Vi Bilägares forum

Pendlarbil för 20 mil (enkel väg)

Pendlarbil för 20 mil (enkel väg)

Hej.

Ny på forumet och behöver lite vägledning gällande som rubriken lyder en pendlarbil. Jag är i behov av en ny bil som jag ska pendla med, 20 mil enkel väg, och ca 120 mil / veckan. Vägen är i princip enbart motorled och hastigheten ligger i snitt på 130 km / h.

Min "krav" är enkla då jag vill ha en lite större bil som jag kan ha med min hund i.

Jag är bara intresserad av "nya" modeller, läs från 2019, då min ambition är att behålla bilen framöver (6-8 år) då vi eventuellt också ska skaffa barn. Priset är inte det viktigaste men det spelar så klart in.

Några korta frågor som ni gärna får besvara för jag ska bli klokare;

1. Bensin / Diesel? (Tänker kostnad kontra miljö)
2. Elbil? Har möjlighet att ladda direkt utanför lägenheten hemma + utanför lägenheten i Helsingborg. (Kollat på Kona Electric samt Tesla 3)

Tacksam för all hjälp + egna erfarenheter:)

Uppdaterat: 2020-04-01 10:57

Kommentarer

Model 3 går ju bort om du vill få med hunden såvida du inte kan tänka dig ha den i bältessele i baksätet. Kör du så mycket hade jag helt klart kollat på elbil dock, den extrakosten kör du snabbt in med de miltalen. Kia e-Soul är väl den elkombi med lägst insteg till bagaget för en hund. Och räckvidd som utan tvekan räcker 20 mil även i de sämsta förhållanden. Annars om pengar inte är största problemet hade jag nog beställt en Model Y om du inte behöver den akut nu. Sverigeleveranserna börjar nog efter sommaren, de ligger före tidplan om inte Coronan drar ut på tiden.

Uppdaterat: 2020-04-01 11:17

Hunden kan sitta där bak med hundbilbälte. Får bara lära han:)

Uppdaterat: 2020-04-01 11:29

Först och främst en komfortabel bil som du kan trivas med och sitta bra i 120 mil/vecka

Då skall det till en del uppoffring för att åka i en Kona, den är ju allt annat än tystlåten inuti.

Bättre i så fall med en Ioniq, som är en av de mer prisvärda elbilarna och som funkar då du kan ladda i ”båda ändar” av resan.

Sedan kommer ju Peugeot 208e. Liten bil så det där med barnplaneringen går bort.

Jag tror också du kan släppa ambitionen att ha bilen i 6-8 år med alla de mil du kör. 30.000-40.000 mil skulle jag då aldrig våga köra med en bil. Max tre med den körsträcka du har. Speciellt om det är en elbil med den enormt snabba utveckling som nu är inom det segmentet.

Men det är ju så klart en smaksak.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Ja då är ju en Model 3 nog det bästa du kan skaffa just nu för den pendlingen. Bara ner till Malmö och provkör om du inte gjort det än. :) Jag kör Model S och är helnöjd, kör ungefär samma miltal som dig per år.

Uppdaterat: 2020-04-01 11:44

Lite otydlig gällande antal år.

Nya arbetskontraktet kommer gälla 2-3 år (då jag kommer pendla 4500 mil / året).

Därefter kommer vi antingen bosätta oss närmare och då blir det inga mil i princip.

Så milantalet gäller bara 3 år framöver som jag kan se det (totalt 13.500 mil).

Sen resterande 3 åren kanske jag kommer snitta 1000-1500 mil / år.

Uppdaterat: 2020-04-01 11:53

Du skriver Helsingborg i ena änden, vart är andra änden? Vilken väg är det du kommer köra efter? Helt enig med Guran att du ska kika på komforten med. Och ska det fungera ur barnsynpunkt hade jag inte heller kikat på för liten bil. Jag personligen uppskattar ju bra semiautopilot med när man kör längre. Och vad gäller såna säkerhetsfunktioner ligger väl de asiatiska märkena lite efter.

Uppdaterat: 2020-04-01 12:00

Kungsbacka.

Du skrev att jag skulle tjäna på el kontra diesel i längden. Hur räknar du? Tänker alla kostnader och även värdeminskning. Försöker hitta någon bra kalkyl att göra i men lyckas inte riktigt hitta någon

Uppdaterat: 2020-04-01 12:43

Kolla Teslakalkylen.com, sida skapad av Danni Efraim.

Men säg att du tar ut en Model 3 SR+, den ligger på från 489 kkr efter bonus. Motsvarande Diesel ligger på från 350 kkr skulle jag säga. Laddar du hemma har du en milkost på runt 2 kr milen. 10 kronor milen fossilt ungefär i den farten. 8 kr milen i skillnad. På de 4500 milen du nämner per år sparar du in 36.000 kr, 108.000 kr på 3 år. Sen ingen service, där sparar du in minst 12-15.000 kr till på de 3 åren du kör mycket. Ingen skatt, där har du runt 10-12.000 kr till. Så jag vill nog påstå att du har igen hela mellanskillnaden på de 3 åren du kör mycket, och naturligtvis tappas ju inte hela mellanskillnaden utan räknar du procentuellt samma andrahandsvärde på dem så har du ju redan åkt billigare med Model 3. Sen har du ju de efterföljande åren om du behåller den fortsatt då bara lägre kostnader. Bara snabba tankar nedklottrade, ingen exakt vetenskap men du förstår hur jag menar.....

