Vi Bilägares forum

Pendla med nyare bil - idiotiskt eller smart?

Pendla med nyare bil - idiotiskt eller smart?

Hur ser ni på att pendla med en nyare bil? Med nyare menar jag i mitt fall en bil av modellår 2013 eller nyare med max 3000 mil.

I mitt fall handlar det om ca 3000 mil pendling om året + andra privata resor, så säkert runt 4000-4500 mil om året. Jag har själv varken tid eller kunskap till att utföra några reparationer så allt sådant hamnar på verkstad. Därför lockar möjligheten till t.ex 5 års nybilsgaranti på Hyundai där jag fått upp ögonen för en i40.

Eller är det rent utsagt idiotiskt med tanke på värdeminskning?

Hur räknar man ut värdeminskning på ett bra sätt? Enligt bilsvar.se skulle värdeminskningen ligga på 16000 kr /år med en årlig körsträcka på 3000 mil. Hur tillförlitlig är en sån siffra?

Uppdaterat: 2015-10-05 07:26

Kommentarer

16000:-/år verkar orealistiskt för en ny bil, jag tror det ligger på mer än det dubbla.

Tidigare kunde man göra en överslagsberäkning på värdeminskning genom att halvera värdet vart tredje år. Det gav en grov uppskattning över kostnaderna. Nu varierar det en hel del och för vissa märken som inte är så heta får man givetvis räkna med högre värdeminskning, men det brukar ändå inte skilja så mycket.

Vad man kan vara säker på är att all extrautrustning, även om den fördyrar rejält vid nyköp, värderas väldigt lågt vid försäljning.

En annan sak man kan reagera negativt på är att en bil som t.ex. köps ny i oktober 2015 och är av årsmodell 2016 värderas som modell 2015 när den ska bytas och 2016 när den åter säljs som begagnad!

Uppdaterat: 2015-10-05 08:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men nu var det ju inte ny bil, en som gått 2 år har haft det initiala värdefallet som ju är brutalt....

Jag tror inte det är alldeles fel, om man säger att man behåller den tre år, på ett års sikt håller nog inte den kalkylen.

Gör man inget själv, är det nog det säkraste i längden, en äldre bil kan bli dyr, eller billig, men den beräkningen är chansartad.....

Uppdaterat: 2015-10-05 11:02

Jo det är riktigt, på en tre år gammal bil kan nog värdeminskningen bli 16000:-/år.

Det stämmer ju bra med hälften på tre år, därefter hälften på tre år, men sedan är det lurigare, efter sex år kan det vara andra faktorer som spelar in och värdeminskningen kan plana ut något mer.

Uppdaterat: 2015-10-05 11:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tanken från min sida var i så fall att behålla bilen i åtminstone 2 år, men jag har inte någon brådska att göra mig av med den heller, men vill helst inte gå allt för långt över garanti tiden med tanke på eventuella reparationer.

Vi har två bilar i familjen idag och behöver ha det fortsättningsvis också. Idag har vi en V70 2003 och en Yaris 2002. Tanken är att byta ut V70:n som börjar bli dyr i reparationer mot något nyare som jag även kan pendla med, så får Yarisen leva kvar som andrabil som sambon kör endast i stan till jobb och dagis.

Funderar på vad som är bäst för oss. Från början tänkte jag köpa mig en billig liten snåldiesel att pendla med och t.ex. en i40 till sambon som vi även kan använda på familjeresor. Men jag tror att det kommer att bli kostsammare än att byta ut V70:n mot en nyare bil som jag pendlar med, och behålla Yarisen till andrabil. Den är trots allt den mest driftsäkra bil jag någonsin ägt, har inte kostat en krona i reparationer utöver slitagedelar och service.

Det jag oroar mig över är värdeminskningen med tanke på alla mil jag kör till jobbet, så jag betalar av bilen i rätt takt så jag inte står med en skuld kvar den dagen den ska säljas. Räknar jag på att bilen (en i40 2013) kostar 190 000 kr och har gått 3000 mil så kommer jag behöva sälja den för 140 000 kr när den har gått 11000 mil om två år för att gå jämt ut och få tillbaks min kontantinsats. Det känns inte rimligt när det går att köpa en i40 2013 som gått 12000 mil idag för under 140 000. Det känns mer rimligt att bilen kanske är värd runt 100 000 kr om två år, eller vad säger ni?

