När man köpte bil för 30 år sedan så var dom enda kvalitetsintrycken man kunde få om en modell, av brorans kompis, eller tjejens farsas jobbarkompis, typ. Idag kan man googla på allt, och för varenda modell så kan man hitta modellspecifika problem som gör att man rynkar på näsan och tänker "nej nej en sån problembil vill jag inte ha".
Vad tror ni? Är man för nojjig idag? Ska man strunta i att nåns vattenpump gick sönder efter 3000 mil och sånt? Är vi för lättpåverkade? Eller har alla modeller sina problem men som förstoras upp för att den som får problem med sin bil går in på första bästa forum och skriver det med stora bokstäver?
Anledningen till min undran är att jag är sugen på att byta. Jag vet på ett ungefär vad jag vill ha, men jag hittar hela tiden fel på modellerna som jag blir sugen på.
Nuvarande Seat Ibiza 1,2tsi har jag haft i 4 år och det enda felet är wastegatens manöverdon som gått sönder, men det vållade jag själv när jag motortvättade. Fast bilen var egentligen ett impulsköp då jag skulle kika på en annan bil och blev positivt överaskad av denna. Men hade jag googlat lika frenetiskt som jag gör idag så hade jag aldrig köpt den. Så nojjigheten över bilvalet kanske är överdrivet om man undviker dom största minorna?
Kommentarer
Hade man gått efter hur nätet beskriver saker hade man knappt vågat åka till Rinkeby och handla frukt så jag tror nog att det är en smula överdrivet att välja bort något efter vad man läst på nätet. Man kan ju ta till sig de vanligaste felen och se om det verkar ha varit ett problem på det exemplar man tittar på om man köper beggat. Köper man nytt får man garanti så då spelar det ju ingen roll kostnadsmässigt.
Att man blir less på att bli bästa kompis med märkesverkstans gubbar och gummor är en annan sak.
Man är absolut för nojjig, både vad det gäller bilar och nyheter (lite som exemplet med rinkeby Mäkinen ger).
Det är bara att kolla på tester på saker, skulle säga att 1 negativt test kräver 5 väldigt positiva tester för att väga upp.
Samtidigt så kan man ju vänta på det, vi hade nog fler förutattade meningar förr och kunde inte heller tar reda på info lika lätt som idag.
Förr tog man åt sig vad en lärd, eller som man uppfattade som lärd person, sa och sa den personen att "Alla fransmänn vägrar prata med dig om du inte pratar franska och är otrevliga" så trodde man att det var så.
Sen skadar det ju inte att klura ett varv och försöka använda vanlig bondlogik, är det gäller 1,2 motorn så kan man ju fråga sig "Skulle VW fortsatt sälja denna i miljoner upplagor år ut och år in om den verkligen är så usel som det skrivs om?"
Det är absolut inget fel i att ösa kunskap ur Internet men man måste vara källkritisk. Vem är personen som skriver om en viss bil? Är hen motorjournalist, amatörmekare eller en allmänt bilintresserad person? Om personen skriver med stora bokstäver så får man anta att hen skriver i affekt och således inte är objektiv.
Tänk även på detta - en person som har upplevt ett fel eller felaktig behandling och liknande, en person som är besviken, har lättare för att berätta om detta för andra, än en som är glad och nöjd. Det finns ett incitament att skriva när man är besviken eller missnöjd: man vill varna andra, man vill få ut sina känslor, man vill få beklagande och sympati. Ofta är man också förbannad och vill straffa produkten/tillverkaren och därför göra allt för att andra inte ska köpa.
Detta leder till att forum är fyllda mer av fel och klagan och problembeskrivningar, än personer som är glada och nöjda. Det finns också en förväntan på forum om att man *ska* skriva om problem, om du inte gör det så utmålas du lätt som suspekt, kommer kommentarer om "är du bilsäljare eller"? Osv. Allt detta leder till en missvisande bild, en förvrängning av verkligheten. Forum är fyllda av "alarmister".
Istället - kolla andra källor. Warranty Direct i Storbritannien t ex. Länsförsäkringars statistik i Sverige. Läs tidningarnas begagnattester - Teknikens Värld gör sådana, där de går igenom en begagnad bil och talar även om eventuellt vanliga fel och så. Då får du mer objektiv bild än på forum.
