ 27.000 kr/år med dagens bränslepris vilket på 6 år ger runt 160.000 kr i bränslekostnad. Glöm sen inte den rejält högre vägskatten på förbränningsmotorbilen. Med dina årliga körsträckor så är det nog relativt lätt att räkna hem en elbil typ e-Niro.
Om 6 år lär det fortsatt vara attraktivt att köra elbil. Jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig en annan utveckling, åtminstone inte sämre, än fossilbilsmarknaden. Har haft elbil som personalbil i snart 3 år, betalar mot ett restvärde på 40%, men dagens begagnatpriser skvallrar snarare om ett restvärde på närmare 60% efter 3 år.
Hur många mil kör du då om året?
Om man tänker bort aspekten att det behöver fungera som en familjebil och enbart för att pendla 11-12mil mellan varje laddning och att det kommer vara 1 kallstart inräknad vintertid. Hur stort batteripack behöver man för att det ska gå och även finnas lite marginal kvar i tanken?
Såg att Volkswagen E-golf fanns begagnade för ca 200-250k och har ett batteripack på 35kwh. Andra förslag också på elbilar som skulle fungera.
Hans beräknade årliga körsträcka står i det inledande inlägget - alltså 2500--3000 mil/år.
Vet min körsträcka, tänkte mer på Grossers körsträcka i sin elbil.
Oj - missade det helt...:) Ursäkta mitt slarv.
Jag kör strax över 2000 mil/år. Hade jag valt ny elbil idag bör den ha 50-60 kWh tillgängligt för användning. Nuvarande har 28 kWh netto, vilket kan upplevas i underkant i vissa fall. E-Golf är trevlig, men betänk att 35,8 kWh är bruttokapacitet och ej helt användbar för att skydda batteriet.
Och för att travestera en klassiker. 28 kWh Ioniq är mer än 35,8 kWh Golf. :) Väl?
Om nu en e-Golf skulle vara ett alternativ så ska man inte skrämmas av det lite mindre batteriet i en Ioniq.
@Panopticon
Jämnare än man tror. Golfen är ju mer förfinad att köra, men Ioniq (28) har bättre elbilsegenskaper och utrustning.
Golfen har ca. 31 netto om jag minns rätt
Då nyttjar man ca: 86 % av nominell kapacitet vilket i mina ögon är en bra avvägning för att kunna få ett långt liv på batteriet. Men jag har läst att man kan nyttja ca: 32 kWh vilket då skulle motsvara strax under 90 % "nyttjandegrad" vilket även det är rimligt ur livslängdshänseende.
Senaste Ioniq är en bruttokapacitet på 40,4 kWh och en nettokapacitet på 38,3 kWh vilket ger en "nyttjandegrad" på runt 95 % och det tycker jag personligen låter som en aning mycket... Men tiden får väl som vanligt utvisa hur det blir.
Som jämförelse har Mazda MX-30 ungefär 90 % och Honda e runt 80 % !
Men vill man redovisa långa körsträckor så finns väl risken att man tänjer på gränserna eftersom kunderna vill ha lång räckvidd.
PS: Uppgifterna hämtade ifrån https://ev-database.org/
Nya Ioniq (38) har ju vätskekylning och reducerad snabbladdning jämfört med föregående modell (28) som har aktiv luftkylning och värmning av batteripacket plus en annan kemi om jag inte är helt fel ute. Netto 28 / brutto 30,5 kWh, nyttjande ca 92%.
Golfen har batterivärme men ingen aktiv kylning av batteriet. Laddeffekten reduceras om batteriet är för varmt, dock är den inte alls lika hårt drabbad av sk rapidgate än säg Nissan Leaf.
Sen skall det väl tilläggas att till sist så är det den enskilda brukaren som styr detta. Laddar man alltid i god tid innan körsträckan börjar gå ut så ökar man ju sannolikheten att få ett långlivat batteri medan ständiga djupurladdningar (typ 95 %) ofta innebär motsatsen.
Ja, på många/dom flesta elbilar kan man väl ställa in hur mycket man ska ladda och det bästa är väl att sätta en egen gräns på 70% eller nått sånt där och hålla sig mellan 50-70% eller där i trakterna för den vardagliga körningen och skruva upp den till full laddning enbart när man ska på långresa.
