Hej! Är en kille på 18 år som snart ska börja studera på universitet. Då det är svårt att hitta lägenhet tänker jag pendla till en början. Bor 10 mil från skolan och är ute efter en billig, trygg och bekväm bil för att pendla med. Bor i Norrland så vill ha någonting som inte är för känsligt för lite snö dessutom. Det är 110 väg i princip hela vägen till skolan.
Har tittat på golfar, speciellt golf mk6. Har en budget på högst 90 000kr, gärna billigare. Kör just nu en Volvo 850.
Skulle uppskatta tips på bilar för pendling, för och nackdelar osv. Tack på förhand!
Kommentarer
En sådan här t.ex
Mycket bil för pengarna. Billig och bränslesnål med bra lysen.
Men du kanske rycker den blir för liten?
Men jämfört med en Golf så får du mycket nyare bil för samma peng
https://mobil.blocket.se/annons/vasterbotten/lagmilare_i_umea_opel_corsa_halvkombi/82695057
https://www.euroncap.com/en/results/opel/vauxhall/corsa/7884
Jag hade nog satsat på en lite större bil om du kör så mycket däruppe.....är det viltstängsel utmed vägarna? Jag hade gått på nå´t med både komfort och snålhet men även säkerhet. Hade nog tittat på S/V60 med D2. Går att åka otroligt snålt....
För 90 kan du hitta en Golf 7 1.6 tdi 4motion. Adaptiv farthållare, snål på soppa, bra komfort.
https://www.blocket.se/vi/83578472.htm
Håller med Henrik M här, vilda djur är det otäckaste jag vet.
Köp något som står emot, låt bränslekostnader komma i andra hand!
Nåja - för en student som måste köra 20 mil/dag så är nog inte de rörliga kostnaderna så oväsentliga trots allt.
Men man kör en D2 lika snålt som en Golf istort sett, de motorerna är sjukt snåla. Haft 2 stycken och de är inga som helst problem ligga på låga 0,4 på landsväg/motorväg. Jag körde min ena som lägst på 0,36 över en sträcka på 18 mil.
Bilen skall ju rulla 4000mil/år så en så ny bil med så få bil som möjligt skulle jag då satsa på för minska risken för dyra reparationer.
En Golf så är 2,0 diesel motorn den mest pålitliga av alla motorer.
Volvo S60 är väl ett klokt val med tanke på krocksäkerhet och komfort. Problemet är väl bara att bilen blir 4-5 år äldre och minst 10.000 mil mer på mätaren
Tack för alla svar! Ja en ny bil med få mil är väldigt lockande men då det är mycket vilt tänker jag mig en aningens större bil. Har en Volvo kombi i dagsläget av den anledningen. Viltstängsel har vi men om en älg vill ut på E4an tar den sig ut. Har haft körkort i en månad och redan fått bromsa för vilt! Om en v60 kan gå lika snålt som en golf tror jag att jag hellre väljer en sån. Dock som ni redan sagt blir det lite mer mil på mätaren. Förhoppningsvis hittar jag boende ganska snabbt men i värsta fall kanske jag måste pendla i 5 år och då blir det 20.000 mil så vill ha en relativt hållbar en. Både golf och Volvo är väl dyra i reparationer?
Vill du åka billigt och kan ladda hemma och i skolan så kan du köpa en Renault Zoe för under 90. Har dock ingen aning om hur komforten och säkerheten är. Kanske inte optimal bil för Norrland.
Den bilen åker du helst varken långt eller fort i. Men som en citybil som framförs i moderata farter så är den inte så dum.
Frågan är om bilstorleken är så avgörande jusst mot viltkrockar. Snarare är det A-stolparna och takets konstruktionnsom avgör detta. Vill minnas att Opel har ganska så kraftiga konstruktioner
Vill du ha en större bil är en Opel Astra ett alternativ. Du får betydligt nyare bil med färre mil jämfört med en Golf eller V60
När det gäller skydd mot viltkrockar är det ju så att få bilar kommer från tillverkare i länder som har något större vilt.
Det är inte heller något som prioriteras, varken ur tillverkarsynpunkt, Euro NCAP, eller från motorjournalister.
