Hej!
Här kommer ytterligare en "vad ska jag ha för pendlarbil?"-tråd..
Kommer eventuellt börja pendla framöver och det resulterar i ca. 16 mil motorväg per dag (jag är medveten om all tid det tar och att jag bör välja kollektivtrafik etc, vi skippar den diskussionen). Jag är naturligtvis intresserad av den omöjliga ekvationen att minimera resekostnaden men åka skapligt, så jag skulle behöva hjälp med den ultimata kompromissen.
Ponera att budgeten är runt 100.000kr, iallafall närmare 100.000 än 150.000, och det är så klart TCO (total cost of ownership) som räknas.
Det är så klart intressant med en så ny bil som möjligt som gått så lite mil som möjligt, kommer gärna åt någon typ av garanti om det går. Annars, efter att ha kollat på lite olika försäkringar, så har jag kommit fram till att max 6000 mil och max 5 år gammal bil vore perfekt för att ha en chans att nyttja maskinskadeförsäkringen utan att behöva byta bil igen inom en väldigt kort tid.
Kandidater jag tittat på:
Skoda Fabia 18- (1.0 TSI) (träffar budget)
VW Polo 18- (1.0 TSI) (ingen klima vilket stör mig, lite över budget)
VW Golf 18- (1.0 TSI) ingen klima vilket stör mig, lite över budget)
Volvo V40 D2 15- (ligger tyvärr lite över budget)
Vad säger experterna? Tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få!
Kommentarer
Just det, jag glömde en sak. Ytterligare fördel med en "ny" bil är vagnskadegarantin. Jag är ganska ung så att helförsäkra en ganska ny bil med så mycket mil per år gör hyfsat stort utslag på TCO.
Jag skulle satsa på en Volvo V40 d2 då dom andra kommer att ha hög förbrukning i motorvägsfart. Samtidigt känns den även som en betydligt större bil gällande komfort och möjlighet till utrustning som värmare, farthållare och ECC. Tror även att den har ett lägre servicekostnad över tid samt försäkring.
Jo, jag har forskat en hel del i V40, verkar vara fina bilar. Ska absolut se till att provköra en innan jag bestämmer mig. Tyvärr drar det iväg närmare 150.000 ganska fort om man vill ha iallafall Momentum-utrustning och ett exemplar som inte gått så långt. Tyvärr kostar försäkringen ungefär det dubbla på mig på en V40 D2 2015 kontra valfri VAG 2018.
Har en kollega som pendlar med en 1.0 TSI idag och han ligger på 0.5-strecket enligt färddatorn. Det är det som gör mig lite kluven också, hur mycket mindre drar en D2 egentligen?
Ang. farthållare och ECC så är det därför Fabia kommit in på pappret, mer eller mindre alla är utrustade med det. En annan fördel jag ser med VAG är att jag har tillgång till VAG-COM samt att slitdelar enligt min erfarenhet är betydligt billigare än till Volvo.
Ja jag skulle sagt diesel då jag kört diesel och långväg i 30 år tidigare men samtidigt har jag sist ägt en octavia med 1,0tsi och om du inte kör som en rånare och håller hastighetsbegränsningen så tror jag du kommer att kunna ligga på 0,5-0,55 med Fabian.
Grejen är väl motorvägen där varje 10km över 100 ökar förbrukningen drastiskt.
Och jag skulle säga att med en D2 V40 så kanske du kan komma ner under 0,5-0,45 i bästa fall.
Men som sagt är gasfoten viktig.
Och dieselpriset är ju som regel oftast en krona dyrare numera på vintern.
16 mil om dagen skulle jag inte vilja tillbringa i en trång VW-produkt.
Hellre: https://www.blocket.se/annons/norrbotten/jaguar_xe_20d_euro_6_varmare/87781230
Vad räknar du med för körsträcka under året? 3000-3500 mil per år?
Om eldrift är ett möjligt ett alternativ för dig så skulle du teoretiskt kunna lägga 2000 kr på ränta/amortering istället för på bensinräkningen. Räknat med förbrukning över året 0,6 l/mil, 16 kr/l vs. 1,6 kWh/mil, 2 kr/kWh .
Typ Nissan Leaf 40 kWh, Hyundai Ioniq 38 kWh eller VW e-Golf 36 kWh tar dig fram och tillbaka på en laddning.
Bara ett inspel!