Jag är inte helt övertygad om att biljournalister är en källa som är bättre än andra. En av de mer profilerade i det skrået i landet har ett antal gånger visat att han egentligen borde ha lämnat tillbaka körkortet till utgivaren då han orsakat de mest osannolika olyckorna för att sen skylla på materialet. Kör man av på tredje eller fjärde retursladden är det mellan ratt och ryggstöd problemet sitter.
När det gäller problem tror jag en amatörmekaniker har bättre bild av problemen än de som står och byter oljefilter dagarna i ända.
Jag känner ibland många gånger idag att jag kan f-n inte bestämma mig. Jag vet inte om det har med stigande ålder att göra eller att all information är så lättillgänglig idag och det är så mycket både för och nackdelar att ta hänsyn till. Förr, ja jag vet att begreppet kan vara helt olika, då var allt så enkelt. Pang, den ska jag ha, och så blev det. Eller så kanske man överanalyserar och tänker för mycket istället för att köpa på känslor.
Jag tycker att internet är en fantastisk källa till vetande då människor på nätet vågar yppa mer än vad fallet vore annars.
Idag om någonsin så är allt kommersialiserat, för fanns inom journalistik dem som tog i med besked, idag får man läsa i mellan raderna och att allt är bra men att det finns givetvis bättre, sällan något direkt konkret som kan ställa till det.
Det nakna det läser man inte hos dem officiella utan allmänt ute på nätet och jag tror på mycket av vad som skrivs av helt vanliga människor och att jag kan jämföra detta med folk på golvet och får en matchning och undviker därför b la två populära bilmärken.
Så att svar ja att jag låter mig påverkas men inte värre än med allt annat, det är trots allt individens egen sak att sila och säga stopp eller som jag brukar säga att mycket är bara bra, mat har aldrig tagit död på någon däremot bristen på mat gör det.
Tror nog att min nästa bil blir en Octavia 1,0tsi efter allt jag läst om den på nätet, verkar vara nått av det bästa som funnits på marknaden någonsin :)
Guran för din del så tror inte man går från 4wd och diesel suv till en 1,0 Octavia hur mycket man än läser på nätet. :) .
Man får som bilköpare söka och sila info på nätet oavsett journalister eller forum.
Är man inte förgiftad av suv tänket och 4wd och söker en praktisk, invändigt stor, vettig familjebil för en ekonomisk familj då är det man finner på nätet på många ställen.
Lika väl som man finner annat bra på nätet men man måste testa många och bilda sig en egen uppfattning och det är det viktigaste.
Vart står det på nätet att 7 av 10 nya suv ägare får ett ökat tvätt konto på dyngiga byxben om man inte är längre än 187 cm lång. :)
Er man så dum att man föredrar internet propaganda och inte fakta som att provköra nåt som redan har hög "standard" så får man skylla sig själv.T.ex.kjöper man en "Duster" istället för en c3 air suv till samma pris,ja då är man ju helt enkelt dum i huvudet.kolla inn självklart hur mycket driftkostnader blir över kansje en 3 års period så ser man lätt hur mycket man tjänar på att kjöpa fakta och inte BS.
Man vet aldrig, gick från övertyga BMW ägare, men läste om alla fel och tröttnade på alla dyra rutor som skulle kryssas i i bilbyggaren för att få en vettigt utrustad bil. Läste många positiva tester av Mazda CX-5, provkörde och kunde bara hålla med. Mycket körglädje och fullutrustad och sparade en vad en fullutrustad Fabia kostar :)
Men att tvättkontot skulle bli dyrare om man är dvärgväxt kan jag inte hålla med om. Min fru som är tre dm kortare än mig strör lovord över insteg och sittkomfort. Hon är även ytterst petig med klädvård och har aldrig påpekat ev nedlortning pga bilens insteg.
Ständigt denna Octavia, i varenda tråd på forumet!
Självklart påverkas gemene man av det som står på nätet...
Vi är idag så jäkligt ängsliga att det är viktigare vad andra tycker om en bilmodell än vad vi själva tycker.
En enkel provkörning borde vara nog för att ge en bra uppfattning om modellen ifråga, men icke...