Att bygga en bil med ett effektivt skydd mot större vilt blir helt enkelt olönsamt i förhållande till de relativt få olyckor som inträffar.
Men jag garanterar att den som en gång kört på en älg på riktigt kommer aldrig att köpa en liten lätt skrynkelbar bil.
Enkla, små lätta, bränslesnåla småbilar, kan vara vettiga i tätorter och där man åker på relativt säkra vägar, men i Norrland hör de inte hemma.
Låter man snålheten gå före förnuftet, gäller det att ha turen med sig!
Det har du nog rätt i
Så Opel är ett bra alternativ? Eldrivet är inte så bra alternativ för mig, dyrt och är skeptisk mot att det kommer fungera i kylan. -30 och 10 mil tror jag inte går. Jag har läst att bilar i golfklassen klarar vilt helt ok men mindre bilar är jag lite skeptisk mot. Far min har varit med om en viltolycka i en golf mk2 och han klarade sig helt okej.
Hm... Viltkrockar, och karossens inre baklkonstruktioner är en av de saker som jag förstått att man allmänt anser är ointressant, eller också tror man att vissa biltillverkare på något magiskt sätt kan få en tunn plåt att vara superstark.
Dock är det tyvärr så att även om vissa bilar är bättre än andra, så är det en fråga om HUR mycket bättre?
Och gäller det verkligen alla modeller från bilmärket?
Tyvärr tycks franska bilar i varje fall vara helt olämpliga där det finns risk för älgkrockar, tråkigt nog är det väl bara vad man kan vänta.
Man ska nog vara försiktig med att generalisera och gå på gamla traditioner, det som gällde för 20-30 år sedan kanske inte nödvändigtvis måste gälla i dag.
Volvo tycks ha blivit sämre, om man ska gå på den test av en V70 som gjordes för en del år sedan, självklart vann den och utnämndes till bästa bilen, men om man inte är helt bakom flötet och ser lite längre än testresultatet så är en bil där taket trycks i ända till en liten bit framför B-stolparna och där inredningen förvandlas till konfetti, absolut inte en bil man vill sitta i i en krock, om den vinner aldrig så många tester.
Jag skulle själv inte vilja sitta i en Golf, eller någon annan mindre bil från VAG, vindruteramen är det inget fel på, men man har den tråkiga iden att helt avstå från andra förstärkningar av taken annat än en mellan B-stolparna, och det är inte bra, ramen över vindrutan får ta allt som kommer och har ingen hjälp av något annat längre in på taket.
Det gäller för övrigt också nuvarande Skoda Octvia, vindrutebalken är stark men taket bakom är utan förstärkning.
På Golf har man också missat möjligheten att förstärka A-stolparna med hjälp av den lilla sidorutan som finns vid backspegeln, den extra stolpen som man ser där är bara tunn plåt avsedd för montering av rutan, den förstärker inte karossen.
Jämfört med Astra där det är en väsentlig förstärkning som sitter mycket längre upp längst stolpen och som via en sväng ansluter till dörrstolpen på ett sådant sätt att krafter förs vidare ner i tröskeln och därmed väsentligt förstärker takstolparna och den har också en extra stödbalk som sitter en liten bit bakom vindruteramen och hjälper den att ta smällar.
Det borde kännas tryggare att veta att det inte bara är en tunn plåt man har ovanför huvudet.
Förövrigt så har ju många från Saab arbetat för Opel också och fortsatt med det ända till idag.
Det ligger en hel del i vad N-iklas skriver här, det är inte säkert att bilar av fabrikat som klarade sig bra förr fortfarande gör det med nya modeller.
Ett exempel som jag känner väl är Saab 99-900 gen !, som hade en väldigt kraftig vindruteram och främre takdel, men när nästa generation kom var den betydligt sämre. Samma sak gällde 9000, där man vid presentationen erkände att man varit tvungna att pruta på älgskyddet för designens skull! Idiotiskt! Dock förbättrades det från 1992 då förstärkningar infördes.
Helt riktigt kom det en del Saabfolk till Opel och det är möjligt att de tog med sig älgskydd, men det känner N-iklas bättre till än jag.