Finns ingen orsak att ligga så lågt i laddningen som 70%, jag laddar till 90% Och bilen har ju buffert i batteriet redan så det lugnt.
Skall jag åka långt laddar jag 100% med timer lagom till avresa
Jag kör som Robban, jag laddar till 90% till vardags och 100% de få ggr jag kört riktigt långt.
Som sagt är där redan en buffert.
Jag brukar tanka fullt oavsett om jag skall åka långt eller kort.
Många krångliga procedurer det verkar vara runt elbilsägandet.
Guran: Vad är krångligt? Det är ju inte så att du måste gå ut och dra bort sladden när laddningen är på 90%. Det är ju bara att ställa in i appen att det är där den alltid ska stanna. 10 sekunder om dagen lägger jag på att ladda till vardagskörningen. Så drygt 3 minuter på en månad om jag inte kör extra mycket och långt. Hur mycket tid lägger du på att tanka?
Dålig samhällsplanering att man inte för 100 år sedan bestämde att dra bränsleledningar till varje hushåll så att man kunde tanka hemma. Hade sparat mycket tid men förstås genererat en och annan brand.
Driver bara med dig :)
Men får nog börja tanka 90% för att inte slita på tanken i onödan....
Kan som sagt absolut tänka mig att pendla med en elbil men det krävs då att det finns marginal i räckvidden då jag enbart kan ladda på en stället (antingen jobbet eller hemmet). Nackdelen med elbilar är att de är så dyra och därmed blir kontantinsatsen väldigt hög (runt 80-120k). Elbilen låser upp pengarna i större del i lånet medan en fossil bil är det mer en rörlig kostnad beroende på hur mycket man kör (tänker på sommarhalvåret kanske man inte åker till jobbet varje dag utan jobbar på distans etc.)
Detta som gör mig lite kluven om vad som är bästa alternativet. Blivit erbjuden en V40 D2a till ett väldigt bra pris ca 90k med 9000 mil på mätaren.
En v40 d2 är väl en riktigt bra pendlingsbil, snål säker och bekväm för pengarna. Men inte så bra familjebil då både baksäte och bagage är trånga.
Har haft V40 D2 som hyrbil lite då och då och som i de flesta Volvo åker man riktigt bekvämt. Men som Klabbe skriver är den rätt trång bak. Men som pendlingsbil är den nog rätt trevlig. Ang. elbil så finns det ju även begagnade sådana så binder man inte upp så mycket kapital.
Nej förstår absolut att det inte är en familjebil, men just nu finns det bara 1 barn så då får xc40n tror jag fungera som primära familjebilen efter lite diskussioner med frugan. Så är framförallt en snål pendlarbil som är aktuellt
@Tibbe Du har inte funderat på en begagnad Zoe då? Går att hitta till rimligt pris. Visserligen tillkommer batterihyra oftast.
Känns dumt att köpa en sån liten bil om man ska ha barn. V60 är väll iallafall okej size.
Nu var det väl en liten V40 han tänkt köpa.
Har som sagt en xc40 som förmånsbil i ca2 år till innan det blir en större förmånsbil. har 1 barn och kommer inte (högst troligen) bli någon mer inom 2 år så xc40n får fungera som den ”stora” bilen tänker jag så länge.
Blev erbjuden en V40 D2 av en bekant för väldigt bra pris och som jag vet är väldigt bra skött.
Vill helst inte pendla till jobbet i xc40n då dels det blir betydligt dyrare att höja miltalen till 3000mil/år och jag får inte göra samma avdrag på deklarationen varje år.
Absolut är begagnad elbil intressant men tror Zoe är lite liten att motorvägspendla i tyvärr.
Har du provat en Zoe på motorvägen?
Nej har inte provkört Zoe än, det jag testat av elbilarna är Kia E-niro. storleksmässigt tycker jag inte den ser ut att vara bekväm på motorväg men jag kan ha fel!
Provkör den, det är möjligt att den inte passar dig, men många är faktiskt väldigt nöjda och det fina med den är att den säkert är fri från barnsjukdomar!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.