Efter provkörningen ska man hem och googla järnet och ställa allehanda spörsmål på diverse bilforum om bilen då andras upplevelser av modellen är viktigare än den man själv fick, och utifrån dessa åsikter tar man sen ett beslut.
Vad hände med individualismen kan man stilla undra?
Mellanmjölk är bara förnamnet...
Missförstå mig rätt. Vad grannarna tycker om mitt bilval har jag aldrig reflekterat över. En Seat Ibiza är ganska prestigelös:)
Nä min poäng är mera att när jag väl sett en bil som ser bra ut, är erkänt säker osv. och sedan går in på ett forum för modellen ifråga för att kolla på olika fel som folk kan tänkas ha haft med modellen så får jag hybris direkt. Det räcker att 3st skriver samma sak för att man tänker att det måste vara konstruktionsfel och man får garanterat samma fel om man köper en sådan. Alltså, man utvecklar ju inte tanken att det kan vara så att på 10.000 bilar så är det 10 personer, dvs. en promille, som haft felet ifråga. Och av dessa 10 så är det 1 som fått för sig att skriva om det på ett modellforum och dom andra 2 är såna som fått felet, googlat, och fått fram dennes tråd och skrivit "jag också".
När man hittat de bilmodeller som förhoppningsvis uppfyller samtliga viktiga kriterier man har, inkl priset, och som passerat provkörnings-nålögat så är det så få så man kan inte vara så noga med att leta ev problem för då skulle nog 0 st bilmodeller återstå ...:)
Som flera varit inne på redan, desto mer information man tar in desto mer arbete måste man lägga ner på att värdera informationen, Men det är ju inte alltid så lätt, och då blir man nog egentligen bara mer förvirrad.
Sedan i just fallet bilar säger ju inte en persons upplevelser av kvalitet någonting om modellen. Där begicks nog många misstag förr i tiden, när man litade på "brorsans kompis" som haft problem med modellen. Modellspecifika fel går ju endast att utläsa ur statistik. Och vissa typfel uppstår ju först efter en relativt lång tid, så ett nybilsköp blir ju alltid lite av grisen i säcken.
Jag förstår FXX i detta. Visst påverkas även jag av allt jag läser och det gör mig tveksam till vissa köp. Tyvärr är det ju svårt hitta någon tillförlitlig statistik över HUR vanligt ett fel man läser om verkligen är. Men om många påtalar samma fel, t.ex i biltidningars begtester, så undviker jag gärna den bilmodellen, eller just den motorn, växellådan, eller vad det nu är.
Men sen är det ju även som Pi säger. Blir det nån bil kvar? :-) Jag tycker nog varje köp blir en kompromiss, för den bil som uppfyller alla mina krav och önskemål finns inte.
Till sist kan jag ju upplysa mso 1000 om att det finns flera SUVar där dörren går ner över tröskeln, ungefär som på Saab förr, så man skitar ner byxorna mindre än på en konventionell bil med breda trösklar som man ska hasa sig över från en låg körställning. ;-)
Ja nog blir det en kompromiss alltid. Det är ju alltid motsättningar som ska kriga. Utrymmen/komfort mot lätthanterlig och smidig att parkera. Motorstyrka mot förbrukning/försäkringspremie. Inköpspris mot värdeminskning osv. osv.
Vem kan man egentligen lita på? Inte litar jag på nätets anonyma tvärsäkra förståsigpåare. Men nån måste man ju tro på, så i mitt fall när det gäller bilar, så lutar jag mig mot ViB:s journalister. Visst, märkesfanatiker skriker högt om att motortidningarnas murvlar är "köpta," när de dissar eller hissar modeller. Men journalisterna har trots det som målsättning att vara objektiva, vilket inte nättyckarna kan betros med.
Efter suttit i en hyrbil Hyundai i40 med knattrande dieselmotor i 4 dagar så blev man glad när man hoppade in i min egna Octavia, vilken befrielse. Jag kan rada upp anledningarna till min känsla.
- Knattrande dieselmotor som "ruster" om en vid rödljuset och knattrar vid pådrag varpå farten knappt ökar
- 13 mil och 8 liter senare (0,61 liter/mil) ... min Octavia drar marginellt mer fast det är bensin.
- DAB/FM radion lever sitt eget liv, ibland blir den tyst i flera minuter?