Eller längs vägen? Testa..
www.abetterrouteplanner.com
Givetvis hade jag hellre åkt den där men jag vet inte hur den passade in på mina kriterier riktigt? Det är ju lite som att säga att det är roligare att åka Porsche 911 än Seat Ibiza - jo tack.
Jag tror tyvärr att det kommer bli ännu mer än så, jag får nog snarare räkna med 4000-4500 mil per år. Elbil har absolut vart en tanke jag snuddat vid, men tyvärr har jag inga möjligheter att varken ladda hemma eller på jobbet.
Tyvärr tror jag det kan bli knepigt... Dessutom kommer jag lägga så mycket tid i bilen ändå så att sitta och vänta på att ladda vet jag inte om jag har superstor lust med. Men jag ska absolut kolla!
Grejen är ju att man kan åka bekvämt och billigt med en större bil med lång hjulbas och rätt motor. Så jämförelsen tål att göras. Sedan tog jag i med ett märke som kanske inte är optimalt men ändå.
Absolut, det förstår jag definitivt att man kan. Tyvärr hittar jag inget vettigt alternativ som passar in i kriterierna.
Jag hade valt en sådan här
Astra K framför alla dina alternativ
https://www.blocket.se/annons/skane/opel_astra_1_6_cdti_euro_6_110hk_6600_mil/88079944
Ska absolut kollas in! Tackar vi för.
Jag har haft Astra K var inte bra och nu är Fabia 1.0 TSI jag ägt och är nöjd också det flesta ägare nöjda gäller hela i Sverige och försäljning trogen.
Kolla nedan.
http://www.mynewsdesk.com/se/kvd/pressreleases/haer-aer-bilmaerket-med-noejdaste-aegarna-2961647
Men gode tid GF du kan ju inte jämföra en Astra med en liten Fabia. Dina små petitesser till fel på din Astra är ju inget som en ”vanlig” bilägare bryr sig det minsta om.
Jag skulle då aldrig sätta mig i en Fabia och pendla 16 mil på motorväg per dag.
I den miljön kommer en dieselbil till sin rätt och jag vidhåller att en begagnad Astra K eller en välutrustad äldre J är ett betydligt säkrare och bekvämare val.
Jamen GFs "valspråk" är ju att det jag har just nu är bäst. Vänta du tills han byter bil nästa gång.
Ja, det blir helt ny elbil årsmodell 2024 blir billigare inköp och längre räckvidd 100 mil efter sälja min Fabia fyller 5 år.
Vilka saker gillar du minst med din Fabia?
Vad skulle du uppskatta att man kan få för förbrukning vid så mycket motorvägskörning som jag kommer göra?
Tyvärr verkar det vara ganska snålt utbud på Astra K tycker jag när jag kollar blocket? Även om man tar bort snäva pris- & milbegränsningar.
Vet du om man bör titta efter 110hk eller 136hk-motorn?
X73. Hur ser din motorvägskörning ut?
Ligger du med farthållare på 100-110 eller ligger du stressat konsekvent och kör om i mellan 110-120.
Det senare då tar nog alla bensinbilar 0,6+.
Och du skall veta att det är svårt /omöjligt att säga vad vilken förbrukning du kan få på eventuell bil.
Absolut, jag var bara nyfiken på vad GF skulle uppskatta det till.
Ang. min motorvägskörning så brukar jag lägga mig på 110-115km/h GPS-fart på farthållaren och ligga där och rulla. Det brukar vara rätt avslappnat.
Om jag gillar minst? Jo, det är ganska lite äldre vit/gul färg på halvljus och vill önska blå/vit halvljus får se framtid. Saknar automatisk låghastighet fläkt vid kallmotor för det är högvarv tills uppvärmning då kom automatisk normal fläkthastighet. Jag har automatisk klimatanläggning. Nöjd med bilen är tyst, komfortabelt, långfärdsbil och massor förvaring. Jag körde på ca 120 km/h står färddator varierar ca 4,8 - 5,0 L/100 km och 100 km/h ca 4,1 - 4,2 L/100 km och 90 km/h ca 3,9 - 4,0 L/100 km.
Jag körde en ny Fabia 1,0/95 under ca: 3 veckors tid men kom inte i närheten av de förbrukningssiffror som GF redovisar - och jag kör definitivt inte tufft och aggressivt utan försöker köra snålt. Är det den momentana förbrukningen som du redovisar ovan, GF ? Den säger ju nästan inget om vad snittet är mellan tankningarna.
