Skoda Octavia 1.2 TSI skulle jag köpt för 100 k och om jag pendlade 8 mil fram och tillbaka. Den drar 0.5 litern / milen och är väldigt smidig. Behövs ingen diesel finns moderna bensinare numer som drar lite.
Uppdaterat: 2017-11-10 18:13
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Octavia byggda på MQB-plattformen har kamremsmotorn och som "pendlarfordon" är denna lilla motor helt OK - den är klart rappare än man kan tro. Bra vridmoment och 110 hk effekt - i alla fall i senare utgåvor av 1,2 TSI.
Octavia med 1.2 tsi låter som en slööö bli. Har inte den motorn dessutom problem med kamkedja?
Slö och slö 0-100 km/h 10 sek och drygt 200 km/h i toppfart. Tror inte den hade kamkedja utan kamrem. Möjligtvis den allra första som kom hade kedja men som sagt tror jag det är rem eftersom min far har rem på sin VW Golf 1.2 TSI - 14.
Uppdaterat: 2017-11-11 00:12
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Minimats - läs mitt svar ovan (#6). Det är i huvudsak plattformen som avgör vilken motorversion som finns och Golf 7 var först ut med MQB och därmed med de nya kamrems-motorerna. Men gissningsvis så kan en Octavia för typ 100.000 kr vara just en "MQB-Octavia".
Skoda Octavia 3 har samma bottenplatta som VW Golf 7 så jag tror att det är kamrem. Sedan att den skulle vara slö stämmer inte då jag provkörde den när den kom 2013. I somras körde jag min fars VW Golf fullpackad till Arlanda med familjen och den kändes inte slö då heller med fyra personer och fullpackad. Turbon laddar ju mer när vikten blir högre. Man får även en begagnad VW Golf 1.2TSI för 100K.
Uppdaterat: 2017-11-11 10:14
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Minimats - är det MQB-plattform så är det också kamremsmotorn. Och jag håller med dig i att den definitivt inte kan betecknas som en "slööö bil". Visst - allt är relativt men motorn räcker utmärkt väl till en bil i den storleksklassen. Den som påstår annat har nog knappast nån som helst praktisk erfarenhet av den bil/motor-kombinationen. Det är ju knappast en bil man köper för att få sportvagns-prestanda.
Ja C5 är en av de komfortablaste bilar jag någonsin kört.
Problemet är bara tillförlitligheten, det gäller att få tag på en bil som tillverkats tisdag em. till torsdag fm. då är chansen att det mesta är väl hopskruvat större!
Tyvärr är det svårare att kolla underleverantörerna och när det gäller fransk elektronik gäller det att ha tur.
Uppdaterat: 2017-11-11 16:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Åkt Skoda och gillar man buller och skuttande fjädring så slå till.
Gäller dom tidigare modellerna av Škoda men inte Škoda Octavia generation 3 som är riktigt tyst i sin klass. Man måste jämföra den mot motsvarande modell och inte Audi A4, MB C-klass & BMW 3 serie då talar vi om helt andra pengar.
Uppdaterat: 2017-11-11 17:36
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Åkt Skoda och gillar man buller och skuttande fjädring så slå till.
Så säger dom blåsta som lägger på 76 tusen extra bara för att dom tycks tro ...............men slå till, jag småler hela långa dan.
Det finns dom som jämfört med v60 och nya octavian och ingen nämnvärd skillnad o ljud och komfort.
Skillnaden är billigare,snålare, rymligare, 300kg lättare, osv.
Uppdaterat: 2017-11-11 19:51
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Kan man få en MQB-Octavia för 100k så stämmer det att det sitter en kamrem i den. Om en bil är slö är en relativ fråga, tycker att min Golf 7 med 1.4 tsi som gör 0-100 på 9,3s är på gränsen till slö.
Kommentarer
Köp en nyare 9-5 som inte gått så långt, gärna en Biopower som har mycket lägre skatt.
Du blir nog inte nöjd med något annat om du inte ska pynta mer än 100k kr!
Skoda Octavia 1.2 TSI skulle jag köpt för 100 k och om jag pendlade 8 mil fram och tillbaka. Den drar 0.5 litern / milen och är väldigt smidig. Behövs ingen diesel finns moderna bensinare numer som drar lite.
Minimats1
Octavia med 1.2 tsi låter som en slööö bli. Har inte den motorn dessutom problem med kamkedja?
Jag håller med saabnisse att en ersättningsSAAB är klokt. Citroën C5 ger annars sköna mil för en vettig peng.
Köp en ny Seat Ibiza
Octavia byggda på MQB-plattformen har kamremsmotorn och som "pendlarfordon" är denna lilla motor helt OK - den är klart rappare än man kan tro. Bra vridmoment och 110 hk effekt - i alla fall i senare utgåvor av 1,2 TSI.
Fast en ny Ibiza lär man inte få för 100.000 kr som tydligen var gränsen.