Opels kulle jag vilja säga är ett i Sverige underskattat märke. Du får oavsett modell betydligt mycket nyare och fräschare bil än jämförbar från VAG eller Volvo.
Sedan brukar dom även vara hyfsat billiga att försäkra.
Utan att veta lika bra som N-iklas så tror jag nog att Opel fått mycket säkerhetslösningar från Saab. Var t.ex. inte whiplashskydden samma som hos Saab? Vill minnas att jag hört eller läst det för länge sedan... Så gillade och saknar man Saab så är nog Opel det närmaste man kan komma. En tid till...
Synd att det inte finns några färska krocktest mot älgar... Länge sedan något sånt gjordes nu. Som flera sagt, dom som var bra då behöver ju inte vara det idag... Det närmaste man kommer är kanske dom tester man gör i USA, där man mäter hur hög kraft som krävs för att trycka ner taket. Fast det mäter väl mer skyddet vid rundslagning... Men ger ändå en hint om hur starkt taket är. Vill även minnas, från tidigare diskussioner om detta, att Subaru har en väldigt stark konstruktion av takstolparna.
Tack så mycket för all info! Har fått lära mig mycket av att läsa allt det ni skrivit. Ska kika mer på Opel.
Tydligen så är Volvo det enda märke som fortfarande genomför simulerade krocktester med älg, enligt tidningen Car and driver.
http://www.volvojo.com/2018/08/07/yes-the-volvo-moose-strike-test-is-real/
Ja, det var just en sådan Saab hade på sin testbana för över femtio år sedan när man testade 99an!
Volvo införde testet många år senare, men det är ju för väl att de fortfarande håller på!
Men varför gör de inte reklam för det?
Jag garanterar att det finns presumtiva kunder som det är avgörande för!
Jo Saabs whiplashskydd infördes löpande på alla Opelmodeller som kom efter 9-5, alltså från Astra 98, Signum var där också världens första - och kanske enda bil ännu? med aktiva whiplashskydd i baksätet.
En representant för Saab sa att de varit med och arbetet på detaljer på Astran som kom 2010, men specificerade inte vilka.
Och om jag inte mins alldeles fel så var en av utvecklingscheferna för nya Insignia ursprungligen från Saab.
Nuvarande Insignia har en lite udda extra förstärkning av vindrutebalken i taket mot sidobalken som jag inte sett hos någon annan - än (bilder på dessa detaljer är inte lätta att hitta) med lite fantasi kunde man föreställa sig en sådan detalj på en Saab.
Ett problem vid viltkrockar är att sidobalkarna vid dörrarna ofta står emot relativt bra medan själva taket emellan viker sig inåt direkt från där dessa balkar slutar, man skulle kunna spekulera i att den här typen av förstärkning skulle kunna minska denna inåt böjning och flytta den närmare mitten vid backspegeln och öka utrymmet på sidan där passagerarna sitter?
Ser jag till A-stolparna på min Astra J 1,4T 2010 så känns dom förtroendeingivande kraftiga ut och skymmer delar sikten för mig som sitter med stolen lång bak.
Oavsett så är min erfarenhet av den Astran som nu gått dryga 13500mil att det är en välbyggd bil. Sonen fick den som första bil av farfar och mig när den gått knappa 8000mil. Var för bra för att sälja när han köpte ny bil så jag tog över den. Inte den snålaste på soppa, 0,6 på landsvägskörning, tyst i kupén och komfortabelt chassie. Och mycket bil för pengarna.
Det som bytts på den är
Växellåda på garantin, tydligen problem på vissa Astra J av tidig årgång.
Nått fel med elhandbromsen som löstes via MRF garanti.
Vattenpumpen läckte, ny pump från Tyskland och byte totalt 2000kr
En plastkoppling på kylsystemet som läckte 500kr, fixade själv.
Nivågivaren till kylvätskan, knappt en100-lapp och fixade det själv
Så 6000 mil senare så funkar den klanderfritt.
Senaste besiktning med blanka papper.
Inredning, stolar, klädsel se knappt ut att vara använda.
Så kan hålla med N-iklas att det är ganksa så bra kvalitet på grejer man inte tänker på i en Opel.