- Stor jädra display man skall scrolla på i mitten av bilen, hur tänkte man där? Jag kan inte ringa upp någon ifrån ratten på ett trafiksäkert sätt som det är med min Octavia
- Ratten och styrningen är tung, men på något sätt för känslig... "stirrig" skulle jag kunna säga om jag jämför med min Octavia
- Tusen knappar överallt, och ologiskt placerade. Värmeknappen till bakrutan fanns på passagerare sidan? (Den använder man ofta)
- Bilen låses när man kör, irriterande att det "klickar till". På min Octavia trycker jag en knapp om jag vill låsa dörrarna manuellt. Barn låset är satt på ena bakdörren (för mitt barns skull).
- Ingen motorhuv, jag menar det! Man ser rutan och ser man inget av motorhuven och det är svårt att parkera när man inte känner hur lång bilen är.
- Bakrutan är liten och det är dålig bakåtsikt jämfört med Octavia.
- Komforten? Nja, vindbrus som är klart högre än i Octavia
Det finns mer men orkar inte skriva om det, i40 är nog den mest oharmoniska bil jag kört i nutid (CX-5 är fasen bättre). Fann bara en sak som var bättre, det var stolarna som faktisk överraskade mig positivt (elstolar).
Octavia är ett starkt allround kort... den är tillräckligt bra för att accepteras, sedan får man inte glömma att priset på bilen är ganska lågt. Sedan är Octavia enkel att köra, enkel och lätt att sätta sig in i ... logisk placering på sakerna. "Keep it simple ... stupid".
Säger inte att Octavia är bäst, men det är en jädra bra bil sett till sitt pris. Om man vill ha något enkelt och lätt (bokstavligt menat), som funkar och är billigt att underhålla med god komfort och körglädje. Ja, jag kommer faktiskt inte på fler bilar än möjligen SAAB 9-3 med samma egenskaper. Det skall vara roligt att köra bil, jag vill vara den som styr.. inte bilen. I ett avseende tycker jag faktiskt att dessa tyngre bilar (1600 kg eller mer) förstör känslan av att köra en rolig bil. Men ni kan nämna en rolig bil med körkänsla som väger mer än den gräns jag uppgav så skall jag testa och se om jag har fel i mina påståenden.
Jag tror nog att mycket av det du beskriver är en vanesak. Att sätta sig i en annan bil än den man själv kör till vardags är som att prova skor. Jag kan ta som exempel sist jag köpte skor. När jag motionerar så har jag Asics skor. Var och skulle ha ett par nya skor. Hittade ett par Asics, blev så jäkla förvånad över hur bra dom satt, kändes perfekt med en gång. När jag kom hem så jämförde jag med dom jag hade, precis likadan modell men annan färg bara.
Precis samma är det med bilar. Den som haft en BMW och provkör en annan BMW hittar alla knappar direkt, hittar i infotainmentsystemet osv. utan problem. Vi är vanemänniskor, inget konstigt med det.
Jag betvivlar inte att Octavian är en bra och förnuftig bil, det är min Seat också, finns egentligen anledning att byta en bil som fungerat perfekt i över 4 år och som bara gått strax över 4000 mil. När jag köpte den så ville jag egentligen ha en V60 men dom var lite dyra då. Nu har dom kommit ned ganska mycket i pris och det kanske är läge att slå till. Jag vacklar fortfarande lite då jag ska byta hustruns bil också i år. Det blir isf. en kombi i V60-klass och kanske en mindre typ V40. Så antingen byter jag min bil mot en V60 eller mot en mindre typ V40.
Octavia är säkert en jättebra bil men att säga att den fortfarande är billig sett till konkurrensen är att lura sig själv, prisvärd kanske men inte billig.
Finns för övrigt bara ett billigt bilmärke i Sverige idag och det är Dacia, men nu köper ingen den till inropspris så den blir inte heller så billig i slutändan.
Vi har ju som bekant vissa komfort och prylkrav när vi köper nytt.
Den ligger låååångt ned på listan för mig iaf. :)
https://www.euroncap.com/sv/results/dacia/duster/29898
Ja vill man bli blåst på en bra och vettig bil med vettig utrustning, ja då köper man en Dacia. Men är det BARA pengarna som styr så är det ett bra köp.