Uppdaterat: 2015-10-05 12:11

Skulle tyvärr säga att 140.000 i inbyte för en då 4-5 år gammal i40 som gått 12.000 mil nog är rena drömmen.

Gör motsvarande värdering på en 2011 idag med 12.000 mil (på t ex bilpriser.se) så får du en indikering...

Uppdaterat: 2015-10-05 12:29

Nja, dom 50k som skiljer beror ju på 9000 mil mer, dom 5-6kr/mil som räkneexemplet om 16000/år/3000 mil, ligger ju där, nästan prick....

Det är ju inte bara ålder i prisbilden utan milen, den på 12000 har normalt sett gått nästan halva livslängden redan, vid 25 tappar den det mesta värdet, och får ett bruksvärde för den som vågar....

Den har gått onormalt mycket, den du tittar på kommer att ha gått mer normalt för årsmodellen när du säljer.

Sen, är inte 5-årsgarantin även milbegränsade?

Isåfall närmar ju högmilaren sig slutet, det slår igenom på priset.

Värdeminskning är ju ett sätt att betala bilen, att köra en högmilare och reparera mera är ett annat....har man tur kan man få billiga mil, otur kan vända kalkylen rejält.....

Tror i slutänden skiljer det inte så mycket, om man inte gör allt själv och vågar chansa...

Uppdaterat: 2015-10-05 12:35

Det är nog tyvärr inte så lätt att realistiskt få en pendlingskalkyl att "gå ihop". Bilekonomi handlar ofta om en rimlig dos av självbedrägeri för att det ska fungera. Det kostar redan nu en hel del och det kommer inte bli billigare framöver. Jag tror inte din exempelbil, en ca 5 år gammal Hyundai med 12 000 mil, kan säljas för mer än 90´(max).

Uppdaterat: 2015-10-05 12:50

Nej 140 tror jag inte jag får, det är det jag menar med att det inte håller att betala av bilen på 6 år utan jag lär nog betala av den snabbare för att inte sitta med lån kvar den dagen den ska säljas.

Garantin på Hyundai är 5 år och fria mil, i alla fall vad som står nu. Får såklart kolla så det även gäller en äldre bil, kan ju vara något de ändrat till nuvarande modell.

Kalkylen går väl alltid ihop om man kan värdera den rätt och betala av bilen i rätt takt. Jag litar inte på bilsäljare så därför försöker jag få lite råd här istället. De kommer såklart säga att den fina bilen de har som är 1 månad gammal är den mest ekonomiska att köpa. Hyundai såg jag dock hade ett av de bättre andrahandsvärdena i någon artikel nyligen, men jag tror att det var beräknat på värdeminskningen från att bilen var ny till ca 2 år och 3000 mil. Hur en ändå äldre bil står sig är väl svårt att sia om.

Känns inte som att det spelar så stor roll vilket bilmärke man sneglar på, det procentuella värdetappet kommer ändå vara i stort sett lika. Den stora frågan för min del är snarare om jag ska pendla med en så stor (=dyr) och ny bil, eller om jag ska ha den till familjen och satsa på en liten snåldiesel till mig som i kronor räknat har en mindre värdeminskning. Men då får jag två nya bilar att betala för istället för en, det kanske är lämpligare att behålla en "skruttis" och ha en nyare som får kosta lite mer.

Uppdaterat: 2015-10-05 16:13

Att pendla med Yaris är inget du funderat på? Kör tills den tar slut - den är ändå inte så dyr i bundet kapital och värdeminskningen lär bli måttlig. Låt familjen åka stort/säkert i stället. Jag pendlade 8000 mil på 2 1/2år i en Opel Corsa. Det gick utmärkt och blev (förhållandevis) billigt. Stora bilen rullade på hemmaplan med måttliga mil.

Uppdaterat: 2015-10-05 16:30

Jag köpte en Kia RIO helt ny som jag använder och pendlar till jobbet med. Inte så mycket pengar det handlar om och värdetappet blir således mindre (135.000:- ny) I mitt fall handlar det dels om garantier och assistans. Blir jag stående efter vägen så kommer dom med en ersättningsbil så jag kan fortsätta min färd. Dels om bekvämlighet. Testade många bilar innan valet föll på just RIO. Skön att köra och en växellåda som är den mest exakta jag testat. Blåtand vill man ju ha också om man åker mycket.