Tack N-iklas för intressanta fakta. Då stämde det jag hört om whiplashskyddet. Ja, baksätet brukar vara eftersatt vad gäller säkerhetsdetaljer, så jag tror inte jag hört/läst om någon annan bil med aktiva whiplashskydd bak.
Eftersom GM ägde Saab så var dom naturligtvis inte dummare än att dom överförde bra lösningar till sina övriga bilar. Så jag antar att man kan se Saabs lösningar på fler bilar från GM. Har Astra nån amerikansk motsvarighet? Tänker att det vore intressant om det gick hitta hur den i så fall klarat amerikanska säkerhetstester...
Föregående Insignia och sista Saab 9-5 upplevde jag hade mycket gemensamt. Redan när man satte sig i dom, jag gick mellan en 9-5 och Insignia på visningen av nya 9-5, så såg man många gemensamma saker. Samma ratt, stolar, mm... Under det man direkt såg var förmodligen ännu mer gemensamt, som t.ex. säkerhetskonstruktioner. På den tiden tyckte jag att dessa likheter var en besvikelse. Att nya Saab 9-5 bara var en förklädd Opel... Men när man idag ser tillbaka så inser man att en Opel Insignia är en välbyggd och säker bil. Ja, naturligtvis även övriga Opel efter Saab-tiden. Hmm, jag kanske skulle köpa en Opel... ;)
Tack N-iklas! Exakt vad jag sökte. Mycket intressant. Jämförde lite snabbt med bl.a Volvo S40 och S60 och Buick Verano/Opel Astra är något starkare i taket än S60 och avsevärt bättre än S40 i både tak och sidokrock.
Hmm, sista Saab 9-3 hade inte lika starkt tak... https://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/saab/9-3-4-door-sedan
Buick Verano, identisk, bara yttre design av fronten och aktern skiljer sig från sedanmodellen av Astra, som aldrig sålts i Sverige men funnits hela tiden.
https://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/buick/verano-4-door-sedan/2017
Taket på gamla Insignia, rätt mycket metall och förstärkningar där, denna har taklucka.
https://www.4wheelsnews.com/auto/2011-buick-regal-receives-the-iihs-top-safety-pick-award-11054.html
Är det jag tyckt mig konstatera, Astran känns robustare än många andra bilar i Golfklassen.
Den är visserligen gammal men rätt underhållande......eller rättare sagt skrämmande, att yta inte är allt....
https://www.youtube.com/watch?v=_9fw9nou_G8
Nehej jaha, det har jag inte tänkt på att jämföra, tja, den som lyckas överträffa Volvo, är ju en bedrift.
Här är förresten en bild på Astra 5-d som visar den extra stödbalken som sitter bakom vindruteramen, coupen GTC har ytterligare en balk i taket över baksätet, för att kompensera för att B-stolpen är längre bak.
Tittar man på avståndet mellan stödstolpen vid den extra lilla sidorutan i A-stolpen och vindruteramen, så ser man att det är inte stort och därmed innebär detta en stark kombination.
Lustigt med filmen att man nu i efterhand kan konstatera att det gick likadant med Opel.
Bilarna var dyra att tillverka för att de var påkostade under ytan och man gjorde förlust på varje bil.
Det gällde redan på Vectra 2 i filmen, den hade många nya detaljer, världens finaste airbags, helt ny teknik från Autoliv t.ex. fast den sålde med vinst.
Och förresten igen, en bild på A-stolpen som visar att det är en betydande förstärkning.
N-iklas, då inte så lätt för bilfabrikanterna att veta vad man ska göra, när nu vissa har förstärkt A-stolparna för ökad krocksäkerhet så klagar kunderna på mer skymd sikt för att dom blir tjockare. Design eller krocksäkerhet för kunderna... vad säljer bäst....
ffodil, Saab visade för femtio år sedan hur en kraftig A-stolpe ska se ut utan att skymma sikten mer än absolut nödvändigt.
De som minns 99, 90, 900 gen.1, vet vad jag menar, annars går det ju att besöka museet i Trollhättan.
Tyvärr fick Saabs konstruktion stå tillbaka för design, den var alltför avvikande för att duga åt beslutsfattarna.