Tar sällan till mig allt som skrivs av privatpersoner som råkat ur för det ena eller andra med sina bilar. Jag har varit det svarta fåret i vår Saab-familj och provat en massa olika bilmärken. Brorsan har aldrig ägt någon annan bil än Saab, han har haft körkort i 45 år. Jag har haft himla roligt med att köra allt från Alfa till Volvo. Men en sak som jag lärt mig under åren är att bara för att det står Volvo/VW eller liknande på bilen så är det inte roligare eller mindre problem, det är bara andra problem. Jag går mer på känsla när jag byter bil, men visst ibland finns det för många roliga modeller vilket gör det svårare att ta det slutliga beslutet. Står bilen i utställningshallen och jag kan pruta en rejäl slant så går det före en ev artikel på internet.
Har nog skrivit om detta förr, men tar det igen; köpte en Peugeot 508 SW GT för drygt 4 år sedan och googlade hej vilt innan jag slog till. Faktiskt den enda bil jag köpt utan att testköra först, hade endast provsuttit den hos en lokal bilhandlare. Att försöka ställa en fråga före det köpet på detta forum hade med säkerhet resulterat i mer eller mindre en idiotförklaring, franska bilar köper man inte, dom säljer man. Läste dock en oherrans massa tester och gick sedermera på magkänslan plus en tråd här på forumet, startad av "Peugot-Per" eller nå't liknande. Förmodligen det bästa bilköpet jag gjort eller kommer att göra, den gick som en dröm och jag gjorde inte ett smack åt den, utom service och tvätt, på drygt 16000 mil.
// Krister
Fem kilo över gränsen:
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-alfa-romeo-giulia-veloce-2016
Sen ska man ha i åtanke att vi alla har olika krav och är känsliga för olika saker. En bil som en person tycker är en skramlande bullerburk tycker en annan går tyst och fint.
Detta färgar ju givetvis också folks omdömen på nätet.
Subjektiva saker lägger jag inte så mycket vikt vid. Det är ju helt upp till betraktarens sinnen. Mitt initiala inlägg var mera riktat mot märkesrelaterade fel på bilarna. Hur det påverkar ens bilval. Idag är det ju så lätt att gå in på ett märkesforum och hitta det ena än det andra felet som folk har haft på sina nya bilar. Man vill ju inte läsa saker som "detta kan få till följd att bilen när som hellst kan gå ned i limp home mode" pga. att nån givare till svänghjulet kan ge upp. Jag skulle bli jättenojjig om jag skulle läsa om flera som råkat ut för detta och jag skulle ha samma motor i min bil.
Angående I40:
https://preview.netcarshow.com/Hyundai-i40_Wagon-2012-1600-4e.jpg
Jag instämmer verkligen med att den miljön ser rörig och inte särskilt genomtänkt ut.
Som du säger - varför bakre rutvärme på höger sida?!
Och varför knapparna för lås upp och lås dörrarna sitter där man bättre kunde placerat rutvärmen är ju helt obegripligt.
Och röststyrningsknappen låååångt ner på ratten? Den vill man ju ha nära och lättillgängligt.
Vad gör de där små konstiga pilknapparna i rött och blått bredvid rutvärmen? Är det temperaturjusteringen som är lagd där?
Nej där har designern haft lite för mycket inflytande enligt mig.
Bilden är dock ifrån 2012 så det har ju hänt lite under de senaste åren och säkert också hos Hyundai - liksom hos t ex Volvo.
Hmm...
Eller inte: http://hyundaicarqe.com/wp-content/uploads/2017/06/2018-Hyundai-i40-Interior.jpg
i40 känns som den går på övertid... Borde kommit en ny för länge sen.
X - oavsett när bilden togs så är det en gammal modell som rimligen borde bytas ut när som helst.
Det må så vara men det är fortfarande så den ser ut, och den är likväl rörig och flera knappars placering borde aldrig ha hamnat där de gjort och i andra hand borde de ha designat om den biten.
Bara det att ha bakrutevärmaren på passagerarsidan? Det är ju... korkat...
Många sjunger internets lov. Det har jag med gjort. Grymt värdefullt att finna och läsa om saker som faktiskt händer. Man kan antagligen lära sig yrken genom endast youtube och forum. Det kan vara läge att omvärdera. Det är inte enbart fördelar. Man läser, tar in och tror sig förstå, men är det rätt förståelse? Att bilar går sönder och att vissa modeller har värre sjukdomar än andra får man nog leva med. Däremot kan man ju skönja vissa mönster.