Min andra bil är just en i40. Garantierna är mycket generösa och jag har aldrig haft problem att hävda garanti på något över huvud taget.

Just nu pendlar jag faktiskt med i40'n då den har ledramp fram och det är riktigt mörkt när jag åker. Har mätt upp förbrukningen vid pump till 0.49~ och det får ju anses bra!

Uppdaterat: 2015-10-05 16:40

Jag har pendlat med Yarisen i 2 år, men det är inte någon angenäm resa. Visst fungerar det, men skulle gärna ha något trevligare att åka i. Men det är väl ett i-lands problem. :)

En annan aspekt som jag inte tagit upp är att vi drar en husvagn ett par veckor om året, vilket gör att jag föredrar en diesel vid bilbyte. Nackdelen med diesel för oss, om det bara blir en familjebil så att säga, är att den kommer rulla väldigt mycket korta sträckor och då blir väl partikelfiltret inte så lyckligt vad jag förstått? Eftersom det börjar bli oundvikligt att byta ut Volvon så funderar jag i de här banorna, om man kan slå två flugor i en smäll så att säga.

Det som också förespråkar en annan pendlarbil är just tillförlitligheten med att ha en nyare bil där assistans o.s.v. ingår. Jag är helt enkelt trött på strulande bilar och allt vad det innebär. Nu har visserligen Yarisen varit en fröjd på det sättet, men det står väl inte på förrän det kommer något nu när den närmar sig 17000 mil.

Men om det blir fasligt dyrt att köra t.ex. en i40 i pendling så får jag nog överväga andra alternativ. Det är inte värt hur mycket som helst att åka bekvämt och bekymmerslöst.

Hur man än gör kostar det ju pengar. Jag försöker bara hitta det mest ekonomiska för min familj med alla aspekter inblandade, när vi ändå står inför att byta ut Volvon vi har idag. Det billigaste för mig är givetvis att fortsätta åka kollektivt. Men förbindelsen är inte den bästa så det kommer inte att fungera i längden med familjelivet.

Uppdaterat: 2015-10-05 16:56
Deeds skrev:

Jag köpte en Kia RIO helt ny som jag använder och pendlar till jobbet med.

Lite den tanken jag var inne på med en Ford Fiesta, men en Kia RIO hade ju fungerat också helt klart.

Det kanske är det bästa alternativet rent ekonomiskt ändå att köpa en billig snåldiesel till pendling och en större bil till övriga resor. Klart det bästa är en äldre bil, så länge den inte går sönder, det är ju då det nästan börjar löna sig med en ny där man vet vad månadskostnaden blir.

Uppdaterat: 2015-10-05 16:58

Ah.. 17 000 mil - då förstår jag, men samtidigt är det väl ändå snart läge att fasa ut Yarisen? Är det inte lika bra att låta den rulla linan ut? Jag har lämnat diesel nu efter många år. Misstänker starkt att det kommer att bli rejält dyrare inom några år - baserat på div rapporter om hälsofaror som beskattande makter brukar använda i ekonomiska syften (också). En bensinbil klarar nog husvagnen om det bara är några veckor. Den är ju billigare i inköp, service och skatt och den något högre förbrukningen får inte kalkylen att kantra om bara milen inte är för många.

Uppdaterat: 2015-10-05 17:09

Många bensinbilar är ju lika snåla som dieslar idag, och med en prisskillnad på under kronan ska det till några mil innan kalkylen blir till dieselns fördel.....

Jag kan inte motivera diesel med 3000 mil, hur jag än räknar, när man räknar in service osv.

Sen vet man ju i nuläget inte om den går att sälja om några år.....

Uppdaterat: 2015-10-05 17:22

Tja, att byta ut Yarisen mot en annan liten bil känns ju på ett sätt onödigt. Har ju låg milkostnad på den nu så som du säger den kan jag ju lika gärna köra tills den är slut.

Jo det går att dra vagnen med bensinbil, det gör jag idag. Nackdelen är att utbudet av bensinbilar som tilltalar mig och får dra 1800kg är ganska knapert och de som finns är ofta rätt törstiga så det är till dieselns fördel om jag även ska pendla med den bilen.

Men om man skulle köra låt säga en sträcka på 14 mil varannan vecka, skulle det räcka för att hålla filtret i trim?

