Hej! Dags att köpa begangad bil! Det är med skräckblandad förtjusning som jag försöker få fram något slags resonemang för att styra vad det kan tänkas bli för bil.
Är på jakt efter en pendlarbil som behöver rulla runt 3000 mil/året, samt hämta 3 barn från förskola (1 vuxen + tre barn) då och då. För familjeutflykter har vi en Skoda Kodiaq så utrymmeskraven är inte så höga för varken baksäte eller bagage. Övriga krav är fyrhjulsdrift, adaptiv farthållare, max 10 000 mil (vad jag nu grundar det på..), samt pris 150 - 250 tkr. Också viktigt att ljudnivån i kupeen är låg.
Shortlist:
- Opel Insignia
- Skoda Octavia
- VM Golf Alltrack
- VM Passat
- Volvo V60 CC
Någon mer vi borde titta på?
Vilka modeller och specifika modellår bör man rikta in sig på av bilarna ovan? Ett exempel som jag snappat upp här i forumet är att Insignian bör vara modellår 2015 eller senare.
Tänker att olika bilmodeller dras med olika problem. Går det på något sätt läsa sig förhållandet mellan antal mil och sannolikheten för att problem (+ kostnad) ska uppstå? Påhittat exempel, att köpa en Octavia som rullar 8000 mil är förmodligen mindre riskfyllt än att köpa en V60 som rullat motsvarande antal mil..
Å andra sidan, en bil som rullat 8000 mil kan ju också ha genomgått omfattande reparationer som i sin tur gör att bilen väntas fungera felfritt för en längre tid framöver än en bil som bara gått 4000 mil. Hur får man tag i en bils reparationer? Serviceboken?
Vågar förmodligen inte handla privat, hur är erfarenheterna från KVD? Och bör bilsäljaren vara ansluten till MRF?
Även varit inne på BilSvar för att få en indikation på ägandekostnaden. Tjänsten verkar inte ta hänsyn till antalet mil en bil en rullat ser annars ut att ha med många relevanta poster.
//Erik
Kommentarer
Tycker du även ska ta en koll på Mondeo efter 2015!
15 mil om dagen? Jag säger inte att du ska, men du borde överväga en elbil.
Grosser
Blir väl inte mycket till elbil för 150-250 000....
Är Fusion-modellen så mycket bättre än tidigare europa-baserade modeller alltså trots att denna kom redan 2012 i USA?
Fyrhjulsdriften gör ju att el, hybrider och kanske alternativa bränslen som biogas går bort.
Kolla även Seat x-perience, där finns vissa i 4hjulsdrift och ligger lägre i pris beggade än Skoda och Golf. Seat har generellt sämre andrahandsvärde och x-perience är en liten udda bil som folk gärna inte söker efter.
Subaru har ju bra AWD, kan dock modellerna för dåligt.
pinjong, skrev om den i en annan tråd https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/koprad/tystast-75-pbb?page=2 #56
En utmärkt bil i det mesta med bra service (beroende på var man bor!) och med en ganska stor mängd knappar (det blir det när ikonerna på kladdskärmen även finns fysiskt nedanför). Men bilen är komfortabel och värd en högre plats i försäljningsstatistiken.
Vad var det pinjong skrev om i en annan tråd? Vilken utmärkt bil? Jag hittar inte vad "den" är i den tråden.
Pinjong
Tystare och fyrhjulsdrift iallafall...
Om du skulle råka ha missat det så är har elbilen en bråkdel av kosten i driftkostnader, och med tanke på 3000 mil om året så kan TS med elbil istället tillåta sig en högre budget på inköpet. Tror det var så Grosser tänkte.
Skulle gissa på att en ny Kona electric blir lägre TCO för TS än en V60 CC för 250 papp....
Ja saabnisse, jag vänder mig bara mot njofyrahundrafemtons diss (om det är det) av Mondeo före 2015. Jag har ju ett sådant exemplar som fungerar mycket bra men kanske är USA-varianten bättre? Är bara nyfiken.
edit: OK, njo415.
Pinjong
Dissar absolut inte Mondeo före 2015 !
Har haft både mk1,mk3 och 4.5 som jag varit väldigt nöjd med men tror inte det fanns 4 hjulsdrift på årgången före...
Om du läst mina kommentarer i andra inlägg borde du fatta att jag inte är negativ till Ford tvärtom väldigt positiv! :)
Henrik M
Om du skulle ha missat det så ville frågeställaren ha 4 hjulsdrift vilket mig veterligen bla inte Kona har...
Jag skrev inte att frågeställaren ska köpa en Kona, jag förklarade för dig som inte verkade förstå detta med priserna.
Behöver TS absolut AWD av nån anledning vi inte vet så är som du skriver Kona inget alternativ.
Sen kanske inte TS är där än att han vill ha el. Men som sagt, tror det var så Grosser menade, att det ger utrymme för högre inköp.
Ja jag läste dig nog lite fel där just när det gällde 2015. Du har ju förövrigt en poäng med att den USA-designade bilen förmodligen är välisolerad från ljud i grunden. Sedan gäller väl en stramare chassisättning mm för den europeiska marknaden.
christer, det blev lite fel. Det var jag som skrev om Mondeo i en annan tråd.
Jag förstår att du missuppfattade, ursäkta.
Just 4WD tillsammans med övriga krav skapar nog en rätt stor begränsning. Kan han trots allt klara sig med 2WD så ökar urvalet rätt rejält misstänker jag. Med begränsad budget måste man nog ifrågasätta en del av sina egna "måsten".