Jag hatar att ta upp det och alla är väl trötta på att stöta och blöta tex DSG problematiken som VAG haft. Gör man en sökning på DSG på nätet ÖVERSVÄMMAS man av negativa uppgifter som bekant. Det är säkert så att det varit bitvis stora problem men, jag passade på att fråga en jag känner rätt väl, som säljer VAG bilar, hennes åsikt var att det inte alls var några stora problem och att kanske en på 5000 med DSG behöver lite fix och oftast då är det för att ”folk inte kan köra automat”. Alltså, hur stort är problemet, egentligen? Det där kan ältas men, man kommer till sig själv. Har jag råd om DSG lådan rasar (det är oavsett vad alla säger, en existerande förhöjd risk) på bil en jag köpt utan garanti? Dessutom när man VISSTE och hade läst att det kan bli dyrt och krångligt? Svaret jag kommit fram till, är nej. Då väljer jag alltså inte det och det är bra för mig att ha den kunskapen men det är ju inte bra i den meningen att jag faktiskt inte köper en bil med den setup jag EGENTLIGEN vill ha? Jag vill ha automat i min bruksbil men avstår. Sen att jag har vänner som kör DSG och inte haft ett enda problem, under 20000mil, är inget det oroliga bilköparhjärtat tar hänsyn till, alls. Man ser potentiella problem. Kanske helt i onödan. Jag vet hur det blir, man tror att manuell låda krånglar mindre och köper en sådan när man faktiskt kan få otroligt med bekymmer även med en sådan låda. Alltså är jag ju påverkad på ett verkligt negativt sätt?
Andra saker som är ganska nytt. På grund av informationsflödet verkar vi fått en helt ny industri (?) med försäkringar för alla förtappade forumläsare och andra allmänt ängsliga. Alla gör tolkningen, man köper en bil MED garanti, man säljer den när försäkring/garanti gått ut. Numera inte bara med franska bilar utan ALLT. Den kollektiva rädslan för problem har kommit till en kulmen utan motstycke. Orsaken torde väl vara att allt är så galet dyrt att laga att en normal inkomst helt enkelt inte klarar att betala dessa reparationer. Fråga er själva. Ni lämnar in er bil för att automaten fastnar på 2:ans växel, tre dagar senare ringer verkstaden och lämnar offert, 55 tusen eller 123 tusen. Spelar ingen roll. En vanlig dödlig får arbeta i månader/år för att betala det. Banklån för att laga en bil som redan är lånat till? Vi är så invaggade i trygghetsbehov i kombination med att allt kostar skjortan att vi till slut gör inget, valet man behöver göra, besluten som måste tas, går inte att ta.
2018 och ilandsproblem... :)
Jo men så är det, man blir väldigt påverkad av allt man läser, både på gott och ont. Beträffande DSG så har jag fattat det som att det är lådan med torrlameller som spökar. Och tänker man då släpvagnskörning, backa med släpvagn, mycket kökörning i stan, med en låda som slirar med torrlameller! Det är nog dom flesta med på att kombon inte är bra. Dom övriga lådorna som kör med våtlamell är ju en helt annan grej, vissa av dom lådorna sitter ju i dom starkare S-varianterna av Audi, även Bugatti har ju lådorna, om än med lite köttigare innehåll.
Dock måste jag säga att det är bra att informationsflödet finns att läsa, men precis som du skriver så kanske man i onödan valt bort många bilar pga. egentliga struntsaker. Hustrun har haft sin CR-V i 8 år. När vi haft bilen i nått år så läste jag en sån där vad ägarna tyckte om sina bilar, fel och brister. Vissa verkade ha drabbats av gnisslande bromsar bak, bakluckans lås kan väsnas och AC-kompressorn hade något fel på kopplingen.