Lite marginal kanske men en med 100 mil på mätaren fanns häromdagen för 115000:-
Nästan lika stor som en Golf nu och allmänt bra till lågt pris med tre års garanti.
En för 119900
https://www.blocket.se/halland/Seat_Ibiza_1_0_TSI_95hk_STYLE__Demo__76192326.htm?ca=16&w=3
Enligt testerna är det bra komfort i den.
Det handlar alltså om den helt nya Ibiza. Inte den förra bullerburken.
Seat tillverkas av fuskkoncernen VAG. Dessa ska man väl undvika när man har chansen?
Uppgradera saaben så vet du vad du får.
https://www.blocket.se/sodermanland/Audi_A3_Sportback_1_6_TDI_75562574.htm?ca=15&w=3&last=1
https://www.blocket.se/stockholm/Ford_Mondeo_1_6_DURATORQ_TDCI_WEBASTO_NYSERVA_75390223.htm?ca=15&w=3&last=1
https://www.blocket.se/sodermanland/Volkswagen_Golf_VI_1_6_TDI_Variant_76032491.htm?ca=15&w=3&last=1
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V50_D2_Momentum___5386_Mil_76449474.htm?ca=15&w=3
Ford Mondeon kan nog vara ett riktigt bra val!
Laga din Saab.. värd att bevara.
Slö och slö 0-100 km/h 10 sek och drygt 200 km/h i toppfart. Tror inte den hade kamkedja utan kamrem. Möjligtvis den allra första som kom hade kedja men som sagt tror jag det är rem eftersom min far har rem på sin VW Golf 1.2 TSI - 14.
Minimats - läs mitt svar ovan (#6). Det är i huvudsak plattformen som avgör vilken motorversion som finns och Golf 7 var först ut med MQB och därmed med de nya kamrems-motorerna. Men gissningsvis så kan en Octavia för typ 100.000 kr vara just en "MQB-Octavia".
Skoda Octavia 3 har samma bottenplatta som VW Golf 7 så jag tror att det är kamrem. Sedan att den skulle vara slö stämmer inte då jag provkörde den när den kom 2013. I somras körde jag min fars VW Golf fullpackad till Arlanda med familjen och den kändes inte slö då heller med fyra personer och fullpackad. Turbon laddar ju mer när vikten blir högre. Man får även en begagnad VW Golf 1.2TSI för 100K.
Kan en SAAB 9-3 TTID vara något?
https://www.blocket.se/orebro/Saab_9_3_Vector_TTID_160hk_75729217.htm?ca=16&w=3
Även om dessa nu börjar få några år på nacken så är dom väl beprövade på vägarna.
Minimats - är det MQB-plattform så är det också kamremsmotorn. Och jag håller med dig i att den definitivt inte kan betecknas som en "slööö bil". Visst - allt är relativt men motorn räcker utmärkt väl till en bil i den storleksklassen. Den som påstår annat har nog knappast nån som helst praktisk erfarenhet av den bil/motor-kombinationen. Det är ju knappast en bil man köper för att få sportvagns-prestanda.
Struntsnack, Mb600. Och jämför bilar i samma klass och inte bilar i C-segmentet med rena lyxbilar.
Ja C5 är en av de komfortablaste bilar jag någonsin kört.
Problemet är bara tillförlitligheten, det gäller att få tag på en bil som tillverkats tisdag em. till torsdag fm. då är chansen att det mesta är väl hopskruvat större!
Tyvärr är det svårare att kolla underleverantörerna och när det gäller fransk elektronik gäller det att ha tur.
Gäller dom tidigare modellerna av Škoda men inte Škoda Octavia generation 3 som är riktigt tyst i sin klass. Man måste jämföra den mot motsvarande modell och inte Audi A4, MB C-klass & BMW 3 serie då talar vi om helt andra pengar.
Ja, det är ju som jag skrev tidigare, det gäller att få en bil som är tillverkad mitt i veckan.
Tyvärr är det för många som inte varit det och de blir dyra.
Men lycka till!
Så säger dom blåsta som lägger på 76 tusen extra bara för att dom tycks tro ...............men slå till, jag småler hela långa dan.
Det finns dom som jämfört med v60 och nya octavian och ingen nämnvärd skillnad o ljud och komfort.
Skillnaden är billigare,snålare, rymligare, 300kg lättare, osv.
Minimats
Kan man få en MQB-Octavia för 100k så stämmer det att det sitter en kamrem i den. Om en bil är slö är en relativ fråga, tycker att min Golf 7 med 1.4 tsi som gör 0-100 på 9,3s är på gränsen till slö.
Minimats
Subjektiv* fråga, menade jag.
Stort tack till alla svar! ska gå igenom dom noga, trodde aldrig jag skulle få 2 sidor med svar! tack till er alla.
Återkom gärna med ditt val, det kan vara intressant att veta vad det blev.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.