OK!
Henrik M
Vad vet du om vad jag vet om priserna?
Förstår inte va du är ute efter? suck...
Påpeka bara att man inte får en elbil som uppfyller hans krav inom det priset...även om du säger att en elbil är billigare att äga så får du gå upp rejält i pris för att möta frågeställarens krav..
Golf Alltrack, mindre mil samma år som en passat för samma peng.
Skoda Octavia Scout.
Som ngn skrev seat fanns den låter mer.
En sådan här är ju både komfortabel, tyst i kupén och snål på soppan
MB C 220D 4-matic 3 år gammal och 6000mil
Mycket komfortabel bil för under 250.000kr
https://www.bytbil.com/sodermanlands-lan/personbil-c-220d-4matic-7g-tronic-plus-euro-6-170hk-1453-13621501
Nej, det stämmer. Utbudet är magert och fyrhjulsdrivna ligger i de högre prisklasserna. Kanske mer en funderare om prioritering mellan "kraven", ekonomi och mindre service.
Tack för alla synpunkter! Anledningen till att fyrhjulsdrift är med på kravlistan är för att göra färden (Göteborgstrakten) under vintermånaderna lite säkrare, i alla fall om man ska tro rapporten från Folksam (2017):
"Folksam framkomlighetstester från vintern 2016 visar att fyrhjulsdrift har en klar fördel mot tvåhjulsdrift på blank is. Framkomligheten är upp till tre gånger bättre beroende på vinterdäckens kvalitet .."
Eller finns det anledning att stryka kravet på fyrhjulsdrift? Hur resonerar ni?
ÄNDRING: Källa Folksam rapport https://nyhetsrum.folksam.se/sv/2017/05/05/ny-rapport-fyrhjulsdrivna-bilar-ger-fler-personskadeolyckor/
Med begränsad budget så lär du nog få stryka några krav. Och väldigt många klarar att köra bilar vintertid utan 4WD men det är ju du som prioriterar dina krav. Göteborg känns ju spontant för mig inte som det ställe i landet där 4WD är mest betydelsefullt...
Tror du kan stryka 4hjulsdrift om du köper riktigt bra dubbdäck.
Omöjligt är det inte att hitta en bil med fyrhjulsdrift.
https://www.bytbil.com/uppsala-lan/personbil-insignia-kombi-2-0-cdti-4x4-business-xl-6186-13285067
Kan du tänka dig lite till så har du ett riktigt klipp här
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-insignia-sports-tourer-2-0-cdti-4x4-automat-opc-line-2512-13097506
En sådan här MB B-klasse 4-matic
Gott om plats, snål dieselmotor, adaptiv farthållare och inom budget
https://www.hedinbil.se/bilar/1513794
Tack för biltips, uppskattas!
Hållet helt med dig.
Har man branta backar i stan till dagis som du kör dagligen kan det kanske vara bra med 4wd.
Men nya dubbdäck är effektiva.
Att inte förglömma de odubbade däcken som än mer är det rätta valet i storstadsmiljö där vägarna i 99,9% av vintersäsongen är våta av salt. Eller kanske till och med centraleuropeiska odubbade.
Dubbdäck hör hemma på landsbygden och dåligt vinterväghålllna vägar.
Ja du har helt rätt Guran.
Men is och kraftiga backar kan dubb ofta vara bra.
Ja absolut, men det förstnämnda är ju ytterst ovanligt i Göteborgstrakten. Däremot kan det komma lite snö och förorsaka kaos. Och då är odubbade däck minskt lika bra som dubbade.
Så bodde jag i Göteborgstrakten så vete tusan om jag inte kört på Centraleuropeiska slaskdäck :)
Tummen upp för odubbat - blir sådana igen vid nästa vinterdäcks-byte. Dock s k nordiska för min del och helst Conti. Och i Norrland där man ofta har mera snö än is så fungerar nog dubbfria av nordisk typ väl så bra. Bara ni Norrlänningar vågar testa - det tog lång tid för mig som f d Norrlänning...:)
Dom två sista bilarna med dom bästa dubbfria.
Aldrig mer dubbdäck för mig.
Jag har kört dubbfritt nu de sista 12 åren förutom en begagnad andrabil vi köpte där vi fick med nästan nya dubb. Det oväsendet.....
Jag har under alla dessa år aldrig känt att dubbfritt inte räckt till.
Med dubb kan man inte va lika spontan heller om man vill ut och köra utanför landets gränser söderut.
Ny kan vi väl fortsätt Dubb/Dubbfritt i dubbdäckstråden
Det finns relativt hyggligt antal 4WD Insignia som inte är kombimodellen, och det drivsystemet är ett av de mest effektiva.
Fast framkomlighet är långt ifrån samma sak som säkerhet. Och nu när jag kollar din länk så är det ju just det som den påpekar också.. Läste du den länken du postade? Där påpekar dom att det är mycket vanligare med olyckor i fyrhjulsdrivna bilar eftersom fyrhjulsdriften maskerar hur halt det verkligen är.
Så jag hoppar med på Grossers förslag, elbil. När du kör så långt så kan du höja inköpspriset rätt rejält eftersom driften är mycket billigare i elbilen. Och eftersom du har en stor bil för familjeutflykter så behöver du inte tänka på långfärder. Hyundai Ioniq?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.