Hade jag köpt bilen om jag vetat om dessa problem? Jo det hade jag nog gjort då dom inte verkar vara så allvarliga. Hur har våran bil skött sig? Bakbromsarna började faktist gnissla efter några 1000 mil, men jag bytte skivor och belägg då det var dags ändå, problemet borta. Låset till bakluckan var dåligt spänt så bakluckan slog på våran bil, gjorde en liten justering och det hörs ingenting. AC-kompressorn gick sönder vid 7000 mil, eller magnetkopplingen rättare sagt. Gick på försäkringen. Vid 10000 mil gick den sönder igen, men denna gången bytte man hela kompressorn istället, kostnad 13,000kr, men självrisken var 300kr för mig.
Personligen så ser jag dessa saker som jag har haft som struntsaker, Hondan är en av dom bästa bilarna jag har haft. I särklass den mest problemfria. Man läser om folk som köper nya bilar och fått uppsöka verkstad 4, 5 och 6 gånger innan bilen är ett halvår. Så vad är 2 besök på 8 år att våndas över?
Tja, och Googlar man på svenska, så ska man vara medveten om att det säljs rätt många VAG-vagnar i förhållande till andra. Exempelvis blir det en utväxling på 4:1 när man jämför felen på VAG mot t.ex. en Toyota. Så där måste en Toyota vara 4 ggr så bra som en VAG för att bli jämförbar. Dessutom ska man ta hänsyn till att somliga bilar är omtyckta som taxi och att andra körs längre sträckor än andra. Därmed inte sagt att en VAG är bättre än en Toyota.
Så, nu kan ni fortsätta.....
Bruset på internet är hanterbart. Det svåraste i konsten att utvärdera ett skrivet material jag någonsin har genomfört måste ha varit när jag skulle opponera på en uppsats skriven av två studenter som var verksamma på CERN. Visserligen var jag insatt i ämnet men inte i tillämpningen. Det gick sådär.
Sen har de flesta av oss också en förmåga att leta, välja och hitta det man vill hitta på nätet.
Låt oss säga att om jag gärna vill hitta problem med t.ex. diverse VW-modeller så finner jag det, selektiv varseblivning kallas det generellt, skygglappar med ett annat ord.
Man tar alltså ingen hänsyn till att de som är nöjda med sin produkt inte alls skriver om den på nätet i samma utsträckning som de som är missnöjda.
Bara att se till sig själv, har man problem med sin bil får familj, anhöriga och kollegor snart reda på det.
Funkar bilen som den ska så är man nöjd så och påpekar det inte för särskilt många.
Så innan man köper det som står på nätet rakt av så ägna några minuter åt källkritik, en sorgligt bortglömd konstform nuförtiden...
Precis. När jag köpte min förra SLK var jag rejält påläst om problemen med balansaxeldrevet. Ruggigt att uppleva som ägare - ändå så köpte jag en just sådan "problembil".
Visst är källkritik viktigt, men vi är nog alla lite lata ibland och orkar inte riktigt granska saker såsom vi borde göra, det gäller ju för övrigt mer än bara info på nätet.
Ibland så vill man ju även att en produkt ska vara bra eller dålig, och då söker man ju aktivt efter det. Letar man efter problem så kommer man ju finna det. Men samtidigt är det ju en av internets styrkor som Audi A5 SB poängterar, man kan grotta ner sig i ett problem och ta höjd för det.
Det sämsta sättet att använda sådan information är väl i "pissing contest" syfte, "min bil är bättre än din därför att......osv."
Jag är själv rätt risig på källkritik emellanåt, men några enkla saker jag brukar applicera på det mesta är.
"Verkar det rimligt att......?" sätter man det framför det mesta, allt från inköp till bil eller morgonjucie eller när man läser något bittert inlägg om att alla socialtjänstarbetare är elaka varelser, så tycker jag man kommer rätt långt med det.
För att gå tillbaka till ursprungsfrågan så är det väl också en detalj att vända på och inte enbart fråga om man blir påverkad av negativa påståenden utan också hur man blir påverkad av positiva.
Lika gärna som man avstår från någon som bara får kritik kan man väl välja någon som bara hyllas?
Påverkan sker väl och kan ifrågasättas i båda riktningar.
I samtliga fall handlar det om att se om det som påstås kan bekräftas på ett opartiskt sätt där man inte är beroende av att tro på det den ena eller andra källan hävdar - eller av att tro på den åsikt som dominerar.
Verkar det rimligt att majoriteten har fel?
Vanlig fråga som alltid kommer fram till samma svar.
Nej.
Och ändå har majoriteten ofta, inte rätt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.