Det är tyvärr alltför vanligt i bilbranschen att design får gå före funktion, vilket naturligtvis är fullständigt vettlöst!
Ja, det borde jag väl veta så många Saab jag haft av alla modeller och årsmodeller, i hundratal. Oavsett vilken lösning så blir det ändå mer skymd sikt åt sidorna med bredare A-stolpar mot vad man kanske haft tidigare, vilket var vad jag menade mot design.
Dessa gamla Saabar upplevde jag som relativt kortväxt att dom bara hade en siktspringa till vindruta...:)
Apropå Opel så annonserade ortens gamla Opel-handlare (samt Peugeot, Fiat, Alfa och Jeep) idag att dom skulle lägga ner verksamheten p g a bristande lönsamhet. I o m att Saab försvann så påbörjades tydligen förfallet - tråkigt. Deras blomstrande Kia-försäljning påverkas dock inte då den ligger i ett annat bolag.
Stor bil utan taklucka eller panoramaglastak. Undvik småbilar, inget snack!
Läs Folksams utredning.
https://nyhetsrum.folksam.se/sv/files/2011/10/Folksam-algrapport-2011.pdf
Citat:”Jämfört med bilar av likvärdig storlek, har Volvo/Saab modeller lägre andel personskador som leder till medicinsk invaliditet”.
Det finns bara två tillverkare som aktivt jobbat med säkerhet mot älgolyckor, och det är Saab och Volvo.
Du har ingen nyare rapport? Är 8år och mycket lär ju ha hänt då bilarna lär vara får 00-talet eller äldre i rapporten och dessvärre har Saab saligen somnat in.
Men oavsett intressant.
Guran, som jag fattat det så skulle ts lägga max 90 lök på en bil. Vet inte hur ny bil man får för 90K, en 10 år gammal Volvo? Poängen var väl att påvisa att Volvo jobbat aktivt med säkerhet mot vilt. Nu kör man väl med animal detection eller vad det heter, men då är det helt andra pengar.
Det är nog rätt enkelt, kunden får välja själv.
MEN det förutsätter att kunden har rätt kunskap och information för att kunna fatta rätt beslut och göra rätt värdering.
Så ser det ju vanligen inte ut, och det är inget specifikt för bilar utan gäller för alla områden i hela samhället rakt igenom, val görs och beslut fattas men det sker nästan aldrig på korrekt grund.
Och det får ju väldigt tråkiga konsekvenser för hela samhället som bygger på tillfälliga nycker och hugskott och känslor istället för insatt kompetens.
Om alla hade all information och kunde göra fullt medvetna och välgrundade val baserat på fullständig kunskap, så skulle alldeles säkert tillräckligt många välja kvalitet framför yta för att den skulle kunna överleva, i stället för som nu när den systematiskt utrotas från samhällets alla områden och verksamheter.
Själv har jag just blivit av med en ost jag var väldigt förtjust i, gjord hantverksmässigt i en liten bruksort med lokala leverantörer, traditioner och stolthet, nu läggs fabriken ner och ersätts med en jättefabrik hos Arla där man vet noll och intet om produkten och dess ursprung "producerat i Sverige", visst det säger ju mycket ja...
Samma exempel kan man hitta om precis vad som helst, jag tror inte att alla människor skulle välja detta om de verkligen fick välja.
För övrigt behöver A-stolparna inte vara nästan vertikala för att ge felfri sikt, det fungerar utmärkt med en "lagom" lutning som den som exempelvis finns på Omega och den ger ändå lågt luftmotstånd, egentligen är det oförändrat samma lutning och position på stolparna som de som kom på Opels nya modeller 1978.
Det är vanligen inte tjockleken som är problemet (även om det kanske finns extremfall?) utan att den är för långt framdragen i förhållande till förarplatsen, stolpen måste befinna sig i en alldeles specifik vinkel och specifik position för att ge ostörd sikt och det går inte när man drar fram stolparna så långt som de numera är.
Fast det är sant att en mer lutande svepande stolpe lättare motstår krockkrafter i längdled än en mer vertikal och i takt med högre hastigheter i krockprov kanske det kan ha något med saken att göra också?
Svårt att veta säkert.