När jag kör som 100 km/h plant väg var 4,1 - 4,2 L/100 km och sen nedförsbacke 2 L/100km och sen uppförbacke 6 L/100 km.
Jag hade som Guran sa tittat på en Astra K diesel. Högre komfort och lägre förbrukning än tex en Fabia bensinare i dom hastigheterna. Går att hitta 3-4 år gamla som rullat 5-6k mil för ca 100000kr.
Jag tror det är vilken som. Är väl samma motor med olika effektuttag.
Sök på årtal från 2016. Astra K är internkod den får du inga träffar på
https://www.blocket.se/filter?cb=26&cbl1=3&cg=1020&fu=2&mys=2016
Tack, men jag vet hur man söker på blocket. Men 25 stycken i hela Sverige med filtret max 10k mil max 150.000kr anser jag vara ganska få.
Nej tittar man på momentana förbrukningen så säger den ju absolut ingenting. Och då förstår jag att man tycker bilen är snål :)
Har provkört en Fabia 1.0 TSI 95hk idag, på min pendlingssträcka och enligt färddatorn landade förbrukningen på 0,52. Detta utan att tänka något på "hypermiling" utan körde som jag brukar oavsett bil. Jag låg på farthållare på hastighetsbegränsningen men enligt GPS, så 5-6km/h över enligt mätaren. Bilen hade gått 10 mil när jag plockade upp den, kan vara värt att nämna för dom som erfarit att bilen blir snålare efter inkörning.
Ska man våga sig på någon typ av recension så tycker jag Fabia imponerar för pengarna. Jag kan inte säga att jag märker någon större skillnad mot våra 2019 snik-Golfar vi har på jobbet. Överraskande trevlig inredning, trevligt med CarPlay och den lilla trepipen gör det den ska. Jag personligen satt dessutom klart godkänt i stolarna.
Ska jag säga något negativt så är det förstås buller när det börjar gå lite fortare, men ingenting jag inte skulle kunna leva med. Noterade inte heller vad det var för däck på den mer än att det var odubbade vinterdäck. En annan negativ grej som var lite störande är den pyttelilla innerbackspegeln.
Då var det klappat och klart då. Köp en Fabia om du kan leva med den. Den lilla motorn är utan tvekan bland det snålaste bensindrivna på marknaden.
Beträffande Opel Astra så har det ju inte sålts så många och därav ett mindre utbud. Du lär ju inte finna hundratals begagnade av dom som om du söker på en Golf, men en betydligt mer prisvärd begagnad bil.
Det är inte klappat och klart än, fler kandidater ska definitivt provköras. Däribland Astra om jag lyckas hitta någon i krokarna. :)
Peugeot 308 är också ett alternativ att prova, ofta prisvärda och med bästa dieselmotorerna i klassen.
Ännu mer prisvärd är en Citroën C4, dock en äldre modell men fortfarande bekväm och beprövad/pålitlig.
Har en oerhörd tröskel att kliva över för att öppna plånboken för en fransk bil... säkert min förlust, men det tar emot. Har dock sett en hel del 308 fladdra förbi på blocket i mina sökningar, så jag får nog kosta på mig att titta på en. Tack för tipset!
Varför inte slå till på en rejäl landsvägsmaskin, med permanent fyrhjulsdrift och diesel? Ett fordon tillverkat för just landsväg? Fyrhjulsdriften är guld när det är vinter och vägarna är dåliga och/eller hala. Som den här, t ex:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/audi_a4_avant_2_0_tdi_quattro__2_agare__nybes/88105535
eller den här
https://www.blocket.se/annons/jonkoping/audi_a4_2_0_tdi_avant_qua/87977037
Visst har den gått några mil men den kan säkerligen gå lika många till. För de pengarna har du ju dessutom råd med några reparationer.
Kör själv en A4:a (om än 3.0) och skönare på landsväg får man väl leta efter. Alternativt en BMW 3-serie eller en Merc C-klass.
Säkerligen trevliga bilar. Däremot faller det på ägandekostnader för min del. Dels inga garantier om den skulle gå sönder och dyr försäkring.
Edit: Som jämförelse så kollade jag upp försäkringen på den första hos ett bolag som brukar ligga bra till prismässigt. 12.300kr per år på mig.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.