Hej!
Jag är typ lost på bilar. Men kommer nu behöva köpa en pendlarbil. Gått och blivit lite småförälskad i Renault grand senic - 04/05, men är det helt åt skogen om den pajar för att få delar? Har bla tidigare ägt Renault senic - 01 och jag hade tur med den, men en släkting åkte på alla problem med sin.
Har ni andra tips på vettiga bilar? Önskemål är:
- max 30 000
- ska klaras av att köras på superkrokig landsväg där det finns mycket vildsvin...
- få plats med två bakåtvända bilbarnstolar
- AC
Tack.
Kommentarer
Om du räknar med att köra på grisar spelar det just ingen roll vilken bil du väljer, alla blir skrot utom möjligen om du kan hitta någon av försvarets äldre terrängbilar.
Det är många år sedan jag hade någon erfarenhet av Scenic, men jag minns att de var ganska dyra att reparera.
Men det spelar kanske inte så stor roll, en Scenic av den årsmodellen är ju inte så dyr och några dyra reparationer behöver man kanske inte kosta på, då är det bättre att hitta en annan bil.
Försök annars hitta en Touran, lite dyrare, inte lika komfortabel, men brukar fungera bra.
Men det finns ju många fler alternativ.
En familjebuss är ju ingen typisk pendlarbil, de karakteriseras väl snarare av att vara bränslesnåla och pålitliga. Vad jag tror du egentligen söker är en familjebil för en småbarnsfamilj? Ford S-Max brukar ju vara populär hos dessa, och har funnits så länge att de kanske går att hitta för 30000:-
Ska kika på dessa.
Kör i nuläget Volkswagen Sharan-16 som familjebil. Men den lär ha sitt huvudsyfte att finnas hemma med mannen när han är hemma med barnen.
Saknar vår gamla Roomster =)
Skjutbart baksäte, så barnstolar är inget problem.
Prova att söka på Blocket så kommer det upp många alternativ: Ford C-max, Mazda 5, Citroen Xsara Picasso, VW Sharan, Mitsubishi Grandis, Opel Zafira...
Sedan beror det förstås på vad som finns i er närhet, om ni vill ha mindre eller större, diesel eller bensin.
Det är alltid ett lotteri med gamla bilar, de kan rulla utan problem, de kan krångla konstant. Finns inga garantier.
Delar till Renault torde inte vara några problem, för att svara på din fundering.
#5 usch såg ut som en skokartong, men säkert praktisk ;)
#6 påtok för många alternativ :p, därav frågan här. Tack för svaret om Renault. Har två månader på mig att bestämma mig vad det blir.
Delar är nog inget problem till Renault, problemet ligger i att det tar lång tid att få dit delarna.
Tex hade gamla Clio marknadens billigaste koppling, men den var bland de dyraste bilarna att byta koppling på.
Mazda hade tex 3 gånger så dyr koppling, men totalpriset med delar och byte var hälften.
Aha, du har redan en bil för familjen. Då gissar jag att 2st barnstolar i pendlingsbilen blir mer av en nödlösning ett fåtal gånger? Då behöver bilen kanske inte vara så stor som en S-max/scenic etc. Då har du nog också råd med en nyare bil.
Få plats med 2st bakåtvända stolar gör man ju i nästan alla bilar om man sätter en i passagerarsätet fram och en bakom denna. Åker ni hela familjen med barnvagnar/packning etc. så gissar jag att ni tar er familjebuss? Isf så funkar nog som sagt de flesta bilar, men för att säga någon modell så säger jag VW golf av lämplig ålder för att passa budgeten.
Opel Astra eller Vectra combi
Skoda Octavia combi
Mazda 5
Du får troligen en nyare bil med mindre mil på någon av dessa tre än en VW.
Alltså Skoda Roomster igen, skolådan. Den är snygg när man fattar det efter ett tag och roligare än Octavia.
Roomster, praktisk som en Picasso kanske men nja.
Lånade en och man känner sig lite som i en Picasso, uttittad liksom i en glasburk.
Nja. Hellre det än min nuvarande Octavia =) Den är som socialdemokratin: för dyr för den tänkta målgruppen, men gör jobbet. Fast utan den där guldkanten på tillvaron man får med sänkta skatter. Roomstern var lite mer revolutionär i alla fall.
C3 Picasso kanske ? Eller Opel Zafira. Eller varför inte en vanlig Focus kombi eller Astra kombi ?
Tack för alla tips!
Blev något klokare. Får börja ge mig ut i djungeln och provköra efter jul.
Nu överväger jag en automatbil till... Vi får se.
En så gammal/billig bil och automat skulle jag då räkna bort som ett alternativ.