Visst finns risken att dieselpriset går upp men det har det ju pratats om ganska länge så jag vet inte hur oroad man behöver vara över det egentligen?

Usch man får ont i huvudet av det här :P

Uppdaterat: 2015-10-05 18:12

Mitt tips blir detta.

Du vill ha en ny säker bil - Rätt tänkt

3000 mils pendling per år / 45 arbetsveckor = ca 13 mil per dag (6,5 mil enkel resa)

Då hade jag privatleasat en Nissan Leaf 24 mån/3000 Mil - kostar 3499 kr/mån

Du laddar den hos din arbetsgivare så milkostnaden för "bränsle" blir 0 kr/mil. Nissan själva räknar med 2 kr/mil annars om man laddar den hemma.

Om du kör 13*5*4= 260 mil/månad så blir kostnaden 3499/260 = 13,5 kr/mil !!!

Sedan drar du 18,5 * 3000 - 10000 kr = ..........................14500 spänn tillbaka på skatten (alltså 5 kr/mil)

Du får en kärra att åka i för 8,50 kr/mil - Det är OMÖJLIGT att slå

Visst - Jag tycker inte den är så jädra snygg, men brorsan pendlar så....................och han är SKITNÖJD med hyrupplägget och bilen. Enligt honom ska den klara 20 mil på en laddning men (beroende på väder, AC på etc) så är 15-16 mil mer med sanningen överensstämmande. Och det bästa av allt...........du behöver inte bry dig om service, reservdelar, försäkringskostnad eller nåt. Bara att köra. 13 mil är INGA problem !

PS - Jag låter som om jag är försäljare/jobbar åt Nissan, men det är/gör jag inte :)

Redigerar lite - Googlade runt lite och det verkar vara precis så som jag skrev ovan, 15 mil är det som man kan räkna med att köra på ett fulladdat batteri - Men nu till 2016 släpper det ett större batteri (30 Kwh istället för 24 Kwh) som gör att räckvidden verkligen BLIR 20 mil - Då är det inget att snacka om...........en perfekt pendlarbil för de allra flesta (sedan får de gärna slipa lite på designen i framtiden med)

Uppdaterat: 2015-10-05 19:22

Henrik - låter intressant med Nissan Leaf men du skriver själv att leasingperioden är 2 år/3000 mil och TS kör 3000 mil/år - så det blir rätt rejält med övermil som jag ser det... Och att ladda hos arbetsgivaren är nog tyvärr inte heller så vanligt att man kan göra.

Uppdaterat: 2015-10-05 20:02

Henrik, bra under förutsättning att arbetsgivaren bjuder på energin!

Det gör inte min.

Uppdaterat: 2015-10-05 20:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja fasen

Det blev lite fel där, man kan ju hyra den för 4000 mil/24 mån också för 3899 /mån iofs - räcker ju ändå inte...men går kanske att förhandla sig till en deal - googlade lite och det verkar som övermilen kostar 15 kr/mil...........ja då faller det ju en aning !!!

Men som sagt - Det går kanske att förhandla..........värt ett försök

Brorsan är som sagt nöjd med bilen som pendlarbil, sedan är den ju ingenting man åker omkring och raggar brudar med.....

Min arbetsgivare bjussar på energin (fan vad snåla arbetsgivare ni har !) - Men även om så är fallet så är det 2 kr/mil.........det överlever man !

Uppdaterat: 2015-10-05 20:15

Jag vet inte egentligen när det gäller min boss! Det var bara ett antagande och företaget är ju elproducenter!

Uppdaterat: 2015-10-05 20:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Största problemet är väl att det sällan finns eluttag utanför arbetsplatsen - i alla fall inte i storstadsområdena där det dessutom kan vara svårt att överhuvudtaget hitta en parkeringsplats.

Uppdaterat: 2015-10-05 20:39
Pi skrev:

Största problemet är väl att det sällan finns eluttag utanför arbetsplatsen - i alla fall inte i storstadsområdena där det dessutom kan vara svårt att överhuvudtaget hitta en parkeringsplats.

Japp, och hittar man en plats kan man ge sig sjutton på att 50- meters skarvsladden är för kort!