Saab var på rätt väg men man gick alldeles för långt bakåt, de flyttade så långt bak att ett nytt problem skapades, men i flygplan är det sikten som är det viktiga, bilar däremot ska också gärna uppfylla andra önskemål som komfort och rymlighet.
Det stora problemet med gamla Saab var som jag upplevde det att dörrarna var så korta i längdled och det var en effekt av att A-stolparna var så långt tillbakaflyttade för att vindrutan svängde bakåt i båge.
Och allt detta är i själva verket hämtat från små privatflygplan som kan ha den typen av snarlika rutor och dörrar.
Saab var i själva verket ett flygplan utan vingar och roder på 4 hjul.
Sedan om stolpen blir för vertikal så är det ett problem för energiöverföringen av krockkrafter som sagt, en tvär stolpe är redan halvvägs deformerad bakåt, den måste göras oerhört stark för att motstå horisontella krafter.
Sedan finns den dubbla stolpen i Zafira, en helt annan typ av bil men den skymmer ingenting.
Absolut, är säkerhet mot vilt prio så är en Saab även ett bra val. Mem som student som skall köra 4000 mil/år så är bränsleförbrukningen och eventuella reparationer det mest kostbara skulle jag tro. Visst skulle en V60 med VEA motorn vara det ultimata. Men då räcker inte budgeten till mer än halva bilen. För budgeten for han en närmare 10 år gammal Volvon som rullat ca 15.000 mil. Det kan bli kostamsamt, eller bara rulla på. Men sannolikheten för dyrare reparationer lär öka.
Vad sägs om en Honda CR-Z?
Hybrid för kaffepengar ( ryms inom budgeten), driftsäkra och kanske även rätt roliga att köra.
Här är en -13 som gått knappt 6k mil;
https://www.blocket.se/trelleborg/Honda_CR_Z_1_5_Hybrid_GT_83786476.htm?ca=14&w=3
När det gäller takstyrka är dock Mercedes i en klass för sig:
https://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/mercedes-benz/gle-class-4-door-suv#Rollover19078
Ja, C klass var också imponerande:
https://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/mercedes-benz/c-class-4-door-sedan
Tror ni verkligen att en hyfsad MB ligger inom TS budget?
Jag tror att en som går för det pris han vill betala kommer att bli dyr både i drift, underhåll, skatt och försäkring.
Nej, det drog iväg lite OT när vi började snacka viltkrockar och stark takstruktur. Sorry för det. Men som vi konstaterat har Opel Astra stark takstruktur och en sån ryms inom TS budget. Dom håller bra pris och ger nyare bil för pengarna än om han köper Volvo eller MB. Det får bli mitt tips.
Men kolla även upp var du har en bra verkstad i ditt närområde och vilka märken dom är specialiserade på. Ibland tycker jag det kan vara det viktigaste vid val av bilmärke... Såvida man inte är duktig på att meka själv.
Jaså att du tänkte kanske köpa en Opel hmm hmm. Oki.
Börjar du ångra att du bytte bort din fina Astra GF ? :)
Han kanske har läst senaste småbilstestet i bilägarn:) Fabian var visst sämre än både Polo och Ibiza:)
Just har kört 1 månad på min Fabia och känner mer nöjd och ångra inte Astra igen!
Ursäkta, men kunde inte låta bli att notera att jag la märket till något jag inte såg förut;
"In the test, the strength of the roof is determined by pushing a metal plate against - one side - (!) of it at a slow but constant speed."
Det är alltså inte en kraft ovanifrån som pressar nedåt, vilket väl är det som påverkas i viltolyckor, utan en från sidan som enbart mäter voltning, C-klass har enbart vindruta, bakruta och B-stolpe förstärkning.
N-iklas, ah, det har jag också missat. Trodde dom tryckte uppifrån, eller i varje fall snett uppifrån. (Har för mig jag sett nån bild på det?) Men som jag skrev tidigare så är det ju oavsett ändå inte direkt överförbart till hur en bil klarar en älgkollision, eftersom kraften då kommer framifrån, in i a-stolpar och vindruteram.
Jaså, har C-klass enbart förstärkta rutramar och B-stolpe? Vore intressant att se en liknande bild på mercan som du hade på Opel...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.