Uppdaterat: 2020-04-01 13:35

Elbil eller snål dieselbil är nog det jag skulle satsat på. Model 3 är nog inte så barnvagnsvänlig tyvärr. Men det går ju faktiskt att byta bil om 3år när ni evt. planerar barn.

Uppdaterat: 2020-04-01 14:00

Klabbe: Har du provlastat en Model 3? Den är betydligt rymligare än vad den ser ut att vara. En bit över 500 liters bagage är rätt bra för en sedan i D-klassen. Mina grannar tvärsöver har en Model 3 där de lätt får in sin Emmaljunga kombivagn utan att sära på den samt bagage bredvid. De har även en bakåtvänd bilbarnstol fram och en framåtvänd bak. De gick från en A4 och är helnöjda med den som barnbil med.

Uppdaterat: 2020-04-01 14:15

Yes hittade hans sida och kunde räkna ut. Det ser ut att stämma det du skriver. Kommer dock troligen köra på LR för att få ytterligare räckvidd. Det hjälper ju lite psykologiskt också att man tänker på miljön:-)

Verkar ju inte direkt förmånligt längre att köra på Diesel utan det äts upp ganska snabbt av en Tesla.

Uppdaterat: 2020-04-01 14:34

Nej det får jag erkänna att jag inte har, bara sett det rätt lilla hålet till bagaget och tänker att det verkar tight. Finns ju också ganska stor spridning på storlekar bland barnvagnar, särskilt ihopfällda. Men funkar det så skulle jag inte tvekat på en Model 3! Allra billigast kanske man åker i en VW E-up/Seat Mii om det ska vara nybil, dock lite kort räckvidd för 20 motorvägsmil på vintern. Sen kommer kanske någon dieseldriven småbil, om det finns några sådana modeller kvar att köpa. Men Model 3 är nog svårslagen sammantaget för långpendlare faktiskt.

Uppdaterat: 2020-04-01 14:40

Om budgeten är där så självklart, kör på en LR i såfall om det blir affär. Då har du en bil med riktigt bra räckvidd, nästan ledande på marknaden nu tror jag? Tror den kommer stå sig bättre på andrahandsmarknaden med. Sen håller jag med dig att det känns psykiskt bra med.

Smidigt med att om du inte hunnit/kunnat ladda på destinationen så har du 2, snart 3 Tesla Superchargerstationer mellan Kungsbacka och Helsingborg med.

Uppdaterat: 2020-04-01 14:58

Klabbe: Tror även komforten lämnar en hel del att önska i de småbilarna om du ska pendla 20 mil motorväg enkel resa....

Öppningen i Model 3 är större än den ser ut på bild, betydligt större än t.ex. nya S60 som jag fick tillfälle kika närmre på häromdagen. Sen gillar jag möjligheten att packa där fram med. Där har jag allt sånt där man inte behöver så ofta, rengöringsmedel av olika slag, spolarvätska m.m.

Uppdaterat: 2020-04-01 15:01

Hehe ja sannolikt, de fallerar ju dessutom på TS krav om "lite större bil".

Barnvagnsproblemet gäller väl egentligen alla sedaner. Visst kan det få plats i bagaget, men oftast högre lasttröskel och jobbigare att hitta annat när det är fullpackat. Men det beror ju lite på hur man använder bilen om det är relevant.

Uppdaterat: 2020-04-01 15:08
RunesRäka skrev:

Yes hittade hans sida och kunde räkna ut. Det ser ut att stämma det du skriver. Kommer dock troligen köra på LR för att få ytterligare räckvidd. Det hjälper ju lite psykologiskt också att man tänker på miljön:-)

Verkar ju inte direkt förmånligt längre att köra på Diesel utan det äts upp ganska snabbt av en Tesla.

Glöm inte att om du väljer att beställa en ny Tesla, så anger du någons befintliga Tesla-kod så får du 150 mils gratis laddning på deras Superchargers. Du får självklart gärna använda min kod isåfall.

Uppdaterat: 2020-04-01 15:49
Henrik M skrev:

Du får självklart gärna använda min kod isåfall.

Sugen på Roadster eller köra en elektrisk tunnelborrmaskinen? :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Måste hålla med om att en Model 3 verkar svårslagen när det kommer till att mata motorvägsmil. (Annars kanske en bättre begagnad Model S kan vara ett alternativ med, men du skriver ju själv att du önskar en ny bil - där är prisklassen en annan dock..)

e-tron 55 är en milslukare av rang, men den ger dig inte den totalekonomin du eftersträvar plus dyrare laddning än för Tesla - dock att Audi har ett ok avtal på Ionity).

Ioniq är ju trevlig och bekväm, men vette sjutton om jag skulle vilja långpendla med den..

Uppdaterat: 2020-04-01 21:52
Power to the people

Guran: Var länge sen Tesla hade lite mer generöst program för sådant. Det var ju deras smarta sätt istället för reklam bland annat, och när det inte var så mycket bilar var det säkert både billigare och effektivare för dem.

Nu får både den som använder koden och den som har koden 150 mils fri laddning på Supercharger.

Uppdaterat: 2020-04-01 21:58