Uppdaterat: 2015-10-05 20:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har lite till och från tjatat om att elbilar borde vara bra för många som bor på landsbygden eftersom det numera ofta är långt emellan bensinstationerna där och elbilen kan man ju ladda vid stugknuten. Skulle nog kunna klara säkert 90 % av mina körningar med elbil men tycker tyvärr att dom är lite för dyra ännu. Fast nu slirade jag långt utanför trådämnet...:)

Uppdaterat: 2015-10-05 21:13

Offtopic: Det är relativt lätt att konvertera dessa motorvärmarstolpar till elladdsstolpar genom att byta insatser i dem, så man slipper alla elsäkerhetsvidriga speciallösningar.

Parentes. Vi har haft 230/400 V som nätspänning i Sverige sedan 1988.

/Hälsar en som jobbar för en nätägare

Uppdaterat: 2015-10-05 21:14
Power to the people

Jag kanske är lyckligt lottad - Jobbar för ett företag som har parkeringsplatser till alla, där samtliga har en egen stolpe för 230 V säkrat till 10 Ampere för motorvärmare/kupévärmare (vilken duger utmärkt att ladda sin el-bil....om man hade haft en) - Det sitter en timer på skåpet men "alla" har tillverkat en liten pryl (hahaha) som kopplar förbi denna...........man vill ju ha en varm go bil att sätta sig i på kvällen.

Jag jobbar också för en stor elproducent förresten, och har även specialpris på el till kåken som en bonus från arbetsgivaren - Så gratis el på parkeringsplatsen på jobbet................Ja fattas bara annat !

Vi har faktiskt pratat om att tjata till oss elbilar från arbetsgivaren som en miljögrej till de anställda. Vi får se hur det går med detta. i vilket fall..........Elbilarna idag har nått en nivå som passar de flesta. Finns t.o.m en laddhybrid som heter Mitsubishi Outlander FHEV som man får dra 1500 kg med på dragkroken och som går ca 4 mil på enbart el under 120 km/h - Så visst börjar de närma sig "vanliga" bilar. Man behöver inte vara en skogsmulle längre för att uppskatta dem längre, inte heller behöver man försaka komfort med AC och liknande. Själv är jag sjukligt motorintresserad, men det betyder att jag också är intresserad av elmotorer och ny batteriteknik..................Konstigt vore det annars eftersom jag jobbar med sånt.

Råkade skriva 220 V (nu ändrat till 230 V) - Men så går jag också fortfarande till B&W fast det hetat coop forum i 10 år (och då är jag ändå inte gammal !!!!) - Morsan går till Wessels (det hette så på medeltiden)

Uppdaterat: 2015-10-05 21:22

Jag är okunnig på det elektriska, men jag har faktiskt tittat på en Leaf som ett alternativ. Men våra motorvärmarstolpar har "puls-ström" som någon sa, vet det innebär vet jag inte, men jag tror inte det är lämpligt för en Leaf kanske? De rekommenderar även att man installerar en pryl hemma med eget uttag för laddning, p.g.a. någon säkerhetsrisk, vad det nu innebär. Sen får jag inte ladda den på jobbet utan vidare, det blir ju en förmån som ska beskattas. Straffar sig ibland att jobba på ett stort bolag där det är noga med regler. ;)

Sen åker jag lite långt för att det ska bli riktigt så billigt, men det hade ni redan kommit på såg jag. :)

Annars är det helt klart ett fint alternativ, i alla fall på papperet.

Uppdaterat: 2015-10-05 21:35

Väldigt enkelt förklarat - det är växelström i elstolpen (1-fas 230 V) och det är med största sannolikhet på 10 Ampere. Det är FULLT tillräckligt för att ladda en elbil under 8 timmars arbetsdag med ström till ca 10 mils körning.

Sedan ska man komma ihåg att det inte är rekommenderat, men likväl fullt godkänt att ladda så (med jordfelsbrytare) . Och tur är väl det, eftersom denna infrastruktur redan finns på plats för det mesta.

Med pulsström menas nog att strömmen slås av/på (intervallstyrda uttag) - Kolla med din arbetsgivare om det finns ett utomhusuttag som du kan använda i så fall istället.

Likadant hemma på gården. Ditt vanliga (jordade + jordfelsbrytare) 10 Amperes utomhusuttag duger, men rekommenderat är såklart Mode 2 och Mode 3. Dessa erbjuder ökad säkerhet genom att laddningsprocessen övervakas. Den tydligaste skillnaden mellan Mode 2 och Mode 3 är att Mode 2 laddning använder ett vanligt eluttag, medan Mode 3-laddning sker med ett uttag som är anpassat för laddning av elfordon.