Men visst en gammal välunderhållen Saab 9-5 automat
Klarar både superkrokiga vägar och eventuell krock med ett vildsvin.
Och älg bättre än många betydligt nyare!
Enligt en tidigare kollega så var ett av hans huvudargument att åka Saab jusst att den hade extra förstärkta A-stolpar och klarade en älgkollision bäst av alla bilar. Troligen fortfarande så då mig vetirligen inte Euro NCAP testar detta och då är det väl ingen tillverkare som bryr sig om att bygga en bil som klarar en kollision med denna del av faunan.
Det är ju jättebra om en äldre bil ändå är bra på att stå emot en älgkollision men trots allt finns det massor av andra kriterier som man som bilköpare kan tycka är viktigare. Och vill man lägga max 30.000 kr på en gammal, beg bil så får man som vanligt vad man betalar för och får nog släppa lite på bl a säkerhetskrav (jfr moderna bilar) och hoppas att statistiken är med en - d v s att de flesta aldrig råkar ut för svåra trafikolyckor.
Det är riktigt att Euro NCAP inte testar för älgkrockar, älgar är inte vanliga i så många länder, men det är ju ingen tröst för den som råkar ut för viltet.
Älgar är faktiskt det räddaste jag är för och när jag sitter i en liten bil är jag väldigt uppmärksam på vägkanterna, trots att jag vet att man inte har någon stor chans att undvika viltet.
Men till skillnad från de flesta tar jag skyltar för viltvarning på allvar.
Har man råkat ut för viltolyckor gör man det!
Vildsvinsstammen ökar väldigt snabbt och en krock med en fullstor gris klarar ingen bil, det blir skrot.
Men åkande i bilen klarar sig oftast väldigt bra.
Men med älg är det tvärtom, där går bilen oftast att reparera, utom kanske småbilar, men de åkande får ofta svåra skador.
Tyvärr tror jag att det inte finns många, om ens någon, nyare bil som står emot en vuxen älg utan att de åkande riskerar svåra skador!
Och Pi, med ditt resonemang är det väl ingen mening med bilbältet heller, statistiken talar ju för att de flesta aldrig råkar ut för svåra trafikolyckor?
Det bästa man kan ha i dag i en bil för att om möjligt undvika viltolyckor hävdar jag är adaptiva lysen. Oavsett om du har möte eller en bil framför så är sidorna och skogen fullt upplysta så du har större chans att se ev. Trafikvettsbefriat vilt.
Ja Guran, det är säkert rätt och de flesta viltolyckorna sker ju vid mörker, men tidiga sommarmornar hjälper det inte.
Men jag tror att en bil som är säker vid viltolyckor har feta kraftigt lutande och tyvärr skymmande A-stolpar och ett hyfsat stort avstånd till vindrutan.
Och absolut inte glastak!
Sedan har jag länge haft en önskan att all vegetation ska vara avlägsnad minst tjugo meter på var sida av 70-80 vägar, då blir det avsevärt lättare att upptäcka viltet.
saabnisse - överdriv nu inte tolkningen av mitt inlägg å det grövsta. Givetvis skall man försöka skydda sig så gott som möjligt men man kan ju inte köpa en lastbil och färdas i bara för att försöka få så säkert fordon som möjligt när det reella behovet t ex är en bil i Polo-klassen. Och det finns alltid ännu tyngre fordon som skulle vinna "kampen" vid en kollision.
Och trots allt är sannolikheten att råka ut för en svår bilolycka relativt liten och det är nog därför som folk i allmänhet faktiskt vågar köpa även lite mindre bilar. Men även jag är orolig för viltolyckor på de sträckor där dessa förekommer frekvent och då får man ju anpassa bl a farten till olycksrisken.
Pi, jag överdriver verkligen inte tolkningen av ditt inlägg, jag tror säkert att du är medveten om riskerna, men när det gäller att råka ut för vilt är den risken större än andra olyckor, naturligtvis beroende på var man kör.
Den som enbart kör i tätortsmiljö har väl mest lösspringande hundar och katter och barn (!) att se upp för, men färdas man mest på landsväg gör man nog säkrast i att välja en betydligt större bil än man behöver.
Jag åker Swift ibland, men jag känner mig olustig om det är på landsväg och speciellt i mörker.
Märkligt nog mår jag bättre om det finns viltstängsel även fast jag vet att det inte är något 100% skydd.
Nu är vi ju långt utanför trådens ämne, men vet någon hur bra Volvos "large animal detection" autobroms fungerar? Har väl inte funnits så länge så Kanske är lite tidigt för någon vettig statistik på det.
Ökat på budgeten till ca 70k.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.