Om (när) jag i framtiden köper en elbil så ser jag till att ha riktiga doningar monterade hemma - Men skulle inte tveka en sekund på att koppla in elbilen till ett vanligt 230 V när jag är hemma hos någon bekant eller på jobbet..........Det är som sagt godkänt (om än inte rekommenderat).

Hoppas inte vi gick OT med lite elbilssnack - En elbil is da shit till pendling och du kommer inte bli besviken över något annat än att han som designade den fick det jobbet.

Men det där med att det inte skulle gå bara för att du kör för längt - Det kan ju ändå vara en idé att ringa och kolla med dem

Det är nämligen så att hur jag än räknar så får jag det leasingpriset till att bli mycket lägre än om jag skulle köpt bilen. Och enligt brorsan så finns det inte några skumma finstilta i erbjudandet. Allt ingår............2 good 2 be true liksom - men ändå verkar det vara så.

Uppdaterat: 2015-10-05 22:22

Henrik, elproducenter levererar ju all energi till leverantörer vilket innebär att de får betala normalt elpris för all energi de själva förbrukar inklusive det som de event. vill ge sina anställda som vill kunna ladda sina elfordon även om det bara skulle vara en elcykel.

Detta är ju naturligtvis att betrakta som en skattepliktig förmån som ska redovisas och beskattas i vanlig ordning.

Eller hur?

Uppdaterat: 2015-10-05 22:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fyfan, ni menar alltså att jag skattefuskade i fredags, städade ur bilen med företagets ström, lånade dammsugaren också.....

Känner mig som en snyltare......

Uppdaterat: 2015-10-05 23:39

Haha, absolut! Snart kommer farbror masen annars får företaget besök av kronkalle. :)

Uppdaterat: 2015-10-06 06:53

Ibland måste man nog ifrågasätta vissa saker för att komma vidare. I ditt fall din 1800 kg tunga husvagn som tydligen används ca: 2 veckor varje år. Den släpvagnsvikten kommer ju att begränsa ditt bilval avsevärt - t ex faller de flesta kombis i Golfklassen som antagligen skulle kunna fungera bra för er om ni hade ett lägre behov av max släpvagnsvikt.

Uppdaterat: 2015-10-06 09:26

Det finns en mental spärr hos många att en bil som rullat mer än 10000 är sämre, kan du hitta en bil som rullat ca 10-11 tusen mil och sedan köra denna till 20 eller 30 tusen mil beroende på hur mycket underhåll den behöver har du nog gjort en bra ekonomisk affär. Jag vet vissa som kört sina Toyotor ca 25-30 tusen mil innan de bytt och det har bara varit slit delar (bromsklossar och service) som kostat pengar. Om du dessutom kan hitta en relativt ny bil som körts lite längre, typ en välvårdad tjänstebil som rullat 3 år och ca 10000 mil så är det mesta av värdet borta och då kan du dessutom kanske finna en bil som varit lite dyrare vid inköp och med lite mer utrustning. De bästa affären jag gjort någonsin var en SAAB 9-3 som en vän hade som tjänstebil i 3 år som jag köpte loss, körde den sedan 4 år till och sålde med minimal värdminskning (ca 50000 kr/4 år).

Uppdaterat: 2015-10-06 09:42
Styggavargen
duccedriver skrev:

Fyfan, ni menar alltså att jag skattefuskade i fredags, städade ur bilen med företagets ström, lånade dammsugaren också.....

Känner mig som en snyltare......

Japp och jag avundas dig!

Jag skulle ta varje chans till att göra detsamma.

Uppdaterat: 2015-10-06 12:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På mitt förra jobb fick de som ville ha elstolpe till motorvärmare betala en liten summa, misstänker att det var för att motverka skattemyndighetens girighet vad gäller förmåner, eftersom företaget i övrigt var generöst mot personalen.

Pi, tycker man att husvagnssemester är kul, och behöver stor vagn, så begränsar det ju urvalet av bilar.

Men det är ju något som kanske är värt en del.

Annars är ju bilar i golfklassen optimala för ensampendlare, stora nog för att inte vara obekväma, små nog för att vara billiga i drift och ägande.

Uppdaterat: 2015-10-06 22:49